2023-05-07, 14:49
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det framkom i Uppdrag granskning att NA var på väg till en pingstmiddag någonstans norr om Stockholm efter att han hade, som han hävdade, släppt av CdC vid Kungsträdgården. Nåväl, vännen han skulle besöka hade en son som var polis. Denne polisman skall ha känt TH och förutom detta bodde de nära varandra i Täby kyrkby. NA berättade för polisen att istället för att ta den vanliga, snabbare vägen, till sin vän råkade han denna gång köra fel varvid han förefaller ha kört förbi såväl polismannens som TH:s respektive bostäder.
Det är en mycket tunn soppa som behöver kokas för att i slutänden landa i att TH, kanske tillsammans med polismannen, ska ha hjälpt NA att stycka en människokropp. För mig uppstår två frågor:

1. Hur väl, om ens överhuvudtaget, kände TH NA? Följdfrågan blir också såklart hur bra TH kände polismannen.

2. Varför erkände NA att han körde fel om han gjorde något skumt i Täby Kyrkby? Det fanns inte några kameror eller GPS:er på den tiden som kunde avslöja honom.

TH ska alltså ha styckat en kropp åt en bekants pappas kompis för att den här teorin ska stämma. TH ska också ha haft en sådan jäkla otur att han blev aktuell för polisen på ett sätt (via exfruns pappa), men inblandad i brottet på ett helt annat sätt (via NA). Snacka om osannolik slump!
Citera
2023-05-07, 18:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är en mycket tunn soppa som behöver kokas för att i slutänden landa i att TH, kanske tillsammans med polismannen, ska ha hjälpt NA att stycka en människokropp. För mig uppstår två frågor:

Fast det där spåret eller teorin är helt outrett, vi vet alltså inte vad som "gömde sig" bakom arkitektens felkörning? Glöm inte heller att både arkitekten och TH hade kontakt med CdC. TR -88 ansåg det nämligen som utrett att TH och CdC var bekanta med varandra vårvintern 1984, allt detta tack vare den kvinnliga polisens träffsäkra observation.

Citat:
1. Hur väl, om ens överhuvudtaget, kände TH NA? Följdfrågan blir också såklart hur bra TH kände polismannen.

Återigen, detta spår är outrett. Man önskar ibland nästan att Eremona kunde rota i detta istället för att tjata om Vinof&Co. Vem vet vilka kopplingar som eventuellt fanns?

Citat:
2. Varför erkände NA att han körde fel om han gjorde något skumt i Täby Kyrkby? Det fanns inte några kameror eller GPS:er på den tiden som kunde avslöja honom.

Dåligt samvete? Ibland kan vissa människor inte hålla tyst utan pratar bredvid mun.

Citat:
TH ska alltså ha styckat en kropp åt en bekants pappas kompis för att den här teorin ska stämma. TH ska också ha haft en sådan jäkla otur att han blev aktuell för polisen på ett sätt (via exfruns pappa), men inblandad i brottet på ett helt annat sätt (via NA). Snacka om osannolik slump!

Du glömde en faktor till. Professor Rajs misstänkte väl redan hösten 1984 att TH och hans dåvarande sambo var inblandade i nedmonteringen? Det verkar rätt osannolikt att sambon skulle vara helt ovetande om CdC kördes dit i arkitektens bil? Allt är givetvis teorier men samtidigt är arkitektens förehavanden kring pingsthelgen och inte minst hans konstiga felkörning via Täby Kyrkby omgivet av en "hel del luft", samma sak gäller TH och hans märkliga besök på rättsläkarstationen den 11 juni. Vi har alltså ett pussel framför oss där vissa bitar behöver läggas.
Citera
2023-05-07, 22:22
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast det där spåret eller teorin är helt outrett, vi vet alltså inte vad som "gömde sig" bakom arkitektens felkörning? Glöm inte heller att både arkitekten och TH hade kontakt med CdC. TR -88 ansåg det nämligen som utrett att TH och CdC var bekanta med varandra vårvintern 1984, allt detta tack vare den kvinnliga polisens träffsäkra observation.

