Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag googlade snabbt häromdagen, och fann föga förvånande ingenting. Det är ett ganska allvarligt uttalande av LGWP, om han nu sagt det - vilket jag starkt betvivlar. Och eftersom du torgför detta som en sanning, bör det väl inte vara så svårt för dig att vaska fram; vore väldigt intressant för MOP-intressenter att ta del av. Erkänn istället att du kan ha missuppfattat det hela, eller ägnat dig åt önsketänkande. Jag vet att LGWP sa en massa i affekt över länk till TV4 dagen då utredningen lades ner. Men tvivlar på att han ens sa något så dumt där och då, det borde åklagaren isf bemött, då den är en allvarlig anklagelse.

Slapp millenial? Du är rolig du.

Oj, nu är du plötsligt inte tvärsäker på att jag ljuger. Du ”tvivlar” bara. Gott så.

LGWP har offentligt hävdat att Krister Petersson hade uppdraget att lägga ner utredningen. Om det var i affekt eller som ett lugnt konstaterande är oklart, men att det skett råder ingen tvivel om.

Snart kommer nog nån piggare millenniel än du med än länk.
Citera
2024-10-01, 08:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Har inte hängt med i svängarna, men de stålbågade glasögon som är relevanta i detta sammanhang torde vara det på Snickarbacken upphittade par vilket PU läcker till pressen i slutet av april eftersom man inte lyckats identifiera dess innehavare via landets optiker. Det framkommer senare vem den närsynte var.

GM ska i rapporteringen i slutet av april enligt detta ha burit sådana glasögon före mordet och under dess genomförande, för att sedan tappa eller göra sig av med dessa under flykten. Det framstår som sannolikt att AL tagit intryck av dessa uppgifter i olika medier inför sitt uppgiftslämnande 28/4. Glasögonen ska bland annat ha visats upp i tv.

Expressens uppgifter om ett vittne som sett en från mordplatsen flyende man iförd stålbågade glasögon vilka basuneras ut på förstasidan 28/4 verkar vara helt befängda (och kommer knappast från AL). Det enda som framkommer i brödtexten är:

"Den flyende mannen hade ett framskjutande axelparti och gjorde enligt flera vittnen ett 'buffligt' intryck. Och han hade stålbågade glasögon".

Expressen upplyser inte om vad detta skulle vara för vittne eller något annat om sammanhanget. Man verkar improvisera braskande rubriker utifrån tidiga signalementsuppgifter från Grand? Fantombilden (med dess smala läppar) förses med glasögon i ett bildmontage.

En fråga apropå detta är varifrån uppgiften om "framskjutande axelparti" och som ursprungligen refereras i pressen 2/3 ytterst härrör?

---

Med benäget bistånd från Lars Borgnäs utvidgar Alf Lundin senare sin berättelse till att omfatta iakttagelser även vid mordplatsen. Han ska ha vänt om vid Grand och gått efter makarna. Efter att GMP:n presenterats februari 1994 plockas Lundin ut som ett intressant objekt och han kommer en tid att betraktas som mycket het, som lösningen rentav. Han tar då tillbaka allt. Hans uppgifter hade påverkat utredningen bland annat såtillvida att de understödde idén om Grandmannen.

Helt säker på att det Lundin berättar i första vändan är falskt bör man kanske inte vara dock. Det han uppger stämmer hyfsat väl överens med hur det såg ut utanför biografen och framförallt hans uppgift om förföljarens bonnighet förtjänar att begrundas.

Det verkar tydligen jobbat en "Superjournalist" på Expressen?

Det är ju populärt att ställa diagnoser på nätet, rakryggad och skönt tillbakalutad i sin länstol utan knäppta öronlappar som ostadiga öronlappsfåtöljer brukar kunna ha. Kan "framskjutet axelparti" vara de synliga tecknen på att GM hade Puckelrygg eller kongenital kyfos?

LJ är också inne på att GM var onaturligt framåtlutad så "kongenital kyfos" är min diagnos på GM.

När det gällde AL som GM så var det väl bara en "provkörning" hur långt man kunde driva påhittet "vittnen som GM". KP fulländade väl just den paradgrenen när "SE som GM" presenterades på pressträffen.

För de som lyssnade uppmärksamt på pressträffen med KP kunde man tydligt höra hur "paradgrenen" knäcktes inne på åklagarkammarens elefantkyrkogård bakom kulisserna.

Visst hade väl de upphittade glasögonen tappats strax efter mordet? Eller kommer jag ihåg fel här?
Citera
2024-10-01, 09:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar tydligen jobbat en "Superjournalist" på Expressen?

Det är ju populärt att ställa diagnoser på nätet, rakryggad och skönt tillbakalutad i sin länstol utan knäppta öronlappar som ostadiga öronlappsfåtöljer brukar kunna ha. Kan "framskjutet axelparti" vara de synliga tecknen på att GM hade Puckelrygg eller kongenital kyfos?

