2024-09-29, 21:19
  #464473
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej jag skrev inte om "där Herr Musk ber pentagon om mer pengar utöver det som avtalat var". Varför skulle jag göra det?? Det är ju ditt, dessutom i sak felaktiga påstående.
https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html
Det du nu vill försöka få till är en så kallad ''gish gallop'' och jag vill inte vara med. Du skrev ett inlägg där du påstod Herr Musk direkt efter det ryska intrånget gratis erbjöd Ukraina tillgång till Starlink. Jag förklarade att detta var osant då det alls inte var så det var- istället är det som så att det är den amerikanska staten som betalar Elon Musk (och dennes bolag) för att ukrainarna fritt skall kunna nyttja detta Starlink-system. När du så tagit del av mitt svar om det felaktiga med att påstå Elon Musk bjuder Ukraina på 'Starlink' så lägger du upp en länk till en tidningsartikel som författades ett halvår efter det ryska anfallet, denna artikel berättar om att Elon Musk vill ha ytterligare slantar från Pentagon för att fortsätta ''bjuda'' ukrainarna på Starlink.

Vi kan fortsätta hålla oss till ditt påstående om att Elon Musk ger ukrainarna gratis och fri access till Starlink- något annat vill jag inte prata om... bara om din lögn.
__________________
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-09-29 kl. 21:22.
Citera
2024-09-29, 21:23
  #464474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ja men Ukraina har annat tänk än Ryssland som kör på med sitt andra världskriget tänk att spelar ingen roll hur många soldater som dör vi skickar fram tills vi vinner positionen spelar ingen roll om det dör 6 ryssar på 1 ukrainare för att ta positionen för uppenbarligen skiter ryska befäl och generaler att det dör många soldater. Soldat liv i Ryssland är inte värt mycket som sagt det är bara kött som ska fram till varje pris kosta vad det kosta vill.

I Uggledar där de båda kontrahenterna finns just nu, så är Ryssland utanför staden och har skapat en ring runt den så inget kan komma ut eller fara in. Den Ukrainska militären är inne i staden. De får ingen ammunition, inga vapen (eller drönare) och ingen mat eller vatten.

Vem tror du är värt mer?
Citera
2024-09-29, 21:23
  #464475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag håller med, men många av hans allierade och oligarkerna var med på invasionen p.g.a. ekonomiska intressen. Prigozhin sa det innan han gjorde myteri och blev mördad. Gasen var viktig; om Ukraina fick egen gas så skulle Ryssland förlora all makt över t.ex. Tyskland som Östtyska Merkel gav honom.

Jag menar inte att all rysk export är oviktig, men jag menar att det egentligen inte är kärnan i det Putin bryr sig om. Han bryr sig helt enkelt inte om ifall Ryssland tjänar lite mer eller mindre på sin export. Han är rik som ett troll, och han agerar efter sitt eget huvud. Det är en toxisk ledare som bara bryr sig om sig själv och sitt eftermäle. Han skiter i sitt folk. Ju äldre han blir ju värre blir det. Han vill sätta ett historiskt avtryck. Däremot är han inte sen att använda propaganda om det spelar honom i händerna. Sen att många akademiskt kompetenta oligarker har "råkat" ramla från fönster är väl bara otur? Putin bryr sig bara om sig själv, han har tappat det totalt. Utmana honom och du dör. Kriget fortsätter tills någon av hans närmaste sätter en kula i bakhuvudet på honom när han hänger över kärnvapensknappen. Någon som håller moderlandet högre än vad de håller av Putin. De är fler än vad man tror.
Citera
2024-09-29, 21:25
  #464476
Medlem
Reimers avatar
Lång uppdatering av Kenneth Gregg, mer kommer imorgon, då om de riktigt heta frontavsnitten.

Mer info i länken.


Citat:
29.09.2024 uppdateringen från frontresan. Olika experter och bloggare är av olika åsikt om hur det går för oss på östfronten.

