2024-10-09, 10:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snesomfan
Folk sa samma sak när valutan euron skulle lanseras..
Vilket ”folk” sa det?
2024-10-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilket ”folk” sa det?
Ursäkta mitt felaktiga ordval.
I folks mun menade jag.
2024-10-09, 10:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursäkta mitt felaktiga ordval.
I folks mun menade jag.
Kan du hänvisa till dessa uttalanden eller har du bara drömt ihop det?
2024-10-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kan du hänvisa till dessa uttalanden eller har du bara drömt ihop det?
Är du seriös nu???
Vet inte hur ung/gammal du är.
Men när euron skulle lanseras som en ny valuta så ”trodde” en hel del folk (måste jag specificera varenda målgrupp tro??) rent allmänt att det skulle bli en flopp, gå åt pipsvängen så att säga
Inget jag drömt.
2024-10-09, 11:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Är du seriös nu???
Vet inte hur ung/gammal du är.
Men när euron skulle lanseras som en ny valuta så ”trodde” en hel del folk (måste jag specificera varenda målgrupp tro??) rent allmänt att det skulle bli en flopp, gå åt pipsvängen så att säga
Inget jag drömt.
Nu skrev du ju först att ”folk” hävdade att euron var en bubbla, luft och skulle gå till noll.

Detta har jag svårt att tro. Var vänlig och hänvisa till sådana uttalanden från ”folk”.
2024-10-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du är förstås fri att ha en personlig åsikt i frågan. Den är dock helt ointressant utan det är den objektiva sanningen vi pratar om.

https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

Färdigtjafsat.
En artikel skriven av en kodknackare som köpt bitcoinmyten?
"Hej jag kan inget om realekonomi, men har sammanfattat vad dom tutat i mig på olika bitcoinforum, som jag tycker låter bra. Bitcoin verkar på pappret ha de tekniska förutsättningarna för att kunna vara en Store of Value, säger dom. Alltså kommer alla vilja ha den och dess pris kommer bestå över tid."

Han och du missade detaljen att det är användarna som avgör om de tycker Bitcoin är en Store of Value i verkligheten. Och ingen frisk person köper bitcoin för dess värdebevarande egenskaper, eftersom priset är allt annat än stabilt och ingen kan definiera om bitcoin ens har ett värde imorgon.

Det går att göra en miljard kopior av Bitcoins kod och de kommer alla ha samma egenskaper. Det gör dem inte till Store of Values.
2024-10-09, 12:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det går att göra en miljard kopior av Bitcoins kod och de kommer alla ha samma egenskaper. Det gör dem inte till Store of Values.
Det går att kopiera svenska kronor också, kopiorna blir inte heller särskilt bra store of values. Du behöver fundera på hur det kommer sig, så har du svaret på din fundering.
2024-10-09, 12:45
Medlem
Bitcoins värde verkar i princip följa samma trend som vanliga tillgångar, men i bitcoin verkar det kanske snarare vara en kombination av dessa trender.

Bitcoin är just nu en form av hybrid-tillgång som du kan spara pengar i, men också förflyttad på ett säkert och snabbt vis över hela världen.

Bitcoins värdering idag beror på att den är stor, pålitlig och att folk börjar lita på den, samt att stora bolag har börjat investera stora summor i bitcoin.

Utöver detta så är det så klart inflation där också.

Ingenting har ett "riktigt värde" förutom energi(mat ingår där) och tillgång till vatten som går att dricka. När någon arbetar och drar in pengar så är dessa ett substitut för arbete/resurser/tid det tar att göra en limpa eller what ever. Det är förstås mer komplicerat än så även i en simpel ekonomi. Vi har idag fiat-valutor som fyller i princip samma funktion, den stora skillnaden är att fiat-valutan hela tiden minskar i värde, även utan manipulation.

Guld har ett visst värde, i industrin, precis som silver. Men traditionellt är det tillgången, efterfrågan och användbarheten som avgör vad någon är villig ett ge för guldet. Eftersom guld inte rostar, så består det även över tid och gjorde den därför väldigt lämplig att handla med, även silver och coppar består(nåja) okej över tid.
2024-10-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Kanske det. Jag vet inte vad "det rätta värdet" är, eller vad det har för betydelse.
"60 000" = TA-drivet.

"det rätta värdet" = FA

TA går INTE ETT DUGG efter vad en sak är värd utan BARA efter vad andra tradar för. Det är inga större problem OM tillräckligt stor del av marknaden begriper, men det gör den inte i Bitcoin för där är ALLA TA. I sådant som aktier finns det både TA och FA-investerare, så blir det inte så mycket fel som i Bitcoin...

Då NUpriset inte skiljer för mycket från FA, så är det en fungerande marknad driven av tillräckligt många som begriper värdet
MEN då TA-idioter och/eller de som går in FÖR SENT i något "hot" BILDAR dessa personer BUBBLOR.

