2024-10-07, 13:14
Medlem
tjallepetters avatar
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?
Senast redigerad av tjallepetter 2024-10-07 kl. 13:32.
2024-10-07, 13:22
Avslutad
Ja skuldsanering är ren idioti, vilket är passande då det bara är idioter som sätter sig själv i sådan djup skuld att sanering är aktuellt.
2024-10-07, 13:23
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det beror ju på omständigheterna - har man konsumerat och handlat som en galning håller jag helt med dig...men om ens inkomst sjunkit kraftigt och det handlar om mat och boende ser jag det snällare.
2024-10-07, 13:26
Medlem
är inte skattebetalarna ,vi som bekostar skuldsanering
2024-10-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars, klart staten (vi) ska betala för Thomas High chaparall liv

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?

Tja.....

Det är ju knappast staten som betalar. Var får du de dumheterna från?
Men du har väl en poäng i att det blir lite dyrare för oss alla när företag gör kreditförluster. Någonstans skall de ju täcka upp för dessa.

Men vad är ett seriöst alternativ om skulderna har växt så de inte rimligtvis kan återbetalas under en livstid? Det är ju ofta räntor och förseningsavgifter som gjort det ohållbart.

Antingen införs en begränsning på vad som går att låna utan säkerhet. Säg 500.000.
Eller så är det hyfsat bra,som det är idag

Under fem år existensminimum. Inga nya,skulder de senaste åren. Gjort vad man kunnat för att betala dessa,men kommer aldrig att kunna bli skuldfri.
Borgenärer har ju också en röst i avgörandet,och likaså i gäldenärens situation
Och det är ju bättre få något än inget.

Vad är det som är så jättedåligt med det upplägget?
2024-10-07, 13:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars, klart staten (vi) ska betala för Thomas High chaparall liv

Vem fan orkar bryr sig? Skulle du vilja byta liv med dom? Jag hade inte vilja det oavsett om jag hade fått skulderna betalda. Är inget liv att sträva efter
2024-10-07, 13:33
Avstängd
Citat:

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

Det finns en större ryyysaaaare - de som borgat - de tvingas betala men kan inte lagligen få den skuldsanerade att återbetala vad de lagt ut o vad det kostat
2024-10-07, 13:37
Medlem
pn222jws avatar
"Men vad är ett seriöst alternativ om skulderna har växt så de inte rimligtvis kan återbetalas under en livstid? Det är ju ofta räntor och förseningsavgifter som gjort det ohållbart."

Ja visst - det borde vara lag på att förseningsavgifter/inkassokostnader/delgivningskostnader aldrig fick överstiga mer än 20% av den egentliga skulden totalt sett.
2024-10-07, 13:38
Medlem
Vad är alternativet? Om folk känner att det är kört ,du får leva på existensminimum hela livet kör man väl försörjningsstöd ingen idé att jobba heltid eller avancera inom sitt yrke os.v , har man möjlighet att få skuldsanering jobbar man på 5 år sen är man fri ,staten får in skattepengar
det är win win.
2024-10-07, 13:42
Avstängd
Citat:

Har du ansökt om skuldsanering själv och fått avslag? Bitter?
2024-10-07, 13:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vad är alternativet? Om folk känner att det är kört ,du får leva på existensminimum hela livet kör man väl försörjningsstöd ingen idé att jobba heltid eller avancera inom sitt yrke os.v , har man möjlighet att få skuldsanering jobbar man på 5 år sen är man fri ,staten får in skattepengar
det är win win.

Precis, sedan är det vad jag förstår ganska svårt att ens komma ifråga för att få till en sådan avbetalningsplan. En 20-åring med hela arbetslivet framför sig kommer knappast få det på 500k men en 60-årig sjukpensionär däremot där är ju loppet kört så att säga.
2024-10-07, 13:47
Medlem
argaangelicas avatar
Skuldsanering är bra, jag känner en kvinna från Syrien som fick beviljat skuldsanering, hon betalar i 3 år av 5, därefter är hon fri efter år 5. Varför så arg på personer som får en ny chans?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in