Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-05, 07:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, alla dessa dagrums-monologer som ärendet frammanar hos individer där det inre och det yttre är ett är onekligen bisarra.

Jag sitter ofta i dagrummet och filosoferar om GM-SE led av tvångstankar före mordet.

Antingen skulle GM-SE i dessa tvångstankar fånga en vild sköldpadda och flå skalet av den med sina bara händer för att sedan dricka dess blod. Lite blod kunde dock då få rinna ned på den stockholmsgata där sköldpaddan råkade fångas.

Alternativet var att skjuta OP i ryggen med en tjuvlånad revolver, antingen från kompisarna på Spelklubben Oxen eller från den där dysterkvisten WGs källare. Även här ingick i planerna att lite blod kunde tillåtas flyta ut på Stockholms gator.

När GM-SE i ett slag av kortisoninducerad klarsynthet (Lidnersk knäpp) insåg att hans händer blivit så svaga att han inte skulle kunna flå en vild sköldpadda med dem längre, skred han till verket i slutet på februari 1986 och sköt OP istället (och i ryggen).

Så ungefär tror jag att tvångstankarna i GM-SEs hjärna gick runt, runt i cirkel. Det tänker jag ofta på i dagrummet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 07:34.
Citera
2024-10-05, 07:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Även dörrlarmet (ca 22.30 - ca 23.22) som inte kontrollerades eller åtgärdades, det blir en smula anmärkningsvärt i sammanhanget. Detta tjänstefel (utan vettig förklaring till från AK), det kan inte uteslutas att det kan ha haft något med själva brottet att göra.

De lämnar väl en förklaring att det har med "Kortlennarts" personal att göra? Eller går den uppgiften också att tänka bort för att kunna misstänka den hypotetiska GM-SE?
Citera
2024-10-05, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De lämnar väl en förklaring att det har med "Kortlennarts" personal att göra? Eller går den uppgiften också att tänka bort för att kunna misstänka den hypotetiska GM-SE?

Ja det där är också lite märkligt. Vad sysslade de med inne på La Carterie egentligen kl 22:30 en fredagskväll? Ett skyltfönster släcktes väl precis när paret Palme kikade in/gick förbi och någon stod och arbetade i det.
Det känns ganska ovanligt att man skyltar om i en pappershandel kl 22:30 - 23:15 en fredagskväll? De har väl stängt runt klockan 18 eller så, var personal kvar där hela kvällen också eller kom någon dit klockan 22 på kvällen? Mycket märkligt vad som är så viktigt att lösa just där och då i butiken. Polisen borde förhört personal på La Carterie om det var de som ställde upp dörren, varför de befann sig i lokalen vid den tiden på kvällen och även frågat om de såg något speciellt från skyltfönstret.
Senast redigerad av Zebrima 2024-10-05 kl. 08:52.
Citera
2024-10-05, 08:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja det där är också lite märkligt. Vad sysslade de med inne på La Carterie egentligen kl 22:30 en fredagskväll? Ett skyltfönster släcktes väl precis när paret Palme kikade in/gick förbi och någon stod och arbetade i det.
Det känns ganska ovanligt att man skyltar om i en pappershandel kl 22:30 - 23:15 en fredagskväll? De har väl stängt runt klockan 18 eller så, var personal kvar där hela kvällen också eller kom någon dit klockan 22 på kvällen? Mycket märkligt vad som är så viktigt att lösa just där och då i butiken.

För mig har det hela tiden rört sig om att Lennart höll på med något otillbörligt med de yngre damerna som var anställda i affären och eftersom Lennart var tvungen att motivera varför dörren i källaren användes för Sekuritaspersonalen så hittade han på "omskyltningen" inför påsk.

Det är just sen fredagskväll som inte stämmer med hela historien. För övrigt borde väl en affär med den inriktningen kunna hålla omskyltningen "kort"?

Nej. Jag tror som du att Lennart håller korten nära kroppen och undanhåller oss vanliga foliehattar något hemligt och antagligen kopplat till MOP.

Edit: Jag har minsann sett på OnlyFans vad man kan använda såna där "perversa" ribbstolar till som fanns i Skandias gymnastikhall bredvid butiken. Lennart kanske var lagd åt det perversa hållet?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 09:00.
Citera
2024-10-05, 09:17
Medlem
Citat:
För mig har det hela tiden rört sig om att Lennart höll på med något otillbörligt med de yngre damerna som var anställda i affären och eftersom Lennart var tvungen att motivera varför dörren i källaren användes för Sekuritaspersonalen så hittade han på "omskyltningen" inför påsk.

