Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-15, 21:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag väntar på din länk där hon kritiserar TP. Har för mig varken UG eller ME har snackat om att väcka förtalsåtal mot boken, däremot serien.

I Expressenartikeln verkade det som UG inte hade koll på vad som finns i boken och vad som finns i serien.

Så, nog om detta, åtminstone tills du kommer med en länk där ME kritiserar TP för att fara med osanning.

Allt som inte leder till åtal är att tolka som respektfullt enligt dig?

Ja, så kan man väl också se det.
Citera
2024-10-15, 21:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det skulle ju smaka både fågel och mumma?

Dock skulle ju detta innebära att ME ljög vid förhör? Jag utgår nämligen ifrån att hon kikat på bilderna i sitt eget album? Men å andra sidan är det ju inte lätt att komma ihåg allt. Hon mindes ju heller inte makens medverkan i Rapport, SvD, Expressen, rättegångarna, förhören, att han fläckvis bar glasögon (missade jag nått?).

Vem vet, det kanske finns en hel bildserie när SE tecknar karikatyrer av OP med ME ståendes i bakgrunden hållandes i en rykande färsk tigerkaka? Kanske finns det även en bild när han hårdkokt riktar en Magnum mot den klassiska piltavlan (som han gjort) likt en Täbys Dirty Harry? Endast fantasin sätter gränser. Lätt att bli gränslös. ;-)

Förfärligt att dessa bilder förmodligen hamnat på tippen.

Ja tyvärr har nog MEs fotoalbum skattat åt sopförbränningen. Dessutom är ofta privata fotoalbum inte paginerade med diarienummer så "bussresan till Rüdesheim" kan lätt hamna mitt i "liftkön i Idre".

Vore ME den förhärdade och förslagna medbrottslingen som de med de tommaste tunnorna skramlar för i tråden kan hon faktiskt själv sorterat bort de mest komprometterande bilderna innan hon vek in årorna. Hela sidor: "Isborrnöje utanför Hedemora", "Besök på museifartyget Pommern i nya gula mysbyxorna" och "Solnedgång i Skelleftehamn" kan då avlägsnats från albumet.
Citera
2024-10-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag väntar på din länk där hon kritiserar TP. Har för mig varken UG eller ME har snackat om att väcka förtalsåtal mot boken, däremot serien.

I Expressenartikeln verkade det som UG inte hade koll på vad som finns i boken och vad som finns i serien.

Så, nog om detta, åtminstone tills du kommer med en länk där ME kritiserar TP för att fara med osanning.
Eftersom Netflixserien bygger på TP:s bok så blir det väl indirekt kritik mot TP? ME hade väl inte läst TP:s bok.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/KzbW4M/engstroms-exfru-om-netflix-serien-personangrepp
Citera
2024-10-15, 21:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja tyvärr har nog MEs fotoalbum skattat åt sopförbränningen. Dessutom är ofta privata fotoalbum inte paginerade med diarienummer så "bussresan till Rüdesheim" kan lätt hamna mitt i "liftkön i Idre".

Vore ME den förhärdade och förslagna medbrottslingen som de med de tommaste tunnorna skramlar för i tråden kan hon faktiskt själv sorterat bort de mest komprometterande bilderna innan hon vek in årorna. Hela sidor: "Isborrnöje utanför Hedemora", "Besök på museifartyget Pommern i nya gula mysbyxorna" och "Solnedgång i Skelleftehamn" kan då avlägsnats från albumet.

Ja den gamla skolans fotoalbum saknar ju det mesta att önska jämfört med bilder tagna av smarta telefoner. Dock brukade ju det ofta dölja sig nyttig som onyttig information på baksidan av korten? Inte omöjligt att det fanns foton med baksidestext som; EAP sommarläger 1982, Åländsk provhytt 1986, Besök på **** herrgård våren 1985, WG i nya fina badbyxorna, Bridgeblandning i konstnärlig närbild, SE med dottern 1980, osv. Lätt att få stegrande puls, känner jag.