Återigen, detta spår är outrett. Man önskar ibland nästan att Eremona kunde rota i detta istället för att tjata om Vinof&Co. Vem vet vilka kopplingar som eventuellt fanns?

Dåligt samvete? Ibland kan vissa människor inte hålla tyst utan pratar bredvid mun.

Du glömde en faktor till. Professor Rajs misstänkte väl redan hösten 1984 att TH och hans dåvarande sambo var inblandade i nedmonteringen? Det verkar rätt osannolikt att sambon skulle vara helt ovetande om CdC kördes dit i arkitektens bil? Allt är givetvis teorier men samtidigt är arkitektens förehavanden kring pingsthelgen och inte minst hans konstiga felkörning via Täby Kyrkby omgivet av en "hel del luft", samma sak gäller TH och hans märkliga besök på rättsläkarstationen den 11 juni. Vi har alltså ett pussel framför oss där vissa bitar behöver läggas.
Jag förstår ärligt talat inte varför du inte bara börjar lägga pusslet? Du har ju inte gjort en antydan till att börja under de 10+ år som du har varit aktiv i tråden. Du är ju fortfarande 100 % fokuserad på att nämna några få vittnen i tusen och åter tusen inlägg.

Bygg en teori vettja!
Citera
2023-05-08, 00:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag förstår ärligt talat inte varför du inte bara börjar lägga pusslet? Du har ju inte gjort en antydan till att börja under de 10+ år som du har varit aktiv i tråden. Du är ju fortfarande 100 % fokuserad på att nämna några få vittnen i tusen och åter tusen inlägg.

Problemet är att det stöter på enorma svårigheter eftersom det skulle ha gjorts redan 1984-1988 när fallet fortfarande var färskt. Arkitekten avled dessutom 1990. Tiden har tyvärr sprungit iväg.

Den nya utredningen kring millennieskiftet fokuserade tyvärr på fel personer trots att man fick tips om att kolla upp arkitekten från den polis som ursprungligen förhörde honom.

Fallet är också preskriberat sen juli 2009.

En teori är dock att CdC bad arkitekten om skjuts till Täby Kyrkby efter hennes sista övernattning hos honom men att han sedan inte ville berätta att han släppt av henne där för att slippa mer inblandning? Det lättaste sättet av undgå detta var nog kanske att säga att hon blev avsläppt på Hamngatan vid Kungsträdgården?

Vad tror du om denna teori?
Citera
2023-05-08, 01:33
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:

Ja, det du skriver äger ju sin riktighet. Jag har beskrivit i inlägg #33217 hur man skulle kunna tolka omständigheterna kring NA, TH och polismannen men visst är soppan i tunnaste laget. Som jag också påpekat i senare inlägg genomsyras fallet av dikotomien socialt högt/lågt varvid det är extremt svårt att få en objektivt rättvisande bild av samtliga vittnesmålen rörande huruvida CdC levde eller ej efter 840610. Det är således en smaksak vilka uppgifter man tar för trovärdiga. (Exempelvis skulle jag inte kalla poliskvinnans - MR - vittnesmål om att ha sett TH i sällskap med CdC i tbanan för just "träffsäker"; hon kan som vilket vittne som helst ha misstagit sig eller rent av ljugit.)
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-05-08 kl. 01:59.
Citera
2023-05-08, 15:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, det du skriver äger ju sin riktighet. Jag har beskrivit i inlägg #33217 hur man skulle kunna tolka omständigheterna kring NA, TH och polismannen men visst är soppan i tunnaste laget. Som jag också påpekat i senare inlägg genomsyras fallet av dikotomien socialt högt/lågt varvid det är extremt svårt att få en objektivt rättvisande bild av samtliga vittnesmålen rörande huruvida CdC levde eller ej efter 840610. Det är således en smaksak vilka uppgifter man tar för trovärdiga. (Exempelvis skulle jag inte kalla poliskvinnans - MR - vittnesmål om att ha sett TH i sällskap med CdC i tbanan för just "träffsäker"; hon kan som vilket vittne som helst ha misstagit sig eller rent av ljugit.)

