2024-09-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Om man ska vara exakt verkar brevet initialt ha dykt upp hos åklagaren, inte polisen. Det är ju värt att fundera en stund på...

Om det här vore ett vanligt toktips skulle man kunna förvänta sig att det antingen kom in efter t ex ett Efterlyst-inslag eller direkt till polisen, utan närmare angivelse.
Ifall det hade stått t ex "Pålisen Stockholm Da Costa" eller något liknande som adressat hade det varit mer i linje med Gypys övriga uttryckssätt.

Men dels har Gypsy antingen vetskap om eller har tagit reda på vem som är den aktuella åklagaren i fallet, dels har han involverat ytterligare en person (Lotta) för att säkerställa att brevet kommer fram.

Detta sammantaget ger intrycket av att Gypsy har lagt ner viss ansträngning på att förmedla den kunskap han tycker sig ha.

2009 uppmärksammades da Costa-fallet i pressen på nytt, både utifrån DNA-testningen och den kommande preskriptionen. Stefan Bergman uttalade sig då i tidningar (förmodligen även i TV), så Gypsy kan ju ha snappat upp hans namn och roll i det sammanhanget. Han känns dock inte som någon som hänger med i nyheterna, ifall det inte är något som rör honom personligen.

Det finns också ett intressant sammanträffande rent datummässigt:

Gypsy-brevet är registrerat som inkommet 2009-06-08. Det bör alltså ha skrivits och skickats/faxats strax innan.

2009-06-04, alltså fyra dagar innan, publiceras denna artikel i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/polisen-ger-upp/

Under rubriken "Polisen ger upp" behandlas att polisen inte får DNA-testa Gonerka och artikeln avslutas:

" Det innebär att ingen kommer dömas för det uppmärksammade styckmordsfallet, som preskriberas i jul.
- Nu görs ingenting av värde utan detta är ett ärende som väntar på preskription, säger chefsåklagare Stefan Bergman till DN."

En ytterligare anmärkning är att da Costas namn är felstavat i artikeln: "Catrin" utan e. Även Gypsy stavar ju fel till hennes namn, men är lite mer varierande och innovativ i stavningen...

Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att Gypsy läst denna artikel, noterat Stefan Bergmans namn och titel och slutligen beslutat sig för att försöka berätta sin historia.

Det låter väldigt logiskt alltihop.
Och kombinationen av stress och mental problematik (missbruk och diverse diagnoser) gjorde väl att brevet blev väldigt konstigt, trots att sakinnehållet är extremt intressant.
Man får förmoda att polisen gjorde någon sorts förhör med "Gypsy".

Jag tror inte att vi behöver hens personuppgifter för att begära ut de dokument som rör "Zigenar-brevet". Det bör gå att få loss en användbar information, med brevet som utgångspunkt.

Ja, "Lotta" verkar vara en förmedlande länk mellan "Gypsy" och åklagaren - antagligen är hon SOC-sekreterare, kurator, behandlingsansvarig inom psykiatrin eller dyl. Hon hade nog "Gypsys" förtroende och hjälpte hen över tröskeln så att säga.
Citera
2024-09-16, 09:38
Medlem
"Gypsy" är anmärkningsvärt dålig på att stava.
Hen hade bla svårt med dubbla konsonanter.
Ett exempel är "digerpipan". Det som åsyftas är såklart en diggerpipa, en gammaldags pipa med långt böjt skaft. "Gypsy" nämner antagligen diggerpipan för att få pondus, stärka sin trovärdighet.
Och det funkar ju. Den detaljen ger styrka åt berättelsen. Det finns knappt någon utanför flumkretsarna som skiljer på olika sorters haschpipor och kallar dem olika saker.
"Gypsy" var en haschtomte, som det verkar - en "flömare".
Det är intressant, eftersom R var en storkonsument av hasch.
R verkar ha puffat dagligen på 80-talet. Han var storrökare. Det verkar sannolikt att R och "Gypsy" råkade på varandra vid flera tillfällen, pga haschet. Även BO rökte hasch men haschet var bara ett komplement till andra grejer.
Citera
2024-09-16, 11:35
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Förlåt, men jag förstår inte i vilket syfte Frigell skulle påstå att Vinof var skäligen misstänkt, om han inte de facto var det (av polisen).

