2024-09-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja så kan det ju förstås vara. Hastigt av mig.

Vanliga kuvert är ju sällan någon framgångssaga för tabletter, även om det läggs emellan vikta papper eller dylikt.

Personligen har jag bara råkat ut för de "riktiga" polisbreven som inte kommer i direkt samband med beslaget.
Vad är det för brev?
Citera
2024-09-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juliusceasar2
Lite sent svar kanske eftersom ditt förhör redan varit . Men på förhöret kommer dom
Fråga dig typ, har du beställt
Nånting , om
Inte vem kan det vara , kan du ge oss några namn , har du några fiender som vill dig illa . Ta inte med dig din mobil , göm den hos nån polare , om dom frågar varför du ej har med mobilen säg att du aldrig tar me dig när du går ut , innan förhöret radera din telefon , säkerhetskopiera allt och gör en total radering om du beställt från telefon eller din dator gör samma sak för

Men för helv ta ej med din mobiltelefon . Sen är det bara blåneka , dom
Kommer fråga dig om du går
Med på strafföreläggande att du dvs erkänner på plats och du kommer få böter eller nåt , men stå på dig . Säg att du är renare än Gunde svan 🦢

Dom försöker vara din vän , vara trevliga , det är det dom gör så du ska erkänna . Kom
Ihåg polisen är inte dina vänner , dom e där för att utreda ett misstänkt brott . Dom gör allt för att få ett erkännande . Bevis bördan ligger helt på
Dom och det vet dom .

Man behöver inte medverka till sin egen utredning .

Men hoppas förhöret gick bra och du blånekade . Ge oss gärna en uppföljning hur det gick . 👍

Tips är kolla på David Masi på YouTube . Advokat , han gjort massa videos hur man ska beter sig på ett förhör

I usa 🇺🇸 finns det Miranda warning, you have the right to remain silent .

I Sverige har vi samma rättigheter , man behöver inte medverka till sin egen utredning, man behöver inte svara på frågor , du kan kräva att en advokat ska va på
Plats . Sen är det ibland bra att svara på vissa frågor så
Klart , men i vissa fall är det bra att inte säga nånting .

En åklagare får tex inte sen säga ” denna personen svarade inte på en enda fråga. Därför är
Hon eller han mer misstänkt , dom får inte använda din tystnad emot dig . Detta är jätte viktigt att komma ihåg . Tex snuten säger ” du svarar inte på mina frågor det är väldigt misstänkt beteende ” dom
Begår dom
Ett tjänstefel . Dom
Får inte säga så , men tyvärr händer det , jag varit med om det .

Som dom säger i usa 🇺🇸 “ anything you say can and will be used against you in a court of law ” allt det du säger till dom kan dom använda emot dig i en senare rättegång om det skulle gå så långt. Detta är
Oxå viktigt att komma ihåg .allt skrivs ner , dokumenteras . Snuten kommer sitta med en dator och skriva ner precis varenda ord du säger

Tack för din vikiga info! Gör de sig det besväret för 30 Zopiclone och 20 xanor skickat inom Sverige?
Citera
2024-09-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbolexan
Mitt ena förhör var i princip exakt likdant. Andra gången de skulle hålla förhör hade de gjort husis hos mig, men jag var inte hemma. Så de ringde och frågade om jag skulle vara hemma under kvällen så de kunde skicka en patrull för att hålla förhör, men dök aldrig upp och har inte hört något öht. Varken om det är nedlagt eller något annat.

Svara inte ärligt på om du har beställt något

Men hur mkt har man då beställt? De borde inte ha tid med småbrev!!
Citera
2024-09-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Jag fick ett brev från Polisen för lite mer än en månad sedan där det stod att dom hade beslagtagit 3 brev som var adresserade till mig för att dom innehöll olagligt material och att jag hade två val. Antingen kunde jag göra anspråk på materialet eller så skulle det inom en viss tid brännas upp. Dock stod det inget om något brott eller liknande och har varken fått brev eller på annat sätt blivit kontaktad av dom sen dess.

Har flera aktiva beställningar varav en har dröjt 1,5 veckor nu dock har andra saker jag handlat kommit fram som det ska, men bör man vara nojig?

