Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det skapar ju bara en situation där antingen SE eller Lars är mördaren, och den striden kommer ju helt uppenbart att utfalla till SE:s nackdel.

Utveckla den tanken...... lite trött
Citera
2024-10-01, 22:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Utveckla den tanken...... lite trött
I SE:s första version finns det två män som springer i gränden, SE själv och den yngre mannen i mörkblå täckjacka. När det sedan kommer fram att den yngre mannen i mörkblå täckjacka var vittnet Lars så hamnar SE i en besvärlig situation: Vem av dem var det som sköt Palme?

Och det är alltså här som SE nu tvingas hitta på idén om sin egen dubbelgångare, dvs. den man som (i SE:s andra version) skall ha haft "likvärdig utstyrsel" som honom själv, och som hoppar in i en blå Opel som drar iväg med en rivstart från Snickarbacken.
Senast redigerad av Draifos 2024-10-01 kl. 22:31.
Citera
2024-10-02, 07:52
Medlem
quggels avatar
Jag har sökt efter forskning kring fenomenet att en brottsling hävdar förväxling. Det är ett välkänt fenomen men om det är vanligt eller ej hittar jag inte någon information om. Inte heller om psykologin bakom eller taktiken bakom, utöver själva påståendet.

Finns det publikationer på området? Vore intressant att studera hur det ser ut från ett rent vetenskapligt perspektiv. Antar att det handlar om tvärvetenskap, dvs beteendevetenskap, kriminologi, psykologi, statistik osv.
Citera
2024-10-02, 08:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag har sökt efter forskning kring fenomenet att en brottsling hävdar förväxling. Det är ett välkänt fenomen men om det är vanligt eller ej hittar jag inte någon information om. Inte heller om psykologin bakom eller taktiken bakom, utöver själva påståendet.

Finns det publikationer på området? Vore intressant att studera hur det ser ut från ett rent vetenskapligt perspektiv. Antar att det handlar om tvärvetenskap, dvs beteendevetenskap, kriminologi, psykologi, statistik osv.

Kanske ChatGPT kan vara ett alternativ för sådana där extra svårgooglade saker? Jag har till exempel frågat den hur vanligt det är att oskyldiga gör sig av med vapen av rädsla för att åka dit för brott de inte begått, och enligt AI:n är det också ett välkänt fenomen. Den nämnde bland annat någon snubbe i USA som hade hört en skottlossning precis utanför sin egen bostad och genast gömt sin egen pistol av rädsla för att åka dit för det.

Leif GW menade väl att uppgifterna som SE lämnade i första förhöret var ganska uppseendeväckande och borde ha föranlett en närmare koll direkt. Där får jag nog hålla med honom, även om det så klart kan finnas helt oskyldiga förklaringar. Rent statistiskt är det nog ett ganska ovanligt beteende av vittnen. Men det vore intressant med siffror på hur vanligt det är att vittnen gör så också.
Citera
2024-10-02, 09:08
Medlem
Citat:
I SE:s första version finns det två män som springer i gränden, SE själv och den yngre mannen i mörkblå täckjacka. När det sedan kommer fram att den yngre mannen i mörkblå täckjacka var vittnet Lars så hamnar SE i en besvärlig situation: Vem av dem var det som sköt Palme?

Och det är alltså här som SE nu tvingas hitta på idén om sin egen dubbelgångare, dvs. den man som (i SE:s andra version) skall ha haft "likvärdig utstyrsel" som honom själv, och som hoppar in i en blå Opel som drar iväg med en rivstart från Snickarbacken.

Jo, men finns det inte ennu en version, eller åtminstone rykten om en annan version, att SE ska ha sagt att han själv sprang efter GM? Innan poliserna kom.

Är det här bara nåt jag fått för mig?
Senast redigerad av Ballalaila 2024-10-02 kl. 09:22.
Citera
2024-10-02, 10:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kanske ChatGPT kan vara ett alternativ för sådana där extra svårgooglade saker? Jag har till exempel frågat den hur vanligt det är att oskyldiga gör sig av med vapen av rädsla för att åka dit för brott de inte begått, och enligt AI:n är det också ett välkänt fenomen. Den nämnde bland annat någon snubbe i USA som hade hört en skottlossning precis utanför sin egen bostad och genast gömt sin egen pistol av rädsla för att åka dit för det.

Leif GW menade väl att uppgifterna som SE lämnade i första förhöret var ganska uppseendeväckande och borde ha föranlett en närmare koll direkt. Där får jag nog hålla med honom, även om det så klart kan finnas helt oskyldiga förklaringar. Rent statistiskt är det nog ett ganska ovanligt beteende av vittnen. Men det vore intressant med siffror på hur vanligt det är att vittnen gör så också.

Jag har kollat med chatgpt tidigare men om man ber om konkreta referenser så levererar den inte, vilket tyder på att den faktiskt "killgissar" en hel del.
Citera
2024-10-02, 10:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag har kollat med chatgpt tidigare men om man ber om konkreta referenser så levererar den inte, vilket tyder på att den faktiskt "killgissar" en hel del.

