2024-09-23, 10:50
Medlem
Jag återvände till ett gammalt debattprogram häromdagen: Uppdrag granskning, början av millenniet, finns på Youtube.

Det känns som 100 år sedan.

Borgenäs pratar i nattmössan, Lindeberg sitter bredvid och försöker hålla masken (men han kan inte dölja ett akademiskt hånleende) och Leif GW Persson är lika skamlös som vanligt.

När programmet sänds, är han delansvarig för en riktig skräputredning, som bara är ett par år gammal. Hans egna misslyckande hindrar honom inte från att hånle åt Borgenäs och plocka enkla poänger.

Borgenäs är såklart en tomte, men den andra utredningen var ett skämt, vilket är allmänt känt.

Det vore kul att se GW bli roastad i en timme.
Han får gärna förklara varför den "blytunga" utredningen han var insyltad i, ledde till noll och ingenting.

Det vore kul att veta varför hans gärningsmannaprofil passade på en man som hade förhörts 1985....

Det vore kul att veta vad han vet om Vinof och Eugeniavägen.

Osv
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-23 kl. 10:53.
Citera
2024-09-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det enkla svaret är att vi inte har tillgång till alla domar.
Utifrån hans plats i andras utredningar och mina egna intryck av honom, drar jag slutsatsen att han garanterat har begått våldsbrott.

Det kan nämnas att han använder ett ovanligt rått språk när han lackar ur, ett språk som bara våldsvana personer använder. Man hör direkt att den här snubben saknar spärrar. S vet hur man hotar folk....

S är den typen av kriminell amfetaminst som går runt med kniv 24/7. Det finns våldsbrott dokumenterade, antar jag, men vi har inte tillgång till dem.

S var absolut smartare än Robert.

Dessa två utgör den absolut mest intressanta kombon i fallet för tillfället och nu när du nämner det är klart pardynamiken av särskilt intresse här.

På vilket sätt märktes det att han var smartare än R skulle du vilka säga?

Och hur fungerade dessa ihop?

Ingen tvekan om att R hade tillgång till det mesta i material-& transportväg samt beskydd via E-vägen 25.

Sen mtp ”Stig” och en RPV måste man röra sig i fall av mord/dråp/Våldtäkt/Styckning eller liknande. Det har säkert skett i en riktig skov-period utan medicinering.

Kan du ge exempel på det råa språket han använde?

Problemet är klart även tystnadskulturerna som dessa omgärdats av och det personliga beskyddet som du tidigare nämner.

Misstroendet för samhällsstyret bland dessa grupper finns även kvar i dag.
Citera
2024-09-23, 12:09
Medlem
Fel
Citera
2024-09-23, 15:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag återvände till ett gammalt debattprogram häromdagen: Uppdrag granskning, början av millenniet, finns på Youtube.

Borgenäs pratar i nattmössan, Lindeberg sitter bredvid och försöker hålla masken (men han kan inte dölja ett akademiskt hånleende) och Leif GW Persson är lika skamlös som vanligt.

När programmet sänds, är han delansvarig för en riktig skräputredning, som bara är ett par år gammal. Hans egna misslyckande hindrar honom inte från att hånle åt Borgenäs och plocka enkla poänger.

Borgenäs är såklart en tomte, men den andra utredningen var ett skämt, vilket är allmänt känt.

Han får gärna förklara varför den "blytunga" utredningen han var insyltad i, ledde till noll och ingenting.

Det vore kul att veta varför hans gärningsmannaprofil passade på en man som hade förhörts 1985....

Fast nu ignorerar du att i en tidigare studie gällande styckmord i Sverige så var nästan hälften av alla gärningsmän tidigare ostraffade. Da Costa träffade dessutom många män via sin gatuprostitution, vi kan med säkerhet anta att ett stort antal av dessa kunder var tidigare ostraffade personer.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det går även att notera att GW Persson har tidigare uttalat sig när det gäller ett annat prostitutionsmord i Stockholm 1982, den mördade kvinnan var väninna till da Costa.

"Att länskriminalen låter ärendet preskriberas är en skandal, anser professor Leif GW Persson.

– Det är skandalöst och djävligt trist. Det vanliga är faktiskt att de som stryper prostituerade är människor som tidigare är ostraffade, säger Leif GW Persson"

https://www.expressen.se/nyheter/annicas-mordare-gar-fri-om-19-dygn/

Du nämner även Borgnäs samtidigt som du pratar om gärningsmannaprofiler men ignorerar att sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys.

