2024-10-05, 09:57
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
"Medicinska institutioner anser att ketos är ett fysiologiskt tillstånd associerat med kronisk svält. Glukos (druvsocker) anses vara den föredragna källan till energi för alla kroppens celler, och ketos ses som en krisreaktion på kroppens brist på kolhydrater i kosten. Under senare år har dessa synsätt, både kroppens preferens för glukos och farorna associerade med ketos, ifrågasatts av vissa läkare. [3][4][5]"
wiki

Utan att angripa dig personligen, så är "farorna" inte alls klarlagda enligt min mening. Vi har människor som varit i ketos i åratal ibland decennier. Påståendet att kroppen har glukos som preferens för att försörja kroppen med energi - Är ju inte helt korrekt . Det enligt som den gamla ortodoxa synen på diet och vad som står i utbildningsmaterialet i läkarutbildningen och till dietist.
Det är bra att det ifrågasätts
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-05 kl. 09:59.
Citera
2024-10-05, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ingen aning. Finns det några tecken man ska se upp med ?

Man har ju googlat på det. Men inte blivit klokare direkt då det finns så mycket oklart och motsägelsefulla rapporter.
Det är lika vanligt med rapporter som säger sig ha fynd (och bevis) att lågkolhydratkost skyddar njure, till rena doomer texter som säger tvärtom.
Egenintresse förnekar sig aldrig , mycket av google resultaten i dom här ämnen (diet) är en avloppsbrunn av olika ideologier och rena falsarier för att hamra in (ofta inkorrekta) budskapen i läsaren. Det finns ju ett pågående kulturkrig mellan veggisar, enviromentalister och köttätare, den ska man inte underskatta.

Litar hellre på forum där helt vanliga människor utan något annat intresse berättar om sina resor in i den här dieten
Säg ju att pproteinrik föda skapar problem för njurarna och kisset blir oftast gulare.

Lågkolhydratkost kombinerat med låg oxalat kost är nog den bästa födan.
Citera
2024-10-05, 10:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godbitman
Säg ju att pproteinrik föda skapar problem för njurarna och kisset blir oftast gulare.

Lågkolhydratkost kombinerat med låg oxalat kost är nog den bästa födan.

Det här kan ju vara intressanta fakta (Från NIH, national library of medicine )

" In conclusion, the ketogenic diet is a risk factor for kidney stones, and hypercalciuria was more common in those with kidney stones. We recommend maximizing fluid intake and alkalinizing the urine to prevent the development of renal stones."

Det är välbeprövade huskurer. Man måste dricka mer under Keto, vatten kan funka , och alkaniserande vätskor som t.ex. citronjuice ,apelsinjuice (men utan socker) höjer PH på urin och förebygger njursten.
Dessutom kan man pressa lite citronjuice ur en färsk citron på maten (där syran passar ihop med maträtten)
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-05 kl. 10:58.
Citera
2024-10-05, 10:58
Medlem
Citat:
Vill dela mina erfarenheter av mina ansträngningar att hålla kolhydratintaget till mellan 20-40 g per dag.

Som referens så är det lika mycket som 1 stor potatis , eller en skiva brungräddat knäckebröd eller ungefär 50 gram okokt spagetti . Istället ökades fettandelen och naturligtvis protein.

Hoppar över inkörningsproblemen , som alla säkert redan känner till. Kroppen ska vänja sig vid att ta energi från fett istället för sockerarten Glukos. En vanlig svenska äter i genomsnitt 200-400g kolhydrater per dag och det är då alltså glukos kroppens huvudsakliga näring för kroppens alla celler då kolhydrater bryts ner till glukos.

Vilket gör att man behöver se upp lite grann i början. Lyckligtvis så löste kosttillskott i form av elektrolyter (koksalt, magnesium och kalium) problemet med att kroppen gör sig av med mycket vatten i början då glykogenlagret minskade

Nu står jag här 2 månader efter. Vad har hänt. Då är det lika bra att göra en pedagogisk punktlista .
Observera att jag inte gjorde några andra förändringar i min livsstil, endast reducerade kolhydrater

1. Stelhet i leder har reducerats uppskattningsvis 85%

2. Ingen matkoma längre, efter en måltid är jag 100% fortfarande närvarande och vaken, vilket bara det är en stor förändring

3. Magen är aldrig uppblåst och "jäser" i timmar som förr med en "normal" kolhydratmiddag (Ris,potatis,spagetti m.fl.)

4. Efter tredje veckan försvann en hel del fett runt "kärlekshantagen" och runt själv magen , jag hade en liten kulmage förut, det blev nu mer utslätat

5. Jag märker nu att jag tar mig för saker tidigt på kvällen och aktiverar mig på olika sätt, istället för att fastna framför tv:n runt kl 20 och inte komma upp ur soffan mer.

