Citat:
Det är mer regel än undantag. Jag är utsatt för en specifik moderators trollande i vissa trådar och samtidigt för samma moderators extremt biaserade moderering i samma trådar. Jag har också noterat att andra moderatorer gör likadant, men inte lika extremt som en viss moderator. Ett rapporteringssystem kommer aldrig fungera bra under sådana förhållanden, då förtroendet för rapporteringssystemet sjunker och obalansen och avsaknaden av oberoende i modereringen kommer utnyttjas av vissa individer.
Citat:
Som jag skrev tycker jag det är okej att moderator har ett privat användarnamn, där hen kan diskutera högt och lågt och kanske även ingå i vissa bataljer. Som de flesta användare (och moderatorer) vet, hoppar ju vissa moderatorer in i redan urartade trådar och skvätter bensin på redan svårsläckta bränder, dessutom med en attityd och polemik-lusta som inte accepteras att användare ägnar sig åt - dubbla måttstockar skulle nog vissa kalla det. Och som jag skrev tycker jag inte att moderatorer har i sådana diskussioner att göra öht. De ska inte ägna sig åt käbbel och trams - de ska stå över det.
Instämmer till 100%
Citat:
Ser inga problem med att moderatorer deltar i mer civiliserade trådar och bidrar (vilket de ofta gör). Så det är inte där skon klämmer. Hur moderatorer uppför sig i PM är inget jag ids lägga energi på, min erfarenhet är i det närmaste obefintlig kring detta. Och har i det enstaka fall det skett, inget att klaga på. Vill även betona att 9,5 av 10 moderatorer sköter sig förstklassigt, är vänliga och bidrar positivt i trådar. Vad jag har för källa på det? Min högst personliga och sekretessbelagda undersökning. 

Jag har stött på en moderator som har varit så hövlig som man kan förvänta sig. Tyvärr höll sig också den moderatorn till moderatorernas "hederskodex" att stötta varandra hur fel de än har och hur illa de än bär sig åt. Jag har förstått att den moderatorn mycket väl förstår skillnaden på sak och person och på rätt och fel enligt regelverk och praxis, men hen står inte för det fullt ut pga deras "hederskodex". Det är ytterligare en del som gör systemet ruttet, till och med bland de "bra" moderatorerna.
Dock raderade den moderatorn ett meddelande som jag skrivit, för att det meddelandet besvarades av för många troll. Det är ett rejält underbetyg för modsen att radera ok meddelanden för att andra bär sig illa åt.
Som jag skrev tidigare, så det spelar ingen roll hur rapporteringssystemet ser ut, om inte moderatorerna agerar objektivt och oberoende i bedömningarna utifrån det regelverk och den kända praxis som finns. Så länge det inte fungerar kommer heller inte rapporteringssystemet att fungera som önskat, och det kommer att utnyttjas, missbrukas av olika användare.
Men helt klart är att moderatorerna kommer kunna slippa dubbelrapporterade inlägg bara genom att den som rapporterat ett inlägg själv kan se att hen redan rapporterat det.
Och moderatorerna skulle kunna få en mycket god hjälp i att förbättra modereringen och snabbt åtgärda de värsta inläggen, genom att få automatisk systematisk hjälp av systemet att prioritera bland inläggen som behöver modereras, därom är jag övertygad.