Ja, det mest sannolika är så klart att ME klippte sönder alla bilder som kunde påverka hennes och makens eftermäle negativt, konstigt vore annat, enligt fågelkvitter var hon ju klar i knoppen in i det sista. Dock skulle man ju ha velat vara en fluga i plastpåsen där ME kastade fotona?
Citera
2024-10-15, 21:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hade Engströms keps öronlappar?

Har du börjat fundera på det först nu, fyra år efter konferensen ...

Enligt han själv: Nej. Enligt HO och ALG: Ja.

"F: Med öronlappar?
ALG: Ja, såna där man viker upp."

"HO: Den som jag kommer att tänka på den hade nog öronlappar i alla fall, som man binder ovanpå."

Detta gör AD:s utsaga om Sherlock Holmes-hatt extra intressant.
Citera
2024-10-15, 21:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja den gamla skolans fotoalbum saknar ju det mesta att önska jämfört med bilder tagna av smarta telefoner. Dock brukade ju det ofta dölja sig nyttig som onyttig information på baksidan av korten? Inte omöjligt att det fanns foton med baksidestext som; EAP sommarläger 1982, Åländsk provhytt 1986, Besök på **** herrgård våren 1985, WG i nya fina badbyxorna, Bridgeblandning i konstnärlig närbild, SE med dottern 1980, osv. Lätt att få stegrande puls, känner jag.

Ja, det mest sannolika är så klart att ME klippte sönder alla bilder som kunde påverka hennes och makens eftermäle negativt, konstigt vore annat, enligt fågelkvitter var hon ju klar i knoppen in i det sista. Dock skulle man ju ha velat vara en fluga i plastpåsen där ME kastade fotona?

Ni pratar om ME i förfluten form. Har hon avlidit?

Hoppas att något hann räddas till SE-forskningens fromma, i så fall.
Citera
2024-10-15, 21:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Eftersom Netflixserien bygger på TP:s bok så blir det väl indirekt kritik mot TP? ME hade väl inte läst TP:s bok.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/KzbW4M/engstroms-exfru-om-netflix-serien-personangrepp
Jag klurar också på att det kan vara som du skriver i ditt inlägg:
– Det är ju ett personangrepp mot mig. Att använda mitt namn. I en historia som är 36 år gammal. Det är ju absurt. Jag tycker i alla fall att de har gjort ett väldigt stort fel, säger Stig Engströms exfru.
........
Även [UG], som har kallats ”vapensamlarens dotter”, porträtteras i serien och är mycket kritisk till både skildringen av hennes far, av Stig Engström samt av exfrun.

– Hans fru framställs som medskyldig i det här porträttet. I min värld – och jag hoppas i många andras – framstår det som helt absurt. Förutom att jag rent formellt kan tycka att det nästan är kriminellt att utpeka henne, säger hon till SVT.
Det verkar som om boken och serien "hör ihop" på något sätt.
Netflix svar
I ett mejl till SVT understryker Netflix att serien baseras på Thomas Pettersson bok ”Den osannolika mördaren: Skandiamannen och mordet på Olof Palme” och gör anspråk på att presentera en lösning på Palmemordet.
Det går kanske inte att skilja på besvikelsen och kritiken mot serien eller boken?
Citera
2024-10-15, 21:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ni pratar om ME i förfluten form. Har hon avlidit?

Hoppas att något hann räddas till SE-forskningens fromma, i så fall.

Ja, hon avled 27 april i år tydligen. Den nyheten flög mig förbi fram till igår. Sorgligt så klart. Hoppas hon inte var nämnvärt plågad av uthängningen mot slutet. Känns ovärdigt. PU borde sannerligen ha kunnat sköta det snyggare.