Det är just sen fredagskväll som inte stämmer med hela historien. För övrigt borde väl en affär med den inriktningen kunna hålla omskyltningen "kort"?

Nej. Jag tror som du att Lennart håller korten nära kroppen och undanhåller oss vanliga foliehattar något hemligt och antagligen kopplat till MOP.

Edit: Jag har minsann sett på OnlyFans vad man kan använda såna där "perversa" ribbstolar till som fanns i Skandias gymnastikhall bredvid butiken. Lennart kanske var lagd åt det perversa hållet?

Ibland vet man inte om du bara försöker göra dig lite rolig eller om du faktiskt blandar in ett uns av allvar i det du skriver. Jag tror faktiskt på det sistnämnda.

För ett stort bolag som Skandia borde bli ganska störda om en oansenlig liten pappershandel ideligen slarvar med att ställa upp dörren in till deras lokaler. Särskilt om det nu visat sig att i dessa lokaler pågick hemlig verksamhet. Men detta verkar vara obrytt och allmänt vedertaget att denna lilla firma titt som tätt ringer och vill öppna upp dörren och stänger inte den ordentligt efter sig. Det känns inte som ett långskott att SB visste vad som pågick men lät firman hålla sig med detta beteende, vilket ändå tyder på att de litade på dem och inte brydde sig om att de sprang in och ut ur byggnaden sena kvällar och ställde upp dörren. Genom den där dörren hade vem som helst utifrån kunnat komma in i hela Skandia om jag förstått rätt?

Edit: oavsett borde man förhört den som arbetade i skyltfönstret bara minuter innan mordet. Sen personen kan ha sett eller hört något och borde egentligen också blivit vittne till händelsen på något vis eftersom den var så nära så kort tid innan skotten. När och hur tog sig den personen ut ur byggnaden och vad såg och upplevde den perso en då?
Senast redigerad av Zebrima 2024-10-05 kl. 09:26.
Citera
2024-10-05, 09:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ibland vet man inte om du bara försöker göra dig lite rolig eller om du faktiskt blandar in ett uns av allvar i det du skriver. Jag tror faktiskt på det sistnämnda.

För ett stort bolag som Skandia borde bli ganska störda om en oansenlig liten pappershandel ideligen slarvar med att ställa upp dörren in till deras lokaler. Särskilt om det nu visat sig att i dessa lokaler pågick hemlig verksamhet. Men detta verkar vara obrytt och allmänt vedertaget att denna lilla firma titt som tätt ringer och vill öppna upp dörren och stänger inte den ordentligt efter sig. Det känns inte som ett långskott att SB visste vad som pågick men lät firman hålla sig med detta beteende, vilket ändå tyder på att de litade på dem och inte brydde sig om att de sprang in och ut ur byggnaden sena kvällar och ställde upp dörren. Genom den där dörren hade vem som helst utifrån kunnat komma in i hela Skandia om jag förstått rätt?

Tiden är verkligen udda. Varför inte skylta om på torsdag kväll så personalen fick gå hem i normal tid på fredagen?

Det är märkligt att personalen i en butik där Skandia inte kunde kontrollera de anställda hade fri tillgång till källaren under Skandia där de bara hade sällskap med de välgödda råttorna och hemliga SB-medlemmar.

Säkerhetstänket på Skandia är som du säger inte speciellt bra när det gäller detta. Jag tror däremot inte Lennart själv är inblandad i mordet eftersom han inte själv kontaktade polisen.

Edit: För mig är Hubert Falk en "nyckelperson" i hypotesen att SE mördade OP, men den hypotesen vill ingen i tråden så mycket som knysta om.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 09:27.
Citera
2024-10-05, 09:30
Medlem
quggels avatar
Citat:
SE bodde bokstavlig talat mycket nära villan där AKs "Contrasversonelle" pappa bodde i Täby. Detta med konventionell måttstock och inte bara "nära" enligt Filters dubbla måttstockar.

Kan AK varit ute på rond så att hon slutförde denna och inte kom tillbaka till receptionen förrän något senare än HO dök upp?

Eller går det att väva in i den hypotetiska mordhistorien med den osannolika grafikern att detta har någon mörkare anledning?

