2024-10-06, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Kidneybönor innehåller väl massa kolhydrater?

60g per 100g vad jag kan se.

Om man ska minska mängden kolhydrater till ett minimum så ser jag inte hur det ska fungera.
Ja du har rätt men det är i formen av resistiv stärkelse. Vilket betyder att det är som antikolhydrater om man skulle äta ris. Då får man inte samma spik av dåsighet efteråt när man äter riset för den resistiva stärkelsen i bönorna tar ut effekten från riset. Men jag tänkte bara är lite kidneybönor, typ 100 gram med kött. Får kanske utesluta det.
Citera
2024-10-06, 20:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godbitman
Måste man utesluta det tror du för att få fördelarna av denna kost?
Ris, pasta, potatis och bröd är inga problem för mig. Inte heller all skräpmat, socker osv. Det du nämner är bra förslag och något som jag äter mycket av.

Man får faktiskt äta Kolisar även under LCHF/Keto. För mig som kör strikt Keto (20-40 g kolisar) så kan jag , om jag vill, unna mig en halv deciliter vitt ris, 50 g. okokt pasta, 1 stor potatis som tillbehör om jag vill, detsamma gäller för kidneybönor som kan ätas 40-50 gram okokt vikt som kolhydrater maximalt per dag. Finns ju dessutom fibrer i bönor som gör det till långsamma kolhydrater som är mycket snällare för kroppens insulinrespons då blodsockret klättrar i långsammare takt än ren mjölmat
Beror på vad du är ute efter, vill du tappa många kilo vikt väldigt fort så är ketosen viktig = Mycket strikt kolhydratintag (20 gram/dag) Då består din kidneybönesallad av max 20 gram okokta bönor. Och det ska vara ditt enda kolhydratintag under en enda dag
En köksvåg är nog bra att ha på vägen in i ketosen.
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-06 kl. 21:11.
Citera
2024-10-07, 12:08
Medlem
Upplyftens avatar
Här är en intressant studie över en grupp som är alltid underrepresenterade i Keto/Lchf sammanhang: Unga kvinnor . Publicerat juli 2024

Testgruppen bestod av 33 st Umeåstudenter mellan 18-30 år , varav 17st. fullföljde studien. BMI är i medel 22 (Alla normalviktiga)

Obs, lång text med mycket fackslang

Konklusionen är inte helt utan fläckar :

This unique feeding trial emphasizes the effectiveness of a strict ketogenic diet in inducing weight loss even in normal-weight healthy young women with an unaltered physical activity score. Notably, the decline in lean mass was twice as much as fat mass in absolute terms. To minimize the risk of undesired muscle mass reduction, women who adhere to a ketogenic LCHF diet should consider engaging in deliberate resistance training.

Man rekommenderar alltså att träna muskler (lyfta vikter, gummiband etc) under ketodieten, för behålla muskelmassa

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11243114/
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-07 kl. 12:12.
Citera
2024-10-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Här är en intressant studie över en grupp som är alltid underrepresenterade i Keto/Lchf sammanhang: Unga kvinnor . Publicerat juli 2024

Testgruppen bestod av 33 st Umeåstudenter mellan 18-30 år , varav 17st. fullföljde studien. BMI är i medel 22 (Alla normalviktiga)

This unique feeding trial emphasizes the effectiveness of a strict ketogenic diet in inducing weight loss even in normal-weight healthy young women with an unaltered physical activity score. Notably, the decline in lean mass was twice as much as fat mass in absolute terms. To minimize the risk of undesired muscle mass reduction, women who adhere to a ketogenic LCHF diet should consider engaging in deliberate resistance training.

Man rekommenderar alltså att träna muskler (lyfta vikter, gummiband etc) under ketodieten, för behålla muskelmassa

Alltid misstänkt att det här kan va huvudanledningen till varför min kropp tvinade bort.
Aktiverade mig inte tillräckligt med styrketräning. Blev konditionsbaserat som mest, men för mycket stillasittande överlag.
Senast redigerad av Deballerur 2024-10-08 kl. 09:42.
Citera
2024-10-08, 15:56
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Alltid misstänkt att det här kan va huvudanledningen till varför min kropp tvinade bort.
Aktiverade mig inte tillräckligt med styrketräning. Blev konditionsbaserat som mest, men för mycket stillasittande överlag.

Det finns en del fallgropar att styra bort ifrån. Muskelmassan är ett viktig mottagarorgan för insulinet som ska reglera blodsockret.
Citera
2025-04-14, 20:42
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Rätt intressant.
Har kört stenhårt med keto nu i en månad och förutom alla hälsofördelar såsom att jag har bra mycket ork än innan och har ett stabilt välmående så gymma jag rätt hårt och då är jag långt ifrån min peak jag hade för några år sedan.
Då åt jag lchf och unnade mig skräp på helgerna men nu är kroppen något helt annat och jag kan inte hantera kolhydrater som förr.
Älskar fan denna diet men fan ibland har man sug efter skitmat ändå hehe.
Citera
2025-04-15, 08:30
Medlem
Robotrons avatar
Jag har testat liknande och det funkar bra för viktnedgång. Huvudsakligen beror det såklart på att man äter mindre kalorier vid högt proteinintag. Det blir inte heller skräpmat, godis och snacks.

Däremot hade jag rätt stora problem med prestation kring konditionsträning så där har ju kolhydrater sin plats. Ska man däremot sitta och glo i soffan och kanske köra några styrkepass i veckan så behöver man ju knappast ösa i sig kolhydrater.
Citera
2025-04-16, 12:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Inga bieffekter för dig då? som förstoppning tex?

Det fick jag då jag körde GI för 15 år sen
5 år senare började jag med 5-2 dieten istället. Hårdkörning i början och fick trög magen på köpet. Ingen kul bieffekt, så man bör ha koll på det och se till att man har magen med sig när man byter diet. Om man haft allt sitt dagliga fibrer från bröd och sånt, bör man få i sig det på annat vis.

Jag kör psyllium frö i ett stort glas vatten, hela, 3 ggr om dagen, 1 tesked och det funkar. Kör det även vid längre fastor.

Tonsil stenar försvinner, skrevdoft och svettdoft med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in