Brevet är ju riktat till chefsåklagare Stefan Bergman som antingen borde veta huruvida Vinof var skäligen misstänkt eller ej, alternativt med lätthet skulle kunna ta reda på det. Därför skulle det vara meningslöst för Frigell att slänga ur sig något sådant utan belägg. Bergman torde knappast bara lita på hans ord i den frågan.

Det jag tycker är intressant med brevet är dels det bilagda PM som omnämns, som bör förklara omständigheterna kring Vinofs misstankestatus, dels att Vinof skulle vara misstänkt 2009 när han avled 2005.

Därför att han var advokat, advokater gör så. De försöker påverka på olika sätt, för att fria sina klienter och själva få ära och berömmelse.

"Syftet?" Advokaten måste ha ett bra SKÄL för att åklagaren ska besluta om dna-analys. Det duger inte att advokaten önskar sig en dna-analys i present.
I sitt PM försöker advokaten troligen övertyga åklagaren med diverse indicier.

Som sagt, vem som helst kan skriva/säga att nån är misstänkt, skäligen misstänkt eller liknande. Det gäller även advokater i icke-offentliga sammanhang.
Citera
2024-09-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"Gypsy" är anmärkningsvärt dålig på att stava.
Hen hade bla svårt med dubbla konsonanter.
Ett exempel är "digerpipan". Det som åsyftas är såklart en diggerpipa, en gammaldags pipa med långt böjt skaft. "Gypsy" nämner antagligen diggerpipan för att få pondus, stärka sin trovärdighet.
Och det funkar ju. Den detaljen ger styrka åt berättelsen. Det finns knappt någon utanför flumkretsarna som skiljer på olika sorters haschpipor och kallar dem olika saker.
"Gypsy" var en haschtomte, som det verkar - en "flömare".
Det är intressant, eftersom R var en storkonsument av hasch.
R verkar ha puffat dagligen på 80-talet. Han var storrökare. Det verkar sannolikt att R och "Gypsy" råkade på varandra vid flera tillfällen, pga haschet. Även BO rökte hasch men haschet var bara ett komplement till andra grejer.

Bara en klargörande detalj, "Diggerpipan" var den mest förekommande hashpipan (ja kanske tom fortfarande) på den tiden. I princip alla flummare använde den. Man kunde tom i tobaksaffärernas skyltfönster se en reklamskylt "här säljes den populära Diggerpipan". De förstod bara inte varför... Så det var ett redskap inte ett tecken på någon slags dignitet.
Citera
2024-09-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja alltså du har helt annan personkoll, jag har aldrig träffar någon av dem eller vet vad de gick på eller inte. Förstår det är skillnader uppåt eller neråt och mellan sprutnarkomaner och ”vanliga” mussbrukare men absolut inte några namn på inblandade mer än möjligen B Alm då.

”S” vet jag isf inte var han placerar sig mer än kompis med BA och säkert hang around på E-vägen.

Kan återigen poängtera "Skrikjörgen" och "Stig" är inte samma person. Stig har jag aldrig träffat men Jörgen var kanske strax under medellängd med cendre/ mörkblont hår som var krusigt/lockigt. Dessutom har jag aldrig lagt märke till att CdC skulle varit s.k tattare. Men det kanske man inte märker när man umgås med en person. Ännu mindre tro på att SS skulle varit det träffade en gång hennes mamma såg inga tecken på sådana drag men vad vet jag. Följer med stort intresse och tillförsikt debatten som påföljt Dropboxbrevet och det verkar ju väldigt lovande. Kommer vi någonsin få veta sanningshalten i detta? Är allt sant, 50% eller inget? Finns naturligtvis detaljer att haka upp sig på, tex tycker jag det går väldigt fort och kanske lite onaturligt från att man öppnar en båtlucka, flyr men blir omedelbart jagad (i bil?). Och dessutom upphunnen? I den terrängen kanske man lätt till fots skulle kunnat undgå förföljare? Här kan vi föra ändlösa diskussioner om trolighet så alla får bilda sin egen uppfattning. Hoppas det går att få fram ytterligare information om detta brev.
Citera
2024-09-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Bara en klargörande detalj, "Diggerpipan" var den mest förekommande hashpipan (ja kanske tom fortfarande) på den tiden. I princip alla flummare använde den. Man kunde tom i tobaksaffärernas skyltfönster se en reklamskylt "här säljes den populära Diggerpipan". De förstod bara inte varför... Så det var ett redskap inte ett tecken på någon slags dignitet.

