2024-09-25, 09:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
När planerar man att vara färdiga med det nya systemet så att man kan börja se rapporterade inlägg igen?

Det är ju just det som är förändringen och det förefaller inte komma tillbaka. Du kan redan nu se om du själv rapporterat ett inlägg och för vad men inte se om andra rapporterat.
Citera
2024-09-25, 10:03
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tycker också rapporteringen i sin nya och nuvarande forum är en klar försämring, verkligen. Varför laga det som inte är trasigt?

Fast den var trasig innan. Finns säkert en orsak till varför ingen annan plattform kommunicerade samma information publikt innan. Vi såg ett problem, och hittade en lösning.

Sedan vi ändrade RP-funktionen så har antalet inlägg som rapporteras ökat, antalet RP som är korrekta har också ökat. Antal inlägg som raderas med stöd av RP har ökat. Samtidigt som antalet RP som gjorts för att jävlas med sina antagonister har dramatiskt minskat.

Citat:
Dessutom har man ju inte tagit till sig kritiken gällande att rapporteringsskylten inte är särskilt användarvänlig för personer med risig syn. Även om jag inte själv har det så tycker jag att dess text är för tunn, liten och dessutom mot en bakgrund som gör att texten snudd på kamoufleras. Då FB är ivrare och vurmare för yttrandefrihet, kan man ju tycka att deras motto även borde lyda "alla ska få vara med", därför borde de göra om skylten. Tänk på de synskadade, de har också viktiga saker att bidra med.

Kan du länka till den diskussionen?
Tror jag har missat den.

admin
Citera
2024-09-25, 10:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
När planerar man att vara färdiga med det nya systemet så att man kan börja se rapporterade inlägg igen?

Du kan se vilka inlägg du själv rapporterat, men inte vilka inlägg andra medlemmar har rapporterat. Funktionen missbrukades innan, så därför gjorde vi om den. Se mina tidigare inlägg kring detta.

(FB) Kan man inte längre se rapporterade inlägg?

Kvaliteten på RP, och mängden RP, har efter denna ändring ökat. Om jag tittar på de inlägg du har rapporterat under september, och jämför antalet i början av månaden (med det gamla systemet) och de som gjorts i slutet av månaden (med det nya systemet) så är är det tydligt att du numera rapporterar fler inlägg. Bra! Fortsätt gärna med detta.

Under de tio första dagarna i september (när vi hade det gamla systemet) så rapporterade du noll inlägg. Efter vi ändrade hur RP kommuniceras publikt så har du rapporterat 13 inlägg. Vilket är fler RP än du rapporterade underhålla augusti. Ditt beteende är inte unikt. Varför du rapporterat fler inlägg i slutet av månaden vet bara du, men faktum är att även andra medlemmars beteende är exakt samma. De rapporterar mer inlägg idag än innan. Vilket vi tycker är positivt. Dessutom så är en större del av inlägg som rapporteras idag korrekta. Det är färre felaktiga RP.

admin
Citera
2024-09-25, 10:36
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast den var trasig innan. Finns säkert en orsak till varför ingen annan plattform kommunicerade samma information publikt innan. Vi såg ett problem, och hittade en lösning.

Sedan vi ändrade RP-funktionen så har antalet inlägg som rapporteras ökat, antalet RP som är korrekta har också ökat. Antal inlägg som raderas med stöd av RP har ökat. Samtidigt som antalet RP som gjorts för att jävlas med sina antagonister har dramatiskt minskat.

Tror jag har missat den.

admin

Finemang att ni upplever förbättringar. Det är ju i första rum ni moderatorer som har "glädje" av rapporteringarna och funktionen. Som användare vänjer man sig väl, som Kjell Höglund sa.

Jag förde diskussionen med Malvia (har för mig hen var positiv till förslaget), det var i en klagomålstråd omkring en varning an användare fått för ett par veckor sedan. Tror den är papperskorgad tyvärr. Ska kika, finner jag den så länkar jag den här. Tack.
Citera
2024-09-25, 11:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tror jag har missat den.

admin

Citat:
Finemang att ni upplever förbättringar. Det är ju i första rum ni moderatorer som har "glädje" av rapporteringarna och funktionen. Som användare vänjer man sig väl, som Kjell Höglund sa.

Jag förde diskussionen med Malvia (har för mig hen var positiv till förslaget), det var i en klagomålstråd omkring en varning an användare fått för ett par veckor sedan. Tror den är papperskorgad tyvärr. Ska kika, finner jag den så länkar jag den här. Tack.

Det var i den här tråden och börjar här:

Citera
2024-09-25, 11:45
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var i den här tråden och börjar här:

Tack för engagemanget, satt i skrivande stund och letade (utan lycka), du hann före.
Citera
2024-09-25, 16:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kan se vilka inlägg du själv rapporterat, men inte vilka inlägg andra medlemmar har rapporterat. Funktionen missbrukades innan, så därför gjorde vi om den. Se mina tidigare inlägg kring detta.

Kvaliteten på RP, och mängden RP, har efter denna ändring ökat. Om jag tittar på de inlägg du har rapporterat under september, och jämför antalet i början av månaden (med det gamla systemet) och de som gjorts i slutet av månaden (med det nya systemet) så är är det tydligt att du numera rapporterar fler inlägg. Bra! Fortsätt gärna med detta.