Ok, trist. Jag har faktiskt fått den att spotta ut enskilda fall som gått att dubbelkolla med Google. Men mer övergripande forskningsrapporter och liknande kanske är mer än den klarar av.
Citera
2024-10-02, 12:50
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ok, trist. Jag har faktiskt fått den att spotta ut enskilda fall som gått att dubbelkolla med Google. Men mer övergripande forskningsrapporter och liknande kanske är mer än den klarar av.

Jag har också fått en del intressanta utläggningar, men som sagt är det sparsamt med referenser där man skulle kunna få lite statistik och vetenskapliga studier som styrker resonemanget.

Exempelvis om man frågar chatgpt om det är vanligt att mördare hävdar förväxling så svarar den i princip ja, med ett relativt långt resonemang som faktiskt saknar grund helt utan vetenskapliga belägg. Förmodligen för att frågan är lite ledande.
Citera
2024-10-02, 13:16
Medlem
Citat:

Beror på vad man menar med version.

Sett till första förhöret ser han en person i gränden och uppger att han själv sprang efter poliserna.

Ser inte varför det utesluter att någon tredje person kan vara GM.

Både som vittne och GM ser jag inte varför han bara kan konstatera. - Ja få var väll det någon annan.

Vilket han gör.

Citat:

Ja om GM-SE låg bakom inringningen om den blå opeln på snickarbacken så är det en plan att skapa en dubbelgångare som inte kan vara honom.... då han kom tillbaka till Skandia.

Ja bilen skulle ha kunnat kört runt och släppt av honom.... så bergfast alibi är det inte.
Citera
2024-10-02, 15:53
Medlem
Jag har sett om hela Netflixserien nu om Skandiamannen. Det sista avsnittet var mest intressant då där kom upp flera saker som jag undrar om vi vet stämmer?

- Inläggning 2 gånger på någon form av avgiftning/rekreation pga missbruk - har det hänt?

- Grälet med WG - att det skurit sig mellan dem vet jag, men var det av samma anledning som i filmen? Dvs att han blir hånad för sin vittnesroll i Palmemordet? (just detta var nog i avsnitt 4)

- FG:s samtal med SE och efterföljande inspelning på telefonsvararen "det var så nära att du räddade mig då" med hänvisningen till att han först planerade att skjuta Palme utanför bion, men fick syn på henne, ångrade sig och gick därifrån. Har han verkligen sagt så?
Citera
2024-10-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

- Inläggning 2 gånger på någon form av avgiftning/rekreation pga missbruk - har det hänt?

Ja det stämmer. Sen exakt hur många gånger osv vet jag inte.

Citat:
- Grälet med WG - att det skurit sig mellan dem vet jag, men var det av samma anledning som i filmen? Dvs att han blir hånad för sin vittnesroll i Palmemordet? (just detta var nog i avsnitt 4)

Att det skar sig med Glasers vet vi. Orsaken är okänd. Så orsaken är dramatiserad.

Citat:
- FG:s samtal med SE och efterföljande inspelning på telefonsvararen "det var så nära att du räddade mig då" med hänvisningen till att han först planerade att skjuta Palme utanför bion, men fick syn på henne, ångrade sig och gick därifrån. Har han verkligen sagt så?

Det är två systrar. I serien har man slagit ihop dom till en dotter.

Den yngre dottern hävdar att hon var på samma föreställning men man har inte kunnat bekräfta den uppgiften.

Så att hon såg SE där stämmer inte och all dialog är dramatiserat.
Citera
2024-10-02, 18:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Beror på vad man menar med version.

Sett till första förhöret ser han en person i gränden och uppger att han själv sprang efter poliserna.

Ser inte varför det utesluter att någon tredje person kan vara GM.
//
Räknar man bort de där springande poliserna så var det väl i alla fall bara två män som sprang österut längs den gula linjen strax efter mordet. Den ene såg ut ungefär som SE (mörk rock och någon kepsliknande huvudbonad), och den andre såg ut som LJ (barhuvad och mörkblå täckjacka). Och den intressanta frågan i kaoset där under helgen efter mordet var väl vilken av männen som hade sprungit först:

SE (som alltså själv säger sig vara en av de här springande männen) säger att det var den yngre mannen i mörkblå täckjacka som sprang först, och lite senare sprang SE själv. LJ (som också säger sig vara en av de här springande männen) har rakt motsatt uppfattning här, och menar att han var den som sprang efter den andre mannen.

Citat:
Ja om GM-SE låg bakom inringningen om den blå opeln på snickarbacken så är det en plan att skapa en dubbelgångare som inte kan vara honom.... då han kom tillbaka till Skandia.

Ja bilen skulle ha kunnat kört runt och släppt av honom.... så bergfast alibi är det inte.
Kan den där Opeln ha varit den mellanblå bil som det andra (och lika vänstrande) paret såg stanna vid Bergshamravägen/Järva Krog några minuter senare, och där det skall ha pratats tyska och bytts till en vit bil som sedan fortsatte norrut längs E4?
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in