2024-09-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Känns som i Skellefteå kan man presentera lite varsomhelst, så blir det finansiering.

Vätgas är en ännu större bubbla än Northvolt. Skellefteå kommun styrs av en dåre (sosse naturligtvis) som fullständigt kommer att ruinera kommunen. Inte ens hockey kan de spela numera. Måste vara något i dricksvattnet.
Citera
2024-09-23, 23:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnodKatod
Jag har haft intrycket länge nu att tyskarna (eller snarare tyska staten) varit väldigt måna om Northvolt, men har inte riktigt fattat varför!? För så fort det snackats statsstöd så har tyskarna varit framme nästan direkt (fram tills nu då kanske). Måste väl finnas fler aktörer i Tyskland som kan massproducera batterier. Kan väl inte ”bara” vara för att rädda Volkswagens investering och ett löfte om en framtida batterifabrik i Tyskland?
Förklaringen till tyskarnas är att Volkswagen och Northvolt just nu bygger en stor batterifabrik i Heide i Tyskland. Den har fått 1 miljard Euro i stöd av tyska staten. Och Volkswagen är,största ägare i Northvolt.

En inte alltför djärv gissning är att Volkswagen och tyska staten vill prioritera Heide-fabriken och lägga ned den i Skellefteå. Vips, så är Northvolt i praktiken ett tyskt företag.
Citera
2024-09-23, 23:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Om eu-beslutet om förbud att sälja fordon med förbränningsmotor 2035 skall bli någon annan än ett nytt planekonomi fiasko. Så måste nog ganska stora stimulanser till för att få igång elbilsförsäljningen. 10år går ganska snabbt och vägarna kommer vara fulla av gamla diesel och bensin rishögar som hålls rullade med reparationer under tiden.
Jag kan inte tänka mig att elbilspriserna minskar såpass att alla har råd redan om tio år.

Debaclet med Northvolt gör inte batterierna billigare, heller. Och det skulle inte alls förvåna om EU inför handelshinder för kinesiska batterier. USA är ju i förd med att införa förbud mot kinesisk elektronik och programvara i alla fordon som ska fördas på amerikanska vägar.
Citera
2024-09-23, 23:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Batteriforskning, my ass! Energitätheten är så nära det kan gå btrf batterier alla redan. Men laddningen då, infrastrukturen?
Snabbladdning på 5 minuter?
Var ska vi ta energin ifrån?

Vätgas? Solceller? Eller all kärnkraft som regeringen vill bygga?
Citera
2024-09-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Förklaringen till tyskarnas är att Volkswagen och Northvolt just nu bygger en stor batterifabrik i Heide i Tyskland. Den har fått 1 miljard Euro i stöd av tyska staten. Och Volkswagen är,största ägare i Northvolt.

En inte alltför djärv gissning är att Volkswagen och tyska staten vill prioritera Heide-fabriken och lägga ned den i Skellefteå. Vips, så är Northvolt i praktiken ett tyskt företag.

Jag tror ändå det är viktigt att man visar att man kan skala upp i Skellefteå för investerare innan man får ytterligare stöd för fabriken i Heide.
Citera
2024-09-23, 23:35
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:

Så kan det nog vara. Jag gissar att Northvolt inom kort måste göra en rekonstruktion och förmodligen konkurs. Sedan satsar en ny ledning på Heide-fabriken eller så köper något kinesiskt företag spillrorna.
Citera
2024-09-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag har en elbil som jag är supernöjd med.
Batteriet kommer inte från Northvolt.

För att gå tillbaka till Topic så är det väl bara Scania som fordonstillverkare eller bilföretag i Sverige som drabbas av NorthVolts fullständiga produktionshaveri.
Du och jag som skattebetalare drabbas!!
Citera
2024-09-23, 23:36
Avslutad
Citat:

Nollvolt klarar inte att bygga batterier i Skellefteå. Varför skulle dom klara att bygga dom i Tyskland?
Citera
2024-09-23, 23:37
Medlem
Lite lustigt är det att man från rödgröna sidan inte ser det ologiska i sitt resonemang.

Man klagar på och vill besatta höginkomsttagare och de som tar ut vinster ur välfärden. MEN man kastar mer än gärna enorma skattemedel till extremt välbetalda inom gröna industrin och man blundar också för de som gör vinster på dessa satsningar.

Men logik är väl inte deras kännetecken.

Håll emot nu i regeringen så att ni inte kastar mer pengar i detta slukhål. Var kyliga och invänta konkurs och återkom sedan med eventuellt stöd till den nya aktören.
Citera
2024-09-23, 23:40
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Du och jag som skattebetalare drabbas!!

Dessbättre inte i någon enorm omfattning.
Om du inte bor i Skellefteå och verksamheten försvinner helt. Då blir det trist för kommunen.
Citera
2024-09-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vätgas? Solceller? Eller all kärnkraft som regeringen vill bygga?
Vätgas kräver enorm energi, att spjälka diväteoxid är inte billigt. Solceller är för närvarande ett skämt.
Men man ska vara medveten om att all energi på Tellus är tack vare solen, men den är svår att fånga. Det är svårt att förstå för många.
Citera
2024-09-23, 23:42
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Lite lustigt är det att man från rödgröna sidan inte ser det ologiska i sitt resonemang.

Man klagar på och vill besatta höginkomsttagare och de som tar ut vinster ur välfärden. MEN man kastar mer än gärna enorma skattemedel till extremt välbetalda inom gröna industrin och man blundar också för de som gör vinster på dessa satsningar.

Men logik är väl inte deras kännetecken.

Håll emot nu i regeringen så att ni inte kastar mer pengar i detta slukhål. Var kyliga och invänta konkurs och återkom sedan med eventuellt stöd till den nya aktören.

Är det inte bara MP som velat gå in med statliga pengar.
Tror och hoppas det inte finns en chans i helvetet att regerigen ger statligt stöd till NV i nuvarande form.
Marknaden ska styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in