Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2024-09-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Den ligger i "zonen". Zonen är inte bara ett tillhåll för höga grader.
Och som sagt, det fanns en järnväg några årtionden tillbaka som försåg hela zonen.

Vad har "höga grader" att göra med zonen?

Du menar antagligen officerare med höga grader.

Det verkar inte som om att du vet vad zonen var för något.
Citera
2024-09-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Den ligger i "zonen". Zonen är inte bara ett tillhåll för höga grader.
Och som sagt, det fanns en järnväg några årtionden tillbaka som försåg hela zonen.

Allt militärt som råkat ligga i Närke, Västmanland, Dalarna och Värmland var inte en del av högkarterszonen.

Skansen Sandnäs senare Sannäs var ett svar på Tysklands invasion av Norge.

Tyfors var ett svar på behovet av krut.

FTN är ett av Försvarets sambandssystem som iofs nyttjades av HKV.

Det synes mig att Krypto klumpar ihop allt grönt i trakten. Då gör Krypto fel.
Citera
2024-09-24, 12:10
Medlem
[quote=Storfisk|23982497]Snubblade in i den här tråden av en slump och fastnade. Riktigt intressant läsning, vilket jobb en hel del av er lagt ner, särskilt achtung panzer.

Många av er är och snokar i Örebro, Nora trakten och det är helt klart ett intressant område.
Mina fem öre ligger på att RB finns placerade i Kilsbergen belägna i triangeln som bildas av Örebro, Nora och Karlskoga.

Jag har inga bevis men lite indicier tänkte jag ändå lista:
Toalettdörrarna från Tranemo fick mig att minnas att en släkting berättade om att han var med och levererade ett par hundra toaletter till ett stickspår norr om Örebro i sin ungdom. Detta är något jag vetat om som en "anekdot" från den äldre släktingen men inte tänkt så mycket på. Kanske finns det i krigsarkivet någon form av ej hemligstämplad beställning på dylika toaletter? Jag har inte dubbelkollat.

Jag var på arbetsresa i området för någon månad sedan. En stor del av området var avlyst och det fanns kameraövervakning över området.

Bofors övningsfält ligger bekvämt till och påverkar flygning även över Kilsbergen vilket kan ses tidigare i tråden.

Placeringen av regementen innan 1978 talar för platsen anser jag.

Våtmarksområdena kring Kilsbergen är inte lättforcerade för framryckande fi det är dessutom tämligen lättförsvarade områden.

Kilsbergen erbjuder ett bra skydd mot luftangrepp.

2 timmars bilfärd från huvudstaden med bra transportmöjligheter. Flera flygfält i närområdet och väl utbyggda järnvägsförbindelser.

Europaväg och riksväg möts bekvämt vid Örebro.

Detta är min teori.

Tack för en intressant tråd och återigen är jag imponerad över vilket fantastiskt arbete många av er lägger ner.[/QU

Vilket stickspår?
Citera
2024-09-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Det är iof sant men om du åker och tittar på anläggningar i den gamla Zonen så finns det så otroligt mycket ftner och andra typer av master så det är ett jävla projekt att slå ut alla dessa. Detta förutsätter ju dock att vi har ett försvar vilket iof försvann i Fb 00.

det finns väl inte "otroligt mycket ftner"?
det viktiga var ju kopparnätet.
Citera
2024-09-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Enbart ett täcknamn för den signalspaning man bedrev bla med utgångspunkt från Bromma.

Flygenhet 66
Citera
2024-09-29, 17:26
Medlem
[quote=Arbetshandling|89613036]
Citat:
Ursprungligen postat av Storfisk
Snubblade in i den här tråden av en slump och fastnade. Riktigt intressant läsning, vilket jobb en hel del av er lagt ner, särskilt achtung panzer.

Många av er är och snokar i Örebro, Nora trakten och det är helt klart ett intressant område.
Mina fem öre ligger på att RB finns placerade i Kilsbergen belägna i triangeln som bildas av Örebro, Nora och Karlskoga.

Jag har inga bevis men lite indicier tänkte jag ändå lista:
Toalettdörrarna från Tranemo fick mig att minnas att en släkting berättade om att han var med och levererade ett par hundra toaletter till ett stickspår norr om Örebro i sin ungdom. Detta är något jag vetat om som en "anekdot" från den äldre släktingen men inte tänkt så mycket på. Kanske finns det i krigsarkivet någon form av ej hemligstämplad beställning på dylika toaletter? Jag har inte dubbelkollat.

Jag var på arbetsresa i området för någon månad sedan. En stor del av området var avlyst och det fanns kameraövervakning över området.

Bofors övningsfält ligger bekvämt till och påverkar flygning även över Kilsbergen vilket kan ses tidigare i tråden.

Placeringen av regementen innan 1978 talar för platsen anser jag.

Våtmarksområdena kring Kilsbergen är inte lättforcerade för framryckande fi det är dessutom tämligen lättförsvarade områden.

Kilsbergen erbjuder ett bra skydd mot luftangrepp.

2 timmars bilfärd från huvudstaden med bra transportmöjligheter. Flera flygfält i närområdet och väl utbyggda järnvägsförbindelser.

Europaväg och riksväg möts bekvämt vid Örebro.

Detta är min teori.

Tack för en intressant tråd och återigen är jag imponerad över vilket fantastiskt arbete många av er lägger ner.[/QU

Vilket stickspår?
Tror du är på rätt spår, hela kilsbergen är väl dessutom aktivt och SO, perfekt om man vill skydda något.
Citera
2024-09-30, 07:49
Medlem
[quote=bergrumsfantasten|89662864]
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Tror du är på rätt spår, hela kilsbergen är väl dessutom aktivt och SO, perfekt om man vill skydda något.
Nej, Kilsbergen är inte "aktivt och SO".
Det jag undrade över var vilket stickspår textaren avsåg.
Citera
2024-09-30, 11:59
Medlem
Grishnacs avatar
Fortfarande aktivitet i den här tråden? Jag trodde vi hade luskat ut för länge sedan var RB låg, är det fortfarande folk som letar efter den?
Citera
2024-10-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Fortfarande aktivitet i den här tråden? Jag trodde vi hade luskat ut för länge sedan var RB låg, är det fortfarande folk som letar efter den?
Kanske finns fler RB än vad är det nu vi har hittat RB57 60 och 80 (?)
Citera
2024-10-02, 19:51
Medlem
[quote=Arbetshandling|89667014]
Citat:
Ursprungligen postat av bergrumsfantasten
Nej, Kilsbergen är inte "aktivt och SO".
Det jag undrade över var vilket stickspår textaren avsåg.
Kilsbergen är aktivt iallafall, står att det är ett skjutfält på lantmäteriets karta.

Såg inte att du svarade han först
Senast redigerad av bergrumsfantasten 2024-10-02 kl. 20:15.
Citera
2024-10-03, 06:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergrumsfantasten
Kanske finns fler RB än vad är det nu vi har hittat RB57 60 och 80 (?)

Då borde man vara inne på sånt som fortfarande kan vara högst aktuellt och jag blir lite skeptisk till att man skulle hitta den i det här området, det borde vara "bränt" för sådana aktiviteter för all framtid redan.
Citera
2024-10-03, 11:42
Medlem
"Vi" vet ju inte om vi har hittat något öht.
Jag vet iaf inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in