2024-10-03, 19:57
Moderator
Eerieyes avatar
Mycket intressant intervju med SAAB:s testpilot. Intervjun kommenterad av Villman:

https://youtu.be/2WKjOqhmJn0?si=6UOXi8uy7lH08Amg

Man menar att Gripen E i själva verket är Gen 5 trots att det inte är stealth. Detta tycker jag är både rätt och fel eftersom den här definitionen är något oklar.
Citera
2024-10-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man menar att Gripen E i själva verket är Gen 5 trots att det inte är stealth. Detta tycker jag är både rätt och fel eftersom den här definitionen är något oklar.

Definitionen är förmodligen inte mer oklar än att detta citat vanligtvis betyder slutet på diskussionen:

"If you fly into heavy integrated air defense environments with a great radar and sensor fusion, but no
stealth, you will have complete situational awareness of the guy that kills you"

(kommer inte ihåg om källan är namngiven, men det var en amerikansk pilot som inte kunde fatta att Boeing antydde att senaste versionen av Super Hornet hade egenskaper motsvarande femte generationens flygplan)
Citera
2024-10-03, 23:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Definitionen är förmodligen inte mer oklar än att detta citat vanligtvis betyder slutet på diskussionen:

"If you fly into heavy integrated air defense environments with a great radar and sensor fusion, but no
stealth, you will have complete situational awareness of the guy that kills you"

(kommer inte ihåg om källan är namngiven, men det var en amerikansk pilot som inte kunde fatta att Boeing antydde att senaste versionen av Super Hornet hade egenskaper motsvarande femte generationens flygplan)

Det förekommer mycket debatt i USA:s flygkretsar kring detta. En del vill gå en väg där stealth är nedprioriterat.

Av intresse är också roboten AIM 174b. Den kan inte bäras av amerikanska stealthplan utan man måste hålla igång F/A 18 och F-15 för detta.

Jag skulle tro att den väg vi valt med Gripen E är den rätta, inte minst för att våra allierade har gott om F-35A. Gripen E fyller då en lucka i det gemensamma luftförsvaret.
Citera
2024-10-04, 08:14
Medlem
Citat:
Det förekommer mycket debatt i USA:s flygkretsar kring detta. En del vill gå en väg där stealth är nedprioriterat.

Av intresse är också roboten AIM 174b. Den kan inte bäras av amerikanska stealthplan utan man måste hålla igång F/A 18 och F-15 för detta.

Jag skulle tro att den väg vi valt med Gripen E är den rätta, inte minst för att våra allierade har gott om F-35A. Gripen E fyller då en lucka i det gemensamma luftförsvaret.

Varför? Ingen annan vill ha Gripen. Inte ens de som får den gratis via mutköpsaffärer.
Citera
2024-10-04, 10:17
Medlem
Citat:
Mycket intressant intervju med SAAB:s testpilot. Intervjun kommenterad av Villman:

Rent krasst är Gen 5 ett meme baserat på att F-22 är världens mest avancerade stridsflygplan och att det låter snyggt att säga Gen 5 om andra plan. Inget annat stridsflygplan lever i dagsläget upp till vad F-22 är byggd för att göra. F-35 klarar inte supercruise och har begränsad manövrerbarhet i högre hastigheter medan man får vara extremt skeptiskt till alla påståenden om datafusion, stealth och datafusion på Su-57.

Samtidigt har F-35 numera extremt mycket mer datorkapacitet än F-22 och kommer att följa en helt annan utvecklingskurva inom elektronik vilket gör att jämförelser löjliga. Det blir som att jämföra en åldrande sportbil med en state-of-the-art familjebuss med inbyggt underhållningssystem och varenda säkerhetsstandard uppfunnen de senaste tjugo åren. Har man råd är det trevligt med båda men för en barnfamilj får man nöja sig med familjebussen.

Ska man uttrycka sig sexigt om Gripen bör man nog titta mer på framtiden och mindre på att försöka omdefiniera Amerikanska marknadsföringsbegrepp. En bra princip är nog att "If you fly into heavy integrated air defense environments with a manned aircraft you are doing something wrong", Gripens arena är vänligt sinnat territorium och över havet. För penetrativa uppdrag bör vi satsa hela vägen med obemannade förarlösa plan som kan optimeras för stealth i designen, offras vid behov och kontrolleras från Gripen via riktade antenner.
Citera
2024-10-04, 11:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är tillverkarna själva som satt dessa definitioner som alltså kan variera mellan olika tillverkare..
Citera
2024-10-04, 11:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Samtidigt har F-35 numera extremt mycket mer datorkapacitet än F-22 och kommer att följa en helt annan utvecklingskurva inom elektronik vilket gör att jämförelser löjliga. Det blir som att jämföra en åldrande sportbil med en state-of-the-art familjebuss med inbyggt underhållningssystem och varenda säkerhetsstandard uppfunnen de senaste tjugo åren. Har man råd är det trevligt med båda men för en barnfamilj får man nöja sig med familjebussen.

