2024-10-03, 10:30
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ljusdalsmannens familj uttalar sig
I dag skickade mannens anhöriga ett budskap som kommunledningschef Linnéa Van Wagenen läste upp under en pressträff:

”Vi är förkrossade av vad vår släkting har gjort. Vi tänker på hans offer och vill att de ska veta att vi är så ledsna över vad som hänt. Vi känner oss också svikna, arga, bedrövade över att någon vi trodde vi kände har gjort det här. Vi sörjer med er alla.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMj9LE/ljusdals-kommun-haller-presstraff

På TV4 sa de att familjen "bad om ursäkt". Det reagerade jag starkt på - DE har inget att be om ursäkt för.
Att de däremot vill uttrycka sin förfäran och vad de känner inför detta - samt delge sin sympati för offren. Det förstår jag.
Detta måste vara ett helvete för dem också.
Du verkar veta mycket lite.pedofili går alltid i släkten det är däfför pedofilfamiljen uttalar sig

Jag sörjer det inträffade och gråter
Citera
2024-10-03, 10:35
Medlem
NewDawnFadess avatar
Många här skriver att män inte bör få arbeta på dagis, då riskerna för övergrepp mot barn blir större. Naturligtvis är det precis så. Frågan är varför kommunerna då anställer män inom barnomsorgen? De borde stoppa dessa anställningar för barnens säkerhet, men de verkar inte bry sig.

Dessutom är dagisjobb inget arbete för en riktig man.
Citera
2024-10-03, 10:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
På mina barns förskola är det alltid öppen dörr, trodde det var standard.
Det är tyvärr inte det. Dessutom är många nya moderna förskolor planerade så att toalett och skötrum ligger avskilt från resten - istället för integrerat med övriga lokaler.
På mitt ena barnbarn var det t ex en stor hall - åt ena hållet låg kök, lekrum osv ... åt andra hållet hittade du vilrum och toaletter.
Så både vilan och blöjbyte skedde utan insyn från övrig personal.

Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Så trodde jag att alla tänkte och att det gick till så idag överallt. Även lärare har lärt sig att aldrig stänga dörren vid enskilda samtal för att slippa att riskera att någon fabricerar något. Men i Ljusdal lät man denna gris arbeta själv och ostört med barn???
Ja, men tyvärr fungerar det inte så överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av karlinge

Så familjen har inte märkt någonting avvikande med denna pedofil under 30 år? Mindblowing.

Han verkar ha varit rätt outvecklad i skallen om man läser hans Facebook. Kanske närstående och vänner är likadana? En social och outbildad underklass?
Fast även om anhöriga har märkt att någonting är avvikande så är väl steget till att tänka att den anhöriga är pedofil och utnyttjar barn väldigt långt för de flesta. Det är väl något av det sista man kan tänka sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Men detta kokar ju ner till ett problem som andra verksamheter också lider av idag- inget får kosta pengar och personalbrist är ett faktum. Känner flera som jobbar/jobbat inom barnomsorgen och där dom varit bara två med alldeles för många barn. Och där många inte ens har adekvat utbildning.
Ja, precis så är det.
Och varje år tycker jag det kommer nya besparingar på just känsliga verksamheter som förskola, skola och olika delar av vården.
Här i vår kommun är det t ex i princip alltid en som öppnar ensam och en som stänger ensam.
Citera
2024-10-03, 10:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Du verkar veta mycket lite.pedofili går alltid i släkten det är däfför pedofilfamiljen uttalar sig

Jag sörjer det inträffade och gråter
Jag utgår ifrån att du försöker göra dig lustig. Annars är din okunskap skrämmande.
Citera
2024-10-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Newsflash: förskolelärare/barnskötare är redan ett till största del kvinnodominerat yrke och har så varit så länge förskolor har funnits. Och det har gått bra. Ni kunde visa lite ödmjukhet och uppskattning för de som tar hand om era barn istället för att kalla dem för kärringar, batikhäxor, trötta kärringar osv och att ni minsann kan göra det så mycket bättre.
Jag hade en fröken som jag var mycket rädd för när jag var liten. När jag var 27 år gammal fick jag höra att hon hade dött. Det kändes som en stor lättnad.
Citera
2024-10-03, 10:46
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Hemskt fall. Skönt att den störda barnsexbrottslingen är död och begraven så att inte fler råkar ut för honom. Men hur blir det då med skadestånd kan man undra.