Betydelse:
Ta något som går att ta på så det är lättbegripligt t ex plank. Priset fluktuerar då produktion och efterfrågan varrierar, vilket är normalt. Jag vet inte vad varriationerna är i Sverige men i ett annat land är det mellan ca 6 - 12 kronor.
Men om TA-idioter skulle få för sig att plank är "hot" och någon storfräsare SKAPAR en TA-köpsignal genom att göra så att övre linjen i ett TA-chart bryts uppåt, så kommer TA-idioter se till att priset går upp och fortsätter att gå uppåt så länge det finns TA-idioter, som tillför kapital... När de ställt till det flera år har PRISET blivit 100 000 per planka, men VÄRDET är fortfarande 6-12 (plus inflation) så det är en BUBBLA. När bubblan brister rasar priset ner till värdet...

((Då bubblor brister i värdepapper som t ex aktier blir det ofta ÖVERREAKTIONER även NEDÅT så det t o m rasar under FA-värdet innan marknaden rättar till det. Det hände t ex efter "IT-bubblan" brast. ((Jag tjänade ganska mycket genom att gå in då överreaktionen nedåt efter den hade stannat.))
Fast i Bitcoin kan det inte bli överreaktion nedåt eftersom värdet är (s g s) noll

Om man - som t ex jag - köper för priser, som är under FA-värdet, så är det ändå riskfritt på sikt, eftersom även om annat skulle dra ner det köpta lägre, så kan man bara vänta för förr eller senare rättar det till sig nära FA-värdet...
Citat:
Folk försöker spåra ur diskussionen genom att påstå att värde är någon universell lag när det egentligen bara är en illusion som vi människor skapar helt subjektivt och situationsberoende.

Priset på Bitcoin är drygt 60 000 och sätts som ett resultat av tillgång och efterfrågan precis som allt annat.
Ja, JUST NU,
MEN då det avviker för mycket uppåt från FA så är det en BUBBLA...
Citat:
Ursprungligen postat av gart
(Till någon annan )
"Pris" och "värde" är två olika saker. Du gör dig själv en otjänst om du tror att de två orden är synonymer.
Just det.
Pris = JUST NU. Då det är mycket fel är det drivet av TA-idioter...
Värde = FA = Vad priset BORDE vara...

Det är genom FA-analyser, som man kan göra FYND UTAN risk
Citat:
(Till annan)
Som med alla investeringar man gör. Ingen investerar ju i något dom tror är ett dåligt köp som kommer vara värt mindre än de betalar.
Men TA-idioter tänker inte utan gör bara vad TA-verktyget säger åt dem för annars skulle man inte köpa för enormt överpris...

Citat:
(Till annan) Att förneka att priset INTE sätts av tillgång och efterfrågan (på en fri marknad) är vad som är debilt.
Har någon av oss FA sagt något annat?
NU-PRISET ja
MEN du skiljer inte på pris och värde...
Citat:
(Till annan)
Inget jag drömt.
Du missar den ENORMA skillnaden mellan Bitcoin och Euro. Bakom Euro finns LÄNDER, som behöver vara rädda om sitt rykte...

Jag är motsatsen till "folk", jag säger saker FÖRST (eller bland de första innan jag sett någon annan sagt så. T ex långt EFTER ett generellt marknadsras, som jag förutspått, tror det var IT-bubblan, såg jag att det var även två andra som sagt som jag
2024-10-09, 13:07
Medlem
uffepuffes avatar
TS har helt klart haft (ännu) en uppenbarelse och vi ska nog vara glada att han delar med sig av sin genialitet!
Jag ser fram emot när TS även för höra talas om prissättningen på konst!
2024-10-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Ni låter lite bipolär.
Va?! Varför det???
För att jag behöver upprepa för att idioter inte förstår trots flera förklaringar?

(( F ö är Bipolära i genomsnitt normalbegåvade medan jag är mycket smartare haha
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Var är en dollar värd då? Jag menar inte till pengavärdet utan till det fysiska värdet. Vad kostar en dollarsedel att producera?

Vad kan man få för en säck med dollarsedlar om man bortser från det fysiska värdet?

Det jag försöker säga är att dollarn är inte mer övervärderad än bitcoin. Förstår du?
Nu rörde du ihop det.
Såklart är INTE dollar mer övervärderad än Bitcoin, såklart är det det omvända...

Jag har förklarat flera gånger i den här tråden varför ditt argument är irrelevant, så jag skriver det inte igen nu.

((F ö enligt mig är även dollarn övervärderad, men det är diskuterbart, inte solklart,
medan Bitcoins är ENORMT övervärderad. Bitcoin var en bubbla redan vid 1000 usd, men det finns uppenbarligen många idioter som betalar mycket mer
2024-10-09, 13:55
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Va?! Varför det???
För att jag behöver upprepa för att idioter inte förstår trots flera förklaringar?

(( F ö är Bipolära i genomsnitt normalbegåvade medan jag är mycket smartare haha
Nu rörde du ihop det.
Såklart är INTE dollar mer övervärderad än Bitcoin, såklart är det det omvända...

Jag har förklarat flera gånger i den här tråden varför ditt argument är irrelevant, så jag skriver det inte igen nu.

((F ö enligt mig är även dollarn övervärderad, men det är diskuterbart, inte solklart,
medan Bitcoins är ENORMT övervärderad. Bitcoin var en bubbla redan vid 1000 usd, men det finns uppenbarligen många idioter som betalar mycket mer

1. Japp bipolär.

2. Du tycker inte om Fiatvaluta.

Det är väl inget nytt att Fiatvaluta inte är bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in