2024-09-09, 22:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Lite förvirrat överallt vad det handlar om, om det är nya delar till E eller spare parts till C/D.
Framförallt pga hur både försvarsministern men främst Kristdemokraternas talesperson uttryckte sig på presskonferensen.

För mig lät det helt klart som att före idag fanns det planer på att använda komponenter på de C/D som skulle skrotas antingen som reservdelar till de C som skulle fortsätta vara operativa eller användas i E. KDs talesperson sade ju bokstavligen "annars hade vi slaktat dem och satt in det i nya plan". Det är bara E som är "nya" plan i flottan. Men han kan också ha snurrat till det hela. Oavsett så verkar det nu som att man nyttjar Ukraina-utrymmet för att vidmakthålla 90+ C/D på obestämd framtid i stället för att "slakta" 30+ C/D på delar och behålla 60 operativa C.
Inte så förvirrande tycker jag. Att Kistdemokrater inte fattar ser jag som något naturligt.
Ur pressmeddelandet:
Citat:
Materielsatser till JAS 39

För tillfället är det inte aktuellt att föra över JAS Gripen till Ukraina, då det skulle störa införandet av F-16. Regeringen arbetar dock fortsatt med att skapa förutsättningar för att i ett senare skede eventuellt stödja Ukraina med JAS 39 Gripen. I stödpaket 17 sker detta genom att materielsatser till JAS 39 Gripen anskaffas till ett värde av cirka 2,3 miljarder kronor.

Materielsatser är de delar av JAS 39C/D som används i byggnationen av nya JAS 39E. Genom att materielsatser anskaffas skapas förutsättningar för att kunna donera ett antal JAS 39C/D, i stället för att materielsatserna demonteras ur operativa JAS 39C/D.
Fokusera på andra stycket.

Effekten av det blir att vi får nyare E-Gripar (utan begagnade delar) och att vi får ett gäng C/D-Gripar över till annat.
Citera
2024-09-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Hur många av Ukrainas mycket få antal flygplan skadades av sabotageförband första dagen? Att Ryssland skulle lyckas med det med så stort antal länder i koalition mot sig tror jag inte på.

Du lägger upp det som du har missat att vi nu är med i NATO. Ska Ryssland skeppa dessa stora mängder landstigningsfartyg och flotta förbi finska viken eller förbi Poland/Tyskland obemärkt? Varför skulle 80% av våra plan (120st) vara skrot efter 3 dygn? Hur många plan har Ryssland förlorat på 3 dagar i nuvarande konflikten? Hur många har Ukraina förlorat på 3 dagar? Vad med resten av Nordens (DK, FI, NO) ca 100 flygplan? Eller Polens 30-50 st och Tysklands 150+? Vad med baltic air policing planen i baltikum? Har vi då helt glömt att bemanna våra 3st globaleye early warning?
Tänker hur det var när Gripen konstruerades och vi köpte dem. Då var det enligt mig ett flygplan som man var beredd att offra de första timmarna i samband med en landstigningsoperation för att försöka fördröja och ge oss möjlighet att mobilisera. Ryska landstigningsbåtar som flankerats av ryska flygplan som Sverige skulle möta mitt ute på Östersjön. Det skulle bli riktigt blodigt, men varje timmes fördröjning hade inneburit att övriga försvaret hunnit komma på rull.

I Ukraina är man redan mobiliserade och man ser flygplattformen som långsiktig det vill säga en markant skillnad mot hur jag tror att tanken med flygplanet från början varit.
Citera
2024-09-09, 23:49
Medlem
Index över de 204 individerna.[69]

98 individer operativa flygplan av C/D-versionen.
32 individer demonterats eller destruerats.
28 individer på leasing till Tjeckien och Ungern.
24 individer förrådsställda i hangar i väntan på avveckling.
12 individer har sålt till Thailand
4 individer har använts som provflygplan.
4 individer har havererat.
2 individer har skän1kts till Flygvapenmuseum i Sverige, och Royal Thai Air Force Museum i Thailand.

Vet inte hur bra Wikipedia listan stämmer men har för mig sverige först skulle behålla 40 C +60 E men sen ökade till att behålla 60 C. Ungerns 4 till verkar inte vara med där. Borde vara utrymme för 20 plan till en början, plus i framtiden dom plan som inte sverige ska ha ca 40 st. Det är ju inte förrän E har levererats dock.
Eller vad tror ni?
Citera
2024-09-10, 07:01
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Inte så förvirrande tycker jag. Att Kistdemokrater inte fattar ser jag som något naturligt.
Ur pressmeddelandet:

Effekten av det blir att vi får nyare E-Gripar (utan begagnade delar) och att vi får ett gäng C/D-Gripar över till annat.
På gränsen till bedrägeri tycker jag, vi kallar det stöd till Ukraina men vad vi gör är stärker det svenska flygvapnet.
Visst vill jag stärka vårat flygvapnen, men framförallt stoppa Ryssland från att erövra Ukraina.
Citera
2024-09-10, 17:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ur pressmeddelandet:

Kort sagt så är det i dessa tider helt fel att skrota fullt operativa stridsflygplan.

Istället borde de uppgraderas så mycket som går och utgöra reserv för det fall något land som har sådana plan skulle få förluster.

En icke obetydlig del av beståndet står ju dessutom på verkstad för underhåll och då vore det ju bra om piloterna ifråga får "lånekärror" under tiden.

Vi vet ju dessutom inte hur saker och ting utvecklar sig, det var drönare över Arlanda igår, och då är det ju alltid bra med ett överskott av krigsmateriel.
Citera
2024-09-10, 23:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kort sagt så är det i dessa tider helt fel att skrota fullt operativa stridsflygplan.