"Mellan 1982 och 1984 mördades tre unga kvinnor från Stockholms dåvarande huvudstråk för gatuprostitution, Malmskillnadsgatan. De tre morden är de enda ouppklarade prostitutionsmorden i Stockholm från den perioden.

Mordfallen är lika varandra på en rad punkter. De faller alltså i flera avseenden ”inom samma ruta”. Ändå har polisen aldrig synat dem ur en seriemordsaspekt – trots att just sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3jBEQ9/seriemordare-kan-snart-ga-fri

Kan inte du Eremona 2.0 förklara varför du har låst dig vid Vinof? Du klagar å ena sidan över att GW Persson låste sig vid Solnamannen och att utredningen var usel men kör samtidigt på i ungefär samma hjulspår fast med en annan misstänkt. Både Solnamannen och Vinof kände visserligen da Costa men med tanke på hennes gatuprostitution med många kunder (okända manspersoner) så låter det orimligt att låsa sig vid en hypotes.

I Youtubeklippet du hänvisar till så pratar herrarna även om handduken och hårstråna som återfanns på denna men som vi alla vet har DNA-tekniken gått framåt sen 2008 då programmet spelades in.

https://youtu.be/pRM8I3VpdUI?si=K2IZVkhFWK3WgSju

Sekundär DNA-överföring och Touch-DNA förs överhuvudtaget inte på tal.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-09-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Dessa två utgör den absolut mest intressanta kombon i fallet för tillfället och nu när du nämner det är klart pardynamiken av särskilt intresse här.

På vilket sätt märktes det att han var smartare än R skulle du vilka säga?

Och hur fungerade dessa ihop?

Ingen tvekan om att R hade tillgång till det mesta i material-& transportväg samt beskydd via E-vägen 25.

Sen mtp ”Stig” och en RPV måste man röra sig i fall av mord/dråp/Våldtäkt/Styckning eller liknande. Det har säkert skett i en riktig skov-period utan medicinering.

Kan du ge exempel på det råa språket han använde?

Problemet är klart även tystnadskulturerna som dessa omgärdats av och det personliga beskyddet som du tidigare nämner.

Misstroendet för samhällsstyret bland dessa grupper finns även kvar i dag.

Jag vill inte att det ska verka som att S var nåt sorts mastermind och att R var ointelligent, men det fanns en intellektuell skillnad. S verkar också ha kommit från ett stabilare och mer bildat hem än R.

En anledning till att den spenslige Stig har överlevt, tror jag är hans klipskhet. Han är slug och verbal. Han har kompenserat sin ringa kroppshydda med intelligens.

Han har också ägnat sig åt komplicerade bedrägerier, som är över R:s funktionsnivå.

Jag noterar fö att Lawn kommentarer mina inlägg, fast jag inte skrivit till hen på 9 år. Människan är totalt sjuk i huvudet.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-23 kl. 15:39.
Citera
2024-09-23, 16:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
FP1 låg så nära platsen där LV påstår att BO dog, att man måste fråga sig: varför har ingen tidigare lagt fram teorin att BO dog på en båt

Tack men nu verkar du ignorera att FP2 låg desto längre bort, dvs cirka 1,7 km fågelvägen så båtteorin verkar halta lite?

Det finns dock personer i förundersökningen som var båtmänniskor.

En annan skribent har belyst denna omständighet i ett inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Arkitekt n*sse *nck*rs höll till med sitt båtliv i djurgårdsbrunnskanalen vid djurgårdsbron, i den kungliga båtklubben där.

Har du några tankar kring detta?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-23 kl. 16:48. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-23, 17:22
Medlem
Citat:
Jag vill inte att det ska verka som att S var nåt sorts mastermind och att R var ointelligent, men det fanns en intellektuell skillnad. S verkar också ha kommit från ett stabilare och mer bildat hem än R.

En anledning till att den spenslige Stig har överlevt, tror jag är hans klipskhet. Han är slug och verbal. Han har kompenserat sin ringa kroppshydda med intelligens.

Han har också ägnat sig åt komplicerade bedrägerier, som är över R:s funktionsnivå.

Jag noterar fö att Lawn kommentarer mina inlägg, fast jag inte skrivit till hen på 9 år. Människan är totalt sjuk i huvudet.

Allt noteras, brinner kanske någonstans i knutarna?

Det är nästan snudd på fatalt bedrägeri från polisens sida när de bevisligen tystat ner alla tillgänglig fakta som fanns i brevet, utpekade namn, platser, mörkade dna test mm.

Du kan med stor sannolikt stryka bort Vinhof ur ekvationen till CDC.

