2024-10-05, 13:57
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Det där med dieter är bara trams, det handlar om kroppskontroll. Ta t.ex. Del Hall som gick ner 20 kilo på 7 veckor genom att dricka bara öl. Dvs bara kolhydrater.
jo men att skita i kolhydrater ger bland annat ett klart huvud, du gar upp pa morgonen är pigg osv.

Detta är fördelar som människor likt du skiter i för ni är bara intresserade av ert tutseende och hure ni skall kunna banta.

Dvs keto är inte för tjockisar och fetton främst utan människor som vill ma bättre
Citera
2024-10-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vikten är inte det primära. Det har aldrig varit ett tema någon gång under mitt liv.
Det är gastrobesvär , kolhydratbaksmällor (som blir värre med åren) och ett envetet mystiskt tillstånd där jag är hela tiden nära till nackspärr som spridit sig över hela ryggen .
Det har nästintill helt försvunnit.
Om jag är tvungen att så småningom öka Kolisandelen är jag rädd att allt detta kommer tillbaka.
Men den dagen får man se.
Vikten är 83 på 193 cm, har varit 85 för två månader sedan. Fortsätter det såhär så hamnar man kanske under 80, och det känns lite för vågat.
Enligt BMI så är skärningspunkten mellan normal/undervikt för 193cm på 68 kg. Men det känns ju helt galet. Är smal som det är, med 68 kg går jag antagligen omkring som ett benrangel med obefintliga muskler

Vi har ganska lika figurer. 196cm/85kg i dagsläget.
Som värst hamnade jag runt 72kg för några år sedan. Det är som att ämnesomsättningen går upp i högvarv när man är i ständig ketos, för det tog en jävla massa carb-loading + tid för att återgå till en mer "normal" vikt.
Det var folk runtomkring mig som började reagera, för själv kände man ju inte hunger på samma sätt.

Börjar vågen ticka under 80kg så bör du absolut fundera lite.
Alla kolhydrater är ju inte likvärdiga. Vissa är bättre än andra.
Senast redigerad av Deballerur 2024-10-05 kl. 14:27.
Citera
2024-10-05, 15:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Vi har ganska lika figurer. 196cm/85kg i dagsläget.
Som värst hamnade jag runt 72kg för några år sedan. Det är som att ämnesomsättningen går upp i högvarv när man är i ständig ketos, för det tog en jävla massa carb-loading + tid för att återgå till en mer "normal" vikt.
Det var folk runtomkring mig som började reagera, för själv kände man ju inte hunger på samma sätt.

Börjar vågen ticka under 80kg så bör du absolut fundera lite.
Alla kolhydrater är ju inte likvärdiga. Vissa är bättre än andra.

Hur var dina dagar när du bara vägde 72 kg ? Var det stor skillnad i ork och uthållighet jämfört med nu när du väger 85 ? Kändes det rimligt och hälsosamt att bli så pinnsmal för din längd ?
Citera
2024-10-05, 15:56
Medlem
Hardstekts avatar
Min erfarenhet är exakt som din.

100% igenkänning. Jag blir trött, dåsig, slö i huvudet. Nästan som en lätt bakfylla av snabbmat, snabba kolhydrater.

Jag följer inte keto dieten. Men jag utesluter nästan all mat baserad på korn, gryn, mjöl, alla halvfabrikat, allt socker relaterat, minimerar växtbaserade oljor.

Utan jag äter kött/fisk/ägg/mejeri och grönsaker/rotfrukter/baljväxter hela veckan förutom fredag middag och lördag middag, då jag festar till det med kolhydrater.

Och jag mår mycket bättre.
Citera
2024-10-05, 16:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Min erfarenhet är exakt som din.

100% igenkänning. Jag blir trött, dåsig, slö i huvudet. Nästan som en lätt bakfylla av snabbmat, snabba kolhydrater.

Jag följer inte keto dieten. Men jag utesluter nästan all mat baserad på korn, gryn, mjöl, alla halvfabrikat, allt socker relaterat, minimerar växtbaserade oljor.

Utan jag äter kött/fisk/ägg/mejeri och grönsaker/rotfrukter/baljväxter hela veckan förutom fredag middag och lördag middag, då jag festar till det med kolhydrater.

Och jag mår mycket bättre.

