2024-09-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är EXTREMT irrationellt att som du slösa bort den enda tid vi har här på jorden på att klaga och vara missnöjd. Du har en hel evighet på dig att vara död, men NU lever du.

Carpe diem = det enda rationella valet

Ja det håller jag med om om det inte vore så att jag fick ut något av att diskutera dessa ämnen, men det får jag ju, så då är det inte irrationellt alls.
Citera
2024-09-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Om ni verkligen tror på moral och mänsklighet, hade ni kunnat genomleva det liv den allra mest plågade människan som någonsin har funnits har levt för att andra ska få leva och mänskligheten ska kunna fortsätta?
Frågan är helt relevant för huruvida man tror världsomfattande på sin ideologi eller om den bara är en egoistisk projektion.
Vad som gäller för motsatta sida är att man avstår från det allra bästa liv en människa någonsin levt i utbyte mot att hela mänskligheten smärtfritt gick under. En sann antinatalist svarar absolut ja och motivationen till det skulle vara, att för det första så är livet meningslöst så ett bra liv är med den kontrasten obetydligt plus att man skonar alla levande människor och framtidens generationer från allt lidande.

Naturligtvis hade dom inte det, anledningen till att dom öht kan sitta här och pösa om livets förträfflighet är just att dom aldrig var barnet som dog av cancer eller av svält eller i krig.

För att inte tala om lidandet i djurriket.
Citera
2024-09-25, 19:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om ni verkligen tror på moral och mänsklighet, hade ni kunnat genomleva det liv den allra mest plågade människan som någonsin har funnits har levt för att andra ska få leva och mänskligheten ska kunna fortsätta?
Frågan är helt relevant för huruvida man tror världsomfattande på sin ideologi eller om den bara är en egoistisk projektion.
Vad som gäller för motsatta sida är att man avstår från det allra bästa liv en människa någonsin levt i utbyte mot att hela mänskligheten smärtfritt gick under. En sann antinatalist svarar absolut ja och motivationen till det skulle vara, att för det första så är livet meningslöst så ett bra liv är med den kontrasten obetydligt plus att man skonar alla levande människor och framtidens generationer från allt lidande.
Varför ska alla jämföra sig med det allra värsta fallet???? Ren galenskap.

Det blir ju dessutom allt bättre med sånt som hälsa, och allt fler överlever t ex cancer TACK VARE människor som faktiskt tror på att världen kan förbättras, och inte bara klagar på alltings jävlighet och önskar att alla, även alla som faktiskt mår bra, ska dö. Ni som faktiskt tycker så kan dock gärna kämpa för er Darwin Award och ta bort er själva från genpoolen, kör på bara. Du är fortfarande ung och skulle t ex kunna bli läkare eller cancerforskare, men empatisk och fin som du är, tycker du ju att allt sånt där är meningslöst. Ingen kommer att få ett bättre liv pga dig, men du är ändå bäst och finast.
Citera
2024-09-25, 19:54
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man måste väl definiera lidande. Det kan vara vad som helst som man inte kan påverka och så att säger lider av att man inte kan. Jag lider av vissa krämpor ibland. Det är irriterande, men jag upplever det inte som lidande. Så lidande handlar även om en självupplevelse till viss del.

Det ni fokuserar på är plågsam smärta som man inte kan påverka. Det är definitivt en mindre del av livet.

Världen har definitivt blivit mer fredlig. Men om vi tar krig, så är det en hel del som känner att de aldrig känt sig mer levande. Kamratskap är något som man även pratar om som positivt bland de som varit med, liksom spänningen.

Jag gör exakt som pessimisterna ur en annan synvinkel. Jag kan inte bevisa något, bara argumentera. För som jag sagt, är det en fråga om känslor, inte fakta egentligen. Hur man upplever livet. Vad är rationellt i det?

Men att du upplever det på ett sätt, betyder inte att jag gör det, Jag kan delvis förstå hur ni känner. Men ni är inte normen. Däremot verkar ni ha svårt att förstås hur jag och andra känner. Då blir ni de med mindre empati.

