Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Det har knappast du och jag någonting med att göra hur en ev. aktieaffär i ett onoterat företag har skett. Det är helt enkelt en affär mellan en säljare och en köpare. Båda parter har ansett att det var helt ok och då blev det en affär.
Det skulle annars blir helt orimligt att kunna göra affärer, i vad det än månde vara för produkt, om kreti och pleti fick lägga sig i dessa affärer.
En del affärer blir goda affärer och andra affärer blir mindre goda. Det görs säkerligen miljontals affärsöverenskommelser dagligen utan att du och jag har något att säga till om dessa.
Nej, det finns anledningar till att vi har brottsbeteckningar som insiderbrott, bedrägeri, trolöshet mot huvudman m.m. i svensk straffrätt (och i de allra flesta länder), och till att vi t.o.m. har en egen Ekobrottsmyndighet för att utreda ekonomisk brottslighet. Det är för att människor som Peter Carlsson och Harald Mix inte är hjältar som skapar en dynamisk ekonomi utan för att de är parasiter och cancersvulster, och till och med i Sverige kan det få konsekvenser. (Även om det är långt ifrån Kina där man som sagt avrättar ekonomiska brottslingar och korrupta tjänstemän - även högt uppsatta partimedlemmar - för långt mindre än vad personerna bakom Northvolt gjort sig skyldiga till.)
Till och med i Sverige kan man i vissa fall civilrättsligt stämma någon som likt Peter Carlsson betett sig bedrägligt och varit med och hypeat ett bolag utåt som han länge måste ha vetat var på väg mot avgrunden, samtidigt som han diskret gör sig av med 200 miljoner i aktier. För övrigt precis som ledarskiktet på Enron, som av allt att döma länge själva trodde på sina briljanta affärsidéer, men åtminstone något år innan kollapsen insåg att allt var ett luftslott. Det var också runt den tiden som de sålde sina aktier. En dokumentär jag kan rekommendera om detta är
"Enron: The Smartest Guys in the Room".
Det är med all rätt som ditt Ayn Rand-inspirerande dogmatiska pladder är i princip helt utdött idag, och bara uppfattas som löjeväckande när någon övervintrad gammal bokstavstroende (som du till exempel) dyker upp och börjar jamsa på det där sättet.
Du råkar inte ha förfäder som varit Laestadianer eller något liknande? Ni har ju ingen brist på sekter (fffa. historiskt) uppe i inavlade Norrland, och någonstans ska ju den energin ta vägen när kristendomen väl är borta.