2024-10-09, 09:17
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vid starten var 1 Bitcoin = 1 usd.
Med inflation pålagd blir det ca 3 usd.

Grovt kriminella vill betala en del extra p g a svårigheten att spåra,
MEN det förklarar bara en liten del av höjningen.

Den stora delen av ökningen är att det bedrägeri plus dumhet, som vid tidigare ballonger.
FA = Fundamental analys = uträkning av VERKLIGA värdet.
TA = Teknisk analys = BARA titta på förändringar i pris (och volym) och signaler de ger = idioter tittar BARA på vad andra idioter (plus bedragarna) gör gällande köp, sälj och pris...

Jag vet hur man kan SKAPA köp eller säljsignaler, är för liten för att kunna skapa sådana i Bitcoin, men det finns det bedragare som kan.
(Det finns aktier, som jag skulle kunna göra det i, men det är olagligt

Ballonger spricker förr eller senare...

(Det är en orsak till att jag föredrar att köpa annat för MINDRE än verkliga värdet och sedan vänta på att marknaden ska begripa det. Har gjort det många gånger med aktier, men har slutat leta efter sådana eftersom mycket är övervärderat numera - eller jag vill göra mycket bättre fynd Istället köper jag land utomlands med tillgångar på där säljare begär mycket lägre pris än vad tillgångarna på är värda! och kan användas till produktion, vilket vinster kommer att komma från, så jag behöver inte ens att marknaden ska förstå värdet på fastigheten, eftersom jag kan behålla dem och tjäna bra på produktionen där.)

Ni låter lite bipolär.

Var är en dollar värd då? Jag menar inte till pengavärdet utan till det fysiska värdet. Vad kostar en dollarsedel att producera?

Vad kan man få för en säck med dollarsedlar om man bortser från det fysiska värdet?

Det jag försöker säga är att dollarn är inte mer övervärderad än bitcoin. Förstår du?
2024-10-09, 09:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att värdet är subjektivt och situationsberoende och INTE en universell naturlag.
Men det finns inget scenario där bitcoins värde kan definieras utan att använda bitcoin själv och dess pris i definitionen. För hundrade gången så är detta alltså ett cirkelresonemang.

Citat:
Korrekt. Som med alla investeringar man gör. Ingen investerar ju i något dom tror är ett dåligt köp som kommer vara värt mindre än de betalar.
Så du håller alltså med om att värde och pris inte är samma sak. Ändå hävdar du saker som detta:

Citat:
Värde är subjektivt och går aldrig att kvantifiera. Men att erkänna det vore som att såga av grenen man sitter på, eller bita handen som föder än om man så vill.

Citat:
"Store of value" är en stort användningsområde för Bitcoin, ja.
Att den dessutom har alla dessa egenskaper som andra store of values INTE har, gör den mer användningar på många områden där de övriga gamla klassiska tillgångarna som annars används som store of value historiskt
”Store of value” är naturligtvis inte ett självändamål, utan en konsekvens av att någonting är värdefullt i sig.
2024-10-09, 09:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
"Pris" och "värde" är två olika saker. Du gör dig själv en otjänst om du tror att de två orden är synonymer.

Pris är exakt just vad någon betalar. Eller närmare bestämt, när A säljer något till B till priset X, då (och där) är priset just X, inget annat.
Har du problem med läsförståelsen? Var har jag hävdat det du skriver ovan?
2024-10-09, 09:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men det finns inget scenario där bitcoins värde kan definieras utan att använda bitcoin själv och dess pris i definitionen. För hundrade gången så är detta alltså ett cirkelresonemang.
Du fortsätter att påstå det och jag emot sätter mig det påståendet.
Vi har pratat om 500 lappen som är värd ca 500kr av ungefär samma anledningar. Bitcoin får dessutom sitt värde av ytterligare anledningar som 500 lappen INTE har (tex pga inflationen och tack vare sin decentraliserade och digitala form).

