2024-10-09, 22:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Är det viktigt för dig vem som "började".. Många glömmer vem som startade ett liknande krig 1967, nuförtiden också...

Mer konstruktivt att försöka hitta lösningar på vapenvila och fred än att bara älta historien. På samma sätt som både Putin, Zelensky, Palestinier och Israeler tyvärr gör idag...

Självklart är det viktigt vem som började och bär ansvar för kriget. Fattar att du ogärna vill tänka på det men det är inte svårt att minnas.
Citera
2024-10-09, 22:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du som verkar tycka att du är så smart.. Hur ser du att krigslutet ser ut i Ukraina? Och hur länge tror du det tar och tror du Ukraina kommer få tillbaka krim?

Smart, för att mitt minne sträcker sig några år bakåt i tiden? Det var generöst.

Mina prognoser är helt ointressanta
Citera
2024-10-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Att sanktionerna minskar rysslands förmåga generellt är även det klart. Varför nödgas putain annars importera krigsmateriel från sin bäste kompis, kim den fete? Det koleriska utbrott putains chefs-sycophant, medvedev, förevisade styrker även den "tesen".

Att de är arga på sanktioner, är ett ganska svagt stöd för tesen att deras fabriker hunnit med att matcha hela västvärldens produktionstakt och lager, om sanktionerna inte införts.
Citera
2024-10-09, 22:27
Medlem
Här sitter John Mearsheimer och säger att Putin självklart inte kommer anfalla Ukraina eftersom det vore så otroligt korkat och kontraproduktivt. Ett rätt av två i alla fall. Några minuter in i videon.

https://youtu.be/0T2MYXljL5o?si=gSf3WpH-kdkbeZnJ
Senast redigerad av YBB641 2024-10-09 kl. 22:32.
Citera
2024-10-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Självklart är det viktigt vem som började och bär ansvar för kriget. Fattar att du ogärna vill tänka på det men det är inte svårt att minnas.

Såklart inte oviktigt, men att bara låsa fast sig vid det och tänka nollsummespel, och mer hat, är ofta ett större tankefel.
Citera
2024-10-09, 22:35
Avslutad
Hoppsan hej dags att vända kappan efter vinden?? Börjar blåsa rejält i USA både politiskt och vädermässigt....Riktigt nerköp för Zelinsky...

Ramstein Meeting On Ukraine Canceled, NATO Sources Tell RFE/RL
A high-level meeting of the Ramstein group of Ukraine arms donors has been canceled after U.S. President Joe Biden scrapped a visit to Germany this week due to the impending landfall of Hurricane Milton in Florida, two sources from NATO told RFE/RL on October 9.

Harvest Time🔥 Toretsk Defense Has Collapsed🔥 Offensive On Siversk⚔️ Kursk Noose🎖 MS For 2024.10.09
This video describes the military situation in Ukraine on the 9th of October 2024

https://youtu.be/KdTNS8EUwZU?si=IyMT35eaDJUMvb2D
Citera
2024-10-09, 22:36
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jag tror inte ryssar genetiskt är mer onda än tyskar, israeler, amerikaner, saudier, serber eller kroater. Jag tror ditt resonemang som stinker kollektiv hämd är en del av root-cause till all skit vi ser.. knte på något sätt en "lösning"..
Tyvärr har ryssen placerat en genetiskt störd ledare i Kreml. En vettig person på samma post hade aldrig tänkt i de banor Putin gör.
Citera
2024-10-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Tyvärr har ryssen placerat en genetiskt störd ledare i Kreml. En vettig person på samma post hade aldrig tänkt i de banor Putin gör.

Sant, men hade det varit genetiskt vettiga okorrumperade ledare i Ukraina, så hade vi knappast varit krig mellan ukrainska nationalister och separatister I Ukrana sedan 2014 heller, då hade man hittar en lösning som inte innebar Amerikansk inblandning från Hunter Biden mfl.
Citera
2024-10-09, 22:47
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är möte i Rammstein senare i veckan.
Min gissning är att Ukraina får nya vapen och full frihet att slå mot mål långt inne i Ryssland samt en ny variant av medlemskap i NATO.

https://www.tv4.se/artikel/tt-241005-ukrainazelenskyjmote-fd95eb5d/zelenskyj-ska-presentera-segerplan-i-tyskland

Mötet i Ramstein är inställt.

Jag trodde att det mötet skulle uppvisa ett enigt NATO/EU och ett godkännande av Zelenskys segerplan.
Min nya gissning är att det inte var någon enighet och att Ukraina nu får vänta till efter presidentvalet i USA den 5 november på säkerhetsgarantier och frihet att använda långdistansvapen mot mål i Ryssland.
Citera
2024-10-09, 22:49
Medlem
Citat:

Jag trodde att det mötet skulle uppvisa ett enigt NATO/EU och ett godkännande av Zelenskys segerplan.
Min nya gissning är att det inte var någon enighet och att Ukraina nu får vänta till efter presidentvalet i USA den 5 november på säkerhetsgarantier och frihet att använda långdistansvapen mot mål i Ryssland.

Vilken president tror du skulle ge säkerhetgarantier i detta skede av kriget till ukraina? Tror du de får snabbspola in i Nato, eller?
Citera
2024-10-09, 22:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ökat tryck på Ryssland är att vänta.

Zelenskyi pratade om förberedelserna för "Ramstein": Vi måste bestämma hur vi ska öka trycket på Ryska federationen
Stanislav Pogorilov — söndagen den 29 september 2024, 20:21

"I sitt kvällstal sa president Volodymyr Zelenskyi att i oktober, vid ett möte i Ramstein-stil, tillsammans med partners, kommer det att bli nödvändigt att besluta om ökat tryck på Ryssland för en rättvis freds skull"
"Detaljer : Presidenten påminde om att Ryssland använder ett hundratal guidade flygbomber för att attackera Ukraina varje dag. "Och det här är en ständig påminnelse till alla våra partners som kan hjälpa till att vi behöver mer långväga för Ukraina, vi behöver mer luftförsvar för Ukraina, vi behöver fler sanktioner mot Ryssland", sa Zelenskyi."

Källa : Zelenskys kvällstal

https://www.pravda.com.ua/news/2024/09/29/7477365/
Ukrainas Segerplan är metoden.
https://www.pravda.com.ua/news/2024/09/29/7477368/

Det var ju riktigt tråkigt att det blev inställt och att varken Biden eller Blinken kunde komma dit och lyssna på Zelenskys "segerplan".

https://x.com/nexta_tv/status/1843942313958994095
The Ramstein format meeting on Ukraine, which was to be held in Germany on October 12, has been postponed indefinitely.
Citera
2024-10-09, 22:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Gammel-jonas hävdar att han stannar hemma pga den där orkanen som nu ska tvätta gatorna lite i Florida tillsammans med några tornados.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in