2024-10-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja, Sverige börjar bli ett land dit europer åker för att leva billigt efter pension. Svenska folket blir allt fattigare för varje år jämfört med resten av världen.

Tyvärr kommer nog dessa europer ändå vara för få för att driva på bostadspriserna i någon nämnvärd omfattning.

Träffar du många sådana pensionärer i din vardag? Har du något som helst fog överhuvudtaget för dina fantasier?
Citera
2024-10-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Träffar du sådana pensionärer i din vardag? Har du något som helst fog överhuvudtaget för dina fantasier?

Ja
Citera
2024-10-03, 09:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag tror du hittar få som argumenterar mot att priserna går upp över tid. Men eftersom vi inte är några Connor McLeods, är det mer intressant att titta på begränsade intervall.
Personligen är jag nyfiken på vilka faktorer som föranledde uppgången efter finanskrisen, dvs åren 2010-2017 (typ). Efterföljande Covid-19 och inflationen som blev konsekvensen av att sedelpressarna gick brrrrr, är ändå hyfsat lättbegripligt då det var ett extremt särfall.

Men de 6-7 åren efter finanskrisen där priserna dubblade, ibland 3-dubblade på sina håll - vad hände där egentligen? Det måste ha varit en ”perfekt storm” av b.la:

-Reallöneökningar
-Regeländringar
-Demografi (stort köttberg födda åren runt 1990)
- Samhället ”underbyggt” sedan 90-talskrisen (obs 2010, inte idag).
-Räntesänkningar
-Genteifiering (och i viss mån även ghettofiering) av vissa områden

Vilket, så snart prisökningarna tar fart, byggs på utav:
- FOMO (händer alltid när tillgångsslag ökar snabbt i pris, jfr. btc eller gme)
- En ökad ”kultur” bland 60-talistföräldrar att belåna värdeökningen på kåken i Sundsvall för att köpa in sina barn i storstaaan.

Något jag missat?
Oavsett om man sitter på sin kammare och personligen önskar att marknaden går åt endera hållet, hade nog den här tråden gynnats av mer ”objektiva” diskussioner kring vad som påverkar bostadsmarknaden. Känns ibland som dom flesta inläggen i tråden är i någonslags affekt, tyvärr.

Lägg till befolkningsökning om närmare en miljon samt att bostadsbyggandet kom igång först 2014.
Citera
2024-10-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nej rimligtvis har man arbetsgivare som gör det så jag bjuder vidare på denna, circle of life! Ni får klara er utan fina grafer

https://www.di.se/analys/den-tysta-kraschen-pa-bomarknaden/
Så i verkligheten var kraschen större än 90-talet eftersom kronan havererat totalt, mer eller mindre i praktiken devalverats. Men det var kanske lite mindre kaotiskt för den lokala marknaden än på 90-talet eftersom hela svenska samhället blev fattigare denna gång.

Som den här tråden så ofta belyser så rör det dock sällan svennebanan i ryggen. Det viktiga för den typiska svensken är inte att vara rik på riktigt, det viktiga är att grannen upplevs som lite fattigare än du är.
Citera
2024-10-03, 09:47
Medlem
eQsolvers avatar
Om vi kan pausa lite i pajkastningen och återvända till ämnet med reflektioner från verkligheten. Marknaden där jag befinner mig (södra Sverige) är trög. Jag sitter i hyresrätt idag (känner mig inte direkt som en vinnare vilket vissa här hävdar att man ska) men har svårt att motivera flytt till ägt boende igen, fortsatt dyra objekt (nominellt iaf), "höga" räntor och 2-3% amortering gör månadskostnaden mkt hög jmf med att hyra, iaf på kort sikt. Tror att en del resonerar liknande. Objekt ligger ute länge och säljare är inte villiga att rubba på priset nämnvärt (hittills). Jag undrar om det inte kan bli lite brådis för somliga snart om man antar att ägarna till en del av de objekt som ligger ute har köpt nytt och har en viss tidsfrist att förhålla sig till. Jag tittar främst på treor eller mindre villor i Malmö m omnejd, möjligt att marknaden är hetare för andra objekt. Vad tror expertpanelen, går det att göra lite klipp framgent eller ska man sova vidare i sin HR och betala driftnettot åt aktieägarna?
Citera
2024-10-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ja

Ja men berätta med trovärdiga länkar om alla horder av pensionärer som strömmar till Sverige för att det är så ”billigt”. Inte på några semestrar utan permanent.
Citera
2024-10-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ja men berätta med trovärdiga länkar om alla horder av pensionärer som strömmar till Sverige för att det är så ”billigt”. Inte på några semestrar utan permanent.