Tvivlar på att något räddades. Utredningen var ju nedlagd. Tvivlar på att nyheten nådde Mellander (eller vem det nu är som är telefonist) på Kungsholmen ang MOP, innan hennes lägenheten blev tömd. Lite klassisk otur när det kommer till PU. Man missade väl både SE:s och CA:s bohag?
Citera
2024-10-15, 21:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Är det rätt att "**** herrgård" kan vara en "palimpsest" och om man skrapar lite på asteriskerna står det kanske "Sölje herrgård" under?
Citera
2024-10-15, 21:49
Medlem
Citat:
Jag klurar också på att det kan vara som du skriver i ditt inlägg:
– Det är ju ett personangrepp mot mig. Att använda mitt namn. I en historia som är 36 år gammal. Det är ju absurt. Jag tycker i alla fall att de har gjort ett väldigt stort fel, säger Stig Engströms exfru.
........
Även [UG], som har kallats ”vapensamlarens dotter”, porträtteras i serien och är mycket kritisk till både skildringen av hennes far, av Stig Engström samt av exfrun.

– Hans fru framställs som medskyldig i det här porträttet. I min värld – och jag hoppas i många andras – framstår det som helt absurt. Förutom att jag rent formellt kan tycka att det nästan är kriminellt att utpeka henne, säger hon till SVT.
Det verkar som om boken och serien "hör ihop" på något sätt.
Netflix svar
I ett mejl till SVT understryker Netflix att serien baseras på Thomas Pettersson bok ”Den osannolika mördaren: Skandiamannen och mordet på Olof Palme” och gör anspråk på att presentera en lösning på Palmemordet.
Det går kanske inte att skilja på besvikelsen och kritiken mot serien eller boken?
Nej och när TP satt och fikade hos ME var han nog inställsam och trevlig så ME anade inget oråd.
Citera
2024-10-15, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, hon avled 27 april i år tydligen. Den nyheten flög mig förbi fram till igår. Sorgligt så klart. Hoppas hon inte var nämnvärt plågad av uthängningen mot slutet. Känns ovärdigt. PU borde sannerligen ha kunnat sköta det snyggare.

Tvivlar på att något räddades. Utredningen var ju nedlagd. Tvivlar på att nyheten nådde Mellander (eller vem det nu är som är telefonist) på Kungsholmen ang MOP, innan hennes lägenheten blev tömd. Lite klassisk otur när det kommer till PU. Man missade väl både SE:s och CA:s bohag?

Tömd av vem? Hade hon inga vänner eller anhöriga?

Ingen journalist som låg i buskagen, redo för ett scoop?

SE-forskningen kanske dog den 27:e april. Ursprungligen skrattar hela vägen till dårhuset?

Eller så sitter någon och går igenom pärmarna i detta nu ...

Inför: "Den sista boken om Skandiamannen".

Nudge, nu... *harkel, host*
Citera
2024-10-15, 21:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Är det rätt att "**** herrgård" kan vara en "palimpsest" och om man skrapar lite på asteriskerna står det kanske "Sölje herrgård" under?

Så kan det förhålla sig, det skulle ju även kunnat stå "Alfs herrgård"? Inte omöjligt att det var därifrån som SE fick såväl revolver som hölster. Enerströms exfru var ju väldigt frikostig med detaljer om att det fanns en hel del handeldvapen och gevär på herrgården, somliga var visst nedgrävda (om jag minns hennes ord rätt), somliga fanns även gömda under plankor i det många olika rummen, gällde väl samma i den märkliga lägenheten i Sthm? Längesedan jag läste förhören med henne. De borde man leta upp.

Var det inte på samma adress (rent av i samma lgh) som de Sydowska morden ägde rum 1932? Huset Norr Mälarstrand 24 alltså? Vore ju bisarrt om Enerström bodde där.

Edit: Alf Enerström bodde på Norr Mälarstrand 24. Frågan blir då om det var i samma jättelägenhet som det Sydowska morden ägde rum?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-15 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in