Nu pratar du i nattmössan för det var inte längesedan du sade att du aldrig hade upplevt lidande lol
Låt säga att det hade presenterats en vetenskaplig studie som mätte vår livsglädje och lidande och att den på goda grunder visade att människor generellt sätt lider mer än vad de är glada.
Det hade varit fullt möjligt att göra en sådan studie där hjärnforskare, biologer, psykologer och samhällsvetare m.m gjorde en insats för att svara på vilket håll det lutar åt, att det hade varit normbrytande och inte accepteras är en annan sak.
Men säg att man gjorde studien och att svaret föll på att människan generellt upplever mer lidande än lycka, hade du inte kunnat hålla med mig ens då?
Citera
2024-09-25, 19:58
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Det vet jag inte om jag egentligen säger. Faktiskt vet varken jag eller du det. Men man får fråga sig så här, vad är lidande och är människor beredda att utstå det för att leva?

Nej, inte du. Jag skrev så.

Citat:
Det är här som jag menar att ni har problem. Det finns förstås lidande av cancer till exempel, som ni tar upp, men som är relativ kortvarigt ändå, kanske som längst ett år av en människas liv på säg 65 om vi ska gissa på ett genomsnitt Som även dövas med smärtstillande. Är då de övriga 64 åren inget värda? Att ta hela historien går inte, då vi faktiskt lever idag, inte på medeltiden.

Om det reducerar allt det övriga till värdelöshet får den drabbade själv avgöra, och det är trots allt många som lever liv av allmän otillfredsställelse och halvmesyrlig deppighet långt innan det blir dags för de extremt plågsamma sakerna. Kopiösa mängder djur lider ungefär lika mycket som de alltid har gjort eftersom naturen inte uppgraderats med moderniteter.

Citat:
Så man måste förstås se till nuet, då lidandet är ganska litet nu faktiskt.

Det var ett befängt påstående, mindre kan vi väl säga men litet är det knappast. Antidepressiva mediciner är inte direkt opopulära nuförtiden.

Citat:
Sen är frågan, vad är lidande? Jag tog upp några saker. Är lidandet efter att sprungit en mil, ett lidande eller hur upplevs det? Upplevs det som en seger för sig själv, eller ett lidande.

Det där har redan diskuterats trots att det inte var värt att föra på tal till att börja med.

Citat:
Vilken känsla är mest positiv här? Vad är egentligen lidande. Kan du säga det egentligen? Om du tar upp det vardagliga lidandet, Hur tungt är det egentligen. Hur väger du det?

Jag kan tänka mig att negga lite på pessimism här; ända sen jag introducerades för de här sakerna har jag tyckt pessimister varit lite fåniga i och med hur lättvindigt de använder ordet lidande, för mig är det ordet bara rimligt att använda för de verkligt hemska sakerna, inte för sånt som bara är lite halvt irriterande. Men de använder det som ett samlingsnamn för allt de inte gillar, med undantag för det som faller under kategorin leda.

Citat:
Nej det är inte en stoppkloss för en debatt. Det är du som helt orationellt har hakat upp dig på det. Jag säger så här, om man vill så att säga, använda vetenskapen, så ställer den en hel del kriterier. Men det är inte mina kriterier, som du verkar tro i nån sorts enfald, utan vetenskapens. Utan den som grund, måste man försöka använda resonemang och logik istället.

Det är ju du som konstant förkunnar att du inte vet vilka kriterier jag menar så jag måste påminna dig varpå du alltså förkunnar att jag är irrationell som hakar upp mig vid dem. Kriterierna är dina i bemärkelsen att du dragit in dem i samtalet. Var inte så autistisk.

Jag är inte så intresserad av att använda vetenskapen, jag säger att alla borde begripa det instinktivt. Om nån säger att hans liv är trevligt tror jag just ingenting, att han intalar sig det för att uthärda är tänkbart, exempel på såna typer finns. Att han faktiskt har ett trevligt liv är också tänkbart, jag tycker livet är trevligt ibland och vet att det inte krävs så extremt mycket för att man ska känna sig behagad. Men likväl; har man upplevt både behagliga och obehagliga känslor är det rätt lätt att notera att det förstnämnda är flyktigt och det sistnämnda har en förmåga att fullständigt dominera ens tillvaro betydligt mer effektivt. Och då finns det alltså många vars liv är ett enda långt virrvarr av obehagligheter av den värsta sorten.

