Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK var en nyhet för mig! Jag har allt mitt innehav i Bitcoin XBT. Kanske borde flytta över det 🤔
Har redan Revolut som jag använt för att köpa krypto på andra ställen (vanliga mainstream ställen som Binance etc). Ska definitivt läsa på lite mer om Hodlhodl
Jag frågar mig dock hur Bitcoin Zero får in pengar. Återpantsätter man sina förvaltade bitcoin? Eller hur kan den hålla noll avgifter?
Skatten kommer man inte undan om man engång tänkt sälja.
Det man får hoppas på är att det snart utvecklas bättre belåningslösningar där man kan ha sina Bitcoin som pant, och på så sätt få loss pengar utan att behöva skatta.
Tror dom har högre courtage på Zero certifikatet vid köp/sälj istället.
Senast redigerad av Leaston 2025-10-06 kl. 15:12.
Skatten kommer man inte undan om man engång tänkt sälja.
Det man får hoppas på är att det snart utvecklas bättre belåningslösningar där man kan ha sina Bitcoin som pant, och på så sätt få loss pengar utan att behöva skatta.
Med certifikat får man dock betala skatt varje år även om man inte säljer och till och med de år priset sjunker. Den är inte så hög, men om man håller länge så biter det märkbart på besparingarna, och om räntan stiger så stiger skatten med den.
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tror dom har högre courtage på Zero certifikatet vid köp/sälj istället.
Det kan vara förklaringen i så fall. Jag trodde att det bara var Avanza som tog ut courtage.
Med certifikat får man dock betala skatt varje år även om man inte säljer och till och med de år priset sjunker. Den är inte så hög, men om man håller länge så biter det märkbart på besparingarna, och om räntan stiger så stiger skatten med den.
Så är det. Men håller du spot Bitcoin länge så kommer du få rätt hög skatt också.
Det går säkert att räkna på det (fråga AI) för att få en bra jämförelse, men orkar inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kan vara förklaringen i så fall. Jag trodde att det bara var Avanza som tog ut courtage.
Avanza tar en del av courtaget och utfärdanden av produkten en del.
Så är det. Men håller du spot Bitcoin länge så kommer du få rätt hög skatt också.
Det går säkert att räkna på det (fråga AI) för att få en bra jämförelse, men orkar inte.
Något förenklade beräkningar:
Det lite luriga är att skatten på ISK tas från hela kapitalet medan vanlig kapitalvinstskatt bara tas från det belopp som växlas till fiat. Många hodlare kommer aldrig att sälja eller bara sälja en bråkdel av sin position.
Antag att man köper 1 BTC och säljer 0,05 BTC, dvs 5 procent av sin bitcoin, efter tio år, och att nästan hela försäljningen till följd av prisökningen blir "kapitalvinst" mätt i fiat. Då får man betala motsvarande 0,3 * 5 = 1,5 procent av sitt bitcoinkapital eller, om man mäter i bitcoin, 0,015 BTC i skatt. Man kan säga att man efter försäljningen har kvar 0,935 BTC.
Om man i stället i tio år har hodlat motsvarande mängd i certifikatform med en procent skatt per år, så har staten tillskansat sig 100*(1 - 0,99^10) procent. Dvs ungefär tio procent av bitcoinkapitalet har gått till staten, och man har kvar motsvarande 0,9 BTC innan man säljer motsvarande 0,05 BTC, vilket ger att man har kvar motsvarande 0,85 BTC.
Man tjänar alltså i detta exempel cirka 0,085 BTC
0,935 - 0,85 = 0,085
på att satsa på cold storage i stället för certifikat, och man fick som certifikathodlare betala nästan sju gånger så mycket skatt som cold storage-hodlaren.
10/1,5 = 6,67
Om man inte är tekniskt handikappad måste det för nästan alla hodlare vara bättre, även krasst ekonomiskt, att satsa på eget förvar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-06 kl. 18:49.
WTF, folk vill ha 5% påslag på kursen när man köper av dem på Hodlhodl. Är det en normal avgift? Låter dyrt... (Kollar på att köpa med EUR från Revolut)
WTF, folk vill ha 5% påslag på kursen när man köper av dem på Hodlhodl. Är det en normal avgift? Låter dyrt... (Kollar på att köpa med EUR från Revolut)
Kolla på EUR-handeln. Man kan ibland få ett bättre pris än marknadspris till och med, eller kanske en procent över. Men det kan variera.
Notera att "Sepa Instant" fungerar med Revolut också. Den billigaste jag hittar just nu ligger på 2 procent över marknadspris. Enligt min erfarenhet brukar det se bättre ut på förmiddagar. Fler seriösa aktörer som har sina annonser uppe då och tar bort dem på kvällen och natten.
Edit. 5 procent ska du inte acceptera, om du inte är desperat efter bitcoin. Om du gör ett första litet köp (typ för 100 euro) kan det i och för sig vara acceptabelt, för att få ett första betyg av någon. Påslagen för närvarande indikerar att folk förväntar sig att priset kommer att stiga härifrån.
Edit 2. Notera att du även har möjlighet att lägga in en egen annons, i vilken du anger de villkor du tycker är godtagbara. Då behöver du dock kunna hänga vid internet under de tider du anger.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-06 kl. 21:45.
Kolla på EUR-handeln. Man kan ibland få ett bättre pris än marknadspris till och med, eller kanske en procent över. Men det kan variera.
Ja, som sagt var - det var EUR jag kollade på. Testade SEK också, och då låg det på 8-10% påslag
Citat:
Notera att "Sepa Instant" fungerar med Revolut också.
Ahh, bra tips. Tack för det!
Citat:
Edit. 5 procent ska du inte acceptera, om du inte är desperat efter bitcoin.
Ingen stress
Citat:
Om du gör ett första litet köp (typ för 100 euro) kan det i och för sig vara acceptabelt, för att få ett första betyg av någon.
Just det, måste göra lite småköp för att få upp mitt betyg. Ska tänka på det.
Citat:
Edit 2. Notera att du även har möjlighet att lägga in en egen annons, i vilken du anger de villkor du tycker är godtagbara. Då behöver du dock kunna hänga vid internet under de tider du anger.
Japp, det såg jag på introvideon som postades här i tråden några sidor tillbaks i historiken
According to a report from local news outlet Hankook Ilbo, an NTS official said the agency is prepared to conduct home searches and confiscate hard drives and cold wallet devices if it suspects that tax delinquents are hiding their crypto assets offline.
“We analyze tax delinquents’ coin transaction history through crypto-tracking programs, and if there is suspicion of offline concealment, we will conduct home searches and seizures,” the NTS spokesperson reportedly said.
Ju mer reglerna ändras och äganderätten försvagas, desto mer glad kommer man att vara över till synes överdrivna försiktighetsåtgärder man har vidtagit sedan tidigare.
Att ha ett KYC-fritt innehav i genomtänkt cold storage innebär mer frihet i de flesta framtidsscenarier.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-19 kl. 10:35.
Jag inte använt mig av Bitcoin på flera år.
Ska göra en transaktion. Kan jag använda mig av Revolt för hela processen?
Dvs köpa och skicka från Revolt-appen.