Om jag ska gissa så tror jag att det finnas en naturlig förklaring till den extra halvtimmen, exempelvis att AK och HO "gillade" varandra (= flörtade) och därför inte hade några problem med att umgås en halvtimme extra tillsammans. Man byter kanske inte pass en fredagkväll med någon man ogillar.
Citera
2024-10-05, 09:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Om jag ska gissa så tror jag att det finnas en naturlig förklaring till den extra halvtimmen, exempelvis att AK och HO "gillade" varandra (= flörtade) och därför inte hade några problem med att umgås en halvtimme extra tillsammans. Man byter kanske inte pass en fredagkväll med någon man ogillar.

"Ligger de" i samma åldersspann AK och HO?

Edit; HO uppger väl i sitt förhör att han har kännedom om att AK är snabb att både ta av sig som att sätta på sig sina kläder? Kan man tolka in något där?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-05 kl. 09:35.
Citera
2024-10-05, 09:33
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Även dörrlarmet (ca 22.30 - ca 23.22) som inte kontrollerades eller åtgärdades, det blir en smula anmärkningsvärt i sammanhanget. Detta tjänstefel (utan vettig förklaring till från AK), det kan inte uteslutas att det kan ha haft något med själva brottet att göra.

Ja absolut, men det sorgliga är att det rotats en del kring just den biten men det verkar inte gå att komma längre. Varför det inte kontrollerades ser ut att förbli ett mysterium. Men mystiskt är det ju helt klart. ÄNNU en slumpmässig detalj i det hela? Tidpunkten då det larmas av är ju snudd på episk.
Citera
2024-10-05, 09:36
Medlem
quggels avatar
Citat:
"Ligger de" i samma åldersspann AK och HO?

Vet ej. Någon annan kanske vet?

Men även om det skilde mycket så kan de ju ha haft en "lagom" flört, dvs att de drogs till varandra och gillade att umgås på jobbet och prata med varandra, men egentligen aldrig hade någon intention att ta det längre än så.
Citera
2024-10-05, 09:45
Medlem
Citat:
Tiden är verkligen udda. Varför inte skylta om på torsdag kväll så personalen fick gå hem i normal tid på fredagen?

Det är märkligt att personalen i en butik där Skandia inte kunde kontrollera de anställda hade fri tillgång till källaren under Skandia där de bara hade sällskap med de välgödda råttorna och hemliga SB-medlemmar.

Säkerhetstänket på Skandia är som du säger inte speciellt bra när det gäller detta. Jag tror däremot inte Lennart själv är inblandad i mordet eftersom han inte själv kontaktade polisen.

Edit: För mig är Hubert Falk en "nyckelperson" i hypotesen att SE mördade OP, men den hypotesen vill ingen i tråden så mycket som knysta om.

Håller med om i princip allt. Men inte det fetade; han ville kanske av olika anledningar hålla låg profil. Om han var inblandad, vilket jag inte tror, så ville han flyga under radarn så länge som möjligt, vilket han ju lyckades med. Annars kanske han var rädd, eller rentav blivit hotad till tystnad? Hur som helst är det dåligt att man aldrig undersökte La Carterie närmare.

Denne Hubert Falk måste jag läsa in mig på för att kunna uttrycka min synpunkt i frågan.

Annars tänkte jag vidare; Är det inte märkligt att två konkurrerande verksamheter (stora Dekorima och lilla La Carterie) befinner sig så nära varandra? Det borde vara svårt för den sistnämnda att gå runt. Men de var kanske mer inriktade på papper och tryck? Anlitade inte SE dem för mindre jobb, eller det har jag fått om bakfoten?
Citera
2024-10-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Jag är också lite inne på detta, något i förhöret med HO ger mig lite av de vibbarna att han var intresserad av henne. Men det är såklart spekulationer. Hur som helst är det ändå lite konstigt att hon stannar kvar så pass länge för hon ska upp tidigt nästa morgon till nästa pass.

Edit: Det är ju också fler saker med henne som får en att fundera lite. Vi har gått igenom dem innan men det är typ; dörren, larmet, tiden, bilen, pappan, svarar motvilligt eller vet inte svaret på de flesta frågor (vem hon arbetade med, om hon såg SE komma in, larm mm) men andra saker kan kan hon svara på mer detaljerat kring mordkvällen (bilturen ut t.ex). Även att man "fick puls" av henne dvs såg henne som skum internt på Skandia.
Senast redigerad av Zebrima 2024-10-05 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in