Citat:
Man måste motivera sina åsikter, Om du säger något, kan jag säga, men det här då? Eller tvärtom. Men man måste på något sätt motivera det man säger. Kan du det?

Motivera det? Ja. Bevisa det som odiskutabel sanning på ett sätt som uppfyller dina kriterier? Nej.

Citat:
Gör de verkligen det, eller har du bara pratat med människor som inte tänkt igenom det, Men som ändå menar att livet överväger. För det är här som själva kärnfrågan är. Upplevelsen av livet. Vad anser de där?

Förmodligen har de inte tänkt igenom det i följande bemärkelse; de är villiga att gå med på att trevligheterna i livet är lättviktare och och att otrevligheterna är tungviktare, det är nåt många går med på utan större problem, men om man frågar om de då vore villiga att dra det hela till dess logiska slutpunkt och diskutera om det vore bättre att livet inte existerade vill de helt plötsligt revidera sin åsikt då de flesta blir förskräckta av den tanken.

Citat:
Om man säger att invandring är bra och motiverar det, men bara tar de argument som är utifrån sin egen sak. Medan de som man försöker övertyga, inte gillar det, men inte kan sätta ord på sina känslor. Har de som är för då, alltid rätt? Finns sanningen alltid hos dem? Är det ens en sanning de framför? Fundera på det.

Svartingkatastrofen är ju ren ondska vars apologeter aldrig har haft nåt som överhuvudtaget liknar ett bra argument. Att hitta dåligheter med livet är många miljoner gånger lättare än att hitta förtjänster med lakritstrolls närvaro i den vita världen.

Citat:
Inte i det här sammanhanget. Frågan är om insikten om att cancer finns, är det som gör att man vill avskaffa liv eller inte? Om människor, väl medvetna om det lidande cancer innebär, ändå anser att man ska skaffa barn och att livet överväger. Då innebär det att de anser man ändå bör skaffa barn trots den insikten. Då väger det möjliga lidande cancer kanske innebär för dem, lättare än argumentet att skaffa barn, hos dem. Det är väl den logiska slutsatsen? Eller har du en annan åsikt.

Det är den logiska slutsatsen men frågan är om deras bedömning av det hela bygger på logik eller instinkt. Tror du alla som skaffat barn gjort det när de varit som lyckligast, så lyckliga att de känt att det varit en självklarhet att nåt så underbart som livet måste föras vidare eller kan det vara hänt att många gjort det när de varit långt från lyckliga? Hur kompliceras ditt resonemang av olyckliga människor som skaffar barn?

Citat:
Men återigen, jag kräver inga kriterier, men vetenskapen har det, så om du vill säga att det du säger, skulle vara sant, måste du försöka visa det på något annat sätt än vetenskapligt. Fattar du det eller är du inskränkt?

Vi har bara gått igenom det ett halvdussin gånger, men likväl förstår jag. Om jag är inskränkt får andra avgöra.

Citat:
Jag har utstått en hel del lidande, så jag kan förmodligen tänka mig mer lidande än du kan förställa dig. Men det har inte hindrat mig från att vilja leva.

Förnumstig töntformulering, men likväl kan du väl berätta hur det var?

Citat:
Men undantagen är inte regeln. Så de som lidit som värst, är inte normen för livet.

Om du trycker på en knapp som skapar massa liv och vissa får det okej medan vissa får ett helvete måste såklart alla de livsöden som skapades tas med i beräkningen när man utvärderar om det var bra eller dåligt att trycka på knappen. Att folk fortsätter föröka sig innebär ett kollektivt tryckande på knappen. Nörden var sällsynt oärlig och vrång tidigare i tråden när det fördes på tal att några hundra miljoner dog i diverse krig, revolutioner och folkmord under nittonhundratalet, kinesiska skolbarn som tvingades äta upp sina lärare om de hade fel åsikter var ett alldeles särskilt absurt exempel på mindre trevliga saker som hände, var det med allt det i åtanke bra att folk kollektivt tryckte på knappen genom att fortsätta föröka sig 1850?

