2024-09-22, 12:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag ville bara nämna att det för mig blev alldeles självklart varför denna förändring som enbart är till nackdel för alla (utom flashbacks grundare) genomförts. Det är för att begränsa myndigheternas insyn i vad som sker på forumet. Och det är inte bara myndigheternas insyn som begränsas. Transparensen för alla oss användare begränsas.

När du rapporterar ett inlägg så framgår det idag tydligt att vi mottagit din RP.
Samtliga RP, även historiska, dokumenteras. Exakt tidpunkt när de gjorts och för vilken regel.

Orsaken till varför vi ändrat transparensen kring RP beror på att funktionen missbrukats under en längre tid. Missbruket kunde se ut på olika sätt, och utan att gå in på några närmare detaljer, så har frågan uppmärksammats även innan.
Exempel: (FB) Uppdatera regelverket så rapportmissbrukare stängs av

Vad som fortfarande behöver fixas är att den som rapporterat ett inlägg även efteråt kan se att inläget blivit rapporterat. Detta kan göras på olika sätt, och är något som kommer att fixas. Men RP-funktionen funkar, och det redovisas att vi tagit emot den när man göra en RP. Däremot så vill vi ha en bättre historisk dokumentation. Denna kommer att vara klar under veckan. Det tog lite längre tid än väntat.

Däremot, vilket är viktigt, så kommer vi inte att återlansera funktionen som visar vilka inlägg som rapporterats för samtliga medlemmar. Om du rapportera ett inlägg så ska du se detta, men inte övriga medlemmar i tråden.

admin
Citera
2024-09-22, 12:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Däremot, vilket är viktigt, så kommer vi inte att återlansera funktionen som visar vilka inlägg som rapporterats för samtliga medlemmar. Om du rapportera ett inlägg så ska du se detta, men inte övriga medlemmar i tråden.
Det är det som gör att jag överväger att sluta rapportera inlägg helt och hållet. Kan jag inte se om inlägg rapporterats tidigare så slutar det ju med att vi som rapporterar ofta kommer att behöva sitta och rapportera sådant som andra redan rapporterat. Dubbelt jobb där..

Eller så får ni införa ytterligare en "moderator"-titel där man anmäler sig som "Rapportör" och därmed får tillgång till att se om inlägg rapporterats tidigare eller inte.
Citera
2024-09-22, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
... vi som rapporterar ofta ...
Ni utgör en del av problemet och har tvingat fram de här förändringarna. Rapportörer som spammar report på allt de inte tycker om/håller med om är ett gissel på internet. Att ni motarbetas är inte en dag för tidigt.
Citera
2024-09-22, 13:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Ni utgör en del av problemet och har tvingat fram de här förändringarna. Rapportörer som spammar report på allt de inte tycker om/håller med om är ett gissel på internet. Att ni motarbetas är inte en dag för tidigt.
Jag personligen okynnes-rapporterar aldrig.

Rapportörer som spammar rapporter kommer ju inte att sluta med det bara för att de inte kan se om någon rapporterat något tidigare. Snarare tvärt om.
Citera
2024-09-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag personligen okynnes-rapporterar aldrig.

Rapportörer som spammar rapporter kommer ju inte att sluta med det bara för att de inte kan se om någon rapporterat något tidigare. Snarare tvärt om.

Jag håller med här. Om ett inlägg redan är rapporterat så finns det ju ingen anledning för mig att rapportera också. Detta under förutsättningen att ett rapporterat inlägg bedöms mot hela regelverket och inte bara det det har blivit rapporterat för. Jag vet ju inte om det är sant men jag har antagit det.

Alltså om ett inlägg är rapporterat för 0.13 men bryter mot 0.03 så ageras det oberoende av den ursprungliga rapporten.

Är det däremot så att ett inlägg bara bedöms efter det det har blivit rapporterat för så finns det ju en poäng med att rapportera flera gånger. Då kan jag tycka att det är bra att det går att se vad ett inlägg har blivit rapporterat för.