Har hunnit festa till en gång i början av September under dom här två månaderna i ketos, då jag inte kom undan i sällskapet (och jag ville inte heller pekas ut som någon religiös dietfantast ), Det fanns inget lightöl i baren, men jag tänkte vafan...det får bära eller brista. Schnitzel med pommes och bea och en 4-5 Norrlands på tapp.
Blev förvånat att det inte blev något drama efteråt. Magen tackade snällt för det tillfälliga besöket av Kolisar och hjärnan fick inget rött kort heller , två dagar så var man tillbaka i ketos igen .

Man kan visst slarva utan att allting går i bitar
Citera
2024-10-05, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mambou
Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Alla skulle må bättre att skippa ultraporcesserade livmedel, friterade livsmedel och rent av vitt socker. Inget förstör en människas liv i måttligt intag (förutom om man är allergisk såklart)
Jag har slutat med snabbmat, väljer pasta med mer fiber ex, fiberpasta eller fullkornspasta (äter vanlig vit pasta vid utvalda tillfällen).
Jag äter inte godis eller saker med mycket tillsatt socker och kollar alltid efter nyckelhålet. Jag använder heller inte salt i matlagningen som jag gjorde förut utan avstår att salta. Jag använder saltreducerad soja. Surdegsbröd, margarin och köttsubstitut är de processerade saker som jag äter mest av. Ibland en proteinshake och protein pulver utan tillsatt socker.
Jag skippar inte kolhydraterna då jag mår rejält dåligt av det, jag behöver alla näringsämnen enligt dietist och får även näringsdryck på recept för en undervikt.
Jag råder alla att inte utesluta en livsmedelsgrupp utan att en läkare / leg. dietist har ordinerat detta då det pågår flera myter och flask fakta från icke-evidensbaserade alt. icke ordentligt beprövade resultat av labbtester främst på djur.

AKTA DIG FÖR VAD DU LÄSER, HÖR OCH SER! MAN SKA ALLTID RÅDGÖRA MED EN LÄKARE INNAN MAN GÖR NÅGRA STÖRRE LIVSSTILSFÖRÄNDRNGAR.
Bra inlägg. Jag själv har slutat med rapsolja etc och margarin. Lagar mat med smör eller ghee i stället. Slutat med allt raffinerat utan försöker köra så naturligt jag kan. Det är bättre tex att äta en apelsin istället för att dricka apelsinjuice osv. Mina blodvärden är bra och levern är prima. Gillar dock öl lite väl mycket så därför är jag tjock.
Men jag dricker bara med kompisar och aldrig själv. Men jag ska ta itu med vikten snart.
Citera
2024-10-05, 16:15
Medlem
Citat:
Hur var dina dagar när du bara vägde 72 kg ? Var det stor skillnad i ork och uthållighet jämfört med nu när du väger 85 ? Kändes det rimligt och hälsosamt att bli så pinnsmal för din längd ?

Upplever att jag mådde hyfsat bra trots allt. Pigg och rask i kroppen.
Men nej, det kändes inte rimligt. Tror avsaknaden av muskelmassa gör en ganska skör i längden. Mina nära och kära trodde jag hade någon ätstörning.
Senast redigerad av Deballerur 2024-10-05 kl. 16:21.
Citera
2024-10-05, 17:56
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Upplever att jag mådde hyfsat bra trots allt. Pigg och rask i kroppen.
Men nej, det kändes inte rimligt. Tror avsaknaden av muskelmassa gör en ganska skör i längden. Mina nära och kära trodde jag hade någon ätstörning.

Lika pigg och rask nu efter +13 kilo ?
Citera
2024-10-05, 18:45
Medlem
Citat:
Utan att angripa dig personligen, så är "farorna" inte alls klarlagda enligt min mening. Vi har människor som varit i ketos i åratal ibland decennier. Påståendet att kroppen har glukos som preferens för att försörja kroppen med energi - Är ju inte helt korrekt . Det enligt som den gamla ortodoxa synen på diet och vad som står i utbildningsmaterialet i läkarutbildningen och till dietist.
Det är bra att det ifrågasätts

Jodå. Kroppen föredrar och har absoluta behov av socker, får den inte socker, så bryter den ner muskler istället, det är därför anorektiker får hjärtsvikt.

Problemet utifrån njurfunktion är att om man inte har socker så måste protein användas som energisubstrat, vilket innebär en ökad produktion av slagg, som man inte får med glukos.

