2024-10-05, 22:07
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Då ska jag fira 😀👍

Varför ska man fira att det går dåligt för ett företag?

Är du en psykopat som njuter av andras olycka? 😛
Citera
2024-10-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilisson
Hela grejen med elbilar och grön omställning är att göra bilen till en produkt avsedd för samhällets välbärgade kvartil. I framtiden ska den arbetande delen av samhället antingen jobba hemifrån eller åka kollektivt (i den mån kollektivtrafiken fungerar). Elbilar är inte och var (egentligen) aldrig avsedd som en produkt för den stora massan.

Att Northvolt fallerar handlar om mycket mer än det. Till att börja med producerar dom ju ingenting, så vad spelar det då för roll om kineserna har ett försprång eller om marknaden viker? Dom har inga produkter ute till försäljning som kan påverkas av en vikande marknad!
I det första stycket är vi helt eniga, vi vanliga ska åka kollektivt, äta vegetariskt, premunerera på alla "våra" ägodelar och vara lyckliga.

Att de inte producerar något är givetvis problemet. Men det är ungefär som att säga att problemet med min restaurang är att jag inte har några kunder. Det intressanta är varför det blev så. Enligt mig är anledningen en inkompetent ledning eller att de hade andra motiv än att bygga batterier (d.v.s. hova in bidrag och casha ut).

Sedan verkar ju inte kunskapen finnas för att bygga batterier i Europa och i synnerhet inte i Norrland. Därför var de illa tvugna att köpa in kinesisk utrustning och flyga in folk från världens alla hörn. Att bygga upp kompetensen för att kunna bedriva sådan avancerad tillverkning är inget man gör i en handvändning, det tar decennier. Dessutom ska man ta in försprånget på Kina. Det kommer inte hända.

Tåget för att tillverka batterier i Europa i stor skala har redan passerat. Vi kommer aldrig kunna konkurrera med kineserna utom möjligen i något nischområde. Därför är det ren idioti att förbjuda nytillverkning av bilar med förbränningsmotorer, något som europeiska tillverkare faktiskt är världsledande inom.

Tjackmonster (tror jag han hette) har skrivit massor med utförliga inlägg i den här tråden. Jag skulle varmt rekommendera att läsa dem.
Citera
2024-10-05, 22:18
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
I det första stycket är vi helt eniga, vi vanliga ska åka kollektivt, äta vegetariskt, premunerera på alla "våra" ägodelar och vara lyckliga.

Att de inte producerar något är givetvis problemet. Men det är ungefär som att säga att problemet med min restaurang är att jag inte har några kunder. Det intressanta är varför det blev så. Enligt mig är anledningen en inkompetent ledning eller att de hade andra motiv än att bygga batterier (d.v.s. hova in bidrag och casha ut).

Sedan verkar ju inte kunskapen finnas för att bygga batterier i Europa och i synnerhet inte i Norrland. Därför var de illa tvugna att köpa in kinesisk utrustning och flyga in folk från världens alla hörn. Att bygga upp kompetensen för att kunna bedriva sådan avancerad tillverkning är inget man gör i en handvändning, det tar decennier. Dessutom ska man ta in försprånget på Kina. Det kommer inte hända.

Tåget för att tillverka batterier i Europa i stor skala har redan passerat. Vi kommer aldrig kunna konkurrera med kineserna utom möjligen i något nischområde. Därför är det ren idioti att förbjuda nytillverkning av bilar med förbränningsmotorer, något som europeiska tillverkare faktiskt är världsledande inom.

Tjackmonster (tror jag han hette) har skrivit massor med utförliga inlägg i den här tråden. Jag skulle varmt rekommendera att läsa dem.

Är väll rätt idiotiskt att bara ge upp och lita på att Kina löser allt?

Vi måste ju försöka klara oss själva i Europa utan att vara beroende av Kina.

För skulle vi bli riktigt ovänner med Kina i framtiden kanske dom inte vill sälja batterier till oss längre.
Då är det kört för oss 😛
Citera
2024-10-05, 22:34
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88

För skulle vi bli riktigt ovänner med Kina i framtiden kanske dom inte vill sälja batterier till oss längre.
Då är det kört för oss 😛

Så är det. Och det är nog inte många år bort innan ovänskapen är ett faktum.

I längden går det inte ha en konsumtionsekonomi baserad på lån. Det är samma med samhället som för Northvolt. Det fungerar ett tag att leva på lån men när det plötsligt slutar fungera blir man utfattig.
Citera
2024-10-05, 22:47
Medlem
Nihilissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan

Trenden mot ökad globalisering har avtagit åtminstone sedan covidpandemin. Det mesta pekar på att handeln med Kina kommer minska kraftigt under de kommande åren. Ifall det är som du säger, och Europa helt inte förmår producera batterier, så är vi ganska körda i Europa. Och tyvärr pekar det mesta på att Europa är ganska kört.
Citera
2024-10-05, 22:58
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Så är det. Och det är nog inte många år bort innan ovänskapen är ett faktum.