6. Huden i ansiktet ser ut att fått en lite fräshare ton, kindknotorna framträder , det lite plufsiga ansiktet förut har fått en uppsträckning

7. Jag tycker mig fått mer mental styrka och tålamod. Och betydligt mer koncentration,mer "aptit" på livet,mera "Go"

8. Ett låggradigt envetet depressionstillstånd jag haft hela mitt liv, har reducerats 75% , detta kopplar jag ihop med en kanske överkänslighet för kolhydrater jag haft hela livet. Någon annan förklaring har jag inte

9. All dötid som gått åt att smälta mat med mycket kolhydrater där man varit i stort sett oförmögen att tänka en enda vettig tanke eller göra något fysiskt är nästan helt borta. En stor förändring bara det !

10. Det sägs att kropp och själ hör ihop, och jag är nöjd att kunna berätta att inte enbart den fysiska kroppen har fått en bättre chans med en ny kost, utan också så följer psykiska måendet med på kuppen. Åtminstone är det vad jag kan berätta.

Fyll gärna på med egna erfarenheter.
Hade varit schysst om vi kan lämna diskussionen om nyttiga/mindre nyttiga dieter utanför. Det finns redan alldeles för många trådar om det redan.
Vi försöker hålla det empiriskt

Långsiktigt är det inte hållbart tyvärr, det säger alla studier. Men en kur då och då för att "normalisera" sitt kolhydratsintag, som brukar eskalera långsamt och obemärkt, är ingenting annat än utmärkt!

Grattis till en sundare kosthållning! Att det ger så stor effekt påvisar ju att du har haft alldeles för högt kolhydratsintag innan, fruktansvärda biverkningar av dålig diet du beskriver.
Citera
2024-10-05, 11:31
Medlem
Citat:
Utan att angripa dig personligen, så är "farorna" inte alls klarlagda enligt min mening. Vi har människor som varit i ketos i åratal ibland decennier. Påståendet att kroppen har glukos som preferens för att försörja kroppen med energi - Är ju inte helt korrekt . Det enligt som den gamla ortodoxa synen på diet och vad som står i utbildningsmaterialet i läkarutbildningen och till dietist.
Ja ser nu att mitt inlägg kan misstolkas
Jag själv är pro ketos eller vad man ska säga
Menar bara att sjukvårdens riktlinjer gör att man kanske inte direkt ska berätta sin diet för läkare, man kan bli placerad i samma fack som antivaxxare

Dock rekommenderar vissa läkare animalisk diet vid mensvärk, alltid något
Citera
2024-10-05, 11:54
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ja ser nu att mitt inlägg kan misstolkas
Jag själv är pro ketos eller vad man ska säga
Menar bara att sjukvårdens riktlinjer gör att man kanske inte direkt ska berätta sin diet för läkare, man kan bli placerad i samma fack som antivaxxare

Dock rekommenderar vissa läkare animalisk diet vid mensvärk, alltid något

Jo, jag såg det till slut och lade till "det är bra att det ifrågasätts" i kommentaren , ibland läser man inte ordentligt

Jo, jag kan förställa mig att läkaren försöker skicka en till en Dietist i primärvården, då många läkare inte har en aning om dieten utan reagerar på fettmängden, likaså dietisten , då blir man föreslagen en tallriksmodell som består av dagliga 200-400g kolisar, och det är ju precis det som många har gjort i många många år förut och känt att något inte riktig stämmer.

