2024-10-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Newsflash: förskolelärare/barnskötare är redan ett till största del kvinnodominerat yrke och har så varit så länge förskolor har funnits. Och det har gått bra. Ni kunde visa lite ödmjukhet och uppskattning för de som tar hand om era barn istället för att kalla dem för kärringar, batikhäxor, trötta kärringar osv och att ni minsann kan göra det så mycket bättre. Ja men var hemma med era barn då, var pappalediga. Vi har den möjligheten i Sverige. Min uppfattning är att många på förskolor är ganska unga, typ 20-30 årsåldern.

Det handlar inte om ”förebilder” med såhär små barn. Det handlar om omvårdnad.

Måste säga att det är smått chockerande att se att en tråd som handlar om sexuella övergrepp mot barn domineras av typ kvinnohatare som nu rusat hit för att dels skylla på kvinnor, dels försvara pedofilen. Tycka synd om män men inte tycka synd om de utsatta barnen. Mycket märkligt beteende. Och ni vill ta hand om andras barn? Ni ÄR själva mansbebisar som sitter om gnäller över hur kränkta ni är och hur synd det är om er om man påpekar att manlig personal är den enskilt största riskfaktorn. Så börja med att växa upp i så fall.

Vill man jobba med omsorg så handlar det om att se till någon annans välbefinnande. Inte om att sitta och tycka synd om sig själv och gnälla för att man inte föredras till att ta hand om en viss grupp. Det får man ta. Tror man att barnomsorg handlar om vuxnas känslor så har man alltså inte förstått något av detta.

Hör du verkligen hemma här...? Du har alldeles för vettiga åsikter för att hänga på fb. Igenkänning på det 😁
Citera
2024-10-03, 10:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Hur ska dom kunna göras ansvariga? Jag antar att han fick lämna polisregisterutdrag vid anställning och som jag förstår är han inte dömd innan för nåt liknande. Så hur ska dom då kunna veta att han var ett creep?

Snarare tvärtom, allt dom visste var att han var väldigt omtyckt på sina arbetsplatser och antagligen hade goda vitsord med sig när han gick över till nya dagis.

De har väl även ett ansvar över vad sin personal företar sig?
De borde göra systematiska uppföljningar. De är ansvariga för rutiner och arbetssätt.
Citera
2024-10-03, 10:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Som sagt, jag har inga synpunkter på andelen män inom förskolesektorn. Och jag är varken en tokstolle, inte speciellt galen och inte heller särskilt självisk. Inte heller är jag känd för att babbla på ett verklighetsfrämmande sätt.

Däremot pekar ny forskning på att andelen kvinnor som begår övergrepp mot barn är vanligare än många tror.

Mera oroande är att kanske 90-95% av alla övergrepp aldrig blir anmälda. För kvinnliga pedofiler kan mörkertalet vara ännu högre.

Mer forskning behövs!

Du borde ha synpunkter som ansvarsfull medborgare och medmänniska. Med restriktioner för män på dagis kan många övergrepp förhindras.

Massor av stackars ungar kommer hinna få sina liv förstörda medan dina forskare klurar i åratal på huruvida kvinnliga pedofiler utgör 4 eller 6 procent av totalen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som huvudman bär de givetvis alltid ansvaret för det som händer på förskolan.
Det innebär inte att deras brist på kontroll är åtalbar - däremot att de bör se hur de skall förhindra något liknande i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har väl även ett ansvar över vad sin personal företar sig?
De borde göra systematiska uppföljningar. De är ansvariga för rutiner och arbetssätt.

Absolut, problemet är väl att det inte uppdagades förräns det väl var försent.

