Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-30, 22:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Precis. Om han nu är ett efterspelsvittne som av någon anledning la märke till LJ innan han hastade iväg för att hinna med sista turen hem, då borde han väl rimligen ha sagt detta i förhör, att han tittade ut och såg denne man.

Den teorin håller inte.

Och i den givna teorin känns det som att det finns ett outtalat syfte.

Hade jag jobbat klart en fredag afton hade jag inte ställt mig och beundrat en isig gata.
Citera
2024-09-30, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja det med bussen var mest slarvigt skrivet.

Borde skrivit bussen/T-banan.

Men absolut är hypotesen om att han gick norrut är en favorit.

Testade och utvecklade en annan skribents idé om att han tog en cigg när han kom ut på Sveavägen.

Jag vidareutvecklade den till att han såg det starka ljuset från Le Carterie och drogs nyfiket dit medans han blossade.

Där stöter han ihop med LOP och blir Tensonmannen.

https://imgur.com/a/jstfeBH

Jag får jag säga att bilden är riktigt bra gjord. SE kan väl också varit lite "tjenis" med Lennart på kortaffären då SE ofta fick texta kort till olika begivenheter på Skandia? Kanske var SE stamkund i Lennarts affär och "gick som funkisbarn i huset där"?

Får Lennart någonsin några frågor om SE i sina förhör?
Citera
2024-09-30, 22:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Vad är motivet att inte berätta detta i förhör?

Tänker du på när han (högst eventuellt) försökte få fyr på cigarretten och fick korn på LOP?

Det beror väl lite på om han var ett varande/vittne eller inblandad/GM?

Som inblandad eller GM har han all anledning att inte berätta det så klart. Som GM kan han ju ha gått ifatt dem (när de passerade honom) och väntat in dem bortåt Dekorima, alternativ gått efter dem hela vägen till korsningen. Som inblandad ville han sannolikt ha en bättre story, om han hade för avsikt att agera vittne/varande under framtida förhör? Skulle han säga sanningen att han i det närmaste kr

Som oskyldig borde han ju ha berättat det, kan man tycka. Men stod han kvar och fipplade med tändaren och missade mord och GM kanske han skämdes för den storyn, och istället fantiserade ihop en mer färggrann? Ingen aning. Spontana gissningar.
Citera
2024-09-30, 23:03
Medlem
quggels avatar
SE ljuger som en häst travar och han ljuger om väldigt mycket. Gör han det för att kunna bli ett centralt vittne? Eller för att han är GM? Det är frågan.

Vapnet och ammunitionen är för mig fortfarande ett mysterium. Jag ser inget rimligt skäl till att han bär just den typen av puffra med just den typen av ammunition just då.

En annan grej: Om nu SE är så hatisk mot OP att han skjuter honom, är SE av den sorten som även skjuter OPs fru? Jag tror inte det. Skulle han skjuta en kvinna som han inte har någon känslomässig relation till? Nja.
Citera
2024-09-30, 23:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
https://imgur.com/a/FaXTFRp

Varför skulle en stressad SE stå och glo ut på gatan nedanför?

Du har säkert sett den här bilden: https://wpu.nu/wiki/Thulehuset#/media/Fil:Thulehuset_interi%C3%B6r.png

Jämför man med den röda markering du gjort i ritningen har du bara ringat in dessa "avdelningar" med 5 fönster, vilket är betydligt större än ett tjänsterum för en person.

Det finns någon passus i något förhör med en väktare där förhörsledaren frågar om SE har ett mörkrum och får till svar att han har ljuslådor där som går att använda för att titta på bilder.

Brukade reprokameror stå inne i mörkrum? Varför i hela fridens namn då?

Kanske SE inte alls hade något mörkrum med rinnande vatten. Rätta mig om jag har fel, men de flesta mindre mörkrum på 80-talet var väl bara för svartvit film. Färgfilm lämnades in på riktiga laboratorium med dyr utrustning för färgjustering som till exempel Pressbyrån anlitade.

