Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
En udda detalj, som sällan diskuteras, är de öppna yttersäckarna.
Jag undrar varför de inte knöts ihop.
Det finns egentligen ingen logik här.
Eller?
Ja, jag har också tänkt på att de inte var knutna, eftersom det hade varit en väldigt enkel och självklar åtgärd.
Ofta är det givande att vända på tankegången och fundera på varför GM
inte gjorde det ena eller andra, som borde ha fallit sig naturligt.
Varför knöts inte säckarna, varför dumpades inte allt i vattnet, varför doldes inte säckarna bättre?
Om man tänker sig ett långdraget, kaotiskt förlopp kanske inte allt paketerades samtidigt. Kvarlevorna kan först ha lagts i innersäckarna och längre fram, i ett senare skede, stoppats ner i yttersäckar som en sista åtgärd.
Då kanske GM ville undvika att komma nära innersäckarna och upplevde det som mer distanserat att putta ner innersäckarna och bära i handtagen på yttersäckarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det finns tusentals parallellfall på internet, och är det är såklart intressant att jämföra sk styckmord.
Användandet av plastpåsar, verkar vara standardförfarande, oavsett var i världen ett styckmord sker, liksom emballage som fungerar som kamouflage: bagar, tunnor, resväskor, kartonger osv
Att använda dubbla och trippla plastpåsar, verkar också vara vanligt, av förklarliga skäl.
Här är ett intressant parallellfall. Offrets huvud hade lindats in i en handduk, innan det paketerades i plastpåsar.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1491166/body-parts-in-bag-case-stumps-cops
Antagligen användes handduken av psykologiska skäl.
Jag är ingen expert, men jag gissar att att GM tyckte att det var extremt obehagligt att hantera offrets huvud.
GM ville antagligen inte ta i det med bara händerna, och på något absurt sätt, fick huvudet en specialbehandling, eftersom det lindades in i handduken.
Jag är inte heller expert, men har förstått att just huvudet upplevs som särskilt emotionellt laddat och obehagligt.
Därför är det inte ovanligt att det dels avlägsnas först, som ett sätt att förtingliga kroppen, dels behandlas annorlunda än de övriga delarna.
När vi ändå diskuterar GW:s teorier kan nämnas att han trodde att huvudet slängdes direkt i ett sopnedkast. På grund av den ringa storleken antar jag att det är fysiskt möjligt, men det finns ju självfallet andra möjligheter.
I Dropboxen finns också ett relativt intressant vittnesmål om att en säck med kvinnokläder hittats vid Karlberg i augusti -84. Jag vet inte vad som hände med det.