I längden går det inte ha en konsumtionsekonomi baserad på lån. Det är samma med samhället som för Northvolt. Det fungerar ett tag att leva på lån men när det plötsligt slutar fungera blir man utfattig.

Tycker du kan ringa USA och berätta om det du skriver och verkar anse!

Och sedan även till Sveriges Riksbank och i alla fall 4-5 av de banker som just bedriver fullt fungerande företag med just den iden att folk och företag SKA låna!

Att var och en eller i alla fall varje familj, varje företag hela tiden behöver ha bra kontroll över ekonomi och framtidsplaner är så klart en viktig del av det du skriver.

Men om alla privatpersoner skulle tänka så och helt sluta konsumera under tiden man har lån.

Då skulle vi se en TOTALT annan tillvaro. Vissa eller många enligt mig, skulle behöva ändra standard på det mesta, allt medan det som för det mesta även då skulle finnas " vinnare ".

Som tur är har livet fler bra saker än pengar och lyxvaror.

Vad gäller företaget Northvolt så verkar många här och även flera media helt räkna bort vad STORA företag som VW kan klara av.
De s ä l j e r även efter de båda "vinstvarningarna " ca 9.000.000 fordon 2024.

Det är alltså över 24.600st fordon VARJE dag!

Så den koncernen kan lösa detta som uppstått utan att blinka om de så VÄLJER.
/ de hade 400 miljarder i kassan 31 dec -23 /

Nortvolt hade i alla fall så här 31 dec - 23:
Cash and cash equivalents 13,640,884,000kr (31 dec -22 22,414,337,000 kr )

Alltså, det FANNS över 13,5 Miljarder i kassan 1 januari.

Så att detta skulle ta totalt stopp och alla lokaler bara blir över, det är inget jag skulle sätta 1 krona på.

Hoppas själv att när de nu ÄR på obestånd att de två som grundat företaget + peter c KOMMER ATT BEHÖVA STÅ UPP för de skulder som de dragit på sig!

/
Senast redigerad av FairStuff 2024-10-05 kl. 23:04.
Citera
2024-10-05, 23:15
Medlem
Elvis avatar
Citat:

Då är det kört för oss 😛

Och vad ska vi med ett företag som inte producerar något mer än lökiga hållbarhetsrapporter? Trodde det var bra batterier vi behövde.
Citera
2024-10-05, 23:23
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Och vad ska vi med ett företag som inte producerar något mer än lökiga hållbarhetsrapporter? Trodde det var bra batterier vi behövde.

Dom producerar massor av batterier
Citera
2024-10-05, 23:27
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Varför ska man fira att det går dåligt för ett företag?

Är du en psykopat som njuter av andras olycka? 😛

Har du aldrig ens känt skadeglädje åt ett företag? Du måste vara en reinkarnation av jungfru Maria eller något! 👼
Citera
2024-10-05, 23:40
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Trenden mot ökad globalisering har avtagit åtminstone sedan covidpandemin. Det mesta pekar på att handeln med Kina kommer minska kraftigt under de kommande åren. Ifall det är som du säger, och Europa helt inte förmår producera batterier, så är vi ganska körda i Europa. Och tyvärr pekar det mesta på att Europa är ganska kört.
Vi klarar oss utan kinesiska batterier men om handeln minskar så mycket som du påstår är det många andra saker som måste börja produceras här eller snarare skalas upp ordentligt i volym på modernaste vis för att inte bli avsevärt dyrare.
Citera
2024-10-05, 23:56
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Dom producerar massor av batterier

Tydligen inte tillräckligt för att någon investerare ska tro på det och lägga in mer pengar.
Citera
2024-10-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vi klarar oss utan kinesiska batterier men om handeln minskar så mycket som du påstår är det många andra saker som måste börja produceras här eller snarare skalas upp ordentligt i volym på modernaste vis för att inte bli avsevärt dyrare.

Eller göra det, i vart fall i Sverige, totalföbjudna.

Minska på kostnaderna, oket, för den realproduktiva delen av ekonomin. D.v.s brutala neddragningar inom den ofantliga sektorn. Det vågade Moderaterna tala om på 80-talet men icke de nya Moderaterna. Varför har det blivit så? Jo, vi har ett i grunden genomsossefierat samhälle där alla partier är beroende av väljarrösterna från staten i staten d.v.s väljarrösterna från den ofantliga sektorn.

De realproduktiva företagen och människorna kan i stor utsträckning flytta och gör det också. Kvar blir en ofantlig sektor med miljontals anställda som inte kan flytta till andra länder.

Sossarnas s.k "välfärds"politik segrade till slut men det inser inte, vill inte ens inse, de nya Moderaterna.

Var har vi nu bolagshögern när man som bäst behöver dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in