"Mörkrummet" hade kanske fått namnet på grund av utrustning som förknippades med fotografering och att rummet saknade fönster. Väktaren som fic frågan om det fanns någon ljussignal utanför dörren avfärdar det och börjar att prata om att man såg om det lyste under dörren. Att det lyser under dörren i ett riktigt mörkrum är knappast troligt.

Om vi släpper kravet på rinnande vatten till "mörkrummet" du haft när du ritat din röda rektangel i ritningen och korsar det med uppgiften att huset byggdes om 1966 (väggarna som syns i den gamla bilden revs 1966.) Då kanske ritningen är mer korrekt än vi någonsin vågat gissa?

Då borde SEs rum vara något av de rummen direkt till vänster om din röda rektangel i ritningen. De har 1-2 fönster och är betydligt smalare in mot huset. De har den storlek rummet på SEs bild verkar ha.

Är det helt galet att ifrågasätta din slutsats att SEs "mörkrum" utan lampa och ljusinsläpp under dörren måste vara inkopplat på vattennätet?
Citera
2024-09-30, 23:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE ljuger som en häst travar och han ljuger om väldigt mycket. Gör han det för att kunna bli ett centralt vittne? Eller för att han är GM? Det är frågan.

Vapnet och ammunitionen är för mig fortfarande ett mysterium. Jag ser inget rimligt skäl till att han bär just den typen av puffra med just den typen av ammunition just då.

En annan grej: Om nu SE är så hatisk mot OP att han skjuter honom, är SE av den sorten som även skjuter OPs fru? Jag tror inte det. Skulle han skjuta en kvinna som han inte har någon känslomässig relation till? Nja.

Vi vet väl inte om GM hade någon "känslomässig relation" till OP.
När det gäller den utpekade GM-SE var han tydligen moderat enligt KP och därför kapabel att döda.

Man antar då att samtliga medlemsnummer i moderata samlingspartiet 1986 började på "dubbelnolla -
med rätt att döda"?
Citera
2024-09-30, 23:42
Medlem
Citat:

Det skottet kan varit ett fylleskott också...

Alltså Olof faller fort och frågan är om GM siktar mot LP och missar och isåfall varför skjuter han inte en gång till ?

Så GM verkar ju faktiskt inte vilja mördad LP trots allt...!

Vad tänker du ?
Citera
2024-09-30, 23:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, så måste det vara. Spelades inslaget med SE in på lördagen, och sändes på söndagen? Sprang han för Expressens fotograf på söndag kväll och gick i tryck dagen efter?

Men endast ett par av bilderna användes?

Synd att de inte visade bilderna för polisen. Det hade kunnat skapa en del huvudbry hos Holmér & Co, som hade fått för sig att SE bar en ljus rock.

Låg inte belöningen på flera millar redan då? Expressen, och senare Minell, och salig Anér, torde ta sig för huvudet. Men även Sherlock Holmes kan ha en dålig dag.

Fast inte 39 dåliga år ...

Anar man inte att det är äkta aprilmörker på Expressens bilder på den springande SE?

Det tyder på att Expressen höll sin rekonstruktion på kvällen efter rapportinslaget?

ME skulle således inte märkt att SE tog på sig mördarkepsen, mördarglasögonen, mördarrocken och mördarhandlovsväskan och körde iväg in till mordplatsen i flyktbilen på kvällen efter inslaget i Rapport. Ett inslag hon nekade till att ha sett när polisen pressade henne i frågan.

När jag tar fram sherlockholmespipan och tar på mig dearstalkern gissar jag på att ME höll på med någon kvällsaktivitet på gångavstånd eftersom hon inte tog bilen och dessutom missade SEs utflykt när han träffade Expressen på kvällen och också missade Rapport som sändes i den nya lite "fräckare" och modernare kanalen som kallades TV2 på bästa sändningstid.

Teori 1: ME bakade tigerkaka med omodernt "enkelverkande" bakpulver och hade gått på den felaktiga myten att kakan kunde bli mindre fluffig om dörrarna till köket var öppna vid bakningen. Därför missade ME såväl Rapport som SEs mystiska kvällsutflykt.