LJ är också inne på att GM var onaturligt framåtlutad så "kongenital kyfos" är min diagnos på GM.

När det gällde AL som GM så var det väl bara en "provkörning" hur långt man kunde driva påhittet "vittnen som GM". KP fulländade väl just den paradgrenen när "SE som GM" presenterades på pressträffen.

För de som lyssnade uppmärksamt på pressträffen med KP kunde man tydligt höra hur "paradgrenen" knäcktes inne på åklagarkammarens elefantkyrkogård bakom kulisserna.

Visst hade väl de upphittade glasögonen tappats strax efter mordet? Eller kommer jag ihåg fel här?

Ja, de tappas och hittas på Snickarbacken 3 mars.

Innehavaren var för övrigt en udda figur som initialt torde fått det att pirra till i det polisiära bukfettet.

Finns även nån uppgift om ett par stålbågade glasögon som hittas av polisen längs flyktvägen dagen efter mordet. Men det är tveksamt hur förhåller sig med det.

Ja, Expressen verkar, om inget annat framkommer, ha hållit sig med en "superjournalist". Djärvt att slå upp en så kvalificerad uppgift stort på förstasidan och sedan inte presentera tillstymmelse till grund för den.

Angående det framskjutande axelpartiet, så är det den enda uppgift i harangen i exempelvis SvD 2/3 som inte har känt ursprung? Innebär inte en sådan fysionomi snarare ett visst mått av krallighet?

Angående stålbågade glasögon, så kan man påminna om att SE bar oinfattade glasögon, med glasen fästa i en "båge" endast i övre del. Denna "båge" var utförd i tunn guldfärgad metall.
Citera
2024-10-01, 10:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, de tappas och hittas på Snickarbacken 3 mars.

Innehavaren var för övrigt en udda figur som initialt torde fått det att pirra till i det polisiära bukfettet.

Finns även nån uppgift om ett par stålbågade glasögon som hittas av polisen längs flyktvägen dagen efter mordet. Men det är tveksamt hur förhåller sig med det.

Ja, Expressen verkar, om inget annat framkommer, ha hållit sig med en "superjournalist". Djärvt att slå upp en så kvalificerad uppgift stort på förstasidan och sedan inte presentera tillstymmelse till grund för den.

Angående det framskjutande axelpartiet, så är det den enda uppgift i harangen i exempelvis SvD 2/3 som inte har känt ursprung? Innebär inte en sådan fysionomi snarare ett visst mått av krallighet?

Angående stålbågade glasögon, så kan man påminna om att SE bar oinfattade glasögon, med glasen fästa i en "båge" endast i övre del. Denna "båge" var utförd i tunn guldfärgad metall.

Glasögonen som hittades var således för en närsynt person. SE var väl närsynt då han behövde glasögon för att känna igen människor på lite längre håll om jag fattat saken rätt.

Även om datumet och modellen på bågar inte stämmer kan man nog lägga dessa till last för en hypotetisk GM-SE. Den som hittade bågarna kan väl tagit fel på dag och GM-SE köpte väl nya glasögon hos optikern i Norrtälje strax efter mordet för att förvirra polisen om han var så listig som vi vill försöka tro här i tråden.

Den journalistiska gyllene principen "att slå upp en kvalificerad uppgift/LÖSNING stort på förstasidan och sedan inte presentera tillstymmelse till grund för den inne i tidningen" är ett djärvt drag som Snömosmannen GM kopierade långt senare efter förlagan Expressens "superjournalist" drämde till med här.

"Pirrande polisiärt bukfett" kan också vara ett symtom på IBS enligt min närsynta diagnos från min läkarmottagning i öronlappsfåtöljen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 10:43.
Citera
2024-10-01, 11:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Filter-TP fick nyligen backa om ifall CA var vid liv eller inte när polisen knackade på. Även här har TP blandat gissningar, halvsanningar och rena lögner i en skön mix. Kanske är det den gormande chefredaktör Göransson som pressar stackars TP?

https://www.vi.se/artikel/ny-bok-satter-palmesparet-christer-a-i-fokus#klarna:b1ae2e3a-748c-6dca-b27f-23dbbcc7316c

Nu är artikeln låst men den är säkert vard att låsa upp för er som jobbar heltid med att vända ut och in på er själva för att låtsas tro att Stickan var mördare.

Här är själva "beefdelen" i VI-tidningens artikel: (Artikeln är betydligt längre än så här så jag hoppas citatet inte bryter mot någon regel.)
Alla instämmer inte i det. Särskilt inte Thomas Pettersson. Däremot ser han att boken har sina poänger:

– Christer A-spåret är inte nytt men Jordås berättar om det på ett direkt och slipat sätt och jag tycker att det är bra att det här spåret får sin plats i sammanhanget. Jag har respekt för att han tyckte att den här historien skulle berättas. Sedan tycker jag förstås inte att resultatet når hela vägen fram, säger Thomas Pettersson.