Det kan nog nästan uteslutas att MR misstog sig eftersom hon hade träffat CdC i tjänsten cirka 20 gånger innan observationen i tunnelbanan, CdC var ett välkänt ansikte på den tiden bland poliserna. TH hade hon träffat via sin polisutbildning.

Vi kan dessutom ställa MR:s trovärdighet mot "vittnen" som drinkaren Ragge, missbrukaren Saba och JE som tog 22 år på sig innan han öppnade mun. Nyktra vittnen borde väl vara mer tillförlitliga än personer som Ragge och Saba?

Det är även intressant att det är väldigt tomt på vittnesmål om CdC i livet efter den 10 juni, innan dess så syntes hon lite överallt.

Det kan inte heller uteslutas att något hände redan den 9 juni eftersom besöket hos arkitekten den 10:e byggde helt på hans egna uppgifter. Man kan även fråga sig hur CdC tog sig till arkitekten så pass tidigt på morgonen? Tunnelbanan gick ej och någon taxifärd dit gick väl ej att finna?
Citera
2023-05-08, 21:18
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Problemet är att det stöter på enorma svårigheter eftersom det skulle ha gjorts redan 1984-1988 när fallet fortfarande var färskt. Arkitekten avled dessutom 1990. Tiden har tyvärr sprungit iväg.

Den nya utredningen kring millennieskiftet fokuserade tyvärr på fel personer trots att man fick tips om att kolla upp arkitekten från den polis som ursprungligen förhörde honom.

Fallet är också preskriberat sen juli 2009.

En teori är dock att CdC bad arkitekten om skjuts till Täby Kyrkby efter hennes sista övernattning hos honom men att han sedan inte ville berätta att han släppt av henne där för att slippa mer inblandning? Det lättaste sättet av undgå detta var nog kanske att säga att hon blev avsläppt på Hamngatan vid Kungsträdgården?

Vad tror du om denna teori?
CdC ville alltså åka till TH och hans fru? Var NA inblandad i det som sedan hände eller släppte han bara av henne hos TH?
Citera
2023-05-08, 21:34
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Du menar vad han skall ha gjort med kroppen medan han var borta?

Jag tänkte mig något i stil med följande:

CdC får sova hos gubben natten till pingstaftonen. Kanske har de sex först, kanske inte. På morgonen upptäcker han att hon är livlös efter en förmodad överdos (om han inte själv tagit kål på henne). Med tanke på hur hon levde är det märkligt att hon inte råkat ut för detta innan. Han blir naturligtvis nervös av detta och talar med någon han anser sig kunna lita på. Det kan vara polismannen vars far han skulle besöka senare under dagen (om inte inbjudan materialiserades samma dag som ett slags alibi) eller så kontaktar han TH direkt. Hur som helst vill han bli av med kroppen.

Ett antal scenarion kan sedan tänkas: (1) NA lyckas - trots ålder och skröplighet - förflytta kroppen till sin bil för vidare befordran till TH och styckning; (2) TH eller polismannen eller bägge kommer till NA för att avlägsna kroppen; (3) något annat, mer komplicerat, upplägg vidtas involverandes Täby kyrkbyherrarna.

Det är sannolikt att NA bevistade pingstmiddagen varvid han via "felkörningen" antingen träffade TH och/eller polismannen eller hämtade upp någon eller bägge av dem eller släppte av dem beroende på exakt hur långt i processen av kroppsavlägsnandet de hunnit.

Av ren paranoia nämner NA felkörningen i smb m den initiala utredningen av CdC:s försvinnande.
Jag citerar det här inlägget för att dumpa det lite i tråden.

