Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Många kloka synpunkter. Jag ska villigt erkänna att jag inte har någon vidare koll på flygväsendet, däremot har jag några funderingar.
Tullinge och Eskilstuna sorterade under E3 i krigsorganisationen, likaså Strängnäs, Arboga och Örebro.
Slarvigt av mig. Korrekt läge för Karlstad är väl söder om stan? När byggdes Hagfors?
Enligt
Transport- och sambandsflyg i krig är 5. flygtpgrp knuten till E3. Under tidigt 60-tal flög de DC3 och Tp 83. På vilka av de uppräknade fälten kunde man landa med de planen? Tullinge, Strängnäs, Arboga och Karlstad?
Om man istället vänder blicken mot 3. flygsbgrp så hade de S 14, Sk 16 alt Sk 50 och J 28C. Vi talar visserligen om låga passagerartal, men det borde ha funnits landningsmöjligheter, åtminstone för de tre förstnämnda.
Både Tp79 och Tp83 kunde troligtvis landa lite här och var, bara banan hade rätt "bredd", gräs grus eller asfalt spelade ingen som helst roll. Så, flygplatser fanns det gott om, både Karlstad och Örebro. Ang Tp83 citerar jag Svenskt Militärflyg - ISBN 91-975467-1-2
Spännvidd 19,66 m
10 passagerare
Tjänsteperiod 1955 - 1977.
"Tp 83 Pembroke skulle dock senare komma att göra tjänst vid flertalet flottiljer för allehanda lättare flygtransportuppdrag, tex persontransporter i samband med ombaseringar till krigsbaser.
Nu måste man väl också säga att det finns andra plan i FM och i det civila flyget som kan transportera "höns" till sin krigsuppehållsplats, så jag vill inte hänga upp mig på dessa två flygplanstyper, eller de skolflygplan som fanns vid den tiden. Även Tp47 torde göra uppgiften bra, men vi hade enbart tre stycken och de var i viss mån upptagna med andra uppgifter.
Kommer vi sedan till S 14, Sk 16, Sk 50 och J 28C så kan vi utesluta J 28 som ett plan för gräs/grus, medans de andra kan landa på gräs. Som mest har dem en spännvidd på 12,81 m.
Jag vill också påpeka att om vi nu inte hade speciellt många flygfält som var asfalterade i början av 60-talet, då antar jag ju att man planerar använda plan som kan landa på gräs, grus eller vad det nu kan tal om. Jag antar ju iallafall att de flygplatser som fanns användes utav sådana plan redan i fred, så det borde ju inte vara något problem i krig.
Sedan kan jag fortsätta med att säga vad jag tror, evakuering av högre befattningshavare skedde säkert med flyg eller helikopter, sure. Men sedan allt "hang around" tror jag togs med buss, tåg eller det som var lämpligt - modell Storbritannien. En vanlig SL-buss eller SJ-tåg är mindre misstänkt eller utsatt av "onda ögon" än ett flygplan som dånar fram och tillbaka Stockholm - Zonen, för det skulle bli en jävla massa vändor fram och tillbaka..
Sambandsflyg, det är andra grejer det. Dem var krigsplacerade och hade en uppgift att sköta från dag 1 så det råder inga tvivel på att de grupperade på lämpligt avstånd till HKV eller andra högre staber.
Visst, det är bara mina egna slutsatser, kalla mig dum.