Citat:
”Store of value” är naturligtvis inte ett självändamål, utan en konsekvens av att någonting är värdefullt i sig.
"Självändamål"? Vad pratar du om?

Store of value är ett användningsområde, punk!
Senast redigerad av Leaston 2024-10-09 kl. 09:47.
2024-10-09, 09:51
Medlem
Citat:
Har du problem med läsförståelsen? Var har jag hävdat det du skriver ovan?

Du skrev så här:

"Att sedan hänvisa till 'tillgång och efterfrågan' är fullständigt debilt. Det är ungefär som att säga att priset sätts av vad någon betalar."

Då drar jag slutsatsen att du tycker att priset inte bestäms av vad någon betalar.

Hur bestäms ett pris, tycker du?
2024-10-09, 10:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du skrev så här:

"Att sedan hänvisa till 'tillgång och efterfrågan' är fullständigt debilt. Det är ungefär som att säga att priset sätts av vad någon betalar."

Då drar jag slutsatsen att du tycker att priset inte bestäms av vad någon betalar.

Hur bestäms ett pris, tycker du?
Nej, poängen är att det är ett fullständigt tomt påstående.
2024-10-09, 10:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
ö
"Självändamål"? Vad pratar du om?

Det är det absolut inte. Det är en konsekvens av att något är efterfrågat av andra anledningar.

Dessutom beter sig bitcoin som raka motsatsen av en ”store of value”.
2024-10-09, 10:22
Medlem
Citat:
Bitcoin är inget Store of value, punkt.
2024-10-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Folk har kallat det en bubbla och jämfört den med "Tulipanmanin" under den Neterländska stormaktstiden som dom så duktigt har lärt sig om på samhällskunskapen i högstadiet.
Detta har pågått enda sedan 2012.

Endå puffar BitCoin på som vanligt, den har sina krasher sedan explosiva uppgångar och sätter ständigt nya rekord då efterfrågan ständigt ökar och tillförseln minskar kraftigt var 4 år.

Vissa länder har redan börjat använda den som officiel valuta där du mer eller mindre kan gå och köpa mjölk för BitCoin och andra ser den bara som en store of value då den överträffar guld i dess alla attribut. Ingen kan förutspå framtiden men det är samtidigt dumt att inte hoppa på tåget medans man kan.

Nejsägarna har hittills haft fel i alla år och BitCoin har visat sig slå allt i form av avkastning.
Bara att välja vilket läger du vill vara i

Här har du en fin chart som visar varje gång profeterna har förklarat BitCoin död:
https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Å här kom första vettiga inlägget i tråden.👍
2024-10-09, 10:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Bitcoin är inget Store of value, punkt.
Du är förstås fri att ha en personlig åsikt i frågan. Den är dock helt ointressant utan det är den objektiva sanningen vi pratar om.

Citat:
Key Takeaways
* Bitcoin has value because it can function as a store of value and a unit of exchange. It also demonstrates six key attributes that enable its use in an economy.
* The definition of value in a currency has changed over centuries from physical attributes to the velocity of its use in an economy.
* Bitcoin demonstrates the attributes of a currency, but its primary source of value lies in its restricted supply and increasing demand.
https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

Färdigtjafsat.
2024-10-09, 10:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du är förstås fri att ha en personlig åsikt i frågan. Den är dock helt ointressant utan det är den objektiva sanningen vi pratar om.

https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

Färdigtjafsat.
Vilken välrenommerad källa du hänvisar till

Pinsamt.

Du kan inte ens resonera själv i frågan, utan hänvisar till en slarvig artikel skriven av kryptokillar.
2024-10-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ett "löfte" från en/några som inte ens talar om sitt namn...
Och ett löfte är inte mycket värt eftersom de inte har pengar till ersättningar till förlorarna då bubblan spricker.
Vadå "mot förmodan"?
Bubbelluft är värt ingenting...
Folk sa samma sak när valutan euron skulle lanseras..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in