Teori 2: ME vänstrade i smyg med WG då ME inte kunde motstå män i glasögon. ME tillbringade således kvällen inlåst i WGs vapenkällare där veritabla, men lite finare, amorösa förortsorgier gick av stapeln. (De knullade järnet i vapenrummet för de med helkass läsförståelse.)

Teori 3. ME var en inbiten studiecirkelmänniska som gick över till Täby Folkets hus för cirkelundervisning vilket bevisas av att hon bodde i Täby där det fanns ett Folkets hus. (Cirkelbevis.)
Kurserna kan ha handlat om "Kreativ skatteplanering för de lite högre inkomstgrupperna i skattetabellen", "Pälskunskap, mink vs. hermelin; Sommarförvaring - Lämna in eller vårda själv?" eller "Hur och var böra ordnar bäras" som var de tre populäraste kurserna på ABF i Täby 1986.

Teori 4. MEs rum vette ut mot baksidan av huset. ME gillade quality time för sig själv inlåst i sin "woman cave" och hörde inte SE låna bilen då hörlurarna med hög musik hindrade att hon hörde något annat än pop, rock eller dancemusik.
https://www.svt.se/kultur/ar-du-jazz-sosse-eller-dancemoderat
Resultaten visar att personer som röstar på Moderaterna lyssnar mest på genrerna pop, rock och dance. Socialdemokratiska väljare däremot uppskattar jazz eller blues i större utsträckning än andra väljare. Personer som sympatiserar med Vänsterpartiet lyssnar mer på hiphop, indie och punk än personer med andra partisympatier.
Teori 5: ME var bortrest hela kvällen då Täby Lottakår hade vårträff. Inget talar emot att ME i hemlighet var medlem i Täby Lottakår.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 00:13.
Citera
2024-10-01, 00:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Gällande att hinna med kollektivtrafiken var han ju heller inte stressad? Som kontorist är det ju fullt normalt att ställa sig vid sitt fönster då och då, se ut över omgivning, öppna ett fönster och släppa in lite luft, tända en cigarrett? Och då är det ju inte omöjligt att notera eventuella fotjängare som släntrar förbi. Dessutom är det ju färre av dem så sent på kvällen mot dagtid?

Edit: sedan är det väl inte omöjligt för den delen, att han ställde sig vid fönstret och glodde ut minuterna före, fullt påklädd, kikade på omgivningen, fick syn på LJ komma gående, kom tätt efterpå att att nu brann det i knutarna, han måste iväg. Fast det stressiga går ju inte ihop med att han babblar bort "ett par minuter" hos väktarna en trappa ner? Där spricker ju stress-tesen aningen i sömmarna?

Gick verkligen fönstren i Skandiahuset att öppna? Vet vi det? Jag har aldrig sett några öppna fönster på Skandiahuset ut mot gatan, men jag kan som alltid ha fel även här.

Öppna fönster är intressanta.

Kan GM-SE i så fall skjutit OP från ett öppet fönster i Skandiahuset och sedan stämplat ut och låtsas som om det blåste lite och var 7 minusgrader?

Många har jämfört mordet på JFK med MOP och JFK sköts genom ett öppet fönster av en ensam galning som jobbade i samma hus som fönstret tillhörde.

LHO (som sköt JFK) befann sig utanför en biograf i samband med mordet innan han gick in där och blev gripen. GM-SE befann sig också utanför en biograf i samband med mordet, nämligen Grand.

LHO var med i TV efter mordet precis som SE var med i TV efter mordet.

LHO var gift liksom SE.

JFK blev skjuten bakifrån av LHO. OP blev skjuten bakifrån av GM-SE

Både JFK och OP var tillsammans med sina fruar när de mördades.

Säkerhetstjänsten hade inget med varken JFKs eller OPs död att göra.

Både JFKs och OPs mord lede till kreativa och folkbildande statliga kommissioner och deras rapporter.

Både JFK och OP mördades på öppen gata.

Om fönstren på Skandiahuset går att öppna får vi börja tänka om lite.
Citera
2024-10-01, 00:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Gick verkligen fönstren i Skandiahuset att öppna? Vet vi det? Jag har aldrig sett några öppna fönster på Skandiahuset ut mot gatan, men jag kan som alltid ha fel även här.