Nej, jag förstår att det inte var ett tecken på dignitet.
Det var inte så jag menade.
Jag menade bara att diggerpipan är en tidsbunden detalj, som säger mycket om avsändarens ålder och trovärdighet. Frågar man någon som är 10 år yngre än "Gypsy", vet den personen inte vad en diggerpipa är. Bara det faktum att "Gypsy" nämner diggerpipan, betyder att "Gypsy" inte har hittat på sin livsstil och historik etc. hade brevet varit fejk, hade det stått "holk" eller bara "pipa".

Jag tycker själv att jag har ovanligt detaljerade kunskaper om missbrukarkulturen, men även för mig var ordet diggerpipa nytt. Det är en djungel därute och man lär sig varje dag.

Tack för att du orkar vara kvar i tråden, som inte sällan präglas av tjafs och OT-inlägg.

Jag har märkt att tråden tystnat i perioder, efter att dropboxen postades.

Helt plötsligt är det knäpptyst i flera timmar, och det beror på att det skrivs skitinlägg, som raderas.

Och så blir moderatorn sur och skriver en allmän varning.

Så har det varit i flera år .... tack för att du står ut med oss.
Citera
2024-09-16, 12:40
Medlem
Citat:
Tack för klargörande. Då är jag med.
Ok, brevet dyker upp hos polisen 2009, och Gypsy bör ha varit 40-45 år när hen skrev brevet.
I brist på bättre ord, tycker jag att brevet är anmärkningsvärt primitivt, med tanke på Gypsys ålder.
Detta måste vara en djupt problematisk person.

Vad jag vet är S barnlös.

Hans asociala livsstil och hans personliga problematik, har nog omöjliggort normala relationer, familjeliv osv.

Då bör väl gypsy vara ca 15-20 -ish år 1984? Jag misstänker att gypsy är något av ett barn av sin tid. Kanske aldrig gått i någon riktig grundskola utan lärt sig det viktigaste av någon i sin närhet.
Han skriver som han pratar väldigt fonetiskt utan grammatik, rättstavning eller med några direkta meningsuppbyggnader. Berättartekniken är det inget fel på, snarare tvärtom faktiskt mycket känslomässigt och detaljrikt.

Man ska nog komma ihop samtiden och närhistorien då gypsy killen växer upp för att få en uppfattning om honom och brevet.

Många olika romergrupper (idag fem officiella grupper: Resandefolket, svenska Romer, finska Romer, utomnordiska Romer och nyanlända Romer)
fick inte tillgång till bostäder eller ville ens bo på det viset. Långt in på 60-talet bodde de i Stockholm i 2 husvagnsläger eller tältläger med egenbyggda baracker etc
Dessa var Skarpnäckslägret och Ekstubben.

De var rädda för det mesta sjukvård, baravårdsventraler, polis och övriga myndigheter etc. och höll sig till sitt.
Skola var inte heller någon prioritet. Det tog väldigt lång tid innan alla kommit ut/in i samhället fick bostäder, skolgång, jobb etc.

Sen kom nog inte gypsy ursprungligen från Sverige, vilket kan betyda att han varit på resande fot i hela livet mer eller mindre tills hans familj kanske hamnar i något tältläger i Stockholm och sen får boende i Västra Skogen med styvfarsan.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-16 kl. 12:44.
Citera
2024-09-16, 12:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
BB utreddes tydligen, enligt DN. Om du söker i Dropbox, box 36 finns en artikel med titeln "Ny man utreds i styckmordsmål" där polisen bekräftar att de har fått en träff på en man som det tipsades om 2005 och det ska utredas vidare.

DNA-testningen verkar dock väldigt svår att få grepp om och i samma box såg jag en fullkomligt bisarr sak som borde göra en viss person i tråden väldigt glad.

På ett utskrivet mail från Anders Burén till Bertil Salin och Magnus Sallrot skickat 06-20-07 sitter det fastklistrat gula postit-lappar.

Mailet handlar om att Burén inte har hittat sparat DNA-material från en maskad person, men att Per Lindeberg tydligen har funnit det (!).

Det extraordinära är vad som står på en av lapparna. Där tycks det stå, med reservation för att jag har misstolkat den lite otydliga handstilen:
"Handduk
10 hårstrå
1 från da Costa
9 Arkitekten
"

Vad är detta?