Ett alternativ kan väl vara att det går att se att ett inlägg har blivit rapporterat men inte för vad.
Citera
2024-09-22, 14:58
Administrator
admins avatar
Nu bör det funka. Dvs att det även visas om inlägget redan är rapporterat av dig.

admin
Citera
2024-09-22, 15:02
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Om ett inlägg redan är rapporterat så finns det ju ingen anledning för mig att rapportera också.

Håller inte med. Det är tvärtom bra för oss att veta ifall ett inlägg uppfattas bryta mot reglerna av fler än en medlem.

admin
Citera
2024-09-22, 15:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Håller inte med. Det är tvärtom bra för oss att veta ifall ett inlägg uppfattas bryta mot reglerna av fler än en medlem.

admin

Vilket antyder en form av folkets-domstol-förfarande. Kanske också en anledning som ligger till grund för de mycket mer omfattande och allvarliga problemen med biaserad moderering som föreligger på forumet, än detta påhittade fjant-problem med okynnes-rapportering, som helt klart bara är en täckmantel när den verkliga orsaken helt uppenbarligen är kopplat till åtalet mot flashback som handlar just om rapportering och hur den hanteras.
Citera
2024-09-22, 15:20
Medlem
Citat:

admin

Vad spelar det för roll? I slutändan är det ändå upp till moderatorerna att bedöma om rapporterade inlägg är regelbrott och ska åtgärdas, eller inte. Det borde inte påverkas av antalet rapporter.

Jag gillade när möjligheten att se om inlägg eller trådstarter redan var rapporterade fanns. Om det var rapporterat så var det onödigt att jag rapporterade också. Nu när ni inte tänker återlansera den möjligheten, så är jag skeptisk till om jag kommer rapportera något alls. Kan eventuellt bli mindre istället. Inte kul att skapa mer jobb för moderatorerna när det skulle räcka med att det blir rp:at en gång.
Citera
2024-09-22, 15:30
Administrator
admins avatar
Citat:
Vilket antyder en form av folkets-domstol-förfarande.

Ett beslut baseras inte på mängden RP. Det är dock av värde att veta om fler reagerat på inlägget.

Citat:
fjant-problem med okynnes-rapportering

Vi upplever inte missbruket på samma sätt.

Citat:
den verkliga orsaken helt uppenbarligen är kopplat till åtalet mot flashback som handlar just om rapportering och hur den hanteras.

Får man fråga hur du kom fram till den slutsatsen? Vilka inlägg som rapporteras är tydligt dokumenterat. Både datum, tidpunkt och för vilka regler inläggen blivit rapporterade. Oavsett inlägget postades idag eller för 20 år sedan. Den enda skillnaden mot innan är att du inte kan se vad någon annan har rapporterat. Oklart hur detta skulle kunna påverka det befintliga åtalet. Eller syftar du på kommande åtal? Att någon istället för att rapportera inläggen själv, letar efter om någon annan rapporterat ett inlägg för 1.03.? Är det då inte enklare att isf rapportera inlägget själv? Det andra alternativet låter väldigt tidskrävande om du frågar mig.

admin
Citera
2024-09-22, 15:36
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Inte kul att skapa mer jobb för moderatorerna när det skulle räcka med att det blir rp:at en gång.

Det är inget merarbete för moderatorerna ifall ett inlägg rapporteras av fler medlemmar. Den enda skillnaden är att det visas en annan siffra än "1" vid antalet RP för det aktuella inlägget. Moderatorn kan då - frivilligt - välja att klicka ner en meny som visar motiveringen från samtliga RP.

Att fler rapporterar ett inlägg är enbart positivt. Skapar inte merarbete. Det är snarare så att ifall en moderator överväger att fria, så är det ibland bra att veta om fler reagerat på inlägget, men också på vad de har reagerat.

admin
Citera
2024-09-22, 15:47
Avslutad
Citat:
Där gick då min motivation att rapportera ner markant

Vad är egentligen syftet med att man inte ska kunna se om ett inlägg är rapporterat av andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in