I vårt valda område opererar tankbataljonen Borevi, 3e tankbrigaden (Skys enhet), 44an och 77an. Dessa enheter får smulorna av vad som blir kvar efter att de prioriterade fronterna fått sitt, eller mao ingenting. Manskapsförhållandet är 1:8 i turisternas favör.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2024-09-29, 21:26
  #464477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Här har vi några orcher som kör vilse i Luhansk regionen och råkar i bakhåll notera att de kollar på pappers karta

https://www.youtube.com/watch?v=e4plTP4Wsng

Undrar hur dom ska lyckas att träffa fienden när dom inte vet var dom är. Jag trodde att dom skulle ha någon form av eldledningsystem i ett nätverk för att veta sin exakta position och även fiendens. Fast det verkar som dom "dolar" vart dom skall skjuta, det är väl därför som det blir så mycket friendly fire mellan ryssarna. En budbilsfirma i Stockholm hade på -90talets första hälft utvecklat ett system där dom interaktivt kunde se på en karta var deras bilar befann sig. Ryssarna verkar ha en bit kvar till dess!
Citera
2024-09-29, 21:27
  #464478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
I Uggledar där de båda kontrahenterna finns just nu, så är Ryssland utanför staden och har skapat en ring runt den så inget kan komma ut eller fara in. Den Ukrainska militären är inne i staden. De får ingen ammunition, inga vapen (eller drönare) och ingen mat eller vatten.

Vem tror du är värt mer?

Ja sen får ni kämpa på med samma snigelfart mot nästa stad med den takten kommer ni inte ta donbass på ytterligare 3 år om ni ens tar det överhuvvudtaget. Sen ska ni ta Cherson regionen också lycka till med det. Dessutom glöm inte att man ska hålla områdena all tid framöver och det kommer inte gå.
Citera
2024-09-29, 21:27
  #464479
Medlem
Ökat tryck på Ryssland är att vänta.

Zelenskyi pratade om förberedelserna för "Ramstein": Vi måste bestämma hur vi ska öka trycket på Ryska federationen
Stanislav Pogorilov — söndagen den 29 september 2024, 20:21

"I sitt kvällstal sa president Volodymyr Zelenskyi att i oktober, vid ett möte i Ramstein-stil, tillsammans med partners, kommer det att bli nödvändigt att besluta om ökat tryck på Ryssland för en rättvis freds skull"
"Detaljer : Presidenten påminde om att Ryssland använder ett hundratal guidade flygbomber för att attackera Ukraina varje dag. "Och det här är en ständig påminnelse till alla våra partners som kan hjälpa till att vi behöver mer långväga för Ukraina, vi behöver mer luftförsvar för Ukraina, vi behöver fler sanktioner mot Ryssland", sa Zelenskyi."


Källa : Zelenskys kvällstal

https://www.pravda.com.ua/news/2024/09/29/7477365/
Ukrainas Segerplan är metoden.


https://www.pravda.com.ua/news/2024/09/29/7477368/
Citera
2024-09-29, 21:30
  #464480
Medlem
Läsvärd tråd gällande Rysslands luftvärn. Det som skulle vara deras starkaste kort.
De har till synes inte möjligheten att driftsätta S-300-systemen de har i reserv. Dessa vore väl bra att ha idag tänker jag. Verkar svårt att få igång ett system från 80-talet. Rysk försvarsindustri....

https://x.com/Ath3neN0ctu4/status/1840421359559561725
Citera
2024-09-29, 21:47
  #464481
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

Vi kan fortsätta hålla oss till ditt påstående om att Elon Musk ger ukrainarna gratis och fri access till Starlink- något annat vill jag inte prata om... bara om din lögn.

Du är ju uppenbarligen fullkomligt faktaresistent.

Dessutom ljuger du.
Citat:
"Vi kan fortsätta hålla oss till ditt påstående om att Elon Musk ger ukrainarna gratis och fri access till Starlink- något annat vill jag inte prata om... bara om din lögn."

Ett påstående jag aldrig gjort. Efter att Zelensky pissat på Musk upphörde den förmånen. När du inte kan prestera annat än direkta lögner och ohederlig argumentationsteknik, vänligen vänd dig till någon annan. Jag är inte intresserad.

https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_in_the_Russo-Ukrainian_War
__________________
Senast redigerad av LeeVan 2024-09-29 kl. 21:56.
Citera
2024-09-29, 22:10
  #464482
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du är ju uppenbarligen fullkomligt faktaresistent.