Nja, dagens F-35 har ungefär samma datakapacitet som uppgraderade Gripen C/D. Gripen E har betydigt högre datakapacitet än F-35 idag. Men när nästa uppgradering av F-35 blir klar så ökar kapaciteten rejält.. Anledningen är att F-35 idag består av 15 år gammal hårdvara utvecklingsmässigt.
Citera
2024-10-04, 11:12
Medlem
När det gäller framtidens JAS-39 så tror jag vi hinner med en generation till med piloter, men sedan kommer det nog obevekligen bli så att de bästa jaktplanen är utan pilot. Då kan man äntligen begränsas enbart av material och konstruktion snarare än att piloten ska hålla sig vid medvetande.

Det gör också att man får möjlighet att krympa planet ytterligare. Ju mindre plan, desto svårare att träffa tänker jag.

Man kan också börja skala upp produktionen, för det går mycket snabbare att tillverka 1 miljon flygplan än vad det tar att utbilda 1 miljon piloter.

Se det som en jaktplansdrönare helt enkelt.

Med det sagt ovanstående, så tror jag att flygplanstekniken kommer att ta väldigt stora steg framåt de närmaste årtiondena.
Citera
2024-10-04, 11:14
Medlem
Ärligt tveksam om piloter har kunskapen om det tekniska kring EW som gör att dom kan bedöma hur dom olika teknikerna går att nyttja. Lite som skillnaden mellan en som använder en telefon och en som designar en telefon vad det gäller frekvenser, kopplingar mellan basstationer och dataöverföring. Användaren vet i princip inget om det.

Låg RCS är ju bra i vissa situationer sen är frågan hur bra och i hur många situationer beroende på olika taktiker. Tycker man ska komma ihåg att saab och sverige har rätt mycket kunskap om stealth och ew under tiden gripen beställs och hade dom tekniska möjligheterna att utveckla det. Smyge sjösattes 91, visby 09, nEUROn projektet var saab med i osv
Utredning från saab om Associative Aperture Synthesis Radar (AASR) från 2007
https://www.military.com/defensetech/2007/12/07/the-poor-mans-stealth-detector

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera

Senast redigerad av hobbyguru 2024-10-04 kl. 11:16.
Citera
2024-10-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, dagens F-35 har ungefär samma datakapacitet som uppgraderade Gripen C/D. Gripen E har betydigt högre datakapacitet än F-35 idag. Men när nästa uppgradering av F-35 blir klar så ökar kapaciteten rejält.. Anledningen är att F-35 idag består av 15 år gammal hårdvara utvecklingsmässigt.

Jag jämförde F-22 med F-35, inte med Gripen C/D.

Det vi vet om F-22 är att den fick sin uppgradering cirka 2004-2005
https://www.militaryaerospace.com/computers/article/16710716/f-22-avionics-designers-rely-on-obsolescent-electronics-but-plan-for-future-

F-35 började inte flyga operativt förrän 2010 och även om problemen med technology refresh 3 inte speglar vad man lovade 2009 (rätt komiskt att läsa: https://www.militaryaerospace.com/computers/article/16721341/f-35-joint-strike-fighter-leverages-cots-for-avionics-systems) har man datorer från technology refresh 2 som bör vara omkring fem år nyare än vad F-22 och jag vill minnas att man även ska ha fler processorer i flygplanet.

Gällande Gripen C/D har jag faktiskt inte koll. Jag vill minnas att man har en gammal processor för radarn men att man för övriga data har kunnat uppgradera löpande?
Senast redigerad av Foretagsspionen 2024-10-04 kl. 12:47.
Citera
2024-10-04, 12:55
Medlem
Citat:

https://www.militaryaerospace.com/computers/article/16710716/f-22-avionics-designers-rely-on-obsolescent-electronics-but-plan-for-future-

F-35 började inte flyga operativt förrän 2010 och även om problemen med technology refresh 3 inte speglar vad man lovade 2009 (rätt komiskt att läsa: https://www.militaryaerospace.com/computers/article/16721341/f-35-joint-strike-fighter-leverages-cots-for-avionics-systems) har man datorer från technology refresh 2 som bör vara omkring fem år nyare än vad F-22 och jag vill minnas att man även ska ha fler processorer i flygplanet.

Gällande Gripen C/D har jag faktiskt inte koll. Jag vill minnas att man har en gammal processor för radarn men att man för övriga data har kunnat uppgradera löpande?

När (om?) Gripen e börjar flyga runt 2030 kommer den också att vara omodern när det gäller datorer, inte bara när det gäller allt annat.
Citera
2024-10-04, 13:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

F-22 hade initialt ungefär samma teknik som Gripen A/B (de delar faktiskt en hel del komponenter då de utvecklades under samma tid av samma underleverantörer).

När F-22 uppdaterades så fick de ungefär samma nivå som Gripen fick 2004/2005 med uppdatering 17 och 18.

2009 uppdaterades Gripen med ny radio som främst kom från F-35-projektet vilket klarade att använda gripens jaktlänk Link16 samtidigt (den kunde också köra f22s länk men det implementerades inte då vad jag vet, möjligen bara i okrypterat läge vilket är användbart i övningar).

Gripen E har fördelen att den är enklare att uppdatera så om man vill byta dator till en snabbare så är det enkelt att utföra. Sensorsystem kräver mycket beräkningskapacitet så en ökning av beräkningskapaciteten gör väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in