2024-10-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikathejansson
Ser inte fram emot när det står klart för svenne-banan att det trygga jobbet på bank, IT eller inom overhead-industri inte är så tryggt man trodde. I augusti 2024 fanns det drygt 73 000 lediga jobb i Sverige, motsvarande siffra för augusti 2023 var 40% högre, dvs runt 121 000 lediga jobb.

Northvolt varslar, Telia varslar och snart kommer vi se effekterna av bilbranschens katastrofala tapp i intäkter. Vi är på väg mot ATH-priser och svensken är lika naiv som alltid. Titta på ett företag som Swedbank Group, de har 4-5 tjänster på annons - då jag jobbar inom branschen vet jag att de brukar generellt haft 40-80 publicerade annonser.

Massvis med företag har anställningsstopp, undrar när pluggen går ur.

Jag har också varnat för detta i tråden men de flesta avfärdar det med: "BRRRRRRR priserna går upp för EVIGT på bostadsrätter/villor oavsett vad som händer i världen"

Jävla naiva 90 och 00-talister.
Citera
2024-10-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är underbart. Fallet kommer fortsätta allt eftersom fler förlorare jobbet, vilket vi ser fram emot.
Ja absolut, det gäller att inte förlora jobbet själv bara....
Citera
2024-10-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bostadspriserna räknat i guld har totalt havererat, är väl ner över 60% på 10 år.
Menar du att du tycker bostäder är billigt just nu?
Citera
2024-10-02, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Nja, man kan ju tycka det. Men Vikingen kan inte hålla 2 tankar i huvudet samtidgt och han har fortsatt svårt att sin lön (om han nu är ens anställningsbar) utbetald i guld, eller att köpa sin älskade kpi-korg för guldtackor. Det gäller även sebastian som inte får sin lön i ether ännu (även om jag misstänker att hen kan ha egen låda, men fortsatt vill betala skatter och skit med seketas).

Om vi normerar det mot Gamestop så är vi upp typ >50%. Så, happy days på bostadsmarknaden. Jag ser verkligen fram emot att se bostadsbubblarna kvida de närmsta 5 åren.
Citera
2024-10-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag har också varnat för detta i tråden men de flesta avfärdar det med: "BRRRRRRR priserna går upp för EVIGT på bostadsrätter/villor oavsett vad som händer i världen"

Jävla naiva 90 och 00-talister.

Fast priserna går ju upp på lång sikt.
De följer helt enkelt inflationen, sedan kan de gå upp snabbare tex om räntan sjunker eller om det blir reallöneökningar.

Sedan kommer det ju nedgångar med jämna mellanrum, tror få bestrider det då detta skett gång på gång.

Det som är intressant är om det skulle ske en krasch på bostadsmarknaden med efterföljande bankkris och allvarliga konsekvenser för gemene man.

Just nu kommer vi ifrån en kraftig nedgång vilket kommer betyda att priserna kommer stiga igen.
Perioderna efter nedgångar är de där man som privatperson kan göra verkliga klipp.

Själv blev jag av med mina bostadslån tack vara dessa fluktuationer, vilket gjort mig till mångmiljonär i tillgångar.
Citera
2024-10-02, 23:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
De följer helt enkelt inflationen, sedan kan de gå upp snabbare tex om räntan sjunker eller om det blir reallöneökningar.

.

Hur mycket har priserna gått upp i Kramfors? Är det lägre inflation där eller kan det finnas andra saker som även på lång sikt påverkar priserna?

Gäller detta i alla länder och när kommer då priserna i t.ex. Italien att ta fart? Verkar ha backat 50% realt de senaste 15 åren...
Citera
2024-10-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hur mycket har priserna gått upp i Kramfors? Är det lägre inflation där eller kan det finnas andra saker som även på lång sikt påverkar priserna?

Gäller detta i alla länder och när kommer då priserna i t.ex. Italien att ta fart? Verkar ha backat 50% realt de senaste 15 åren...

Enligt mäklarstatistik så ser det ut som att priserna gått upp även där.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vasternorrlands-lan/kramfors/#/villor/arshistorik-prisutveckling

Men visst finns det fall där priserna inte kommer stiga, tex utflyttnings kommuner.
Det blir samtidigt omöjligt att bygga nya bostäder på sådana platser, priserna på produktion kommer nämligen stiga ihop med inflationen.

Skrev jag att det alltid skulle ske en real ökning? Tror du behöver låsa igen.

Nominellt kommer priserna öka när inflationen och lönerna ökar.
Varför det är viktig är för att det innebär att belåningsgraden kommer sjunka med tiden även om man inte amorterar.
Citera
2024-10-03, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Utlänningar från välskötta länder tycker nog det. Fast å andra sidan, vilka är dessa länder? Svensken är en fattiglapp.
Citera
2024-10-03, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Utlänningar från välskötta länder tycker nog det. Fast å andra sidan, vilka är dessa länder? Svensken är en fattiglapp.

Ja Sveriges bnp per capita är i linje med Libanon.

Eller vänta nu, den är tydligen HÖGRE än Tysklands, Frankrikes, Englands, Finlands, Kanada osv.

Märkligt att officiell statistik är så diametralt annorlunda än vad de flesta på fb påstår? Kan det vara så att det kanske är just dessa skribenter på FB som knappt är läskunniga?
Citera
2024-10-03, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag

Jag tror du hittar få som argumenterar mot att priserna går upp över tid. Men eftersom vi inte är några Connor McLeods, är det mer intressant att titta på begränsade intervall.
Personligen är jag nyfiken på vilka faktorer som föranledde uppgången efter finanskrisen, dvs åren 2010-2017 (typ). Efterföljande Covid-19 och inflationen som blev konsekvensen av att sedelpressarna gick brrrrr, är ändå hyfsat lättbegripligt då det var ett extremt särfall.

Men de 6-7 åren efter finanskrisen där priserna dubblade, ibland 3-dubblade på sina håll - vad hände där egentligen? Det måste ha varit en ”perfekt storm” av b.la:

-Reallöneökningar
-Regeländringar
-Demografi (stort köttberg födda åren runt 1990)
- Samhället ”underbyggt” sedan 90-talskrisen (obs 2010, inte idag).
-Räntesänkningar
-Genteifiering (och i viss mån även ghettofiering) av vissa områden

Vilket, så snart prisökningarna tar fart, byggs på utav:
- FOMO (händer alltid när tillgångsslag ökar snabbt i pris, jfr. btc eller gme)
- En ökad ”kultur” bland 60-talistföräldrar att belåna värdeökningen på kåken i Sundsvall för att köpa in sina barn i storstaaan.

Något jag missat?
Oavsett om man sitter på sin kammare och personligen önskar att marknaden går åt endera hållet, hade nog den här tråden gynnats av mer ”objektiva” diskussioner kring vad som påverkar bostadsmarknaden. Känns ibland som dom flesta inläggen i tråden är i någonslags affekt, tyvärr.
Citera
2024-10-03, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp

Ja, Sverige börjar bli ett land dit europer åker för att leva billigt efter pension. Svenska folket blir allt fattigare för varje år jämfört med resten av världen.

Tyvärr kommer nog dessa europer ändå vara för få för att driva på bostadspriserna i någon nämnvärd omfattning.
Citera
2024-10-03, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Arbetslösheten ökar… Med andra ord kan man räkna in fallande styrränta i minst ett år framöver.

Var inte så säker på det du. Räntan styrs av inflationen, inte arbetslösheten och det finns inte någon perfekt korrelation mellan arbetslöshet och inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in