2024-09-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Du skulle inte vilja länka? Hittar inget Uppdrag Granskning med det namnet på Youtube.

Sorry, Debatt hette programmet

https://youtu.be/hdX5E5Z3Bu0?feature=shared

Mycket intressant avsnitt.
GW saknar skam som sagt var.
Oavsett om han gjort succé eller skitit i det blå skåpet, är han självgodheten själv.

Att han själv försvarat en värdelös utredning offentligt, stör inte honom. Hela han är teflon.

Vad har han för diagnos?
Citera
2024-09-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Oavsett om han gjort succé eller skitit i det blå skåpet, är han självgodheten själv.

Att han själv försvarat en värdelös utredning offentligt, stör inte honom. Hela han är teflon.

Vad har han för diagnos?

Tusen tack, ska kika nu.
Citera
2024-09-23, 19:42
Medlem
Vi har längre bak i tråden redovisat för att mördare/styckmördare ofta agerar irrationellt, framförallt om droger och/eller psykisk sjukdom är inblandat. Detta blir extra tydligt om fallet faktiskt skulle vara så att CdC blev bragd om livet på en båt inte långt ifrån FP1, alternativt på E-vägen 25 bokstavligen ett stenkast ifrån FP2. Det brukar pratas om att ”Man skiter inte där man äter”. Men i såna fall skulle det gamla uttrycket inte gå att applicera här. Det rimliga vore ju att man skulle vilja göra sig av med ett lik så långt bort som möjligt ifrån en plats där man dels har huserat frekvent innan, och t.o.m kommer att husera efteråt. Men som sagt, en psykiskt sjuk missbrukare kanske inte resonerar så överhuvudtaget. Det finns flera kända fall där gärningsmannen har krävt ned kropparna på sin egen tomt, eller spolat ned kroppsdelar i sitt eget avlopp. I de fallet har det handlat med personer med någon allvarlig psykisk störning. Så, det är inte omöjligt att fallet var detsamma med CdC’s gärningsman.
Citera
2024-09-23, 20:55
Medlem
Citat:

Vad har han för diagnos?

Följ pengarna .. han är anställd av staten och säger vad han blir tillsagd. Precis som han sitter och kacklar i SVT igen. Statens största marknadsföringsplats, snart värre än Pravda tv.
Citera
2024-09-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Vi har längre bak i tråden redovisat för att mördare/styckmördare ofta agerar irrationellt, framförallt om droger och/eller psykisk sjukdom är inblandat. Detta blir extra tydligt om fallet faktiskt skulle vara så att CdC blev bragd om livet på en båt inte långt ifrån FP1, alternativt på E-vägen 25 bokstavligen ett stenkast ifrån FP2. Det brukar pratas om att ”Man skiter inte där man äter”. Men i såna fall skulle det gamla uttrycket inte gå att applicera här. Det rimliga vore ju att man skulle vilja göra sig av med ett lik så långt bort som möjligt ifrån en plats där man dels har huserat frekvent innan, och t.o.m kommer att husera efteråt. Men som sagt, en psykiskt sjuk missbrukare kanske inte resonerar så överhuvudtaget. Det finns flera kända fall där gärningsmannen har krävt ned kropparna på sin egen tomt, eller spolat ned kroppsdelar i sitt eget avlopp. I de fallet har det handlat med personer med någon allvarlig psykisk störning. Så, det är inte omöjligt att fallet var detsamma med CdC’s gärningsman.

Högst troligt helt irrationellt konsekvenstänk av missbrukarhjärnor och en psykisk störd person.

För övrigt vem saboterar hos en arbetsgivare, där lönen kommer i från till hela familjen dessutom?
Robert snodde inte bara en utan 2 bussar av VO
På E-vägen. Den första redan -82 (den kvaddades totalt om jag inte missminner mig) och nästa ”busstur” tog han och M -84. Massor blev även stulet och försvann från E-vägen 25 enligt VO. Var det R som behövde cashen eller fler?

Sen har även parteringen av kroppen diskuterats flitigt med en del olika infallsvinklar som att dölja sexuellt våld, transportstyckning etc. Men aldrig riktigt kommit i klarhet till ”husmorsstyckningstekniken” som användes enligt JR.