Dessutom ljuger du.
Citat:
"Vi kan fortsätta hålla oss till ditt påstående om att Elon Musk ger ukrainarna gratis och fri access till Starlink- något annat vill jag inte prata om... bara om din lögn."

Ett påstående jag aldrig gjort. Efter att Zelensky pissat på Musk upphörde den förmånen. När du inte kan prestera annat än direkta lögner och ohederlig argumentationsteknik, vänligen vänd dig till någon annan. Jag är inte intresserad.

https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_in_the_Russo-Ukrainian_War
Så här skrev du tidigare ikväll:
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är det dom tiotusentals Starlink-terminaler som Elon Musk i expressfart omgående och kostnadsfritt, i direkt anslutning till invasionen, skickade Ukraina - och som framgent gett ovärderlig hjälp så väl vid fronten som för privatpersoner, som gör dig mest upprörd?
Eller är det alla gratis- abonnemangen som Elon Musk skänkte ukrainarna


Jag har markerat dina lögner och nu några gånger förklarat på vilket sätt de är osanna med mitt påstående om att de faktiskt är staten USA som betalar för Starlink.

Starlink har ej heller upphört att finnas tillgängligt för Ukraina, USA bjuder på detta system som en del av det militära- och civila stöd de får från USA. Elon Musk har inte gett något till Ukraina- han gillar inte ens Ukraina.
Citera
2024-09-29, 22:24
  #464483
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag menar inte att all rysk export är oviktig, men jag menar att det egentligen inte är kärnan i det Putin bryr sig om. Han bryr sig helt enkelt inte om ifall Ryssland tjänar lite mer eller mindre på sin export. Han är rik som ett troll, och han agerar efter sitt eget huvud. Det är en toxisk ledare som bara bryr sig om sig själv och sitt eftermäle. Han skiter i sitt folk. Ju äldre han blir ju värre blir det. Han vill sätta ett historiskt avtryck. Däremot är han inte sen att använda propaganda om det spelar honom i händerna. Sen att många akademiskt kompetenta oligarker har "råkat" ramla från fönster är väl bara otur? Putin bryr sig bara om sig själv, han har tappat det totalt. Utmana honom och du dör. Kriget fortsätter tills någon av hans närmaste sätter en kula i bakhuvudet på honom när han hänger över kärnvapensknappen. Någon som håller moderlandet högre än vad de håller av Putin. De är fler än vad man tror.

Svårt att veta situationen idag men jag tror de var flera ledande personer som ville starta kriget och planerade det. Prigorzin sa ju att många gjorde det för att berika sig själva. Putin fick också många orealistiska rapporter om hur snabbt Ukraina skulle ge sig, hur många agenter de hade inne i Ukraina som skulle förbereda för anfallet etc. (Lyckades ju på södra fronten). Om det fanns ett motstånd mot kriget borde de istället förklarat hur svårt allt var istället för att skönmåla.

Men efter kriget kommer ju alla säga som du att allt var Putins fel, nu är han borta och vi andra är oskyldiga.
Citera
2024-09-29, 22:26
  #464484
Medlem
Den fria ryska tidningen The Insider bekräftar vad vi alla redan förstod. Det finns dokument som visar att Navalnyj blev förgiftad.

Trots att Navalnyj satt i fängelse, uppfattades han fortfarande som ett allvarligt hot av den paranoida Putin.

AB skriver:
Officiella dokument kopplade till Aleksej Navalnyjs död visar på att den ryske oppositionsledaren blev förgiftad, rapporterar The Insider.

Enligt fängelserapporter från den 16 februari började han känna sig dålig, kräktes och fick kramper – enligt läkare tydliga tecken på förgiftning.

Men det har inte funnits med i Rysslands officiella rapport. Den slår i stället fast att regimkritikern dog av naturliga orsaker.

Navalnyjs änka Julia Navajnaja har tidigare sagt att hon är säker på att hennes make blev förgiftad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1294080

https://theins.ru/en/politics/274926
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2024-09-29 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in