Invändningarna mot Christer A som gärningsman är flera. En är att han, enligt Petterson, är ”lite för lång, lite för stor och lite för ung” för att stämma överens med exempelvis vittnesmål och de beräkningar som gjordes baserade på skottvinkel vid brottsplatsen. Men mer avgörande är att indicierna som Jordås framför inte riktigt håller, menar Thomas Pettersson.

– Det mest graverande för Christer A är att han inte lämnar in sin Magnum när polisen ber om det. Men sett ur Christer A:s synvinkel är det ganska rationellt. Han förklarade själv i Aftonbladet en gång att han inte hade något förtroende för myndigheten efter hur de hade hanterat Christer Pettersson. Han ansåg att polisen var på jakt efter en syndabock … och det hade han nog lite rätt i på den tiden.

I Jon Jordås bok berättas också att Christer A 2008 får besök av polisen efter att släktingar har oroat sig för hans mentala hälsa. Utanför dörren hör poliserna ”en duns” och när de bryter sig in i lägenheten påträffas Christer A död på golvet ”skjuten med sitt eget vapen”. Enligt Jon Jordås eventuellt stressad över att polisen nu vill hämta in honom ”i en gryningsräd”.

– Jag har aldrig sett uppgifter om att det skulle ha varit så att Christer A sköt sig i den stunden, säger Thomas Pettersson. Att höra en duns är skillnad mot att höra ett skott. Förmodligen hade han legat död ett längre tag för annars hade han väl kommit till sjukhus? Jordås låter historien stanna där men jag hade gärna sett att den hade utvecklats, genom att luta sig mot en polisrapport eller ett rättsmedicinskt protokoll. Det materialet antar jag att Jordås inte har.

Men det har Jon Jordås. Polisrapporten berättar att poliserna på plats hörde ”rörelse inne i lägenheten” strax före ”en kraftig duns”. Ambulans och läkare tillkallades.

– Att Thomas Pettersson sedan ”antar” att jag har inte har polisrapporten trots att den står upptagen i källförteckningen får stå för honom, säger Jon Jordås.

Käbbel Palmemordsintresserade emellan är inget nytt. Thomas Pettersson säger att ”tonen ofta är tuff, ibland rent obehaglig”, och han menar därför att det i Jon Jordås bok finns något för honom ”och många andra som skriver om mordet att lära sig”.
Att TP är slarvig med fakta var ingen kioskvältare direkt. Att TP använder ordet "käbbel" tyder väl på i vems ledband han gick i juni 2020?
Citera
2024-10-01, 11:20
Medlem
Citat:
Kanske LP tog frågan "mötte ni någon" lite väl bokstavligt?
Att gå förbi en stillastående person år väl inte att "möta" någon utan snarare "gå förbi" och kanske inte ingår i svaret på frågan: "Mötte ni någon"?

Hennes minnesbild av som kändes som inte tyckte om folks blickar leder mig till att hon stängde ute folk och höjde blicken.

Hon ville signalera att hon inte ville bli störd trots att hennes man var känd.

Det är min analys.

Vad exakt hon såg innan mordet är nog väldigt vagt.

Om hon var så observant.... varför minns hon inte grandmannen?

Oavsett vem som är GM eller var man placerar honom eller dom, så har jag inga problem att hon inte lägger märke till folk. Speciellt innan mordet.
Citera
2024-10-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tänker du på när han (högst eventuellt) försökte få fyr på cigarretten och fick korn på LOP?

Det beror väl lite på om han var ett varande/vittne eller inblandad/GM?

Som inblandad eller GM har han all anledning att inte berätta det så klart. Som GM kan han ju ha gått ifatt dem (när de passerade honom) och väntat in dem bortåt Dekorima, alternativ gått efter dem hela vägen till korsningen. Som inblandad ville han sannolikt ha en bättre story, om han hade för avsikt att agera vittne/varande under framtida förhör? Skulle han säga sanningen att han i det närmaste kr

Som oskyldig borde han ju ha berättat det, kan man tycka. Men stod han kvar och fipplade med tändaren och missade mord och GM kanske han skämdes för den storyn, och istället fantiserade ihop en mer färggrann? Ingen aning. Spontana gissningar.

Blev lite rörigt där. Såg att du tog upp hypotesen igen att han skulle sett LJ från kontoret.

Varför skulle vittnet inte berättat om den observationen.
Citera
2024-10-01, 11:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hennes minnesbild av som kändes som inte tyckte om folks blickar leder mig till att hon stängde ute folk och höjde blicken.

Hon ville signalera att hon inte ville bli störd trots att hennes man var känd.

