2024-07-17, 15:06
Medlem
Dayzleepers avatar
Förmodligen fel tråd.., men varför försvinner ungefär halva summan i avgifter när man flyttar från crypto.com till annan plånbok? Och hur undviker man detta?
Citera
2024-08-07, 00:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dayzleeper
Förmodligen fel tråd.., men varför försvinner ungefär halva summan i avgifter när man flyttar från crypto.com till annan plånbok? Och hur undviker man detta?
Jag undrar detsamma.
Citera
2024-08-07, 09:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag undrar detsamma.

Varför frågar ni här istället för att fråga supporten hos crypto.com?
Citera
2024-08-07, 09:55
Medlem
Citat:
Finns nätverksavgift, och den är högre när det är mycket belastning på nätverket. Nätverksavgiften är per transaktion och oberoende av storleken på summan. Så om man skickar småbelopp blir avgiften en högre andel av summan. Om avgiften är $5 blir den 50% om man skickar $10, men bara 0.5% om man skickar $1000.
Senast redigerad av Cyber500 2024-08-07 kl. 10:02.
Citera
2024-08-07, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Finns nätverksavgift, och den är högre när det är mycket belastning på nätverket. Nätverksavgiften är per transaktion och oberoende av storleken på summan. Så om man skickar småbelopp blir avgiften en högre andel av summan. Om avgiften är $5 blir den 50% om man skickar $10, men bara 0.5% om man skickar $1000.
Hur vet man om belastningen är hög eller inte?
Citera
2024-08-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur vet man om belastningen är hög eller inte?

Bl.a. här: https://mempool.space/sv/

Den är inte hög för närvarande. Jag gjorde en transaktion tidigare i dag och betalade motsvarande cirka fyra kronor för den. Om överföringar från crypto.com är dyra så är det den sajten som skinnar dig.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-07 kl. 16:36.
Citera
2024-08-07, 16:48
Medlem
Jag har börjat leka runt lite med Revolut.com och måste säga att jag är imponerad av tjänsterna och användarvänligheten.

Eftersom den är en riktig bank och man får ett eget iban-konto, ett betalkort etc, så är den väldigt användbar.

Man kan t.ex. enkelt växla mellan kronor och USD och bitcoin, skicka och ta emot bitcoin, skicka och ta emot fiat, göra vanliga kortbetalningar och kontantuttag och betala med tillfälliga digitala kort online.

Klart användbart.

Dock var man tvungen att genomgå viss KYC och banken ligger i EU, så jag antar att Skatteverket får tillgång till samma information som från från andra banker.

Den stora fördelen jag ser är att man inte behöver ta risken att involvera någon av sina bindgalna svenska banker om man till exempel säljer lite bitcoin för att köpa en bil eller en fastighet.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa en fastighet i Sverige och betala från ett utländskt bankkonto? Uppstår något problem med mottagande bank eller mäklaren, eller går allt som en dans?

Notera att detta alltså är en bank, så ha inte mer bitcoin liggande på den än du klarar att förlora.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-07 kl. 17:05.
Citera
2024-08-07, 19:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har börjat leka runt lite med Revolut.com och måste säga att jag är imponerad av tjänsterna och användarvänligheten.

Eftersom den är en riktig bank och man får ett eget iban-konto, ett betalkort etc, så är den väldigt användbar.

Man kan t.ex. enkelt växla mellan kronor och USD och bitcoin, skicka och ta emot bitcoin, skicka och ta emot fiat, göra vanliga kortbetalningar och kontantuttag och betala med tillfälliga digitala kort online.

Klart användbart.

Dock var man tvungen att genomgå viss KYC och banken ligger i EU, så jag antar att Skatteverket får tillgång till samma information som från från andra banker.

Den stora fördelen jag ser är att man inte behöver ta risken att involvera någon av sina bindgalna svenska banker om man till exempel säljer lite bitcoin för att köpa en bil eller en fastighet.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa en fastighet i Sverige och betala från ett utländskt bankkonto? Uppstår något problem med mottagande bank eller mäklaren, eller går allt som en dans?

Notera att detta alltså är en bank, så ha inte mer bitcoin liggande på den än du klarar att förlora.
Tack för info.
Har tankat ner appen och skapat konto sedan en tid tillbaka, men inte kommit längre än så. Tanken är att använda den mer i framtiden.
Citera
2024-08-07, 19:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Vi måste hålla isär KYC med skatteverket. Det är två HELT olika saker. KYC har att göra med penningtvätt och terrorist finansiering att göra vilket är något som INTE har att göra med skatteverkets uppgifter att bevaka. Många (säger inte att du gör det) blandar ihop dessa begrepp.

Men iom att man är KYC:ad på Revolut så skulle skatteverket rent teoretiskt ställa frågan till Revolut "Har Stopp.Belagg konto hos er?", OM dom av någon märklig anledning skulle behöva ta reda på det (för att du är kriminell/terrorist?).

Det vi som vanliga plebs kan göra är att försöka följa reglerna och hålla oss från lagens långa arm, så dessa frågor inte behöver ställas.
Senast redigerad av Leaston 2024-08-07 kl. 19:10.
Citera
2024-08-14, 16:21
Medlem
Citat:

Klart användbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tack för info.
Har tankat ner appen och skapat konto sedan en tid tillbaka, men inte kommit längre än så. Tanken är att använda den mer i framtiden.

Jag roade mig med att mikroköpa dippen som kom nu. Den är löjligt enkel. Bara att trycka på "växla" och knappa in den summa man vill köpa för. Om man vill DCA:a är det bara att bocka i en ruta så fortsätter man att automatiskt växla samma summa kronor till bitcoin varje vecka.
Citera
2024-08-14, 17:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag roade mig med att mikroköpa dippen som kom nu. Den är löjligt enkel. Bara att trycka på "växla" och knappa in den summa man vill köpa för. Om man vill DCA:a är det bara att bocka i en ruta så fortsätter man att automatiskt växla samma summa kronor till bitcoin varje vecka.
Som Strike då, fast utan Lightning möjligheter antar jag?
Har du skickat dina BTC till egen wallet också?
Citera
2024-08-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som Strike då, fast utan Lightning möjligheter antar jag?
Har du skickat dina BTC till egen wallet också?

Testade att skicka lite till Bluewallet nu. Den skulle genomföras snart. Återkommer om det mot förmodan uppstår något problem. Det stod att det är en gräns på motsvarande 25000 kr per dag till denna adress.

Inget lightning än, men enligt en nätsökning kan det vara på gång.

Tillhandahåller Strike också ett riktigt iban-bankkonto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in