/Mvh

Lite märkligt att de hittat ALLA TRE!? Beställ på olika dagar. Var det tunga grejor?
Citera
2024-09-26, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leninsdocka
Jag har fått hela min sommar totalförstörd av myndigheter. Det har tydligen skickats knark adresserat till mig vid två tillfällen. Det började med sociala myndigheter som var helt gränslösa - de utredde min förmåga att skydda mitt barn från miljöer där narkotika förekommer. De verkade ha sin egen typ av polisiära utredning - jag fick sitta i timmar och förklara att jag ABSOLUT INTE har nån aning om hur knark har adresserats till mig (de verkade inte göra nån skillnad på om det var ett kilo heroin som skickats eller 50 imovane och det kände de inte heller till). Jag skyllde på en tidigare partner med alkoholproblem.

Sen efter stålbadet hos sociala myndigheter fick jag äntligen veta vad det rörde sig om hos polisen. Det var två försändelser med insomningstabletter. Varför har jag inte fått något brev om att nån försändelse har beslagtagits? Det är ju en rättsröta - ska medborgare kunna få post beslagtagen utan att man ens informeras?! De visste ju inte vad den första försändelsen innehöll innan den analyserades. Jag nekade i förhöret och frågorna var "har du beställt det här?" "vet du vad det är för något?" "har du sett de tabletterna förut?" "vem tror du kan ha gjort det?". De var väldigt professionella i förhöret (till skillnad från soctanterna som lekte låtsaspoliser). Poliserna fick mig att känna mig som en människa fast jag trodde att de skulle vara "hårda mot de hårda".

Den förstörda sommaren tog slut iom att polisen lade ned utredningarna - det går inte att fastställa vem som har ägnat sig åt det här sabotaget mot mig. Soctanterna nöjde sig också med det och de ska sägas att de brydde sig mer om att pressa mig på hur detta gått till än om barnets behov var tillgodosedda eller inte.

Det här har varit en mycket ansträngande sommar och gudarna ska veta att jag aldrig kommer beställa något mer på nätet. Jag är orolig att ens beställa något alls, jag mår illa när jag ser en brevbärare och tycker min egen brevlåda skapar en del obehag.

Fy f..n stackars dig! Bor du i storstad eller mindre ort? Styrkekram!
Citera
2024-09-26, 15:49
Medlem
Det kan ta tid innan förundersökningar läggs ner, helt enkelt pga tidsbrist och prioriteringar av grövre brott.
Och plockar dom fler paket innan den är officiellt nedlagd så bakas dom brotten in i den ”pågående” förundersökningen. Har man då otur så blir den sammanlagda mängden narkotika tillräckligt för brott av normalgraden.
Och ju grövre brott du är misstänkt för, desto mer resurser kommer åklagare och polis använda. Bankutdrag, spårning av kryptovalutor och tömning av mobil/dator kommer knappast användas så länge du är misstänkt för ringa. Men kommer man upp i normalgraden är risken betydligt högre.

Som dom flesta vet är ”ingen kommentar” ett utmärkt sätt att hantera förhör. Men börjar det brännas kring öronen och förundersökningen ej läggs ner kan det vara en god idé att så lite tvivel. Detta kräver en polare som är villig att ställa upp. Sedan säger man till snuten att jag misstänker min polare Bertil. Han har tillgång till min brevlåda/nyckel till min lägenhet och jag tror han knarkar. Snuten kommer antingen ringa eller kalla Bertil till förhör. Där erkänner han att han har tillgång till din brevlåda men i övrigt blånekar han.

Det som händer nu är att plötsligt har man skapat ”rimligt tvivel” i rättens ögon. Eftersom Bertil är helt oskyldig kommer han aldrig utredas för brott och du går med största sannolikhet fri.

Misstaget många gör är att skylla på någon fiende som man ej vill namnge. Det skapar knappast några tvivel, snarare kommer rätten anse det är märkligt att du ej namnger din plågoande.

Observera dock, denna taktik ska endast användas om det lutar åt rättegång. Blanda inte in några andra om det handlar om en femma gräs.