Citat:
Det gäller bara dem, inte generellt. Men de flesta sådan, har förstås möjligheten att leva med det eller inte. Jag känner vissa som valt att avsluta det självmant. Nåt som jag själv kanske kommer i en situation att behöva fundera över.

Det finns alltså eventuellt nån hemskhet i din framtid som innebär att ett självmord kan bli tänkbart men likväl ska det skapas folk som mycket väl kan tvingas möta samma hemskhet, den hemskhet som skulle driva dig till självmord. Det är litegrann som en överordnad brandman som inte vågar sig in i de delar av byggnaden där branden är som värst men inte har några betänkligheter angående att skicka in sina underordnade dit. En viss skamlöshet kan man tycka.

Citat:
Men inte ens den möjligheten, innebär att jag anser att andra inte ska skaffa barn. Tvärtom. Det som jag upplevt i livet, säger att det är rätt val för andra att skaffa barn. För det är det enda man har. Livet.

Än en gång en förnumstig töntformulering, men den här gången skulle jag föredra att du inte berättade mer.

Citat:
Men eftersom du verkar trög och hakar upp dig på en massa saker, tänker jag vända på det. Varför ska man inte skaffa barn. Kan du motivera det?

Är du medveten om att samtalet till stor del bestått av att du tvingat mig påminna dig om de mest grundläggande komponenterna av det varpå du kallat mig trög och "orationell" för att jag, enligt dig, då har hakat upp mig vid dessa saker?
Senast redigerad av FunAndGames 2024-09-25 kl. 20:25.
Citera
2024-09-25, 20:03
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ni anti-natalister är extremt självcentrerade, självömkar non-stop och försöker ständigt måla upp er själva som extremt moraliska och empatiska när sanningen är precis tvärtom. Ni har mindre empati än "vanliga" människor eftersom att ni är helt oförmögna att sätta er in i hur andra känner. Hela er ideologi vilar på argumentet att alla andra är antingen för dumma eller oärliga när de inte accepterar antinatalismens premisser om att livet består av ett nettonegativt lidande och därför bör allt liv som kan känna något utrotas. Att livet inte består av ett nettonegativt är redan motbevisat i tråden dessutom.

Allt detta gör dig till om inte en narcisssist så i alla fall någon med narcissistiska drag. Eller vad tycker du man ska kalla någon som är extremt självcentrerad, saknar moral och empati och har extremt höga tankar om sig själv?

Hoppsan här tar vi saker rakt ur luften, det är ett vanligt förekommande fenomen att gå till personangrepp istället för att hålla sig neutralt till saken när man inte har något vettigt att säga. Det är ungefär som när vänstern kallar högern för att vara rasister.
För det är ju precis det som är antinatalismens argument, man ska självömka, man ska vara narcissist och man ska vara en självcentrerad jävel.
Citera
2024-09-25, 20:11
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja stenväggar är vad dom är. Vi har förklarat för dom att det inte finns minsta rationalitet i att påbörja ett liv som poppar fram som gubben ur intets låda för att sedan dyka tillbaka ner i intet, men det går liksom inte in detta enkla faktum. Som att det öht behövde förklaras för någon. haha

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Naturligtvis hade dom inte det, anledningen till att dom öht kan sitta här och pösa om livets förträfflighet är just att dom aldrig var barnet som dog av cancer eller av svält eller i krig.

För att inte tala om lidandet i djurriket.

Vissa människor behöver hålla uppe en fasad för att spela vidare och deras ego skulle inte klara av att erkänna livets intighet.
Nej, de hade absolut inte klarat det för det är helt omänskligt att klara av att stå ut med sådana extrema nivåer av smärta och att de då skulle göra det frivilligt... inte ens 0.1 procent chans.
Så man behöver inte ens fråga utan vi kan dra slutsatsen redan nu att deras optimism är en egoistisk faktor.
Citera
2024-09-25, 20:25
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför ska alla jämföra sig med det allra värsta fallet???? Ren galenskap.