För att nu fått BP lokaliserad till en båt, en jäkla ful, rostig brun plåtbåt med lucka och väldigt mörker, enligt vittnesuppgift, till att någon i tråden nämnde ev en ”mudderbåt”. Dessa mudderbåtar kan ha ett LITET utrymme i själva skrovet för att uppehålla sig i /förvara saker i, kan iså fall typen av styckning förklaras av en snål platsbrist i själva båten?
De kunde inte gärna göra det uppe på däck med risk att bli upptäckta, så långt tänkt de. Eller är det bara resultatet av en psyksjuk persons verk eller en kombo av allt? Svaret får man nog aldrig helt veta.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-23 kl. 21:25.
Citera
2024-09-23, 22:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

När det gäller dynamiken mellan de två männen, är det extremt svårt att gissa. Jag har snöat in på teorin att det är Robert och "Stig" eller Vinof och "Stig" och jag kommer inte längre. Idébanken är tom.

Joegaggs ska iaf försöka tyda den spegelvända texten i brevet. Vi får se vad hen kommer fram till..
Ja, tankarna går ju lätt åt det hållet.

Angående dynamiken tycker jag att man utläsa en del av männens personlighet i hur de förhåller sig till LV.

Den mörka är ömsom hotfull och skriker, ömsom lite ömkande, klappar LV på kinden och säger att han ska springa hem till mamma och pappa.

Den blonde konstaterar mer att LV måste röjas ur vägen.

Meningsutbytet är kort och möjligt att övertolka, men om LV minns rätt tycker jag att det säger något om de bägge männens disparata karaktärer.

Det är oerhört intressant att se om det går att få fram mer text. Vilket fantastiskt jobb, JoeGaggs!
Citat:
Om LV:s historia är sann, känns det logiskt att gärningsmännen siktar på Eugeniavägen, vilket vi diskuterat tidigare i tråden.

Och det bör ha uppstått ett akut behov av att få bort BO från båten. Om man både ska hantera en död kropp och ett vittne (som man låter löpa) och dessutom huserar på en båt, verkar det osmart att dumpa kroppen eller kroppsdelar i vattnet.

Gör man så, underlättar man för vittnet och polisen.

Om kroppen parteras och flyttas från hamnen, har gärningsmännen åtminstone spätt ut riskerna så mycket, att de kan känna sig trygga.

Efter detta förfarande, kunde vittnet inte leda polisen till brottsplatsen.

Vad mer? FP1 låg så nära platsen där LV påstår att BO dog, att man måste fråga sig: varför har ingen tidigare lagt fram teorin att BO dog på en båt?

När man läst brevet, känns den teorin självklar.
Jag instämmer.

Tidigare vände jag mig mot teorin om båten, just eftersom man instinktivt tänker sig att det vore bättre att dumpa säckarna i vattnet, om man nu har tillgång till en båt.

Men med tanke på att denna plåtbåt tycks ha varit immobil, om än flytande, skulle det förfarandet närmast bli som att slänga ut säckarna genom fönstret.

Man kan ju även vända på det och ställa sig frågan: varför dumpades inte säckarna i vattnet, trots att fyndplats 1 låg på ett relativt behändigt avstånd? Det skulle kunna tyda på att gärningsmännen inte vill dra uppmärksamheten dit.

Citat:
Jaha nu kopplar jag.
LV menar nog att en av männen skrek "ungefär" (typ) detta till den andre, dvs "Han skrek typ att..."
Intressant att tolka "tup" som "typ", men det verkar inte passa in i meningarna.

Det står ju: "han skrek på (maskat) TUP(maskat) och något annat" respektive "och skrik tup(lång maskning) gav mej en örfil"

Jag får intrycket att ordet "tup" används som ett invektiv och eftersom LV i mångt och mycket skriver som det låter är det första TUP skrivet i versaler. I övrigt använder han gemener och versaler förhållandevis korrekt, även om det så klart förekommer en del fel.

Min tanke var alltså att det kan stå "han skrek på (något främmande språk) TUP(den blondes namn/smeknamn)" respektive "och skrik tup(den blondes namn/smeknamn direkt följt av den mörkes namn) gav mej en örfil)".

Jag vet inte om det här blir tydligare, och jag vet fortfarande inte om ordet tup eller liknande förekommer i andra språk och vad det då skulle betyda. Men så var min tankegång.
Citera
2024-09-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Kan återigen poängtera "Skrikjörgen" och "Stig" är inte samma person. Stig har jag aldrig träffat men Jörgen var kanske strax under medellängd med cendre/ mörkblont hår som var krusigt/lockigt. Dessutom har jag aldrig lagt märke till att CdC skulle varit s.k tattare. Men det kanske man inte märker när man umgås med en person. Ännu mindre tro på att SS skulle varit det träffade en gång hennes mamma såg inga tecken på sådana drag men vad vet jag. Följer med stort intresse och tillförsikt debatten som påföljt Dropboxbrevet och det verkar ju väldigt lovande. Kommer vi någonsin få veta sanningshalten i detta? Är allt sant, 50% eller inget? Finns naturligtvis detaljer att haka upp sig på, tex tycker jag det går väldigt fort och kanske lite onaturligt från att man öppnar en båtlucka, flyr men blir omedelbart jagad (i bil?). Och dessutom upphunnen? I den terrängen kanske man lätt till fots skulle kunnat undgå förföljare? Här kan vi föra ändlösa diskussioner om trolighet så alla får bilda sin egen uppfattning. Hoppas det går att få fram ytterligare information om detta brev.

