Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
När det gäller dynamiken mellan de två männen, är det extremt svårt att gissa. Jag har snöat in på teorin att det är Robert och "Stig" eller Vinof och "Stig" och jag kommer inte längre. Idébanken är tom.
Joegaggs ska iaf försöka tyda den spegelvända texten i brevet. Vi får se vad hen kommer fram till..
Ja, tankarna går ju lätt åt det hållet.
Angående dynamiken tycker jag att man utläsa en del av männens personlighet i hur de förhåller sig till LV.
Den mörka är ömsom hotfull och skriker, ömsom lite ömkande, klappar LV på kinden och säger att han ska springa hem till mamma och pappa.
Den blonde konstaterar mer att LV måste röjas ur vägen.
Meningsutbytet är kort och möjligt att övertolka, men om LV minns rätt tycker jag att det säger något om de bägge männens disparata karaktärer.
Det är oerhört intressant att se om det går att få fram mer text. Vilket fantastiskt jobb, JoeGaggs!
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Om LV:s historia är sann, känns det logiskt att gärningsmännen siktar på Eugeniavägen, vilket vi diskuterat tidigare i tråden.
Och det bör ha uppstått ett akut behov av att få bort BO från båten. Om man både ska hantera en död kropp och ett vittne (som man låter löpa) och dessutom huserar på en båt, verkar det osmart att dumpa kroppen eller kroppsdelar i vattnet.
Gör man så, underlättar man för vittnet och polisen.
Om kroppen parteras och flyttas från hamnen, har gärningsmännen åtminstone spätt ut riskerna så mycket, att de kan känna sig trygga.
Efter detta förfarande, kunde vittnet inte leda polisen till brottsplatsen.
Vad mer? FP1 låg så nära platsen där LV påstår att BO dog, att man måste fråga sig: varför har ingen tidigare lagt fram teorin att BO dog på en båt?
När man läst brevet, känns den teorin självklar.
Jag instämmer.
Tidigare vände jag mig mot teorin om båten, just eftersom man instinktivt tänker sig att det vore bättre att dumpa säckarna i vattnet, om man nu har tillgång till en båt.
Men med tanke på att denna plåtbåt tycks ha varit immobil, om än flytande, skulle det förfarandet närmast bli som att slänga ut säckarna genom fönstret.
Man kan ju även vända på det och ställa sig frågan: varför dumpades inte säckarna i vattnet, trots att fyndplats 1 låg på ett relativt behändigt avstånd? Det skulle kunna tyda på att gärningsmännen inte vill dra uppmärksamheten dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jaha nu kopplar jag.
LV menar nog att en av männen skrek "ungefär" (typ) detta till den andre, dvs "Han skrek typ att..."
Intressant att tolka "tup" som "typ", men det verkar inte passa in i meningarna.
Det står ju: "han skrek på (maskat) TUP(maskat) och något annat" respektive "och skrik tup(lång maskning) gav mej en örfil"
Jag får intrycket att ordet "tup" används som ett invektiv och eftersom LV i mångt och mycket skriver som det låter är det första TUP skrivet i versaler. I övrigt använder han gemener och versaler förhållandevis korrekt, även om det så klart förekommer en del fel.
Min tanke var alltså att det kan stå "han skrek på (något främmande språk) TUP(den blondes namn/smeknamn)" respektive "och skrik tup(den blondes namn/smeknamn direkt följt av den mörkes namn) gav mej en örfil)".
Jag vet inte om det här blir tydligare, och jag vet fortfarande inte om ordet tup eller liknande förekommer i andra språk och vad det då skulle betyda. Men så var min tankegång.