2024-09-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxyforlife
Snutens rätt att topsa är tyvärr långtgående. Dom behöver inte ens ha kommit upp i skälig misstanke. Så det var nog inte frivilligt. Om jag hade trott att topsningen ökat deras chanser att få mig fälld hade jag nog bråkat mer men ett DNA-prov lär inte ge dom ett skit i detta fallet.
Sedan att det är Gestapo-fasoner, det är ju klart. Men ibland pallar man inte testa gränserna.

Topsning är bara dom
Använder , olösta mordfall våldtäkter osv osv där
Dom har DNA från gärningsperson men ingen misstänkt , din topsning matchas mot polisens DNA register
Det har ingenting med att försöka få dig fälld för ringa narkotikabrott så nä
Det kommer ej ge dom ett skit i ditt fall . Dom vill bara se att du inte är Palmes mördare typ . Så ja det är gestapo metoder .

Sen undrar jag va som händer om nån total vägrar bli topsad , kan dom
Använda våld då .

Men vet man att man inte har begått nåt gammalt olöst mord eller våldtäkt så är det ingen mening me vägra topsning , det är bara göra det om man måste
Senast redigerad av Juliusceasar2 2024-09-25 kl. 14:32.
Citera
2024-09-25, 14:37
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliusceasar2
Topsning är bara dom
Använder , olösta mordfall våldtäkter osv osv där
Dom har DNA från gärningsperson men ingen misstänkt , din topsning matchas mot det registret
Det har ingenting med att försöka få dig fälld för ringa narkotikabrott

Ja precis min erfarenhet också. "Daktning" brukar bara ske vid misstanke om grövre brott och då är det allt på en gång DNA, fingeravtryck, Foton, beskrivning av ärr, tatueringar m.m. Så man vet rätt fort vad som är vad,
Citera
2024-09-25, 15:55
Medlem
Jag blev kontaktad och förhörd via telefon den 28/5. Ännu inget samtal eller post om att ärendet är nedlagt. Hmm, mycket märkligt.
Citera
2024-09-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BASEDGOD
Jag blev kontaktad och förhörd via telefon den 28/5. Ännu inget samtal eller post om att ärendet är nedlagt. Hmm, mycket märkligt.

Får ja fråga hur många paket dom beslagtog , va det en stor mängd . Vad ställde dom för frågor på förhör . Så dom ringde dig ? Du behövde inte ens komma till dom ? Telefon förhör , det va nåt nytt
Citera
2024-09-25, 17:33
Medlem
Citat:
Får ja fråga hur många paket dom beslagtog , va det en stor mängd . Vad ställde dom för frågor på förhör . Så dom ringde dig ? Du behövde inte ens komma till dom ? Telefon förhör , det va nåt nytt

1 paket. 10g amfetamin. Samma frågor som många här nämner innan. Om jag beställt detta. Om jag har fiender bla bla. Lite svårt att komma ihåg exakt då det var ett tag sen. Nope de körde förhör via telefon, skönt att man slapp åka in och göra det face to face. Det var väl i början när de ökade insatser mot just knarkbrev. Nog en hel del ärenden att gå igenom då skulle jag tro
Citera
2024-09-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ringa narkotika brott , det är bötes belopp på det , det kan du dömas för . Alltså om du skriver under ett strafföreläggande, du erkänner brott. Men neka alltid . Bevis bördan ligger helt på dom . Dom måste bevisa att det är du som beställt . Och det går nästan inte .
Har varit och nekat och inte godkänt strafföreläggande hur skulle man ens kunna bli dömd nu så fall?
Citera
2024-09-25, 21:49
Medlem
Citat:
1 paket. 10g amfetamin. Samma frågor som många här nämner innan. Om jag beställt detta. Om jag har fiender bla bla. Lite svårt att komma ihåg exakt då det var ett tag sen. Nope de körde förhör via telefon, skönt att man slapp åka in och göra det face to face. Det var väl i början när de ökade insatser mot just knarkbrev. Nog en hel del ärenden att gå igenom då skulle jag tro
Sa de något till dig om chans till nedläggning osv? Var med om exakt samma sak så men väntar på beslut.
Citera
2024-09-25, 23:26
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonte2910
Sa de något till dig om chans till nedläggning osv? Var med om exakt samma sak så men väntar på beslut.

Skriv till förundersökningsledaren eller annan kontaktperson hos polisen och begär ut alla handlingar i erat ärende nummer alternativt i erat namn och personnummer. De kommer framgå direkt om förundersökningen är nerlagd. Vilket jag ärr nästan 100% på om ni inte hört något sen i maj. Det ska egentligen ske automatiskt när beslut tas, men polisen lägger minimalt med tid, resurser och prio på sånt som inte intresserar/hjälper dem...
Citera
2024-09-26, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte2910
Har varit och nekat och inte godkänt strafföreläggande hur skulle man ens kunna bli dömd nu så fall?

Det är upp till eventuell åklagare att besluta om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Polisen fattar inga beslut dom är bara en undersöknings myndighet förundersöknings myndighet , dom kan inte besluta sånt själva . Allt måste gås via en åklagare som undersöker om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Men driva ett sånt mål till rättegång kostar enorma pengar , för ringa är osannolikt .