Öppna fönster är intressanta.

Kan GM-SE i så fall skjutit OP från ett öppet fönster i Skandiahuset och sedan stämplat ut och låtsas som om det blåste lite och var 7 minusgrader?

Många har jämfört mordet på JFK med MOP och JFK sköts genom ett öppet fönster av en ensam galning som jobbade i samma hus som fönstret tillhörde.

LHO (som sköt JFK) befann sig utanför en biograf i samband med mordet innan han gick in där och blev gripen. GM-SE befann sig också utanför en biograf i samband med mordet, nämligen Grand.

LHO var med i TV efter mordet precis som SE var med i TV efter mordet.

LHO var gift liksom SE.

JFK blev skjuten bakifrån av LHO. OP blev skjuten bakifrån av GM-SE

Både JFK och OP var tillsammans med sina fruar när de mördades.

Säkerhetstjänsten hade inget med varken JFKs eller OPs död att göra.

Både JFKs och OPs mord lede till kreativa och folkbildande statliga kommissioner och deras rapporter.

Både JFK och OP mördades på öppen gata.

Om fönstren på Skandiahuset går att öppna får vi börja tänka om lite.

Vet (så klart) inte om fönstren gick att öppna inne på Skandia. Men det känns ju aningen elakt mot sina arbetsmyror, om det inte gick att släpp in lite luft, särskilt när det slets under flitens lampa sena kvällar? Dessutom rökte ju alla 1986, så att vädra ut borde ju inte vara några konstigheter.

Frågar du flygarässet "Matte" så är det nog ingen omöjlighet att någon av de 3-4 skyttarna hängde ut genom fönstren med sina gevär och sköt hej vilt. Dåliga skyttar för övrigt, men de kanske använde gevär från något gammalt inbördeskrig i Afrika, till vilka det inte gick att fästa kikarsikten på?

Jag tackar min skapare för att jag inte grottat ner mig i mordet på vare sig JFK eller Estonia, vilket annars verkar vara kutym bland många intressenter av MOP. Dessutom gör ju inte Dammegård vidare bra reklam för mordet på JFK heller, ett mord han ögnat minst 40 år till, vilket han så ofta han kan vädrar till sin skock under Palmemordsvandringarna här i huvudstaden.
Citera
2024-10-01, 00:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vet (så klart) inte om fönstren gick att öppna inne på Skandia. Men det känns ju aningen elakt mot sina arbetsmyror, om det inte gick att släpp in lite luft, särskilt när det slets under flitens lampa sena kvällar? Dessutom rökte ju alla 1986, så att vädra ut borde ju inte vara några konstigheter.

Frågar du flygarässet "Matte" så är det nog ingen omöjlighet att någon av de 3-4 skyttarna hängde ut genom fönstren med sina gevär och sköt hej vilt. Dåliga skyttar för övrigt, men de kanske använde gevär från något gammalt inbördeskrig i Afrika, till vilka det inte gick att fästa kikarsikten på?

Jag tackar min skapare för att jag inte grottat ner mig i mordet på vare sig JFK eller Estonia, vilket annars verkar vara kutym bland många intressenter av MOP. Dessutom gör ju inte Dammegård vidare bra reklam för mordet på JFK heller, ett mord han ögnat minst 40 år till, vilket han så ofta han kan vädrar till sin skock under Palmemordsvandringarna här i huvudstaden.

Man kanske skulle ta på sig de stålbågade någon dag och i smyg gå en Palmemordsvandring med komspirationsnestorn själv i egen hög person? Utklädd i Gökboetmössa så klart så borde inte ens Dammegård känna igen mig.

Vad kan Dammegård delge en måttligt intresserad SE-teoretiker som mig på en dylik vandring?

För övrigt undrar jag om de inte hade nikotinfärgade rökrum för personal som ville röka inomhus på Skandia 1986?