Svårt att inte tänka på hur förskolor/skolor osv. ska kunna gallra bort barnfarliga individer så att de inte får anställning.
En variant framöver skulle kunna vara att om man vill arbeta med barn måate visa upp alla kameror, mobiler, datorer, minnen mm för polisen där man bor och låta dem gå igenom allt.
Detta utöver de sedvanliga bakgrundskontrollerna och intervjuerna.
Problemet är väl att det skulle innebära en väldig massa mer administration för polisen, plus att du rätt enkelt kan gömma hårddiskar eller lagra saker i någon molntjänst som du inte berättar om.

Utan att ta någon ställning för eller emot det så är ju det här som Chat Control är tänkt att vara till hjälp med.
Citera
2024-10-03, 10:47
Medlem
Sånna ljushuvuden som yttrar sig i media nu. ”Han var alltid snäll mot min dotter” ,”han tittade aldrig konstigt på henne”, ”jag såg aldrig att han gjorde något” osv. Är folk dumma i huvudet? Det kan väl inte vara så att folk år 2024 inte fattar hur sånt här funkar? Att pedofiler finns i alla kretsar (söker sig dock ofta till att arbeta kring barn såklart), att det inte står pedofil i pannan eller att man öppet tafsar eller beter sig olämpligt kring barn, att de luras och manipulerar. Vakna för fan.
Citera
2024-10-03, 10:49
Avslutad
Citat:

Ja, precis så är det.
Och varje år tycker jag det kommer nya besparingar på just känsliga verksamheter som förskola, skola och olika delar av vården.
Här i vår kommun är det t ex i princip alltid en som öppnar ensam och en som stänger ensam.

Och detta bäddar ju för att typer med mörkare sidor inom sig kan begå övergrepp ostört. Som i detta fall. Så här kan jag faktiskt medge att kommunerna har ett ansvar i det som hänt.
Citera
2024-10-03, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda136
Sånna ljushuvuden som yttrar sig i media nu. ”Han var alltid snäll mot min dotter” ,”han tittade aldrig konstigt på henne”, ”jag såg aldrig att han gjorde något” osv. Är folk dumma i huvudet? Det kan väl inte vara så att folk år 2024 inte fattar hur sånt här funkar? Att pedofiler finns i alla kretsar (söker sig dock ofta till att arbeta kring barn såklart), att det inte står pedofil i pannan eller att man öppet tafsar eller beter sig olämpligt kring barn, att de luras och manipulerar. Vakna för fan.

Ska man automatiskt anta att en snubbe som jobbar med barn är pedofiler?
Citera
2024-10-03, 10:52
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att du försöker göra dig lustig. Annars är din okunskap skrämmande.
Ser att du saknar kunnskap helt. All forskning visar stt pedofili går i släkten. Vi måste lyssna på vetenskapen
Citera
2024-10-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsdemokrat
I varje tråd finns en motvalls kärring som MÅSTE gå emot all rimlighet och reson. Du är per definition den människan. Varför i helvete måste du till varje pris så desperat hänga dig fast vid att ”det minsann kan finnas kvinnliga pedofiler” och ”det behövs mer forskning”?????!!! Kan du inte se sanningen som talar för sig själv HÄR OCH NU OCH IDAG din jävla förnekare!!!!

Det är väl bra med mer forskning, så vi kan minska antal händelser. Och det är uppenbart att det finns kvinnliga pedofiler och de har ännu lättare än manliga att gå under radarn.
Citera
2024-10-03, 10:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Newsflash: förskolelärare/barnskötare är redan ett till största del kvinnodominerat yrke och har så varit så länge förskolor har funnits. Och det har gått bra. Ni kunde visa lite ödmjukhet och uppskattning för de som tar hand om era barn istället för att kalla dem för kärringar, batikhäxor, trötta kärringar osv och att ni minsann kan göra det så mycket bättre. Ja men var hemma med era barn då, var pappalediga. Vi har den möjligheten i Sverige. Min uppfattning är att många på förskolor är ganska unga, typ 20-30 årsåldern.

Du har en skev bild av jämlikhet: finns det kvinnodominans är det bra är din uppenbara åsikt.

Ta itu med det stora tabuämnet: dagens skola och kvinnodominansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in