Citat:
Ursprungligen postat av
tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.
Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.
Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.
Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.
Det är en spottloska på oss andra.
Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas
https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz
Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?
Enligt Kronofogdemyndigheten innebär skuldsanering att:
De pengar vi får in betalar vi ut till dem du är skyldig pengar en gång per år. En skuldsanering pågår i fem år från beslutet om att inleda skuldsanering, även om din betalningsplan kan vara kortare. När skuldsaneringen är slut har du inte längre kvar skulderna som ingick i din skuldsanering.
Jag håller med om att den som levt långt över sina tillgångar och sedan finner att det inte går att betala av skulderna på lyxkonsumtion, stor bostad, dyr bil, resor och dyra vanor - nog borde få ta ett större ansvar. 5 år är en ganska kort tid. Sedan är skulderna borta.
Som någon sagt i detta ämne under denna rubrik så finns det situationer när skuldsanering ter sig mer eller mindre rättvist rent teoretiskt.
Men om jag förstått saken rätt så är det socialförvaltningen som måste inträda för att säkra att alla har tak över huvudet, mat på bordet och kan försörja sig och sina barn. Dessa fall kan då handla om just arbetslöshet, sjukdom mm.
Med skuldsanering ska så många fordringsägare som möjligt få tillbaka det som lånats ut så långt det går.
Levnadsomkostnader ska hanteras av de sociala myndigheterna och kommunen i fråga så att alla kan ha en dräglig tillvaro.
Jag vet inte om jag tänker rätt här. Kom gärna med inlägg!