Stort tack för att du uppmärksammar detta, det sista vittnet är ofta centralt i en brottsutredning men av någon anledning så utreddes inte arkitekten trots hans täta kontakt med CdC den sista tiden.

En fråga nu costa-mop, har denna nya märkliga omständighet ändrat din bild av fallet?
Citera
2024-09-16, 12:58
Medlem
Citat:
Då bör väl gypsy vara ca 15-20 -ish år 1984? Jag misstänker att gypsy är något av ett barn av sin tid. Kanske aldrig gått i någon riktig grundskola utan lärt sig det viktigaste av någon i sin närhet.
Han skriver som han pratar väldigt fonetiskt utan grammatik, rättstavning eller med några direkta meningsuppbyggnader. Berättartekniken är det inget fel på, snarare tvärtom faktiskt mycket känslomässigt och detaljrikt.

Man ska nog komma ihop samtiden och närhistorien då gypsy killen växer upp för att få en uppfattning om honom och brevet.

Många olika romergrupper (idag fem officiella grupper: Resandefolket, svenska Romer, finska Romer, utomnordiska Romer och nyanlända Romer)
fick inte tillgång till bostäder eller ville ens bo på det viset. Långt in på 60-talet bodde de i Stockholm i 2 husvagnsläger eller tältläger med egenbyggda baracker etc
Dessa var Skarpnäckslägret och Ekstubben.

De var rädda för det mesta sjukvård, baravårdsventraler, polis och övriga myndigheter etc. och höll sig till sitt.
Skola var inte heller någon prioritet. Det tog väldigt lång tid innan alla kommit ut/in i samhället fick bostäder, skolgång, jobb etc.

Sen kom nog inte gypsy ursprungligen från Sverige, vilket kan betyda att han varit på resande fot i hela livet mer eller mindre tills hans familj kanske hamnar i något tältläger i Stockholm och sen får boende i Västra Skogen med styvfarsan.

Mycket intressant inlägg!

Det finns tom en speciell term som beskriver romers förakt för det normala samhället.
detta förakt påverkar romernas skolgång, deras yrkesliv osv.

Jag misstänker att "Gypsy" tillhör en romsk kultur, som är så obskyr och ljusskygg, att inte ens den mest ambitiösa etnolog förstår sig på den. Romska haschtomtar, vem är expert på dem?

Jag tror att du har helt rätt - brevet präglas av konstigt språk för att "Gypsy" talar dålig svenska och har minst sagt bristande skolgång.

Och addera sedan mångårigt missbruk och psykiska problem, så blir brevskrivandet med nödvändighet konstigt och excentriskt.

Och att "Gypsy" inte hörde av sig till polisen förrän 2009, hänger nog ihop med en allmän avsky mot samhället.

"Gypsy" är nog en riktig gränsvarelse, som lever och dör i en skuggvärld som inte ens polisen har koll på.
Citera
2024-09-16, 13:07
Medlem
Citat:
Oj, det är "spökext" på varannan sida.
Man kan ju skärmdumpa sidor och vända på dem i Photoshop eller liknande. Inte så svårt.

Jag testade idag och det var ju lätt.

Detta är verklighet nördarnas paradis 👍

Detta brev går inte att få grepp om.
Men massor av detaljer sticker ju ut.

Notera kepsen i slutet av brevet.

Vem f-n avslutar ett sånt här brev med "Jag lyfter på kepsen?"

En psykiskt avvikande person, antagligen.
Eller en romsk man, med gubbkeps.

Visst brukar finska romska män bära keps?

Att den märkliga brevskrivaren lyfter på kepsen, är enbart intressant för att han kallas "gypsy" i brevet.

En liten reflektion
Som jag skrev tidigare är romsk kultur byggd på patriarkalisk hierarki. Äldremän bestämmer, de har äldreråd tex. Men även lärda, skolade har respekten. Kvinnor bestämmer i hemmet och alla yngre är underdåniga dessa.

Detta med att avsluta med ”lyfta på kepsen” för någon högre är ganska synonymt med ”lyfta på hatten” irl, ett ödmjukt och respektfullt avslut av en lägre stående inom gypsy kulturen som hela tiden skriver hur han tänker och gör snarare än med korrekt svenska. Inte nog med att han skriver efter ljud han skriver nog även efter bilder.

