2024-10-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är inte skattebetalarna ,vi som bekostar skuldsanering

Det är kreditgivarna som inte får betalt av de som får skuldsanering, men vem tror du får betala en högre ränta för att de ska få tillbaka sina pengar?
Alla som sköter sej får betala.
Så kommer det att bli med bolånen också snart om folk inte kan betala sina lån längre.
2024-10-07, 13:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Problemet är väl att om man misskött sig så gravt att man beviljas skuldsanering så hade det inte varit någon idé att låta skulderna stå kvar då personen aldrig kommer att ha några pengar ändå.
2024-10-07, 13:51
Medlem
sen måste väl företagen som lånar ut pengar ta ett visst ansvar, som det är nu kan de låna ut väldigt mycket pengar ock de kan ta mer än 25-30% i rönta ock de räknar kallt med att visst många % av de som lånar inte kan betala tillbaka men det har de bakat in i den svinhöga räntan de tar
sen är det nog inte så kul att leva på existens minimum i 5 år
2024-10-07, 14:10
Medlem
SKIT.
Mitt småföretag hade ingen talan och fick INGENTING av de motsvarande 40 - 50 000
de en företagskund fick det

Han hade inte överkonsumerat annat än då han köpte sitt företag för mer än vad det var värt så det var inkompetens. Varför ska jag betala för det...?

De enda jag kan tänka mig ska kunna få skuldsanering är sådana, som skötte sig, men sedan fick ekonomiska problem p g a stor OTUR som t ex make i barnfamilj dör.
2024-10-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
SKIT.
Mitt småföretag hade ingen talan och fick INGENTING av de motsvarande 40 - 50 000
de en företagskund fick det

Han hade inte överkonsumerat annat än då han köpte sitt företag för mer än vad det var värt så det var inkompetens. Varför ska jag betala för det...?
Förstår inte vad du menar.

Köpte någon ett företag? Fick en kund betalt?
2024-10-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår inte vad du menar.

Köpte någon ett företag? Fick en kund betalt?
En köpte ett företag d v s innehållet, eftersom det var Enskild firma både före och efter. För sådana ska ägarna egentligen vara FULLT ansvariga för skulder så skuldsanering liksom "bryter" den lagen...

Sedan gjorde mitt företag jobb åt den nye ägaren, fick betalt i början men inte senare. Sedan fick han skuldsanering och jag fick inget.

Det jävligaste är att staten får förtur före sådana som mig som JOBBAT för det
och utöver jobbet kan man ha haft kostnader för t ex resor, matriel, löner till anställda...
2024-10-07, 14:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Verkar som att de som skriker mest i tråden inte verkar ha koll på skuldsanering utan är mest gapiga pga okunskap och bitterhet .

Brorsan lyckades fucka up det när han var yngre med VISA kortet och det sket sig nå kapitalt., Han åkte på en sk skuldsanering/löneutmätning som drar ALLT över existensminimum . Nu lite över 3 år senare och 350.000 kr så har han betalt igen allt och INTE skattebetalarna som vissa raketingenjörer här tror att det är som betalar.
2024-10-07, 14:39
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Problemet är väl att om man misskött sig så gravt att man beviljas skuldsanering så hade det inte varit någon idé att låta skulderna stå kvar då personen aldrig kommer att ha några pengar ändå.

Skuldsanering/löneutmätning får du BARA om du har jobb.. Det verkar som att majoriteten inte har nån aning om vad det är utan bara fått för sig.

Du kan ju lixom inte ligga på soffan och röka gräs och lira tv-spel i 3 år så är allt löst..
2024-10-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ännu en tråd där alla ska förfasas över något, spy galla och kalla folk för idioter. Börjar bli monotont.

... och ännu värre - som inte har en fucking aning om vad hen pratar om. Att vara så hårt skuldsatt att man ens blir aktuell för skuldsanering är ingen dans på rosor som TS verkar tro. Tröttsamt, håller med!

Om TS visste hur jobbigt det är, ångest, skam. Nej skriv om nåt du känner till istället, TS!
Senast redigerad av HysteriskRonneby 2024-10-07 kl. 14:43.
2024-10-07, 14:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det kan vara ett litet hån. Men samtidigt är just Sverige unikt. Detta med att jaga skuldsatta. Sätta dom i karantän och inte få göra något mera. I UK, USA med mera är det ingen stor sak detta. Ha skulder. Det är ingen hetsjakt på folk med det. Du kan göra konkurs många gånger om utan att hamna på någon lista.
2024-10-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det kan vara ett litet hån. Men samtidigt är just Sverige unikt. Detta med att jaga skuldsatta. Sätta dom i karantän och inte få göra något mera. I UK, USA med mera är det ingen stor sak detta. Ha skulder. Det är ingen hetsjakt på folk med det. Du kan göra konkurs många gånger om utan att hamna på någon lista.
Det är väl ingen hetsjakt på folk med skulder i Sverige heller.

Det är först när du inte betalar och dina borgenärer vill att du gör rätt för dig. Men i staterna så skiter de i att någon inte betalar, eller?
2024-10-07, 14:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl ingen hetsjakt på folk med skulder i Sverige heller.

Det är först när du inte betalar och dina borgenärer vill att du gör rätt för dig. Men i staterna så skiter de i att någon inte betalar, eller?

Hetsjakt då sett till att hamna i olika register. Bli förklarad dum i huvudet typ att du ska aldrig mera få låna osv. Det är ju faktiskt unikt i Sverige. Att folk drabbas extremt hört om de blivit skuldsatta.

Sedan nej i staterna vill man ju också gärna ha sina pengar. Men hela deras system är mer byggt på att ge folk en andra chans. Att det är inte hela världen om du har skulder, du kan komma tillbaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in