Citat:
Ursprungligen postat av
Tjackmoster
Absolut har jag funderat på det (och jag nämnde "vissa undantag som läkare och universitetsprofessorer"), men det hör inte direkt till saken. Att det behövs lärare, sjuksköterskor, dagispersonal, busschaufförer, läkare, lokförare osv. i Norrland för alla dem som arbetar i gruvor, skogsindustri och vattenkraftverk där är inte ett argument för att bygga batterifabriker och liknande i Norrland. Det är fortfarande bara de nämnda (extraktiva) industrierna, självklart plus den offentliga sektor (och företag i tjänstesektorn som frisörer osv., som du nämner) som krävs för att understödja dessa, som är naturliga att driva i Norrland.
Notera att jag aldrig har förnekat att det är ett problem att man t.ex. måste ta sig två timmar med bil för att komma till närmaste förlossningsklinik i delar av Norrland som inte på något sätt är extremt glesbefolkade. Det är inte någon rimlig nivå på den samhällsservice som finns där, och i Nordnorge har man lyckats mycket bättre med det. Men diskussionen handlar inte om huruvida norrlänningar har rätt till sjukvård och utbildning på samma som andra svenskar, utan om det är vettigt att göra satsningar på högteknologisk tillverkningsindustri som kräver hundratals miljarder i kapital just i norra Norrland.
Sammanfattningsvis, för det första: Utan naturresurser som skog, älvar och malm, och relativ rättfram exploatering av dessa resurser, hade det inte ens funnits några svenskar där (däremot möjligen renskötande samer). På samma sätt finns nästan inga danskar på Grönland, trots att det är danskt territorium. Kanske kommer det finnas något fler i alla fall om några decennier om det blir tillräckligt lönsamt att exploatera de naturresurser som finns där.
Varför bygger inte Danmark batterifabriker på Grönland? Som jag har påpekat tidigare: Till skillnad från i Skellefteå finns outbyggd och därmed fortfarande outnyttjad vattenkraft där (och Grönland är inte heller helt täckt av is). Varför håller sig Island till aluminiumproduktion, för att göra sig av med sin överskottsel? Varför ger inte de sig in i batteribranschen, med all billig vattenkraft och geotermisk kraft som finns där?
Vilket för oss till det andra: Det finns ingen vettig anledning att förlägga någon sorts kapitalintensiv och högteknologisk industri till Norrland. Det är svårt nog (ofta omöjligt) att få det att funka i södra Sverige med helt annat klimat, mycket högre befolkningstäthet, alla skalfördelar som kommer med olika kluster (typ nätverk av underleverantörer till fordonsindustrin; kemisk industri som gärna vill vara hyfsat nära raffinaderier, och annan kemisk industri; den koncentration av högutbildad personal och konsulter i olika branscher man får som resultat av allt detta, osv.), närheten till kontinenten, etc.
Citat:
På samma sätt finns nästan inga danskar på Grönland, trots att det är danskt territorium. Kanske kommer det finnas något fler i alla fall om några decennier om det blir tillräckligt lönsamt att exploatera de naturresurser som finns där.
Varför bygger inte Danmark batterifabriker på Grönland? Som jag har påpekat tidigare: Till skillnad från i Skellefteå finns
outbyggd och därmed
fortfarande outnyttjad vattenkraft där (och Grönland är inte heller helt täckt av is). Varför håller sig Island till aluminiumproduktion, för att göra sig av med sin överskottsel? Varför ger inte de sig in i batteribranschen, med all billig vattenkraft och geotermisk kraft som finns där?
Danmark bygger inte företag på Grönland eftersom Grönland har självstyre och har haft det sedan 2009, så Grönland bestämmer själva vilka företag som ska etableras på Grönland och Grönland äger också sin egen undergrund. År 2017 bodde det 4 442 personer på Grönland som var födda i Danmark.