Det blir ju dessutom allt bättre med sånt som hälsa, och allt fler överlever t ex cancer TACK VARE människor som faktiskt tror på att världen kan förbättras, och inte bara klagar på alltings jävlighet och önskar att alla, även alla som faktiskt mår bra, ska dö. Ni som faktiskt tycker så kan dock gärna kämpa för er Darwin Award och ta bort er själva från genpoolen, kör på bara. Du är fortfarande ung och skulle t ex kunna bli läkare eller cancerforskare, men empatisk och fin som du är, tycker du ju att allt sånt där är meningslöst. Ingen kommer att få ett bättre liv pga dig, men du är ändå bäst och finast.

Det är en helt relevant jämförelse om du anser att livet är något positivt och du är empatisk nog att tänka på miljoner andra människor istället för du själv som individ. I exemplet så menades ju att alla människor dör om du inte utsätter dig för det värsta livet, tänk på alla människor som har möjlighet att fånga dagen, ska de bara gå miste om det bara för att du var ett egohuvud?
Anledningen till att pessimisternas motsvarighet är mycket enklare att genomgå är ytterligare ett bevis på att lidandet är dominant.
Och länka gärna inlägget där jag påstår mig vara mest empatisk, bäst och finast. ( existerar inte)
Citera
2024-09-25, 20:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nu pratar du i nattmössan för det var inte längesedan du sade att du aldrig hade upplevt lidande lol
Låt säga att det hade presenterats en vetenskaplig studie som mätte vår livsglädje och lidande och att den på goda grunder visade att människor generellt sätt lider mer än vad de är glada.
Det hade varit fullt möjligt att göra en sådan studie där hjärnforskare, biologer, psykologer och samhällsvetare m.m gjorde en insats för att svara på vilket håll det lutar åt, att det hade varit normbrytande och inte accepteras är en annan sak.
Men säg att man gjorde studien och att svaret föll på att människan generellt upplever mer lidande än lycka, hade du inte kunnat hålla med mig ens då?
Citera mig där jag säger att jag aldrig upplevt lidande. Nu börjar du bli oärlig.

Då får du väl visa den studien, som jag säger inte går att göra. Om samma studie hade visat att du upplever ditt och andras lidande värre än andra. Vad hade det inneburit?
Mina upplever av livet skulle vara samma oavsett resultat. Så det skulle inte ändra mina åsikter. Att det är värt att leva och föra vidare.

Men jag måste fråga dig vad du menar är lidande? Kan du svara på det.
Citera
2024-09-25, 21:24
Medlem
EnCartes avatar
Plockat bort en del då du bara sprider ut dig i sidodiskussioner.
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Jag kan tänka mig att negga lite på pessimism här; ända sen jag introducerades för de här sakerna har jag tyckt pessimister varit lite fåniga i och med hur lättvindigt de använder ordet lidande, för mig är det ordet bara rimligt att använda för de verkligt hemska sakerna, inte för sånt som bara är lite halvt irriterande. Men de använder det som ett samlingsnamn för allt de inte gillar, med undantag för det som faller under kategorin leda.

Jag är inte så intresserad av att använda vetenskapen, jag säger att alla borde begripa det instinktivt. Om nån säger att hans liv är trevligt tror jag just ingenting, att han intalar sig det för att uthärda är tänkbart, exempel på såna typer finns. Att han faktiskt har ett trevligt liv är också tänkbart, jag tycker livet är trevligt ibland och vet att det inte krävs så extremt mycket för att man ska känna sig behagad. Men likväl; har man upplevt både behagliga och obehagliga känslor är det rätt lätt att notera att det förstnämnda är flyktigt och det sistnämnda har en förmåga att fullständigt dominera ens tillvaro betydligt mer effektivt. Och då finns det alltså många vars liv är ett enda långt virrvarr av obehagligheter av den värsta sorten.
Bestäm dig. Först säger du en sak om vad som är lidande, sen tar du upp något annat som det.

