Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Jag gjorde faktiskt en ansats i mitt inlägg att ta höjd för just det genom att skriva att han inte sa det ”till polisen”. Du kan söka i inlägget om du missat det.
Jag är väl medveten om vad han sa till media den 1 mars men det finns inget där som styrker att han har specialkunskaper om mördarens rörelser, trots att det är en av Draifos käpphästar. Man kan inte konstatera att den blick över axeln som Lisbeth Palme och Hans Johansson beskrivit är återspeglad i Engströms tidningsintervju. Inte minst på grund av att Engström inte placerar händelsen i tid och rum på ett sätt som kan bindas till LP:s och HJ:s observation.
Det som sker tycks istället vara att Engström fläskar på sin LJ-observation lite för media.
Ja nog fläskade han på om LJ-observationen, vid
senare förhör.
Dagen efter mordet hade han däremot inte mycket att säga, det var i princip den svarta siluetten som fanns med i Rapport klockan 4. Då var det som bekant förväxling som gällde, "
signalementet om en man i mörk rock kan gälla honom själv" (till polisen) och "
så var ju jag klädd" (till RB).
Det skulle jag också gjort om jag varit GM och lämnat bygget ett par minuter före mordet iklädd "signalementsliknande" kläder.
Holmérs spaningar angående "kufen" Engström verkar ha ett evigt liv.
"...
ni var inte så duktiga på att lägga pussel" sa nog Engström, med ett hånflin, till Holmér om dom träffades däruppe eller nere.