Märker jag missat lite i tråden här med. Fint med den detaljerade beskrivningen av denna Jörgen, verkar annars som det florerat lite olika uppgifter om hans utseende i tråden.

Sen det här med tattare, finnromer, resandesläkter eller andra romer för den delen skulle jag vilja säga att märks eller märks inte beroende på deras kultur.

Men många resandesläkter som kom till Sverige redan på 50-60-talet talet hade tidiga rötter i Norden och prata redan svenska språket eller finlandssvenska. Många hade även mer nordiska färger och deras barn försvenskades sen ännu mer genom skola och jobb och upptogs snabbt i samhället.

Jag tror inte du märkte något alls på tjejerna, kanske om du frågat C s mamma hade svaret kanske varit lite annorlunda. (Saba tror jag kanske inte helt hade de rötterna ens om några) De tidigare generationerna resande var förtryckta grupper, inte minst under 2WW, sen efterföljande tvångssteriliserades många inom den svenska vården något staten sen erkände först på -90 talet och betala ut ersättning för osv. De har varit rädda för samhället, poliser, barnavård etc så kanske det märktes i viss otrygghet i samhället, inre stress och rastlöshet mer i fg generation.

Hade inte brevet varit äkta hade aldrig åklagaren byggt ett case på det med dna-testning och olika brottsrubriceringar på 2 namngivna personer. För exakt vem som gör vad med CDC framkommer inte ur brevet. LV, brevskrivaren bönar nästan om att få vittna helt öppet. Humm vet han Stig sitter inne på rättspsyk kanske..

Frågan är nog snarare varför det har mörkats?
Citera
2024-09-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, de senaste årens framsteg har varit oerhört klargörande beträffande den värld CdC rörde sig i och vilka reella risker hon utsattes (och utsatte sig själv) för.

Från den officiella utredningen är det ju egentligen bara det allra första, inledande skedet som är av värde om man vill veta vad som hände CdC.

Den resterande, ideologiskt indoktrinerade delen av utredningen är ju närmast av sociologiskt intresse. Jag tycker dock att särskilt bisarra detaljer kan vara värda att lyfta fram på nytt.

Vad jag intresserar mig för beträffande den officiella utredningen är egentligen hur och varför den havererade, om det berodde på bristande kompetens eller skedde avsiktligt.

Det finns några brytningspunkter där ett adekvat polisarbete bedrivs (besök på Eugeniavägen 25, efterforskningar kring en märklig lastbil), men dessa ansatser tycks stanna av efter ett första trevande försök. Som jag uppfattar det rör det insatser som på något sätt är kopplade till Eugeniavägen i allmänhet och Vinof med anhang i synnerhet.

Personligen tror jag inte polisen på den tiden egentligen var särskilt kompetenta, inte heller de i utredning nr 2 utan tvärtom ganska enkelspåriga och många envetna. Sen har både polisutbildning och forensiker-/dna utvecklingen fullständigt exploderat. Nya tider nya möjligheter att lösa fallet har uppstått. Men då har man istället mörkat en stor viktig del av utredningen och lagt locket på. Av vilken anledning kan man fråga sig.

Det som jag personligen tycker mest över i saken är att man överhuvudtaget tillåts stänga en olöst mordutredning och korsfästa oskyldiga människor.

Det borde alltid vara möjligt att åtala en mördare. Vara en självklar rättighet för varje medborgare i en demokrati och rättsstat som Sverige.

Särskilt när de bevisligen både haft tillgång till vittne och form av erkännande från namngiven person mtp de exakta brottsrubriceringarna.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-23 kl. 23:40.
Citera
2024-09-24, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Märker jag missat lite i tråden här med. Fint med den detaljerade beskrivningen av denna Jörgen, verkar annars som det florerat lite olika uppgifter om hans utseende i tråden.

Sen det här med tattare, finnromer, resandesläkter eller andra romer för den delen skulle jag vilja säga att märks eller märks inte beroende på deras kultur.