Citat:
Förmodligen har de inte tänkt igenom det i följande bemärkelse; de är villiga att gå med på att trevligheterna i livet är lättviktare och och att otrevligheterna är tungviktare, det är nåt många går med på utan större problem, men om man frågar om de då vore villiga att dra det hela till dess logiska slutpunkt och diskutera om det vore bättre att livet inte existerade vill de helt plötsligt revidera sin åsikt då de flesta blir förskräckta av den tanken.
Jaha. Varför blir de förskräckta?
.
Citat:
Det är den logiska slutsatsen men frågan är om deras bedömning av det hela bygger på logik eller instinkt. Tror du alla som skaffat barn gjort det när de varit som lyckligast, så lyckliga att de känt att det varit en självklarhet att nåt så underbart som livet måste föras vidare eller kan det vara hänt att många gjort det när de varit långt från lyckliga? Hur kompliceras ditt resonemang av olyckliga människor som skaffar barn?
Nej! Jag tror inte nödvändigtvis att de hade gjort det när de var lyckliga inte heller när det varit olyckliga. Jag ser inte det komplicerade. De vill skaffa barn.

Citat:
Om du trycker på en knapp som skapar massa liv och vissa får det okej medan vissa får ett helvete måste såklart alla de livsöden som skapades tas med i beräkningen när man utvärderar om det var bra eller dåligt att trycka på knappen. Att folk fortsätter föröka sig innebär ett kollektivt tryckande på knappen. Nörden var sällsynt oärlig och vrång tidigare i tråden när det fördes på tal att några hundra miljoner dog i diverse krig, revolutioner och folkmord under nittonhundratalet, kinesiska skolbarn som tvingades äta upp sina lärare om de hade fel åsikter var ett alldeles särskilt absurt exempel på mindre trevliga saker som hände, var det med allt det i åtanke bra att folk kollektivt tryckte på knappen genom att fortsätta föröka sig 1850?
Du tar bara extremexempel. Men människor dör varje dag. Så jag ser inte vad det har med saken att göra. Hur många av dem önskade hela sitt liv att de aldrig blivit födda?

Citat:
Det finns alltså eventuellt nån hemskhet i din framtid som innebär att ett självmord kan bli tänkbart men likväl ska det skapas folk som mycket väl kan tvingas möta samma hemskhet, den hemskhet som skulle driva dig till självmord. Det är litegrann som en överordnad brandman som inte vågar sig in i de delar av byggnaden där branden är som värst men inte har några betänkligheter angående att skicka in sina underordnade dit. En viss skamlöshet kan man tycka.
Det ingår i jobbet. Nån måste göra det. Eller tänker du att man ska låta människor plågas ihjäl i branden. Tror du att brandmannen önskade att han inte blivit född? Du pratar om något annat.

Citat:
Är du medveten om att samtalet till stor del bestått av att du tvingat mig påminna dig om de mest grundläggande komponenterna av det varpå du kallat mig trög och "orationell" för att jag, enligt dig, då har hakat upp mig vid dessa saker?
Du är orationell som nu. Du sprider ut dig och producerar en massa text och hackar sönder allt i småbitar. Dina exempel är värdelösa och du hakar upp dig på saker, precis som en autist, som du beskyllde mig för.
Senast redigerad av EnCarte 2024-09-25 kl. 21:26.
Citera
2024-09-25, 22:01
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Plockat bort en del då du bara sprider ut dig i sidodiskussioner.

Att en stor andel av folket är deprimerade i den del av världen där livet är minst plågsamt är alltså inte av relevans för ditt påstående om att lidandet idag är ganska litet, det var ju en intressant bedömning.

Citat:
Bestäm dig. Först säger du en sak om vad som är lidande, sen tar du upp något annat som det.

Det gör jag definitivt inte. Vad gaggar du om?

Citat:
Jaha. Varför blir de förskräckta?

Ens arts totala försvinnande är nåt man instinktivt värjer sig mot? Överlevnadsinstinkten är kanske nåt du känner till?

Citat:
Nej! Jag tror inte nödvändigtvis att de hade gjort det när de var lyckliga inte heller när det varit olyckliga. Jag ser inte det komplicerade. De vill skaffa barn.

Ditt resonemang kretsade ju kring att de gjort en bedömning av livets förtjänster kontra dess tråkigheter, och följaktligen bestämt sig för att ungproduktion skulle vara rimligt när de konstaterade hur det hela var så bra och fint.

Citat:
Du tar bara extremexempel. Men människor dör varje dag. Så jag ser inte vad det har med saken att göra. Hur många av dem önskade hela sitt liv att de aldrig blivit födda?