Det är min analys.

Vad exakt hon såg innan mordet är nog väldigt vagt.

Om hon var så observant.... varför minns hon inte grandmannen?

Oavsett vem som är GM eller var man placerar honom eller dom, så har jag inga problem att hon inte lägger märke till folk. Speciellt innan mordet.

En bra reflektion. LP beskriver väl nästan bara de två "musikanterna" hon sett i Gamla Stan och de såg hon inte ens på mordnatten. Vilka övriga personer som LP inte kände beskriver hon från mordnatten?

Hon kommer ihåg att konstapel C på Sabbatsberg var "lång" men har vi andra uppgifter från LP om personer hon såg på mordnatten före mordet?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 11:49.
Citera
2024-10-01, 11:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
I Jon Jordås bok berättas också att Christer A 2008 får besök av polisen efter att släktingar har oroat sig för hans mentala hälsa. Utanför dörren hör poliserna ”en duns” och när de bryter sig in i lägenheten påträffas Christer A död på golvet ”skjuten med sitt eget vapen”. Enligt Jon Jordås eventuellt stressad över att polisen nu vill hämta in honom ”i en gryningsräd”.

– Jag har aldrig sett uppgifter om att det skulle ha varit så att Christer A sköt sig i den stunden, säger Thomas Pettersson. Att höra en duns är skillnad mot att höra ett skott. Förmodligen hade han legat död ett längre tag för annars hade han väl kommit till sjukhus? Jordås låter historien stanna där men jag hade gärna sett att den hade utvecklats, genom att luta sig mot en polisrapport eller ett rättsmedicinskt protokoll. Det materialet antar jag att Jordås inte har.
//
Jag tror att båda har lite rätt här. Det kan säkert vara som Jordås verkar vara inne på, att CA var stressad av polisen och vid den här tiden gick och oroade sig för att polisen snart skulle plocka in honom igen (vid det senaste förhöret hade ju polisen varit tydlig med att man aldrig skulle släppa honom).

Men det är inte oförenligt med det som TP säger, att CA förmodligen redan låg död/kall i lägenheten när polisen kom dit på natten. Ett skott med en älgstudsare går inte att uppfatta som en duns för en polis som står utanför lägenhetsdörren och lyssnar efter ljud. Polisens uppgifter om att man tyckte sig höra att någon rörde sig därinne (och sedan en "duns") var antagligen en förevändning man behövde för att få rätt att bryta sig in i lägenheten.

Edit: Uppgiften om att CA sköt sig när polisen knackade på dörren verkar komma från Hasse Aro:
https://youtu.be/rIdNq71Dug8?t=283
Senast redigerad av Draifos 2024-10-01 kl. 12:38.
Citera
2024-10-01, 11:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att båda har lite rätt här. Det kan säkert vara som Jordås verkar vara inne på, att CA var stressad av polisen och vid den här tiden gick och oroade sig för att polisen snart skulle plocka in honom igen (vid det senaste förhöret hade ju polisen varit tydlig med att man aldrig skulle släppa honom).

Men det kan ju samtidigt vara som TP säger, att CA förmodligen redan låg död i lägenheten när polisen kom dit på natten. Ett skott med en älgstudsare går inte att uppfatta som en duns för en polis som står utanför lägenhetsdörren och lyssnar efter ljud. Polisens uppgifter om att man tyckte sig höra att någon rörde sig därinne (och sedan en "duns") var antagligen en förevändning man behövde för att få rätt att bryta sig in i lägenheten.

Det roliga i kråksången är dock TPs förmåga att faktiskt både hitta och fokusera på upplevda svagheter i teorin CA som GM.

När det gäller att försvara det haltande lapptäcket "SE som GM" med logikluckor stora som dagbrott lyser denna förmåga helt med sin frånvaro hos TP.

Dubbla måttstockar som vanligt när det gäller SE som GM.
Citera
2024-10-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Och i den givna teorin känns det som att det finns ett outtalat syfte.

Hade jag jobbat klart en fredag afton hade jag inte ställt mig och beundrat en isig gata.

Beror på hur beroende du är av substansen
Citera
2024-10-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
SE ljuger som en häst travar och han ljuger om väldigt mycket. Gör han det för att kunna bli ett centralt vittne? Eller för att han är GM? Det är frågan.

Vapnet och ammunitionen är för mig fortfarande ett mysterium. Jag ser inget rimligt skäl till att han bär just den typen av puffra med just den typen av ammunition just då.

En annan grej: Om nu SE är så hatisk mot OP att han skjuter honom, är SE av den sorten som även skjuter OPs fru? Jag tror inte det. Skulle han skjuta en kvinna som han inte har någon känslomässig relation till? Nja.

Du utgår från att skottet mot LP var riktat mot henne. Kan likväl vara ett skott mot OP som missade eller gick av oavsiktligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in