Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Läser man förhöret med NF noga väntar han ganska lång tid innan han vänder sig om.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01
När Fauzzi hör skotten tänker han "Nu är det Palme som har blivit skjuten." Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder.

Men du vet vilka NF ser på trottoaren och på brottsplatsen...

Vart är Engström?
Citera
2024-05-19, 21:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men du vet vilka NF ser på trottoaren och på brottsplatsen...

Vart är Engström?

NF står så lång bort att han inte redogör för vilka han ser i sitt förhör. Han känner igen färgen på ABs jacka, mer än så är det inte.

Detta får somliga till att SE är mördaren. Du får gärna fråga dem om logiken i den slutledningen.
Citera
2024-05-19, 21:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jo det förstår jag nog, och jag måste tillstå att det var mer än en gång som jag tappade mitt annars framskjutna hakparti medan jag lyssnade. Alltihop är underhållning av första klass, på samma nivå som Otto Ekevis lilla intervju med Hans Ölvebro. Där nåddes höjdpunkten som bekant när Otto bedyrade: "Jag är seriös." I det skedet låg jag dubbelvikt. Samma med Filterpodden, betyget är fem dubbelvikningar.

Jag hör ofta "snömosmannens" ord ringa i mina öron:

https://youtu.be/IgQ8Hvjzu8A?t=2307
Snömosmannen MG: "Enklaste och rimligaste svaret är att den här gubbjäveln gjorde det liksom! Då gäller det svaret."
Jag får erkänna att snömosmannen är en betydligt vassare debattör än skribenterna här i tråden. Vem kan argumentera mot något som gäller "liksom"?

(Jag ger den också fem dubbelvikningar av fem möjliga.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-19 kl. 21:31.
Citera
2024-05-19, 21:23
Medlem
Citat:
NF står så lång bort att han inte redogör för vilka han ser i sitt förhör. Han känner igen färgen på ABs jacka, mer än så är det inte.

Detta får somliga till att SE är mördaren. Du får gärna fråga dem om logiken i den slutledningen.

Engström är misstänkt just av anledningen att han stämplar ut 23:19 på Sveavägen...med kläder som stämmer överens med GM

Samt har oturen att ingen bekräftar honom och lämnar själv inga avtryck hos varken polis eller media som finns på brottsplatsen!

Sen bär en liten väska som ett vittne påstår sig ha sett med GM på DBG..

Hur kan du inte ens misstänka ?
Citera
2024-05-19, 21:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Engström är misstänkt just av anledningen att han stämplar ut 23:19 på Sveavägen...med kläder som stämmer överens med GM

Samt har oturen att ingen bekräftar honom och lämnar själv inga avtryck hos varken polis eller media som finns på brottsplatsen!

Sen bär en liten väska som ett vittne påstår sig ha sett med GM på DBG..

Hur kan du inte ens misstänka ?

Jag uppfattar att de nebulösa misstankarna mot SE som GM i grunden bygger på feluppfattningen att alternativa hypoteser helt saknas.

Rent objektivt finns fler alternativa hypoteser såväl vad SE hade för roll eller om GM var någon helt annan.

Att i det läget "låsa sig" för den i särklass mest osannolika hypotesen att SE skjutit OP utan både motiv eller mordvapen gör att jag inte ens kan misstänka efterspelsvittnet SE.

Att det helt saknas konkreta bevis mot SE som GM övertygar mig att jag resonerar rätt. Hur ser det ut med mordvapen till exempel?

(Att visa att SE ljuger och annat "snömos" knyter inte SE till själva brottet. Att hävda att ingen kan ha haft liknande signalement som SE, när Rapport hittar en dubbelgångare när man filmat 20 sekunder på Sveavägen i april, är inte sunt. Redan på mordnatten fotograferas en annan dubbelgångare till SE framför en polisbuss.)
Citera
2024-05-19, 21:58
Medlem
Citat:
Jag uppfattar att de nebulösa misstankarna mot SE som GM i grunden bygger på feluppfattningen att alternativa hypoteser helt saknas.

Rent objektivt finns fler alternativa hypoteser såväl vad SE hade för roll eller om GM var någon helt annan.

Att i det läget "låsa sig" för den i särklass mest osannolika hypotesen att SE skjutit OP utan både motiv eller mordvapen gör att jag inte ens kan misstänka efterspelsvittnet SE.

Att det helt saknas konkreta bevis mot SE som GM övertygar mig att jag resonerar rätt. Hur ser det ut med mordvapen till exempel?

(Att visa att SE ljuger och annat "snömos" knyter inte SE till själva brottet. Att hävda att ingen kan ha haft liknande signalement som SE, när Rapport hittar en dubbelgångare när man filmat 20 sekunder på Sveavägen i april, är inte sunt.)

Är det inte tvärtom då ?

Alltså att det är du som låser dig vid att hävda hans oskuld?

Man låser väl inga dörrar genom att misstänka Engström?
Citera
2024-05-19, 22:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är det inte tvärtom då ?

Alltså att det är du som låser dig vid att hävda hans oskuld?

Man låser väl inga dörrar genom att misstänka Engström?

Då inget konkret överhuvudtaget pekar mot SE som GM tycker jag inte ens att det behövs något för att avfärda honom som en alltför osannolik mördare.

Men visst kan man se honom som en osannolik mördare om man gillar osannolika övertygelser, men varför inte fokusera på de sannolika istället?
Citera
2024-05-19, 22:09
Medlem
Citat:

Från den han mötte bakom LOP ja. Det är nåt konstigt med det där.
Citera
2024-05-19, 22:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Från den han mötte bakom LOP ja. Det är nåt konstigt med det där.

Alla vittnesmål går inte ihop, men det gör inte den obeväpnade grafikern SE till mördare bara för det.

Börja med att plocka fram ett vittne som placerar SE på mordplatsen i skottögonblicket så kan vi resonera vidare från det.
Citera
2024-05-19, 22:14
Medlem
Citat:
Alla vittnesmål går inte ihop, men det gör inte den obeväpnade grafikern SE till mördare bara för det.

Börja med att plocka fram ett vittne som placerar SE på mordplatsen i skottögonblicket så kan vi resonera vidare från det.

Tänkte inte på SE nu. Faktiskt.
Citera
2024-05-19, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Då inget konkret överhuvudtaget pekar mot SE som GM tycker jag inte ens att det behövs något för att avfärda honom som en alltför osannolik mördare.

Men visst kan man se honom som en osannolik mördare om man gillar osannolika övertygelser, men varför inte fokusera på de sannolika istället?

En bra fråga. Varför fokuserar du inte på de du finner sannolika istället?

Detta har man inte sett något av.

Innerst inne i garderoben är du en anhängare av SE-teorin trots allt.

Varför skulle du annars vara besatt av den?

Finns det något konkret, på den nivå som du kräver, som pekar mot någon?

SE har tiden, platsen, signalementet, observationen av LJ och de märkliga förklaringarna.

CA har café-besök och en revolver med fel ammunition.

Övriga har ... ingenting?
Citera
2024-05-19, 22:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tänkte inte på SE nu. Faktiskt.

Många här i tråden verkar resonera att alla avvikelser som går att visa eller fantisera fram måste tyda på att den obeväpnade SE sköt OP.

Jag är inte så entusiastisk till dylika spekulationer.

Något konkret som pekar mot SE som GM verkar inte finnas. Jag har efterlyst det och ingen har kommit fram med något än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in