Ja, det har varit försvinnande få som dött i krig och folkmord med mera under tortyrliknande omständigheter. Svårt att fatta att typerna som sammanställer historieböcker ens bryr sig om att inkludera det med tanke på hur lite relevans det har haft för vår arts historia.

Citat:
Det ingår i jobbet. Nån måste göra det. Eller tänker du att man ska låta människor plågas ihjäl i branden. Tror du att brandmannen önskade att han inte blivit född? Du pratar om något annat.

Varför kan du inte ha åtminstone grundläggande kapacitet att förstå rena självklarheter? Du skulle alltså inte överväga att ta ditt liv i skam om du skickat nån annan för att konfrontera nåt du själv inte vågat dig i närheten av trots att du var ansvarig för honom?

Citat:
Du är orationell som nu. Du sprider ut dig och producerar en massa text och hackar sönder allt i småbitar. Dina exempel är värdelösa och du hakar upp dig på saker, precis som en autist, som du beskyllde mig för.

Tack för att du får mig att uppskatta nörden lite mer. När man talar med honom irriteras man av oärligheten men man får åtminstone känslan av att han begriper det mest grundläggande man skriver.
Citera
2024-09-25, 22:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Att en stor andel av folket är deprimerade i den del av världen där livet är minst plågsamt är alltså inte av relevans för ditt påstående om att lidandet idag är ganska litet, det var ju en intressant bedömning.
Du tycker det var det. Men hur stort är det jämfört med förr när det inte fanns mediciner? Varför är människor deprimerade. Kanske för att de inte har barn som ger deras liv en mening?

Citat:
Det gör jag definitivt inte. Vad gaggar du om?
Motsägelserna som du fegt lämnade ut i det här svaret.

Citat:
Ens arts totala försvinnande är nåt man instinktivt värjer sig mot? Överlevnadsinstinkten är kanske nåt du känner till?
Var det överlevnadsinstinkt, eller bara hur hemska tankar man ansåg dig ha. Svarade det överlevnadsinstinkt när du frågade. Eller antar du bara.

Citat:
Ditt resonemang kretsade ju kring att de gjort en bedömning av livets förtjänster kontra dess tråkigheter, och följaktligen bestämt sig för att ungproduktion skulle vara rimligt när de konstaterade hur det hela var så bra och fint.
Nej! det är inget jag sagt. Däremot utgår man förstås från sitt eget liv. Om de ansåg det var så hemskt som du har hittat på att det skulle vara, skulle de nog inte göra det. Men de utgår förstås även från en önskan att skaffa barn.

Citat:
Ja, det har varit försvinnande få som dött i krig och folkmord med mera under tortyrliknande omständigheter. Svårt att fatta att typerna som sammanställer historieböcker ens bryr sig om att inkludera det med tanke på hur lite relevans det har haft för vår arts historia.
Du menar att om det inte varit krig skulle de inte dött? Kanske senare, men döden är oundviklig. Frågan var om du menar att samtliga som dött i krig, önskade att de aldrig fötts före det?

Citat:
Varför kan du inte ha åtminstone grundläggande kapacitet att förstå rena självklarheter? Du skulle alltså inte överväga att ta ditt liv i skam om du skickat nån annan för att konfrontera nåt du själv inte vågat dig i närheten av trots att du var ansvarig för honom?
Nej det skulle jag inte. Det finns inget som säger att han inte skulle vågat det. Det är något du hittat på. Det är förmodligen så också, att om brandmannen hade vägrat att gå in, hade nån annan fått göra det. Men nån måste göra det om människoliv är i fara.
En chefs uppgift är att styra brandbekämpningen och se till att det sker säkert och effektivt. Han kan inte lämna det. Ditt exempel är värdelöst och leder ingenstans och har inget med lidande att göra. Eller vad skulle det vara?

Citat:
Tack för att du får mig att uppskatta nörden lite mer. När man talar med honom irriteras man av oärligheten men man får åtminstone känslan av att han begriper det mest grundläggande man skriver.
Han svarar inte på bortklippta frågor. Det är inte ärligt. Frågan är om han tycker samma om dig?
Men du får gärna säga vad jag sagt som är oärligt. Om du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in