Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Jag kom fram till ungefär samma samma för några år sedan när jag rotade i SE som mest. Minns att jag hade en mindre tidningsartikel, där Margareta och Märta nämns vid namn, i sammanhanget Hemvärnet? Eventuellt stod det att de bidrog med servering av kaffe och smörgåsar vid någon större övning som uppmärksammades av någon lokal Täby-tidning rent av? Har även för mig de berättade att de själva ingick i Lotta-kåren? Något du har tillgängligt eller minns?
Var det ens vanligt med kvinnor i hemvärnet på 70- 80-tal? Var det inte lottakåren som gällde då för hela slanten?
"Sveriges Landstormskvinnor" SLK bildades 1924 och fyller därför 100 år i år. Grattis!
ME verkar passa in i snart sagt alla funktioner i SLK:
Wiki:
I händelse av kris eller krig är praxis att lottor ska utföra olika preliminära fältinsatser i samhället eller försvaret som traditionellt ej involverar direkt strid (med undantag för viss vidareutbildning, såsom bevakningslotta, etcetera). Historiskt har lottor hållit uppgifter inom marketenteri (marketenterilotta), förplägnadstjänst (koklotta), transport/kommunikationstjänst (billotta), sambandstjänst (sambandslotta), telefontjänst (telefonlotta), expeditionstjänst (expeditionslotta), luftbevakning (luftbevakningslotta), sjukvård (sjuklotta) och mycket annat.
-
marketenteri (marketenterilotta). Stämmer artikeln du minns så var ME rimligen en "marketenterilotta".
-
förplägnadstjänst (koklotta). ME var bland annat en hejare på att baka tigerkaka enligt TP.
-
transport/kommunikationstjänst (billotta). Det var ME som körde bilen med mördar-SE i till Långtjärnen utanför Hedemora där mordvapnet dumpades på enklast tänkbara sätt.
-
sambandstjänst (sambandslotta). ME kan ha varit spindeln i nätet i den sambandscentral som Engströms hade hemma i villan i Täby. Dubbla telefoner var vanligt i sambandscentraler då en linje användes för inkommande samtal (Grand) och en annan för utgående samtal (SEs mancave på Skandia).
-
telefontjänst (telefonlotta). ME visade prov på att hon kunde traktera en telefon i stugan i Idre då hon låtsades ringa jourhavande präst för att ge mördar-SE ett alibi.
-
expeditionstjänst (expeditionslotta). ME verkar haft ordning på papperen i hemmet. Bland annat kategoriserade och katalogiserade hon semesterbilder på mördar-SE som hon snabbt och "exedient" plockade fram och visade dödgrävarjournalisten TP när han var på "förhör" i villan.
-
luftbevakning (luftbevakningslotta). ME hade troligen ansvaret i Täbyvillan att spana efter skorsstensskadliga luftballonger. "Utan spaning ingen aning". Där skickade hon
Lufor (Luftförsvarsorientering) till SE om fientliga luftballonger dök upp vid villan.
-
sjukvård (sjuklotta) ME hade en ren civil "täckanställning" som sjuksyster i det civila.
Som jag ser det är det bara MEs försvarsvilja som satte gränser för hennes medverkan i Svenska Lottakåren.
Var ME med i lottakåren var hon helt säkert en viktig kugge i konspirationen att mörda OP tillsammans med SE så klart!