Slutligen, kom ihåg att detta är i grunden en skrämselkampanj från snutens sida. Visst tar dom fler paket än tidigare men det handlar ofta om punktinsatser samt vissa PostNord-anställda som spelar Bror Duktig. Den överväldigande majoriteten av beställningar kommer fram. Det polisen vill är att sprida panik och rädsla bland köparna för dom inser att dom aldrig kommer kunna stoppa postflödet. Dom sitter säkert och läser denna tråd och skrockar när dom ser rädslan hos vissa. Men kom ihåg, det är vi som vinner. Det är hos snuten det råder panik. Och vi har den moraliska rätten på vår sida.
Citera
2024-09-26, 17:37
Avslutad
Som jag har förstått är det väl så att anställda på PostNord inte får öppna försändelser själva, utan de är tvungna att kontakta polis som sedan är med vid öppnandet? Har polisen verkligen tillräckligt med resurser att avsätta när någon Bror Duktig på PostNord ringer och larmar...? Det handlar nog mest om punktinsatser som oxyforlife skrev. Tror nog de flesta Postnord-anställda skiter i att kolla paket också.

Citat:
Lagändringen i korthet
§ Personal i postverksamhet kan på eget initiativ ta kontakt med polisen om misstänkt försändelse om fängelse finns i straffskalan.

§ Personalen har inte skyldighet att kontakta polisen, det är en rättighet.

§ Postförmedlingsföretag ska på begäran från polisen lämna ut uppgifter som rör misstanke om brott eller brottslig verksamhet om fängelse i ett år är förskrivet i straffskalan.

§ Polismyndigheten kan inte kräva att postförmedlingsföretag håller kvar en försändelse, eventuella åtgärder måste i regel tas inom 24 timmar.

Källa: https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2023/nr-3-2023/ett-paket--kommer-lastat--med-narkotika/
Citera
2024-09-26, 18:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234
Tack för din vikiga info! Gör de sig det besväret för 30 Zopiclone och 20 xanor skickat inom Sverige?

De bryr sig väl inte om Z eller bens öht? Jo, snor förstås, men skapar inga förundersökningar, inga förhör osv.
Citera
2024-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Som jag har förstått är det väl så att anställda på PostNord inte får öppna försändelser själva, utan de är tvungna att kontakta polis som sedan är med vid öppnandet? Har polisen verkligen tillräckligt med resurser att avsätta när någon Bror Duktig på PostNord ringer och larmar...? Det handlar nog mest om punktinsatser som oxyforlife skrev. Tror nog de flesta Postnord-anställda skiter i att kolla paket också.

Källa: https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2023/nr-3-2023/ett-paket--kommer-lastat--med-narkotika/

Precis, en kontinuerlig insats hade varit enormt resurskrävande. Och observera 24-timmarsregeln. En eventuell Bror Duktig hittar ett misstänkt paket. Han får avbryta sitt arbete och kontakta säkerhetschefen för terminalen. Chefen ringer till snuten som nu måste skicka en patrull för att öppna dagens misstänkta paket. Och för varje jävla paket ska det upprättas en anmälan, göra eventuell snabbtest för narkotika, fotografera osv. Vi snackar många timmars jobb. Vi ska också komma ihåg att träffprocenten är högst 80%. Så nu måste PostNord lägga ner en ursäkt och klistra igen varje oskyldigt paket som öppnas. Och allt detta måste ske inom 24h.

Nä, snuten gör sina punktinsatser för att skrämma upp brukarna. PostNord gör antagligen så lite dom kan utan att farbror blå ska anklaga dom för inaktivitet.
Citera
2024-09-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juliusceasar2
Det är upp till eventuell åklagare att besluta om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Polisen fattar inga beslut dom är bara en undersöknings myndighet förundersöknings myndighet , dom kan inte besluta sånt själva . Allt måste gås via en åklagare som undersöker om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Men driva ett sånt mål till rättegång kostar enorma pengar , för ringa är osannolikt .

Så här säger lagen
Det är en del av åklagarens skyldigheter att bedöma om bevisningen är stark nog för att uppnå detta innan ett åtal väcks. En åklagare ska inte väcka åtal om det bedöms att bevisningen inte räcker till för att styrka brottet bortom rimligt tvivel, vilket är den höga bevisbörda som krävs för en fällande dom i brottmål.

att driva även mindre brott som ringa narkotikabrott till rättegång innebär kostnader både i tid och resurser, och i vissa fall kan det anses ineffektivt. Därför försöker rättssystemet ofta hitta andra lösningar för sådana fall, som att utfärda strafförelägganden eller åtalsunderlåtelse i mindre allvarliga brott.