Finns liksom inget alternativ, förutom enstaka svenska läkare (T.ex.annika dahlqvist) som har webbsida och där man rekommenderar Keto/lchf med recept och medicinska rapporter. Då går etablissemanget igång och vill dra hennes legitimation. (sant)
Keto/Lchhf kommer aldrig att bli erkänd, det är tallriksmodellen som gäller, en välavvägd kompromiss men passar allt sämre till allt fler.
Citera
2024-10-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Intressant trådstart, kul att höra att det gått bra för dig!
Har själv funderat på att strypa kolhydraterna, en aning, för att se hur jag mår.

Följer tråden.

Jag körde LCHF för några år sedan, sprang dessutom rätt mycket runt 6 mil i veckan, gick ner runt 35 kg det var väldigt positivt men efter ca 3 år så hände något med knoppen? Kan inte riktigt säga vad? men blev lite märklig hade konstiga tankar/drömmar mådde helt enkelt inte bra i huvudet men kroppen kändes såklart bra förutom de gånger jag körde slut på mig fysiskt..när jag slutade började jag må bättre psykiskt tyvärr gick jag upp också!
Så mitt råd är att man får ha någon form av balans?
Citera
2024-10-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Långsiktigt är det inte hållbart tyvärr, det säger alla studier. Men en kur då och då för att "normalisera" sitt kolhydratsintag, som brukar eskalera långsamt och obemärkt, är ingenting annat än utmärkt!

Grattis till en sundare kosthållning! Att det ger så stor effekt påvisar ju att du har haft alldeles för högt kolhydratsintag innan, fruktansvärda biverkningar av dålig diet du beskriver.

Vilka är de negativa långtidseffekterna då?
Citera
2024-10-05, 12:51
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Jag körde LCHF för några år sedan, sprang dessutom rätt mycket runt 6 mil i veckan, gick ner runt 35 kg det var väldigt positivt men efter ca 3 år så hände något med knoppen? Kan inte riktigt säga vad? men blev lite märklig hade konstiga tankar/drömmar mådde helt enkelt inte bra i huvudet men kroppen kändes såklart bra förutom de gånger jag körde slut på mig fysiskt..när jag slutade började jag må bättre psykiskt tyvärr gick jag upp också!
Så mitt råd är att man får ha någon form av balans?

Softpotatis,

Jag förstår! Kropp och sinne hänger ihop, vare sig man vill eller inte.

Jo, exakt... tänkte att det får bli kortare kur isf.
Mest för att stabilisera intaget lite. Kan nog inte skada.

Mvh.
Citera
2024-10-05, 13:31
Medlem
Citat:

Är planen att undvika kolhydrater resten av livet? Hur mycket måste du äta för att bibehålla vikten?
Tycker det blev jävligt svårt (och aningen dyrt) att gå upp i vikt när jag körde strikt LCHF/ketogen kost. Varvar nu med kolhydrater för att inte bli pinnsmal...
Senast redigerad av Deballerur 2024-10-05 kl. 13:37.
Citera
2024-10-05, 13:41
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:

Ja, det är ju inte så att människokroppen direkt är anpassad till sötad yougurt och vitt franskbröd

Har också bara positiva erfarenheter av strikt diet, utan kolhydrater. Aldrig mått bättre än nu.
Citera
2024-10-05, 13:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Är planen att undvika kolhydrater resten av livet? Hur mycket måste du äta för att bibehålla vikten?
Tycker det blev jävligt svårt (och aningen dyrt) att gå upp i vikt när jag körde strikt LCHF. Varvar nu med kolhydrater för att inte bli pinnsmal

Vikten är inte det primära. Det har aldrig varit ett tema någon gång under mitt liv.
Det är gastrobesvär , kolhydratbaksmällor (som blir värre med åren) och ett envetet mystiskt tillstånd där jag är hela tiden nära till nackspärr som spridit sig över hela ryggen .
Det har nästintill helt försvunnit.
Om jag är tvungen att så småningom öka Kolisandelen är jag rädd att allt detta kommer tillbaka.
Men den dagen får man se.
Vikten är 83 på 193 cm, har varit 85 för två månader sedan. Fortsätter det såhär så hamnar man kanske under 80, och det känns lite för vågat.
Enligt BMI så är skärningspunkten mellan normal/undervikt för 193cm på 68 kg. Men det känns ju helt galet. Är smal som det är, med 68 kg går jag antagligen omkring som ett benrangel med obefintliga muskler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in