Under de tio första dagarna i september (när vi hade det gamla systemet) så rapporterade du noll inlägg. Efter vi ändrade hur RP kommuniceras publikt så har du rapporterat 13 inlägg. Vilket är fler RP än du rapporterade underhålla augusti. Ditt beteende är inte unikt. Varför du rapporterat fler inlägg i slutet av månaden vet bara du, men faktum är att även andra medlemmars beteende är exakt samma. De rapporterar mer inlägg idag än innan. Vilket vi tycker är positivt. Dessutom så är en större del av inlägg som rapporteras idag korrekta. Det är färre felaktiga RP.

admin
Jag ser inte en rapport jag gjorde idag så jag kan inte ens se mina egna rapporteringar. Vad var egentligen problemet att man kunde se att ett inlägg rapporterats tidigare? Vad är nyttan att 14 rapporterar ett inlägg för t ex 0.03?
Citera
2024-09-25, 16:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag ser inte en rapport jag gjorde idag så jag kan inte ens se mina egna rapporteringar.
Jag kan numer se mina egna rapporteringar, men inte andras. Om du inte ens kan se dina egna så låter det som en konstig bugg.

Citat:
Vad var egentligen problemet att man kunde se att ett inlägg rapporterats tidigare? Vad är nyttan att 14 rapporterar ett inlägg för t ex 0.03?
De har besvarat det lite tidigare i tråden, här är t.ex. en av anledningarna:
Citera
2024-09-25, 16:16
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag ser inte en rapport jag gjorde idag så jag kan inte ens se mina egna rapporteringar. Vad var egentligen problemet att man kunde se att ett inlägg rapporterats tidigare? Vad är nyttan att 14 rapporterar ett inlägg för t ex 0.03?

Enligt våra noteringar så har du gjort en RP idag.
Inlägget rapporterades klockan 15:55.
Oklart varför du inte ser att du redan rapporterat inlägget.

admin
Citera
2024-09-25, 16:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag kan numer se mina egna rapporteringar, men inte andras. Om du inte ens kan se dina egna så låter det som en konstig bugg.
Jag rapporterade ett inlägg för kanske 20 minuter sedan. Det inlägget syns inte som rapporterat för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De har besvarat det lite tidigare i tråden, här är t.ex. en av anledningarna:
Ja är ju ett problem om det används så. Detta är ju dock inte problem om jag klickar på någon annans inlägg. Då känns det ju onödigt att rapportera för t ex 0.03 om jag kan se att det redan är rapporteras för detta. Egentligen är det ju då bara sina egna inlägg som man borde spärras från att kunna se om de är rapporterade.
Citera
2024-09-25, 16:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Enligt våra noteringar så har du gjort en RP idag.
Inlägget rapporterades klockan 15:55.
Oklart varför du inte ser att du redan rapporterat inlägget.

admin
Det inlägget syns inte som rapporterat när jag klickar på rapportera.
Citera
2024-09-25, 16:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag rapporterade ett inlägg för kanske 20 minuter sedan. Det inlägget syns inte som rapporterat för mig.
Jag rapporterade precis ett inlägg i en annan tråd. Kollade direkt efter, och det syns redan att det är rapporterat av mig. Mycket skumt att det inte syns för dig!

Citat:
Ja är ju ett problem om det används så. Detta är ju dock inte problem om jag klickar på någon annans inlägg. Då känns det ju onödigt att rapportera för t ex 0.03 om jag kan se att det redan är rapporteras för detta. Egentligen är det ju då bara sina egna inlägg som man borde spärras från att kunna se om de är rapporterade.
(fetstil tillagd av mig)
Det fetade är ju faktiskt en ganska briljant lösning! Lite avundsjuk att jag inte tänkte på att föreslå det, heh. Det löser ju problemet, utan informationsbortfall angående rapportering av andras inlägg.

Sen skulle förstås en sån lösning generera en del klagomål och ifrågasättande, men det gör ju den nuvarande också, så där är det ju ingen skillnad.

Admin, det löser ju problemet med "rapportkrig" som du har antytt tidigare:
Citat:
När du rapporterar ett inlägg så framgår det idag tydligt att vi mottagit din RP.
Samtliga RP, även historiska, dokumenteras. Exakt tidpunkt när de gjorts och för vilken regel.

Orsaken till varför vi ändrat transparensen kring RP beror på att funktionen missbrukats under en längre tid. Missbruket kunde se ut på olika sätt, och utan att gå in på några närmare detaljer, så har frågan uppmärksammats även innan.
Exempel: (FB) Uppdatera regelverket så rapportmissbrukare stängs av

Vad som fortfarande behöver fixas är att den som rapporterat ett inlägg även efteråt kan se att inläget blivit rapporterat. Detta kan göras på olika sätt, och är något som kommer att fixas. Men RP-funktionen funkar, och det redovisas att vi tagit emot den när man göra en RP. Däremot så vill vi ha en bättre historisk dokumentation. Denna kommer att vara klar under veckan. Det tog lite längre tid än väntat.

Däremot, vilket är viktigt, så kommer vi inte att återlansera funktionen som visar vilka inlägg som rapporterats för samtliga medlemmar. Om du rapportera ett inlägg så ska du se detta, men inte övriga medlemmar i tråden.

admin

Vad tycker du om Jonas1968s föreslagna lösning? Låter inte den rimlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in