Så här säger lagen
Det är en del av åklagarens skyldigheter att bedöma om bevisningen är stark nog för att uppnå detta innan ett åtal väcks. En åklagare ska inte väcka åtal om det bedöms att bevisningen inte räcker till för att styrka brottet bortom rimligt tvivel, vilket är den höga bevisbörda som krävs för en fällande dom i brottmål.

att driva även mindre brott som ringa narkotikabrott till rättegång innebär kostnader både i tid och resurser, och i vissa fall kan det anses ineffektivt. Därför försöker rättssystemet ofta hitta andra lösningar för sådana fall, som att utfärda strafförelägganden eller åtalsunderlåtelse i mindre allvarliga brott.

Ett strafföreläggande innebär att personen accepterar en påföljd utan att det går till domstol, vilket sparar både tid och pengar för rättsväsendet. Detta används ofta för mindre brott som ringa narkotikabrott, där bevisningen är tydlig och brottet inte kräver en fullständig rättegång.

Åklagare och domstolar strävar efter att undvika rättegångar i mindre fall för det drar massa tid och pengar och resurser som dom hellre vill lägga på mer allvarliga brott .

Så skriv aldrig under ett straffförelägande . !! Då erkänner du brottet och domstol och åklagare slipper dra det till rättegång som
Drar enorma
Resurser för ett mindre brott . Därför kommer dom trycka på be dig skriva under ett straffföreläggande . Gör aldrig detta vad dom än säger . Detta måste ni tänka på i ett förhör . !!!i nästan alla förhör kommer dom fråga

Accepterar du ett strafföreläggande???? Dom kan tex säga

” det är
Bättre du skriver under ett strafföreläggande för vi har tillräckliga bevis emot dig ” det är skrämsel propaganda bara ” och det vet dom
Själva .
Senast redigerad av Juliusceasar2 2024-09-26 kl. 02:59.
Citera
2024-09-26, 05:31
Medlem
zombie-nations avatar
Fick ett brev beslagtaget i tullen. Länge sedan. Man behövde inte göra något. Nu tror jag de har tagit ett inrikes. De tar ju många nu tack vare att brevisarna rapportera varenda vaddkuvert. Vad händer sedan? Har ingen lust att få husrannsakan även om jag inte sitter på substanser.
Citera
2024-09-26, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordok
Nej, inte direkt. Ett brev försvann, och jag tänkte inte så mycket mer på det. Sedan kanske 1 månad senare kom det kallelse till förhör för misstanke till försök av narkotikabrott. Löste sig bra, men är sjukt lättad i dagsläget. Jag hade ju givetvis inte beställt något så jag nekade ju.

Menar du att om du typ beställt 30 Zopiclone att de kallar till förhör?? Bor du på ort där de inte har nåt att göra? Har inte lusläst men tacksam om du svarar.
Citera
2024-09-26, 08:13
Medlem
Citat:
Det är upp till eventuell åklagare att besluta om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Polisen fattar inga beslut dom är bara en undersöknings myndighet förundersöknings myndighet , dom kan inte besluta sånt själva . Allt måste gås via en åklagare som undersöker om det finns tillräckliga bevis för en fällande dom . Men driva ett sånt mål till rättegång kostar enorma pengar , för ringa är osannolikt .

Så här säger lagen
Det är en del av åklagarens skyldigheter att bedöma om bevisningen är stark nog för att uppnå detta innan ett åtal väcks. En åklagare ska inte väcka åtal om det bedöms att bevisningen inte räcker till för att styrka brottet bortom rimligt tvivel, vilket är den höga bevisbörda som krävs för en fällande dom i brottmål.

att driva även mindre brott som ringa narkotikabrott till rättegång innebär kostnader både i tid och resurser, och i vissa fall kan det anses ineffektivt. Därför försöker rättssystemet ofta hitta andra lösningar för sådana fall, som att utfärda strafförelägganden eller åtalsunderlåtelse i mindre allvarliga brott.

Ett strafföreläggande innebär att personen accepterar en påföljd utan att det går till domstol, vilket sparar både tid och pengar för rättsväsendet. Detta används ofta för mindre brott som ringa narkotikabrott, där bevisningen är tydlig och brottet inte kräver en fullständig rättegång.

Åklagare och domstolar strävar efter att undvika rättegångar i mindre fall för det drar massa tid och pengar och resurser som dom hellre vill lägga på mer allvarliga brott .

Så skriv aldrig under ett straffförelägande . !! Då erkänner du brottet och domstol och åklagare slipper dra det till rättegång som
Drar enorma
Resurser för ett mindre brott . Därför kommer dom trycka på be dig skriva under ett straffföreläggande . Gör aldrig detta vad dom än säger . Detta måste ni tänka på i ett förhör . !!!i nästan alla förhör kommer dom fråga

Accepterar du ett strafföreläggande???? Dom kan tex säga

” det är
Bättre du skriver under ett strafföreläggande för vi har tillräckliga bevis emot dig ” det är skrämsel propaganda bara ” och det vet dom
Själva .

Bra skrivet! Jag använder så lite men måste ändå köpa Zopiclone och xanor 0.5 den sista tar jag bara i nödfall. Ska man va orolig då ifall de tar brevet? Bor i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in