Ett strafföreläggande innebär att personen accepterar en påföljd utan att det går till domstol, vilket sparar både tid och pengar för rättsväsendet. Detta används ofta för mindre brott som ringa narkotikabrott, där bevisningen är tydlig och brottet inte kräver en fullständig rättegång.

Åklagare och domstolar strävar efter att undvika rättegångar i mindre fall för det drar massa tid och pengar och resurser som dom hellre vill lägga på mer allvarliga brott .

Så skriv aldrig under ett straffförelägande . !! Då erkänner du brottet och domstol och åklagare slipper dra det till rättegång som
Drar enorma
Resurser för ett mindre brott . Därför kommer dom trycka på be dig skriva under ett straffföreläggande . Gör aldrig detta vad dom än säger . Detta måste ni tänka på i ett förhör . !!!i nästan alla förhör kommer dom fråga

Accepterar du ett strafföreläggande???? Dom kan tex säga

” det är
Bättre du skriver under ett strafföreläggande för vi har tillräckliga bevis emot dig ” det är skrämsel propaganda bara ” och det vet dom
Själva .
Tack för ditt engagemang de fråga bara en gång om de och sa nej till detta och hon svara sedan att detta ej lär gå till domstol men de är upp till förundersökningledaren och åklagare hur de blir om de skulle kunna bli böter. Men borde inte kunna bli de efter man nekat allt och de ända som finns är mitt namn på ett paket?
Citera
2024-09-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxyforlife
Det kan ta tid innan förundersökningar läggs ner, helt enkelt pga tidsbrist och prioriteringar av grövre brott.
Och plockar dom fler paket innan den är officiellt nedlagd så bakas dom brotten in i den ”pågående” förundersökningen. Har man då otur så blir den sammanlagda mängden narkotika tillräckligt för brott av normalgraden.
Och ju grövre brott du är misstänkt för, desto mer resurser kommer åklagare och polis använda. Bankutdrag, spårning av kryptovalutor och tömning av mobil/dator kommer knappast användas så länge du är misstänkt för ringa. Men kommer man upp i normalgraden är risken betydligt högre.

Som dom flesta vet är ”ingen kommentar” ett utmärkt sätt att hantera förhör. Men börjar det brännas kring öronen och förundersökningen ej läggs ner kan det vara en god idé att så lite tvivel. Detta kräver en polare som är villig att ställa upp. Sedan säger man till snuten att jag misstänker min polare Bertil. Han har tillgång till min brevlåda/nyckel till min lägenhet och jag tror han knarkar. Snuten kommer antingen ringa eller kalla Bertil till förhör. Där erkänner han att han har tillgång till din brevlåda men i övrigt blånekar han.

Det som händer nu är att plötsligt har man skapat ”rimligt tvivel” i rättens ögon. Eftersom Bertil är helt oskyldig kommer han aldrig utredas för brott och du går med största sannolikhet fri.

Misstaget många gör är att skylla på någon fiende som man ej vill namnge. Det skapar knappast några tvivel, snarare kommer rätten anse det är märkligt att du ej namnger din plågoande.

Observera dock, denna taktik ska endast användas om det lutar åt rättegång. Blanda inte in några andra om det handlar om en femma gräs.

Slutligen, kom ihåg att detta är i grunden en skrämselkampanj från snutens sida. Visst tar dom fler paket än tidigare men det handlar ofta om punktinsatser samt vissa PostNord-anställda som spelar Bror Duktig. Den överväldigande majoriteten av beställningar kommer fram. Det polisen vill är att sprida panik och rädsla bland köparna för dom inser att dom aldrig kommer kunna stoppa postflödet. Dom sitter säkert och läser denna tråd och skrockar när dom ser rädslan hos vissa. Men kom ihåg, det är vi som vinner. Det är hos snuten det råder panik. Och vi har den moraliska rätten på vår sida.

Bra skriver av dig 👍
Citera
2024-09-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
De bryr sig väl inte om Z eller bens öht? Jo, snor förstås, men skapar inga förundersökningar, inga förhör osv.

Tack snälla, jag visste inte! Det räknas inte som knark alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in