Citat:
Ursprungligen postat av
Herr Lindholm
Eremona 2.0, jag är ledsen för mitt tidigare inlägg.
Hagaparken kan vara en lämplig dumpningsplats. Men då måste dumparen vara av en helt annan kaliber än bara slänga ut stora paket ur bagageluckan.
T.ex. ha små delar i ryggsäck och låtsas vara på utflykt. Stoppa in delarna i olika ruinhögar osv. Strax söder om Hagaparkens pelouse finns det som en grotta. Tanken var att det skulle bli en slags vattenfall ut i Brunnsviken och att vatten skulle tillföras uppifrån berget. Där finns det bara en djup grop. Där skulle det gå att dumpa en hel kropp och kanske täcka över med några hundra liter gräs. Dock lär ju parkvakter med jämna mellanrum rensa den gropen. Och alltid är det någon äventyrslysten som klättrar ner där. Jag skulle vara förvånad om det går att låta en kropp ligga ostörd där ens ett år.
Alltså: Hagaparken kan vara lämplig om man gör allt rätt.
Du har onekligen en poäng. Hagaparken är en hotspot i Stockholm, besökt av turister, hånglande par, barnfamiljer och fan och hans moster - men glöm inte brottets klumpiga kännetecken. Vi har knappast att göra med ett geni. Alla säckar som hittades dumpades där de var relativt lätta att upptäcka, på platser som var välbesökta. Det fanns flera personer som var skrivna på Eugeniavägen, och grönområdet vid Talludden frekventerades av kreti och pleti, vilket bl.a. framgår av de datummärkta fynd som polisen gjorde (massor av parkeringskvitton, ett systemkvitto osv). Hagaparken är inte totalt olik E-vägen och Talludden
I övrigt håller jag helt med dig - ditt senaste resonemang är helt sunt.
Hagaparken kräver nog mer arbete än Talludden och E-vägen. Och hur det egentligen låg till får vi såklart aldrig veta.
Men jag antar att da Costas huvud finns kvar någonstans i stockholm. Ben och tänder förgås inte lätt. Och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2 är intressant - styckaren rörde sig nog inte särskilt långt, och det är väl rimligt att anta att en eller flera av de övriga säckarna (med inälvor, huvud, hals, ett bröst) hamnade ett par kilometer från FP1 och FP2 (knappast längre bort än fem km).
Och som sagt var: i den intressanta zonen (området runt fyndplatserna) hittar vi
hela tre personer som da Costa hade utvecklad kontakt med, nämligen CB, Saba och Vinof
Och CB och Saba var dessutom i kontakt med da Costa strax innan hon dog, och de erbjöd henne husrum. Saba fanns i Hjorthagen, och CB fanns i Sundbyberg.
Och Vinof var dessutom på rätt platser i juni 1984, både på E-vägen 25 och i city, där han rörde sig ett stenkast från da Costas favorittillhåll: Kungsträdgården. Och dessutom var han torsk, och da Costa sålde sex på Malmskillnadsgatan i juni 1984, enligt vännen NK.
NK avled i våras, kan jag tillägga.