Jag tror att en varierad och balanserad kost är det bästa och får man i sig för mycket, så får man äta mindre, eller ännu hellre röra sig mer.
Citera
2024-10-05, 19:37
Medlem
Jag har gjort en liknande resa sedan 5 maj 2022. Jag har tidigare testat GI i två veckor ihop med mina föräldrar när jag var typ 22 år gammal. Nu hade jag andningsuppehåll när jag sov, ingen ork, dåliga värden och vägde 113 kilo och var 35 år. Det va dags att göra nåt. Först så tänkte jag skaffa cpap-maskin men insåg att att det blir ytterligare en grej man riskerar att glömma när man sover på olika ställen regelbundet. Ägg, makrill i tomatsås, tonfisk, solrosfrön, brocolli, falu rågrut, kvarg, falukorv, rökt korv och proteinbröd blev stora beståndsdelar av min diet. Det svåra är att göra enkel, billig mat som inte innehåller socker och ett lågt kolhydratsinnehåll. Jag har ätit sjukt enformigt för jag orkar inte vara kreativ med maten. Jag har ätit för att leva. Inte leva för att äta. På 1,5 år gick jag ner till 94 kilo utan att det var särskilt smärtsamt. När makrillen till slut blev motbjudande så byttes den mot falukorv, när den inte gick ner så byttes den mot medwurst och så har det gått till. Små ändringar för att inte bli äcklad av maten. Långsiktighet har vart viktigt. Jag har syndat under resans gång men det har jag tillåtit. På en månad äter man ca 100 måltider. Syndar du med 5 måltider är det inte ngt problem utan man går ner ändå. Men för min del så har det vart vitt mjöl, pasta, ris, saft och läsk som jag har vart rätt hård med att utesluta ur min kost. Jag har drömt om ris t ex. Men jag håller vikten. Slarvar ibland men det tillåter jag. Har inte vägt mej på 10 månader men ingen synbar förändring eller negativ feedback från folk runtomkring mej. När suget har vart stort så har mina cravings mättats av ostbågar med dip samt mörk choklad (80-85%).
En måltid idag består av 2 kokta ägg med kaviar, en liten skål med 3 stora skedar kvarg med solrosfrön, en skiva falu rågrut med kräftost med skivad korv på och ett stort glas med fun light saft. Detta kan jag äta 3-4 ggr om dagen bara för att jag inte orkar laga egen mat till mej när jag skall laga vanlig mat till familjen. Ibland så ersätts pastan i en spagetti o köttfärssås med ett stort lass brocolli. Potatis har jag vart rätt generös med.
Citera
2024-10-05, 20:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jodå. Kroppen föredrar och har absoluta behov av socker, får den inte socker, så bryter den ner muskler istället, det är därför anorektiker får hjärtsvikt.

Problemet utifrån njurfunktion är att om man inte har socker så måste protein användas som energisubstrat, vilket innebär en ökad produktion av slagg, som man inte får med glukos.

Jag tror att en varierad och balanserad kost är det bästa och får man i sig för mycket, så får man äta mindre, eller ännu hellre röra sig mer.

Anorexi är en svältsjukdom där man äter så man precis klarar sig över svältgränsen (och inte ens det ibland) hur får du ihop ditt resonemang om sockrets (glukos) betydelse för muskler jämförelsevis med Protein, det är två helt olika resonemang. En anorektiker har kronisk brist på alla 3 näringsbyggstenar hela tiden ?
I både lchf ,Keto och liknande dieter så ökar inte bara fettandelen utan också Proteinandelen.

Jag är med så länge det gäller att t-ex. bygga på muskler , där gäller helt andra regler. Men de flesta är inte tyngdlyftare eller kroppsbyggare i befolkningen , de vill bara må bättre utan överskott på glukos i maten genom kolhydrater Och där finns det många övertygande bevis, inte minst bland seniorerna som hela tiden rapporterar om hur de lyckats reversera Diabetes typ2 , övervikt och andra metabola syndrom som brukar dyka upp i en viss ålder. När detta en gång är under kontroll så orkar de också att bege sig ut och börja promenera fram ännu bättre hälsa
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-05 kl. 20:16.
Citera
2024-10-05, 20:43
Medlem
Mailmanss avatar
Hade behövt veta hur TS kost såg ut innan detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in