Istället borde de uppgraderas så mycket som går och utgöra reserv för det fall något land som har sådana plan skulle få förluster.

En icke obetydlig del av beståndet står ju dessutom på verkstad för underhåll och då vore det ju bra om piloterna ifråga får "lånekärror" under tiden.

Vi vet ju dessutom inte hur saker och ting utvecklar sig, det var drönare över Arlanda igår, och då är det ju alltid bra med ett överskott av krigsmateriel.
Samtidigt så bör det här i praktiken innebära att Saab får en beställning på 2,3 miljarder och därmed börjar tillverka delarna. Eller i alla fall planerar in produktionen, det verkar vara kö till vapentillverkare just nu.
Citera
2024-09-11, 10:55
Medlem
Gripen News och Wilderäng har ungefär samma analys som jag om antalet Gripen C.
Ja jag sa det...WILDERÄNG "Ska jag ponduspostulera kan vi skicka 20 Gripen omedelbart, nu när vi är med i Nato, och sedan resterande 20 över några år."
Get triggered!

https://x.com/GripenNews/status/1833251795214516675

Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru

2 individer har skän1kts till Flygvapenmuseum i Sverige, och Royal Thai Air Force Museum i Thailand.

Vet inte hur bra Wikipedia listan stämmer men har för mig sverige först skulle behålla 40 C +60 E men sen ökade till att behålla 60 C. Ungerns 4 till verkar inte vara med där. Borde vara utrymme för 20 plan till en början, plus i framtiden dom plan som inte sverige ska ha ca 40 st. Det är ju inte förrän E har levererats dock.
Eller vad tror ni?
Citera
2024-09-11, 10:59
Medlem
Mer svart på vitt än så här kan man väll inte få det att det var amerikanarna som satte käppar i hjulen för Gripen i Ukraina https://x.com/rustem_umerov/status/1833572466205118523

"I appreciate Sweden's efforts in establishing the conditions to send Gripen jets expected by the Ukrainian Airforce."

Kul att behöva sitta i knät på ett gäng anonyma farbröder i ett inrökt styrelserum/konferensrum på andra sidan atlanten ...
Citera
2024-09-11, 11:03
Medlem
Ja dom skulle satt en europeisk motor i den
Citat:
Ursprungligen postat av Rundkotte
Mer svart på vitt än så här kan man väll inte få det att det var amerikanarna som satte käppar i hjulen för Gripen i Ukraina https://x.com/rustem_umerov/status/1833572466205118523

"I appreciate Sweden's efforts in establishing the conditions to send Gripen jets expected by the Ukrainian Airforce."

Kul att behöva sitta i knät på ett gäng anonyma farbröder i ett inrökt styrelserum/konferensrum på andra sidan atlanten ...
Citera
2024-09-11, 23:10
Medlem
trickydicks avatar
Peru kan komma att köpa 24 JAS 39-Gripen

Citat:
Valet ska enligt uppgifterna stå mellan amerikanska F-16V Block 70 från Lockheed Martin, Gripen från Saab eller Rafale F4 från franska Dassault.
https://www.nyteknik.se/farkost/ny-miljardaffar-for-saab-peru-uppges-overvaga-gripen-kop/4287333

Gissar då att det blir Brasilienbyggda Gripen E.
Citera
2024-09-12, 00:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru

Eller vad tror ni?

Listan är väl inte helt uptodate. En av de havererade individerna används vid utbildning i reparationer och är hel, men inte flygvärdig. Ett av provplanen är ombyggd till Gripen NG, och ett par av de demonterade har byggts om till Gripen E provplan (de seriebyggda har helt nya delar). Vad som är oklart är de förrådsställda samt demonterade plan som eventuellt skulle byggas om med nytt skrov från Gripen E men med gamla RM12-motorer som skulle trimmas lite. Här skulle man kunna få ca 30 plan.
Citera
2024-09-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Listan är väl inte helt uptodate. En av de havererade individerna används vid utbildning i reparationer och är hel, men inte flygvärdig. Ett av provplanen är ombyggd till Gripen NG, och ett par av de demonterade har byggts om till Gripen E provplan (de seriebyggda har helt nya delar). Vad som är oklart är de förrådsställda samt demonterade plan som eventuellt skulle byggas om med nytt skrov från Gripen E men med gamla RM12-motorer som skulle trimmas lite. Här skulle man kunna få ca 30 plan.
JAS 39 C/D har tre saker som behövde förbättras. För svag motor, för kort räckvidd och kunde bära för lite vapen. Det åtgärdar man nu med JAS39E som blivit försenad flera år. Då tyckte man inte att en trimmad RM12-motor. Men den nya motorn var ett bättre alternativ. Då den var starkare och räckvidden var bättre.

Personligen tycker jag att man kunde ha modifierat de 14 nya chassina så att de hade kunnat anpassats för en trimmad RM12 motor och något större luftintag åtminstone. Så att dem och andra ombyggda chassin blev JAS 39C/D+. Vi hade då fått starkare motor och lite längre räckvidd för JAS39C+. Det tycker man är för mycket kostnader.

Hade man tänkt på det och kostnaderna inte skulle bli så stora. Om man nu även intresserade andra länder med ca 30 st JAS39C+ till försäljning. Så vad skulle då kostnaden vara att bygga 30 st nya plan Jas39E med en svagare trimmad RM12 motor?

Däremot våra prototyper 3-4 plan skulle väl kunna få trimmad RM12-motor. Då vi har väl inte skaffat så många nya motorer. Men däremot har flera RM12-motorer som kan användas. Som ja behöver användas.
Senast redigerad av slurppen 2024-09-12 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in