Men många resandesläkter som kom till Sverige redan på 50-60-talet talet hade tidiga rötter i Norden och prata redan svenska språket eller finlandssvenska. Många hade även mer nordiska färger och deras barn försvenskades sen ännu mer genom skola och jobb och upptogs snabbt i samhället.

Jag tror inte du märkte något alls på tjejerna, kanske om du frågat C s mamma hade svaret kanske varit lite annorlunda. (Saba tror jag kanske inte helt hade de rötterna ens om några) De tidigare generationerna resande var förtryckta grupper, inte minst under 2WW, sen efterföljande tvångssteriliserades många inom den svenska vården något staten sen erkände först på -90 talet och betala ut ersättning för osv. De har varit rädda för samhället, poliser, barnavård etc så kanske det märktes i viss otrygghet i samhället, inre stress och rastlöshet mer i fg generation.

Hade inte brevet varit äkta hade aldrig åklagaren byggt ett case på det med dna-testning och olika brottsrubriceringar på 2 namngivna personer. För exakt vem som gör vad med CDC framkommer inte ur brevet. LV, brevskrivaren bönar nästan om att få vittna helt öppet. Humm vet han Stig sitter inne på rättspsyk kanske..

Frågan är nog snarare varför det har mörkats?

Det är mycket att läsa ikapp, men jag kan iaf dementara att S satt på Udden eller liknande institution 2009.
Jag är 99% säker på att han rörde sig fritt och hade fast bostad 2009.

Att han vårdats inom rättspsykiatrin, är jag hyfsat säker på. Det bör ha skett under nittiotalet.

Om LV visste vem S var och ansåg att han var inblandad i mordet, är det inte konstigt att det dröjde till 2009 innan brevet skrevs.

En person som S är märkligt långsint, paranoid och tankemässigt oförutsägbar. Dessutom är han fysiskt farlig. Vem vet vad han hittar på?
Citera
2024-09-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Följ pengarna .. han är anställd av staten och säger vad han blir tillsagd. Precis som han sitter och kacklar i SVT igen. Statens största marknadsföringsplats, snart värre än Pravda tv.

GW:s dubbla (eller rättare sagt multipla) roller, som han jonglerar med som en cirkusartist, förtjänar en egen tråd. Han lyckas sälja in sig som Sveriges skönaste gubbe, killgissa 24/7, var omotiverat dryg, gegga ihop arbete och mediaframträdanden, få fet lön från staten, låtsas att han är som vem som helst, se ut som arbetarklass, vara stenrik och vara hela Sveriges krimguru, fast han gissar helt åt h-e hälften av tiden.

On topic kan man konstatera att han sagt en enda vettig sak om da Costa-fallet: han varnade tidigt för att polisens och domstolarnas arbete var rättsvidrigt, att det handlade om justitiemord.

Allt övrigt som han bidragit med, är helt uppåt väggarna, bla gärningsmannaprofilen, som består av fullständigt omotiverade antaganden, totalt gripna ur luften. Med tanke på GW:s solida rykte som krimguru, är gärningsmannaprofilen anmärkningsvärt dålig.

Vissa punkter är helt absurda.

Gärningsmannaprofilen brukade vara tillgänglig på sajten Da Costa-arkivet, men bildlänken fungerar tyvärr inte längre. Om någon har GW:s knasiga gärningsmannaprofil, posta gärna länk.

Jag vill minnas att GW påstod att GM bodde på "nedre botten". Verkligen?

Jag är inte kriminolog men tom jag fattar att man inte kan utläsa vilket våningsplan GM bodde på, med utgångspunkt från 70% av en upphittad, styckad kropp.

"Inte psykiskt sjuk" är en annan rolig punkt. Maniker och psykospatienter kan alltså inte partera kroppar på ett rationellt/praktiskt sätt, dumpa dem i i tätort och komma undan polisen?

Intressant att veta....

Solnamannen var fö psykiskt sjuk och låg på psyket på våren 1985.

Aj aj aj...
Citera
2024-09-24, 09:06
Medlem
Citat:
Det är mycket att läsa ikapp, men jag kan iaf dementara att S satt på Udden eller liknande institution 2009.
Jag är 99% säker på att han rörde sig fritt och hade fast bostad 2009.

Att han vårdats inom rättspsykiatrin, är jag hyfsat säker på. Det bör ha skett under nittiotalet.

Om LV visste vem S var och ansåg att han var inblandad i mordet, är det inte konstigt att det dröjde till 2009 innan brevet skrevs.

En person som S är märkligt långsint, paranoid och tankemässigt oförutsägbar. Dessutom är han fysiskt farlig. Vem vet vad han hittar på?

Ja det är nog ingen tillfällighet att brevet lät vänta 25 år på sig och dök upp i sista minuten på Åkl bord.

