Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Teorin om att man skulle ha fått det att se ut som ett amatörmässigt utfört mord kan man också kasta på soptippen tycker jag.
Däremot kan man kanske tänka sig att mordet möjligen är utfört i flera led, där den aktören som utfört själva dådet inte vet vem som ”beställaren” är högst upp i pyramiden. Det är mera troligt än att en sydafrikansk agent skulle låtsas halta och välja ett uselt vapen med lika usel ammunition, för att sedan råka skadeskjuta hustrun medvetet..
Just skottet mot Lisbeth tycker jag för övrigt har fått för lite fokus under hela den här utredningens historia..
Det bör man, om man nu tror på en konspiration, fundera på. Vad säger det skottet oss?
Jag (
jag är absolut ingen expert på mordet på Olof Palme) har ju iofs min egen teori.. Jag tror ju
1 Att skott nummer två även det är avsett för Olof, men att han stupar framåt efter det första skottet och att Lisbeth dras med i fallet och att hon faller snett nedåt och framåt. Precis i rörelsen går då skottet av och ”rispar” henne över ryggens överdel. Alternativ
2 att skottet är riktat mot henne, men att det ändå blir en dålig träff av tidigare förklarad anledning. Alternativ
1 är helt klart mest troligt.
Om det nu mot all förmodan är en konspiration bakom mordet så pekar det ju i så fall inte så mycket mot en mera professionell aktör (statsaktör), utan snarare mot en mindre och mer privat gruppering om man säger så. Vi vet ju också sedan tidigare att valet av vapnet är ett starkt frågetecken. Mordvapnet i fråga, en revolver med lång pipa, pekar mot att det är det vapen mördaren/mördarna har till hands helt enkelt.
Alltså en resurssvag mördare om man så vill.
En politiskt driven och motiverad gruppering, särskilt utländsk sådan hade väl rimligen också gjort någon typ utav statement av mordet i fråga, så den teorin faller också bort lite kan jag tycka.
Då återstår liksom en inhemsk konspiration? Där är det i det lilla landet Sverige inte särskilt rimligt att tro att något sådant skulle skett utan att det kommit fram förr eller senare. Därför bör slutsatsen bli att det är en ensam gärningsman. Det är det allra mest troliga. Teorin styrks som sagt av vapentypen samt det faktum att mördaren dessutom uppträder omaskerat. Den/de som utför mordet tar en mycket stor risk också.
Signalementet på mördaren pekar inte heller på någon fd. piketpolis eller yrkesmilitär eller något sådant vad jag tycker.
Sen vet jag inte vad den där Gunnar Wall har för teori angående mordet.. Det har jag inte orkat sätta mig in i.