2024-09-27, 12:02
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
2800??? Trodde att Malmös öde arena tog in ca 16 000 besökare?
Men du kanske syftar på hur mång som går på matcherna i dessa öde arena?

4:e menade jag, eller vad nu Uppsala är.
Citera
2024-09-27, 15:07
Medlem
Citat:
Tja vilket lag i storstäderna står för stora arenor som har en massa evenemang förutom hockey????
Nu används ju Scandinavium till tex handbolls VM samt EM, Gothenburg Horsehow samt en massa konserter för stora band....
Det går ju inte att jämföra hockeyladorna runt i landet med riktiga arenor som Stockholm, Malmö och Göteborg har.
Haha
Scandinavium använd mest för Frölunda. Frölunda är också laget som tigger av kommunen och inget annat.
Kommunens pengar är skattebetalarna pengar och inget annat.
Och jag är säker på arenorna i Gävle, Örnsköldsvik, Jönköping, Linköping och Karlstad har arrangemang i sina arenor.
Du kan komma med vilka argument du vill, i slutänden så vill Frölunda sätta press och tigga av kommunen och inget annat.

Har du mailat ännu och kolla dom kommunala bidragen?
Citera
2024-09-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Haha
Scandinavium använd mest för Frölunda. Frölunda är också laget som tigger av kommunen och inget annat.
Kommunens pengar är skattebetalarna pengar och inget annat.
Och jag är säker på arenorna i Gävle, Örnsköldsvik, Jönköping, Linköping och Karlstad har arrangemang i sina arenor.
Du kan komma med vilka argument du vill, i slutänden så vill Frölunda sätta press och tigga av kommunen och inget annat.

Har du mailat ännu och kolla dom kommunala bidragen?
Jag hr redan kollat, dom har inga bidrag...

Tycker du att betala ca 400 000kr för en match är att få något av kommunen?
Citera
2024-09-28, 01:40
Medlem
Citat:

Ni har ju en arena. Om denna deal är så dålig så bygger man sin egen arena.
Alla vet att det är mer ekonomiskt att äga än hyra.
Citera
2024-09-28, 02:32
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte en hockeylada som i Luleå, Gävle eller tex Ängelholm vi pratar om!
Det handlar om en stor arena för mellan 16-20 000 som är målet och skall användas till mer än hockey. Scandinavium är ju över 50år gammal och så omodern numera så det knappt är några större konserter pga detta vilket det var tidigare. Så kommunen planerar en ny arena på samma tomt eller på platsen för nuvarande Vallhallabadet (granne).

Trotts att Frölunda är en väldigt rik klubb så har man inte råd att bygga en egen aren som skulle kosta flera miljarder att bygga.
Citera
2024-09-28, 03:11
Medlem
Citat:

Citera
2024-09-28, 03:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du bara är korkad eller inte kan läsa...
Läs mitt ovanstående inlägg!

Det år alltså en lite hockeylada vi pratar om utan en stor aren för 16-20 000 personer som kostar flera miljarder att bygga...
Citera
2024-09-28, 10:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du bara är korkad eller inte kan läsa...
Läs mitt ovanstående inlägg!

Det år alltså en lite hockeylada vi pratar om utan en stor aren för 16-20 000 personer som kostar flera miljarder att bygga...
😂
Så i Gävle har man en lada 😂
Just det, Frölunda har INTE råd!!!
Då ska man kräva att invånaren i Göteborg ska stå för en stor investering på flera miljarder.
Och du ska påstå att Frölunda inte har eller ska få kommunala bidrag. Vem fan är det som är korkad?
Grauers och Frölunda vill ha en nya arena med låg hyra och sedan helst ta in alla pengar som blir på mer försäljning.
Frölunda är förening som det finns mycket skit runt sedan lång tid. Så jag är absolut inte förvånad
Citera
2024-09-28, 11:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Som exempelvis Sveriges tredje största stad vars arena har en publikkapacitet på hela 2800?
Det var typ 680 pers som såg matchen mot Oskarshamn i Gränby ishall i går. Kändes som en match i hockeyettan.

Edit: f.d. Metallåtervinning arena!
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-09-28 kl. 11:14.
Citera
2024-09-28, 13:16
Avslutad
Har någon tillgång till hela artikeln vad Sanny vill förändra? https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/signerat-sanny-alla-pratar-om-fel-fraga-for-svensk-ishockey/
Citera
2024-09-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Har någon tillgång till hela artikeln vad Sanny vill förändra? https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/signerat-sanny-alla-pratar-om-fel-fraga-for-svensk-ishockey/

Ja! Det går ut på att SHL sitter på makten, får för mycket pengar. Säg runt 140 MKR ska öronmärkas till HA av de pengarna tycker Sanny. Han vill slussa pengar neråt för att kunna utbilda spelare längre ned i systemet. SHL-lagen har inte mer pengar kvar på sista raden nu än för 20 år sedan. Det har han rätt i! Klubbarna nu behöver knappt lyfta ett finger för att tjäna pengar. Tv-avtalet ger ju 50-60 MKR.

Var typ det jag fick fram när jag skummade i krönikan.

Edit : Får man lägga texten bakom spoiler utan att bryta mot nån upphovsrättslig regel?
Senast redigerad av Palkranen 2024-09-28 kl. 13:54.
Citera
2024-09-28, 14:19
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Ja! Det går ut på att SHL sitter på makten, får för mycket pengar. Säg runt 140 MKR ska öronmärkas till HA av de pengarna tycker Sanny. Han vill slussa pengar neråt för att kunna utbilda spelare längre ned i systemet. SHL-lagen har inte mer pengar kvar på sista raden nu än för 20 år sedan. Det har han rätt i! Klubbarna nu behöver knappt lyfta ett finger för att tjäna pengar. Tv-avtalet ger ju 50-60 MKR.

Var typ det jag fick fram när jag skummade i krönikan.

Edit : Får man lägga texten bakom spoiler utan att bryta mot nån upphovsrättslig regel?

Du får inte lägga ut hela texten då det bryter mot en regel.
Däremot är det ungefär det som du beskrev som står.

Edit: Kör man artikeln genom en AI med instruktion att inte bryta mot copyright för sammanfattning så blir det:

"Svensk ishockey står inför ekonomiska utmaningar, särskilt i Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Skillnader i tv-avtal mellan SHL och Hockeyallsvenskan samt systemet för upp- och nedflyttning är ofta kritiserade. SHL-klubbarna får betydligt mer pengar från tv-avtal än Hockeyallsvenskan, vilket skapar ekonomiska klyftor. För att förbättra situationen föreslås att SHL öronmärker mer pengar för utbildningsersättning till klubbar som fostrar talanger. Detta skulle kunna skapa incitament för att utveckla unga spelare och stärka svensk hockey på lång sikt. Ansvaret för att driva denna förändring ligger hos SHL, som har de ekonomiska musklerna att göra skillnad."
Senast redigerad av SweTech 2024-09-28 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in