Jag tycker som jag tidigare skrivit att personkopplingarna mellan NA, TH och polismannen är svaga och att det inte finns något som tyder på att de var så goda vänner att TH skulle kunna tänka sig att stycka en kropp åt NA. Dessutom riktigt taskigt av NA att nämna Täby Kyrkby om han nu mot förmodan fick hjälp med det förmodat jobbigaste han stött på i livet. Förutom det blir också fyndplatserna svårare att förstå sig på med dessa scenarion. Om kroppen styckades på Östermalm eller i Täby Kyrkby är det svårt att förstå sig på varför just dessa fyndplatser användes.

En kul teori, men för orimlig i min bok.
Citera
2023-05-08, 21:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Jag tycker som jag tidigare skrivit att personkopplingarna mellan NA, TH och polismannen är svaga och att det inte finns något som tyder på att de var så goda vänner att TH skulle kunna tänka sig att stycka en kropp åt NA. Dessutom riktigt taskigt av NA att nämna Täby Kyrkby om han nu mot förmodan fick hjälp med det förmodat jobbigaste han stött på i livet. Förutom det blir också fyndplatserna svårare att förstå sig på med dessa scenarion. Om kroppen styckades på Östermalm eller i Täby Kyrkby är det svårt att förstå sig på varför just dessa fyndplatser användes.

Det här bisarra försöket att rädda "barnets berättelse" som ni diskuterar nu, varifrån kommer det egentligen från början? Var det här något som polisen under ledning av den försupne åklagaren Helin fantiserade ihop på 80-talet, eller var det en idé som konspirationsteoretikern Lars Borgnäs bidrog med senare?
Citera
2023-05-08, 21:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:

I princip var Uppdrag granskning ute efter en tänkbar förklaring i den här riktningen men utvecklade den aldrig vilket säkert var klokt. Man kan tänka sig alla möjliga förklaringar till vad som hände CdC utom just den moralpaniska teorien ("Barnets Berättelse") från TA:s fru. Paradoxalt nog svalde polis, åklagare och medier denna när det begav sig vilket kanske visar att allt inte var bättre förr.

Jag skulle t o m kunna tänka mig att CdC kan ha begått självmord - även om överdos eller mord är troligare - hos den som sedan gjorde sig av med kroppen; det är inte helt okänt att att folk med narkotikaberoende tagit livet av sig...
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-05-08 kl. 22:05.
Citera
2023-05-08, 21:59
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här bisarra försöket att rädda "barnets berättelse" som ni diskuterar nu, varifrån kommer det egentligen från början? Var det här något som polisen under ledning av den försupne åklagaren Helin fantiserade ihop på 80-talet, eller var det en idé som konspirationsteoretikern Lars Borgnäs bidrog med senare?
Jag tror att det var Borgnäs som började koka soppa på teorin med Arkitekten och kopplingen till TH, polismannen och Täby Kyrkby. Detta hade dock polisen koll på redan på 80-talet och det var först när Borgnäs tyckte att det var skumt som det blev en del av teorierna mot TH.
Citera
2023-05-08, 22:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
CdC ville alltså åka till TH och hans fru? Var NA inblandad i det som sedan hände eller släppte han bara av henne hos TH?

Naturligtvis kan man tänka sig att NA inte släppte av CdC i Kungsan utan hos TH och det skulle i så fall förklara vägen via Täby kyrkby. Det förklarar dock inte "dagbokskvinnans" påstående om "dödsrum" som CdC skulle ha delgett henne. Vem tusan vill åka till folk som håller sig med "dödsrum"?

Om TH höll på med bisarra sexlekar riktade mot prostituerade kvinnor ville han nog inte ha med sig en gaggig gubbe som tittade på och eventuellt gottade sig. Dessutom har jag fått för mig att NA gillade CdC trots allt samt att han måste ha fått ett alibi om han deltog i en pingstmiddag; där borde han ha träffat fler än bara värden (som kanske inte var 100% trovärdig i sammanhanget).

Man kan tänka sig alla möjliga scenarios men visst skulle idéen om att NA släppte av CdC hos TH förklara NA:s opåkallade uppgift om att han "körde fel"; han var intrasslad i historien och ville väl inte säga för mycket utan bara "hinta" litet.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-05-08 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in