Du närmar dig 1.06 med dina frågor nu.
Citera
2024-10-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Om vi kan pausa lite i pajkastningen och återvända till ämnet med reflektioner från verkligheten. Marknaden där jag befinner mig (södra Sverige) är trög. Jag sitter i hyresrätt idag (känner mig inte direkt som en vinnare vilket vissa här hävdar att man ska) men har svårt att motivera flytt till ägt boende igen, fortsatt dyra objekt (nominellt iaf), "höga" räntor och 2-3% amortering gör månadskostnaden mkt hög jmf med att hyra, iaf på kort sikt. Tror att en del resonerar liknande. Objekt ligger ute länge och säljare är inte villiga att rubba på priset nämnvärt (hittills). Jag undrar om det inte kan bli lite brådis för somliga snart om man antar att ägarna till en del av de objekt som ligger ute har köpt nytt och har en viss tidsfrist att förhålla sig till. Jag tittar främst på treor eller mindre villor i Malmö m omnejd, möjligt att marknaden är hetare för andra objekt. Vad tror expertpanelen, går det att göra lite klipp framgent eller ska man sova vidare i sin HR och betala driftnettot åt aktieägarna?

Det kommer inte bli någon rea. Priserna kommer bara fortsätta uppåt. Nästa år kommer rejäla skattesänkningar tillsammans med kraftigt sänkt ränta för de allra flesta att falla in.

Hade jag suttit i HR med planer på att flytta till Br idag är vänta det sista jag skulle göra.

Folk kommer INTE bli desperata och paniksälja till några vrakpriser
Citera
2024-10-03, 10:12
Medlem
Citat:
Som vanligt är blekmyr fullständigt off. SCB anger 42,9k som medianlön för GRUNDutbildade syrror 2023

https://www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/

Har de NÅGON form av vidareutbildning stiger lönen. OB tillkommer också.

Vet att du har svårt med läsandet mem jag skrev som sagt ”inom ett år”. Om inget väldigt oförutsett händer ligger bolåneräntorna på MAX 3% om ett år. Ett lån på 2,5 msek ger då en månadskostnad på 4,5k i månaden efter avdrag.

Drift i ett radhus är generellt låg. Kanske MAX 3 k per månad.

Då är du på 7k. Med dina räkneskills förstår jag att allt känns jobbigt och snurrigt dock

Men alltså vilken bubbla du lever i. Finns inte en familj i Sverige som har en boendekostnad på 7k.

Ränta, amortering, el, uppvärmning, drivmedel, mat, abbonemang. Du får räkna minst 25k/mån för ett helt vanligt svenneliv.

Sen vet vi alla att de där statistiksidorna är helt skeva. Glöm dina påhittade löner och prata med riktiga sjuksyrror istället så får du se hur verkligheten ser ut.

Sen så är det fullständigt ointressant vad räntan efter avdrag är. Du ska fortfarande ut med pengarna varje månad.
Citera
2024-10-03, 10:36
Medlem
Citat:
Du närmar dig 1.06 med dina frågor nu.

Du hävdar en massa totalt nonsens jag vill ha bevis för och så börjar du böla om regelöverträdelser.

Om det är så att det flyttar in horder av pensionärer och köper bostäder har det rimligtvis väldigt hög påverkan på trådens ämne.

Gör man ett sådant påstående får man givetvis backa upp det med något
Citera
2024-10-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men alltså vilken bubbla du lever i. Finns inte en familj i Sverige som har en boendekostnad på 7k.

Ränta, amortering, el, uppvärmning, drivmedel, mat, abbonemang. Du får räkna minst 25k/mån för ett helt vanligt svenneliv.

Sen vet vi alla att de där statistiksidorna är helt skeva. Glöm dina påhittade löner och prata med riktiga sjuksyrror istället så får du se hur verkligheten ser ut.

Sen så är det fullständigt ointressant vad räntan efter avdrag är. Du ska fortfarande ut med pengarna varje månad.

Världens äldsta och mest pålitliga statistiktjänst är ”rent påhitt” blekmyr på FB vet hur verkligheten ser ut.

Sen börjar du blanda in drivmedel, mat och diverse abonnemang i bostadskostnader. Du verkar förvirrad och allmän desorienterad. Mitt tips är att du skriver in dig på komvux, det är aldrig för sent att lära sig något
Citera
2024-10-03, 10:42
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Det kommer inte bli någon rea. Priserna kommer bara fortsätta uppåt. Nästa år kommer rejäla skattesänkningar tillsammans med kraftigt sänkt ränta för de allra flesta att falla in.

Hade jag suttit i HR med planer på att flytta till Br idag är vänta det sista jag skulle göra.

Folk kommer INTE bli desperata och paniksälja till några vrakpriser

Fortfarande säljs det sjukt lite här i Malmö och objekt är ute väldigt länge... Och jag pratar inte om risiga objekt i högt belånade föreningar utan bra grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in