Som du skriver var det en oerhört farlig och opålitlig man LV råkar ut för.

Det hela blir inte bättre av att både LV och hans familj kände till honom sen tidigare. Många inom deras ”grupp där alla känner alla” visste säkert att allt inte stod helt rätt till med honom psykiskt. Det brukar förr eller senare lysa igenom när medicinering inte sköts och missbruket tar över.

Det fanns klart mycket god anledning att styvpappan ordna med så LV ögonblickligen fick tillbringa ett år ”under radar” i Borås.

Inte förvånad att han hade eget boende på 90-talet, det blev resultatet av psykiatrireformen som då infördes för att kommunerna skulle bära kostnaderna och mentalsjukhusen läggas ner.

De psykiskt sjuka i samhället fick eget boende med stöd av skötare för medicinering etc och daglig verksamhet inom öppenpsykiatrin även några så dåliga att de placerades i helt slutna gruppboende på enskilda rum.

Det inkludera även alla psykiskt sjuka grupper av kriminella, missbrukare, våldtäktsmän, mördare, pedofiler etc. Så länge de inte blev dömda till rättspsykiatrisk vård vill säga.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-24 kl. 09:47.
Citera
2024-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
GW:s dubbla (eller rättare sagt multipla) roller, som han jonglerar med som en cirkusartist, förtjänar en egen tråd. Han lyckas sälja in sig som Sveriges skönaste gubbe, killgissa 24/7, var omotiverat dryg, gegga ihop arbete och mediaframträdanden, få fet lön från staten, låtsas att han är som vem som helst, se ut som arbetarklass, vara stenrik och vara hela Sveriges krimguru, fast han gissar helt åt h-e hälften av tiden.

On topic kan man konstatera att han sagt en enda vettig sak om da Costa-fallet: han varnade tidigt för att polisens och domstolarnas arbete var rättsvidrigt, att det handlade om justitiemord.

Allt övrigt som han bidragit med, är helt uppåt väggarna, bla gärningsmannaprofilen, som består av fullständigt omotiverade antaganden, totalt gripna ur luften. Med tanke på GW:s solida rykte som krimguru, är gärningsmannaprofilen anmärkningsvärt dålig.

Vissa punkter är helt absurda.

Gärningsmannaprofilen brukade vara tillgänglig på sajten Da Costa-arkivet, men bildlänken fungerar tyvärr inte längre. Om någon har GW:s knasiga gärningsmannaprofil, posta gärna länk.

Jag vill minnas att GW påstod att GM bodde på "nedre botten". Verkligen?

Jag är inte kriminolog men tom jag fattar att man inte kan utläsa vilket våningsplan GM bodde på, med utgångspunkt från 70% av en upphittad, styckad kropp.

"Inte psykiskt sjuk" är en annan rolig punkt. Maniker och psykospatienter kan alltså inte partera kroppar på ett rationellt/praktiskt sätt, dumpa dem i i tätort och komma undan polisen?

Intressant att veta....

Solnamannen var fö psykiskt sjuk och låg på psyket på våren 1985.

Aj aj aj...

Ja helt otroligt. Den trappan ner i bottenvåningen i kajutan såg man inte komma i gärningsmannaprofilen!

Sen GWs uttalande om psykiskt sjuka personer icke kapabla kriminalitet är faktiskt skrämmande för en person som kallar sig kriminolog till yrket.

Statistiken har blivit hans dubbla sköld mot staten och medborgarna.

Att GW tidigt flagga för att jobbet i domstol och rättsväsende var rättsvidrigt, ett justitiemord, kan direkt kopplas i hop med vad han visste vid tillfället via LV.

Statens cover-up inom den stora zigenareproblematiken i samhällsintegrationen hade de brottats med i decennier. Inte minst massa skit från tvångssteriliseringslagen.

”Riksdagen antog en steriliseringslag som fanns i Sverige i drygt 40 år, 1934-1976. Med stöd av den lagen steriliserades 63 000 personer, varav ungefär hälften av ingreppen uppskattas ha skett mot personens vilja. Det finns mycket som tyder på att den romska gruppen ”resande” var särskilt utsatt för sterilisering…osv” läs mer:

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/steriliseringspolitiken-i-sverige

När staten för typer av rasistisk politik mot egna medborgare lever de otroligt farligt. Illojala medborgare är svåra, om inte direkt omöjliga, att återvinna förtroende av.

Det finns studier som pekar på att enda sättet för en nation är att göra om och göra rätt för att återfå någon form av respekt och förtroende igen, ge medborgare upprättelse i det offentliga rummet.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-24 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in