2024-09-23, 23:07
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Stålverk 80 lades ner efter lite markarbeten och kom således aldrig i närheten av lika långt. Dessutom hade det av allt att döma varit en kassako, men en dipp i stålpriserna under slutet av 70-talet blev dödsstöten.

Nu blottar jag min okunskap, men var inte varvsindustrin en väletablerad industri som dödades av höga kostnader, t.ex. sosseskatter?

Fiaskot med Stålverk 80 bestod främst i att Luleå kommuns förberedelser med bostäder osv. omintetgjordes, vilket medförde en kraftig ekonomisk nedgång för staden, varpå staten fick ingripa ekonomiskt.

Varvskrisen var ett salig virrvarr av felsatsningar, missbedömningar, utländsk konkurrens, höga konstadslägen (eller sosseskatter om man så vill), verklighetsfrånvända fackrörelser osv. Det huvudsakliga problemet här var att staten gick in med miljardbelopp i de största varven, som ändå senare avvecklades.
Citera
2024-09-23, 23:13
Medlem
Vi får väl se om det stämmer. Kommer väl snart en ny pressträff med Peter Carlsson.

Buschs Northvoltutspel: ”Ägare är beredda att gå in ytterligare”

NEW YORK. Sveriges näringsminister Ebba Busch – som förkastat att staten ska rädda eller blir ägare i Northvolt – säger sig veta att kunder och andra aktieägare är beredda att investera ytterligare i den krisdrabbade batteritillverkaren.

https://www.di.se/nyheter/buschs-nor...n-ytterligare/
Citera
2024-09-23, 23:13
Medlem
Är detta mallen för hur staten schabblar bort våra pensionsbesparingar genom AP-fonder på över 1000 miljarder?

Är bolagens aktiekurser och existens på bred front baserade på konstant inpumpande av nya skattepengar utan att något produceras med vinst?

Borde inte staten straffas med kapitalinkomstskatt när de spekulerar med andras pengar och tjänar pengar på andras arbete, med samma motiv som privatpersoner straffas med kapitalinkomstskatt?

Och alla duktiga ingenjörer som driver omkring på Northvolt istället för att vara produktiva på något privat fungerande företag.
Citera
2024-09-23, 23:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Nästa stora satsning i Skellefteå.

"Skellefteå är för många synonymt med batteritillverkaren Northvolt, men investeringar i 50-miljardersklassen ska få Skellefteå att bli Europas främsta vätgasstad."

https://youtu.be/b-eNoc6XDTM?si=V-bHuakNxBT42r2e

Känns som i Skellefteå kan man presentera lite varsomhelst, så blir det finansiering.
Citera
2024-09-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Problemet är att vår regering inte vill satsa på miljön i Sverige. Därför drar alla investerare i handbromsen. Vi har en handlingsförlamad som bara lever i nuet och inte tänker på framtiden.
Handlingsförlamad? Det finns ju ingenting Sverige kan göra mer. Kanske pyttelite för att skryta med till EU möjligigtvis.
Greta borde segla till Kina eller Indien och demonstrera, eller andra mindre nogräknade länder som skiter i våra miljökrav.
VI kan bara göra så lite bättre, eller företräda som gott exempel.
Stöd NorthWolt och köp en elbil själv för fan! 😄
Citera
2024-09-23, 23:16
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag har också funderat på det där.
Var det verkligen så bra att satsa på lithium-jonbatterier? Kanske hade LFP varit bättre?

Tror det är bättre att Sverige satsar på forskning kring batterikemi.
När det bär frukt kan en batterindustri växa fram organiskt.
Mer som Volvos satsning på batterifabriken i Mariestad.

Northvolt har forskat på natriumjonbatterier men vet inte hur långt det kommit. Nu ska ju 400 bort i Västerås så det lär ju drabba forskningen.

LFP är väl det Tesla använder? Så Northvolts VD kanske borde ringa sin gamla chef om hjälp.

Jag håller med om att vi bör satsa mer på batteriforskning. Jag kan inget om fabriken i Mariestad. Men är inte Northvolt inblandad på den också?
Citera
2024-09-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Northvolt har forskat på natriumjonbatterier men vet inte hur långt det kommit. Nu ska ju 400 bort i Västerås så det lär ju drabba forskningen.

LFP är väl det Tesla använder? Så Northvolts VD kanske borde ringa sin gamla chef om hjälp.

Jag håller med om att vi bör satsa mer på batteriforskning. Jag kan inget om fabriken i Mariestad. Men är inte Northvolt inblandad på den också?
Batteriforskning, my ass! Energitätheten är så nära det kan gå btrf batterier alla redan. Men laddningen då, infrastrukturen?
Snabbladdning på 5 minuter?
Var ska vi ta energin ifrån?
Citera
2024-09-23, 23:25
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:

Är inte heller helt insatt i Volvos satsning, men som jag förstått det så är den helt i Volvos regi.
Scania däremot avsåg köpa batterier från Northvolt.
Citera
2024-09-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Problemet är att vår regering inte vill satsa på miljön i Sverige. Därför drar alla investerare i handbromsen. Vi har en handlingsförlamad som bara lever i nuet och inte tänker på framtiden.

Och du lille vän lever i en fantasivärld med dina världsfrånvända miljömuppar.

Den "gröna omställningen" som MP och dess okunniga följeslagare vill genomföra har ingenting med att värna om miljön att göra. Tvärtom är denna klimathysteri som de förespråkar väldigt skadlig för miljön.

Vi befinner oss inte i någon "klimatkris". Klimatet förändras ständigt och det har det alltid gjort helt utan mänsklig påverkan. Det finns ingen korrelation mellan CO2 och jordens temperatur enligt uppmätta data. Om CO2 överhuvudtaget påverkar temperaturen på jorden (vilket är tveksamt) så är den påverkan försumbar i förhållande till övrig påverkan från solen och jordens rörelse kring densamma.
Citera
2024-09-23, 23:28
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Stöd NorthWolt och köp en elbil själv för fan! 😄

Jag har en elbil som jag är supernöjd med.
Batteriet kommer inte från Northvolt.

För att gå tillbaka till Topic så är det väl bara Scania som fordonstillverkare eller bilföretag i Sverige som drabbas av NorthVolts fullständiga produktionshaveri.
Citera
2024-09-23, 23:29
Medlem
Vill minnas att Northvolt skulle handhålla med exakt hela kjedjan dvs från batteriproduktion till återvinning av gamla.

Så vad är problemet, minst 1 ben kvar att stå på…..
Citera
2024-09-23, 23:29
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:

Korrigering: Blandade ihop korten. Det är Volvo Cars planerade batterifabrik i Göteborg som Northvolt är inblandad på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in