Mycket intressant att studera.
Citera
2024-09-16, 13:08
Medlem
Citat:
Om man ska vara exakt verkar brevet initialt ha dykt upp hos åklagaren, inte polisen. Det är ju värt att fundera en stund på...

Om det här vore ett vanligt toktips skulle man kunna förvänta sig att det antingen kom in efter t ex ett Efterlyst-inslag eller direkt till polisen, utan närmare angivelse.
Ifall det hade stått t ex "Pålisen Stockholm Da Costa" eller något liknande som adressat hade det varit mer i linje med Gypsys övriga uttryckssätt.

Men dels har Gypsy antingen vetskap om eller har tagit reda på vem som är den aktuella åklagaren i fallet, dels har han involverat ytterligare en person (Lotta) för att säkerställa att brevet kommer fram.

Detta sammantaget ger intrycket av att Gypsy har lagt ner viss ansträngning på att förmedla den kunskap han tycker sig ha.

2009 uppmärksammades da Costa-fallet i pressen på nytt, både utifrån DNA-testningen och den kommande preskriptionen. Stefan Bergman uttalade sig då i tidningar (förmodligen även i TV), så Gypsy kan ju ha snappat upp hans namn och roll i det sammanhanget. Han känns dock inte som någon som hänger med i nyheterna, ifall det inte är något som rör honom personligen.

Det finns också ett intressant sammanträffande rent datummässigt:

Gypsy-brevet är registrerat som inkommet 2009-06-08. Det bör alltså ha skrivits och skickats/faxats strax innan.

2009-06-04, alltså fyra dagar innan, publiceras denna artikel i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/polisen-ger-upp/

Under rubriken "Polisen ger upp" behandlas att polisen inte får DNA-testa Gonerka och artikeln avslutas:

"Det innebär att ingen kommer dömas för det uppmärksammade styckmordsfallet, som preskriberas i jul.
- Nu görs ingenting av värde utan detta är ett ärende som väntar på preskription, säger chefsåklagare Stefan Bergman till DN."

En ytterligare anmärkning är att da Costas namn är felstavat i artikeln: "Catrin" utan e. Även Gypsy stavar ju fel till hennes namn, men är lite mer varierande och innovativ i stavningen...

Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att Gypsy läst denna artikel, noterat Stefan Bergmans namn och titel och slutligen beslutat sig för att försöka berätta sin historia.

Notera postit-lappen i början av brevet:

OM KONTAKT ÖNSKAS VG GÅ GENOM AVDELNINGSCHEF

"Gyspsy" satt med största sannolikhet på en sjukhusavdelning.
Jag gissar på en missbruksavdelning eller en psykavdelning.
"Gypsy" har nog fått förtroende för personalen och snackar ut....
Citera
2024-09-16, 13:14
Medlem
Citat:
En liten reflektion
Som jag skrev tidigare är romsk kultur byggd på patriarkalisk hierarki. Äldremän bestämmer, de har äldreråd tex. Men även lärda, skolade har respekten. Kvinnor bestämmer i hemmet och alla yngre är underdåniga dessa.

Detta med att avsluta med ”lyfta på kepsen” för någon högre är ganska synonymt med ”lyfta på hatten” irl, ett ödmjukt och respektfullt avslut av en lägre stående inom gypsy kulturen som hela tiden skriver hur han tänker och gör snarare än med korrekt svenska. Inte nog med att han skriver efter ljud han skriver nog även efter bilder.

Mycket intressant att studera.

Intressanta reflektioner, minst sagt.
Vi behöver nog inte tvivla på att brevet verkligen kommer från en "gyspsy".

Och om så är fallet, funderar man såklart de på romer som fanns i närheten.
Den romska subkulkturen i S-holm var ju inte stor på 80-talet. Var det ens 1000 personer?
Och de romer som levde som "Gypsy", måste ha rört sig i extremt snäva kretsar.

För tunga missbrukare, som var marginaliserade av tre skäl (pga att de missbrukade, för att
de var kriminella och för att de var romer) måste de sociala kretsarna ha varit lätta att överblicka.

Av ovan nämnda skäl, gissar jag att en kille som "Gypsy" sprang på "Stig" och liknande personer.

Vi har ju sett hur "Stig" och Vinof drogs till varandra och vi ser romska namn dyka upp här och var i i utredningen.

Mkt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in