Som nån sa tidigare- en bra lösning hade varit att aldrig låta dom vara ensamma vid blöjbyten och dylikt.
Sannolikheten att två pedofiler jobbar på samma avdelning lär ju vara obefintlig.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Ljusdalsmannens familj uttalar sig
I dag skickade mannens anhöriga ett budskap som kommunledningschef Linnéa Van Wagenen läste upp under en pressträff:

”Vi är förkrossade av vad vår släkting har gjort. Vi tänker på hans offer och vill att de ska veta att vi är så ledsna över vad som hänt. Vi känner oss också svikna, arga, bedrövade över att någon vi trodde vi kände har gjort det här. Vi sörjer med er alla.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMj9LE/ljusdals-kommun-haller-presstraff

På TV4 sa de att familjen "bad om ursäkt". Det reagerade jag starkt på - DE har inget att be om ursäkt för.
Att de däremot vill uttrycka sin förfäran och vad de känner inför detta - samt delge sin sympati för offren. Det förstår jag.
Detta måste vara ett helvete för dem också.
Citera
2024-10-03, 10:19
Medlem
Hemskt fall. Skönt att den störda barnsexbrottslingen är död och begraven så att inte fler råkar ut för honom. Men hur blir det då med skadestånd kan man undra.

Svårt att inte tänka på hur förskolor/skolor osv. ska kunna gallra bort barnfarliga individer så att de inte får anställning.
En variant framöver skulle kunna vara att om man vill arbeta med barn måate visa upp alla kameror, mobiler, datorer, minnen mm för polisen där man bor och låta dem gå igenom allt.
Detta utöver de sedvanliga bakgrundskontrollerna och intervjuerna.
Citera
2024-10-03, 10:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Absolut, problemet är väl att det inte uppdagades förräns det väl var försent.

Som nån sa tidigare- en bra lösning hade varit att aldrig låta dom vara ensamma vid blöjbyten och dylikt.
Sannolikheten att två pedofiler jobbar på samma avdelning lär ju vara obefintlig.
Det har jag ansett länge.
När jag vikarierade på dagis på åttiotalet så var tumregeln alltid "aldrig ensam" - trots att vi enbart var kvinnor som arbetade.
Man hade ingen som stod och tittade när man bytte blöjor - men dörren ut till övriga utrymmen skulle alltid vara öppen och därmed fanns man inom hör och synhåll från varandra.
Vi låste inte och öppnade inte heller ensamma.
Citera
2024-10-03, 10:24
Medlem
chran508s avatar
Citat:
När jag vikarierade på dagis på åttiotalet så var tumregeln alltid "aldrig ensam" - trots att vi enbart var kvinnor som arbetade.
Man hade ingen som stod och tittade när man bytte blöjor - men dörren ut till övriga utrymmen skulle alltid vara öppen och därmed fanns man inom hör och synhåll från varandra.
På mina barns förskola är det alltid öppen dörr, trodde det var standard.
Citera
2024-10-03, 10:24
Medlem
karlinges avatar
Citat:

Så trodde jag att alla tänkte och att det gick till så idag överallt. Även lärare har lärt sig att aldrig stänga dörren vid enskilda samtal för att slippa att riskera att någon fabricerar något. Men i Ljusdal lät man denna gris arbeta själv och ostört med barn???
Citera
2024-10-03, 10:25
Medlem
Vipeholmskolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det borde väl gå att be begravningsfirman att ta ner den där minnessidan. Förutsättningarna för kondoleanser har ju förändrats i grunden så det där ser väldigt illa ut.

Den der sida var nere redan igår kvall, jeg gjorde ett inlagg om det då men det er aldrig nogen som vill lyssna vad jeg skriver..
Citera
2024-10-03, 10:26
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Vi är förkrossade av vad vår släkting har gjort. Vi tänker på hans offer och vill att de ska veta att vi är så ledsna över vad som hänt. Vi känner oss också svikna, arga, bedrövade över att någon vi trodde vi kände har gjort det här. Vi sörjer med er alla.”

Så familjen har inte märkt någonting avvikande med denna pedofil under 30 år? Mindblowing.

Han verkar ha varit rätt outvecklad i skallen om man läser hans Facebook. Kanske närstående och vänner är likadana? En social och outbildad underklass?
Citera
2024-10-03, 10:29
Avslutad
Citat:

Men detta kokar ju ner till ett problem som andra verksamheter också lider av idag- inget får kosta pengar och personalbrist är ett faktum. Känner flera som jobbar/jobbat inom barnomsorgen och där dom varit bara två med alldeles för många barn. Och där många inte ens har adekvat utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in