När det gäller riktmedel avsedda för "eftermontage" bland annat på afrikanska vapen blev jag lite paff att spåren leder ända in till Idrestugans felplacerade toapappershållare.

https://www.aimpoint.com/se/om-oss/vaar-historia/
Aimpoint® är nog ett av få stora internationella företag inom optikbranschen som kan spåra sitt ursprung till en toalettrulle.

Det hela började 1974, när teknikern och uppfinnaren Arne Ekstrand ville förbättra sin träffsäkerhet på rörliga mål vid jakten och på skjutbanan. Enligt berättelsen kläcktes idén när Arne stod och rakade sig framför spegeln och såg att ljusreflektionen på väggen bakom honom inte rörde sig, oavsett om han stod still eller inte. Arne fick en idé och började skissa på ett koncept som resulterade i en prototyp baserat på en tom toalettrulle.
Det var nog tur för LP att mördar-SE såg den tomma toarullen i Idre efter att han missat henne.

Edit: Jag inser nu att jag läste ditt inlägg som fan läser bibeln eller som Dalulven läser en pekbok för barn. Aimpoint som har parallaxfrihet är så klart inte att förväxla med traditionella kikarsikten.

Gamla vapen från afrikanska inbördeskrig kan väl innebära att bajonetter var monterade så att montaget av kikarsikten försvårades? Du menar väl Boerkrigen i Sydafrka utan att skriva ut detta specifikt?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-01 kl. 00:47.
Citera
2024-10-01, 00:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man kanske skulle ta på sig de stålbågade någon dag och i smyg gå en Palmemordsvandring med komspirationsnestorn själv i egen hög person? Utklädd i Gökboetmössa så klart så borde inte ens Dammegård känna igen mig.

Vad kan Dammegård delge en måttligt intresserad SE-teoretiker som mig på en dylik vandring?

För övrigt undrar jag om de inte hade nikotinfärgade rökrum för personal som ville röka inomhus på Skandia 1986?

När det gäller riktmedel avsedda för "eftermontage" bland annat på afrikanska vapen blev jag lite paff att spåren leder ända in till Idrestugans felplacerade toapappershållare.

https://www.aimpoint.com/se/om-oss/vaar-historia/
Aimpoint® är nog ett av få stora internationella företag inom optikbranschen som kan spåra sitt ursprung till en toalettrulle.

Det hela började 1974, när teknikern och uppfinnaren Arne Ekstrand ville förbättra sin träffsäkerhet på rörliga mål vid jakten och på skjutbanan. Enligt berättelsen kläcktes idén när Arne stod och rakade sig framför spegeln och såg att ljusreflektionen på väggen bakom honom inte rörde sig, oavsett om han stod still eller inte. Arne fick en idé och började skissa på ett koncept som resulterade i en prototyp baserat på en tom toalettrulle.
Det var nog tur för LP att mördar-SE såg den tomma toarullen i Idre efter att han missat henne.

Nog lär det ha funnits ett par nikotinfärgade rökrum på Skandia, säkert ett per våning? Har för mig att gräddhyllan satt högst upp i byggnaden, och in dit ville man givetvis inte ha kreti och pleti, inte ens om de bar stärkta kragar och allra minst om de var indränkta i billig herrparfym. Dock lär det ju ha funnits ett par socialt skygga personer även på Skandia, så för deras skulle borde det ju ha funnits handtag på fönstren? Sedan så samtalades det ju mellan fyra ögon även 1986, och eftersom alla rökte på den tiden, så lär det ju ha getts möjlighet att vädra? Och med tanke på att vissa medarbetare kalasade på indisk mat så lär ju det i det närmaste ha utfärdats gaslarm i byggnaden?

Dammegård kan nog inte tillföra dig någonting, du vet på tok för mycket om MOP redan, dessutom gissar jag att du skulle ha svårt att hålla dig ifrån; att publikt dra ner hans billiga brallor så fort du fick chansen - du skulle nog avhysas från vandringen redan efter en halvtimme.

Intressant om Arne Ekstrand. Även intressant att det ständigt återvänds till den märkligt placerade toapappershållaren. Och givetvis är det mest intressanta att SE öht orkade irritera sig på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in