Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Det där ”säljer” ju.. Alla konspirationsteorier om CIA eller Stay Behind och allt däremellan.
Det är väl business helt enkelt.
Men som jag minns det från förr är att många var övertygade om en konspiration. Det kunde bara inte vara så enkelt som att nån enkel trashank på stan hade skjutit självaste Palme. Det gick inte riktigt att ta in.. Det måste ju vara nåt större bakom. Som en del i chockprocessen letade väl många efter en begriplig förklaring på det obegripliga?
Kanske kan en yngre generation komma med nya perspektiv. Vad vet jag..
Givetvis är Wall även en affärsrörelse mitt i allt. Dock är det ju inga astronomiska summor han drar in på sina böcker (eller samtal och eventuella föreläsningar i ämnet), med tanke på vad han investerat i tid och pengar ligger han sannolikt rejält back, men prestigen, prestigen är gigantisk. Mycket står på spel. Karln har investerat
fyrtio år, och varit ständigt på det klara över hur mordet gick till, rent av sedan 1 mars 1986. Ordet oomkullrunkelig är ett bra ord på Walls tro, få predikanter har klamrat sig fast vid sin tro som Wall, men kanske har även Wall vacklat i sin tro någon sömnlös och ångestriden natt (som alla predikanter ju gör, om än i smyg)?
Med tanke på de kontroversiella affärer Palme ägnade sig åt både ut- och inrikes vore det inte konstigt alls om någon organisation slutligen ställde sig över lagen och släckte hans ljus. Lägger man till hans attityd, uppsyn och ofta provocerande ton, så är det snudd på märkligt att han blev så gammal som han ändå blev.
Sthlm kryllade av trashankar och allehanda snedseglare 1986. Att någon av dessa agerade på eget bevåg (med tillgång till vapen) är heller inte uppåt väggarna att tro. Även om det må låta provocerande, så kan man heller inte utesluta att en smått radiostyrd pundare med rötterna i Träsket sköt Palme, han behöver heller inte ha gjort det av någon särskild anledning, snedtändning eller under en kemisk blackout. Lite som du är inne på, så behöver mordet inte vara grandiost bara för att offret var det. Vansinnesdåd utan direkta förklaringar har förekommit i alla tider.
Personligen har jag svårt att få in CA som en trashank, allvarligt psykiskt sjuk eller för den delen en grav Palmehatare. Uppfattningen jag har fått är att han inte var en större Palmehatare än några andra hundra tusen svenskar vid tidpunkten? Men skillnaden mot de den genomsnittlige Palmehataren, var ju att CA hade ett vapen, bodde på gångavstånd från mordplatsen, med god lokal kännedom, osv. Att han till råga på allt är "lika som bär" med Mårtens fantombild (hittepåbild enligt somliga) gör ju att de flesta får puls.
Tyvärr tror jag inte yngre generationer kommer att kunna bidra med särskilt mycket när det kommer till motivbilder. De har kort och gott ingen vidare relation till varken Palme eller tidsandan, vilket försvårar. Att lära sig materialet utantill (och baklänges) är en sak, men vad du sedan gör och förmår med de kunskaperna är ju en annan, saknar man dessutom intresse eller förmåga att suga in årtiondet för mordet har man ett visst handikapp, anser jag (man kan inte läsa sig till allt). Somliga har även problem med att lyssna på människor som var med 1986, hyser rent av aversioner mot dessa, sannoikt pga någon variant av mindervärdeskomplex och grandios självbild. Men, vi ska vara ytterst tacksamma för att dessa inte är annat just Kalle Blomqvistare på fritidsbasis.
Vart CA står på spektrat när det kommer till personlighet och person hoppas jag att de ännu efterlevande till CA kan bidra med (kanske har gjort i dokumentären). För att få honom till mördare behövs ju ett mer omfattande och stabilare porträtt, tycker jag. Vi vet ännu för lite om CA för att klubba igenom honom som mördare, så klart. Men om man anser att SE är/var intressant, så lär man ju säga att CA
är högintressant. Hoppas att utredningen kan öppnas igen, så att digert polisarbete kan lösa knuten CA för gott - detta är ju självklart inget som privatspanarna kan fixa, mest eftersom de saknar en lång rad viktiga och nödvändiga åtgärder som privatspanarna (och journalister) saknar befogenheter till. Beklagar utsvävning.