Polisen har med stor sannolikhet redan 1991 kört VO dna utan match men hemlighåller resultatet då de har match på den ”mörke” med erkännande av enbart gravfridsbrott.

Det förklarar varför de även var totalt ointresserade av VO efter tipset de fick in 2005. De visste redan att de ej kunde koppla honom till mordet.

Tror bestämt man bitit sig själv i svansen men tilliten till systemet är väl redan ganska kört i botten misstänker jag.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-23 kl. 18:12.
Citera
2024-09-23, 17:51
Medlem
Ska vi spinna vidare med fler frireligösa kopplingar till Pingströrelsen och Maranatarörelsen när vi ändå är i gång?

Då kan nämnas pingströrelsens avknoppning till Maranatarörelsen som 1960 intog Stockholm.

Lite kuriosa-
Ledaren Imsen med grunden i Pingströrelsens bibelskola i Stockholm, tog realexamen och arbetade senare på LM Ericsson där han var ordförande i Metallklubben en tid.

Imsen blev ofta medialt uppmärksammad och kritiserad. Har blev känd bland annat för att ha hjälpt till att gömma barn som sociala myndigheterna velat omhänderta. Imsen sade sig inte ha någon inkomst och vägrade därför deklarera.

Dessa frireligösa samfund äger en hel del fastigheter och mark och gör så även idag.

På 80-talet ägde de bla hotell i Stockholm där Catrine med flertalet prostituerade och torskar hyrde in sig när det behövdes, nämligen Maranatas Hotell på Norrmalm.
Citera
2024-09-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har funderat massor på denna man och hans familjs bakgrund. 4 års förhållande måste ändå gett en bra bild av honom.

Sen den här 4:an tanken var säkert god men organisationen och ledarskapet som behövde styra upp verka helt saknas. Var man inte druggie var det nog stor risk att man blev det där eller gick från light till tung.
Hur skulle du vilja beskriva honom mtp att du är en av de riktigt få här som träffat honom irl? Vet du var han var uppväxt?

Jo men nu var det ju min bekant som var ihop med honom inte jag
Men han var absolut druggie sedan mycket unga år. Syntes och hördes också väldigt mycket. Inblandad i diverse smådealar. Min bekant höll han väldigt i bakgrunden var kanske inte så många som ens visste de var ihop. Han hade väl någon sorts image som gick hem. Min bekant var från innerstaden och antar han var detsamma men kan inte lova detta. Har ingen feeling för han var från norra förorter då jag har stark kontakt där själv. Minns inte heller något om hans övriga familj. Men även unga från utanför innerstaden frekventerade ju 4an. Det var flummigt där, tyvärr...
Citera
2024-09-23, 18:07
Medlem
Efter att gjort lite efterforskningar om
fjärrskådare Erry Lidman från Luleå var hans familj kända i generationer som fjärrskådare med nationalsierskan Saida Andersson fd Lidman i spetsen hos SVT.

I en intervjun i tidningen Saxon 1985 berätta Erry (1940-1989) bla att han bara kunde ha telefonen inkopplad i jacket korta stunder för han blev fullständigt nedringd:

https://gofile.io/d/nT9zyf

(Kolla rubriken om polisen…)

Här tror jag att både CdCs mor och mormor båda med rötter från Norrland, Luleå, tog initiativet när de misstänke något var helt fel och CdC bara försvann från radarn och ej hörde av sig till sin födelsedag.

Erry var även paltätarmästar i Norrland:
https://www.gunnarwestergren.com/work/palttandets-mstare

Ja det var tider det 😉
Citera
2024-09-23, 18:26
Medlem
Citat:

Osv

Du skulle inte vilja länka? Hittar inget Uppdrag Granskning med det namnet på Youtube.
Citera
2024-09-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Jo men nu var det ju min bekant som var ihop med honom inte jag
Men han var absolut druggie sedan mycket unga år. Syntes och hördes också väldigt mycket. Inblandad i diverse smådealar. Min bekant höll han väldigt i bakgrunden var kanske inte så många som ens visste de var ihop. Han hade väl någon sorts image som gick hem. Min bekant var från innerstaden och antar han var detsamma men kan inte lova detta. Har ingen feeling för han var från norra förorter då jag har stark kontakt där själv. Minns inte heller något om hans övriga familj. Men även unga från utanför innerstaden frekventerade ju 4an. Det var flummigt där, tyvärr...

Hahaha ja du man vet aldrig riktigt hur folk hänger ihop eller ens vad som attraherar alltid.

Ja men ändå intressant att du hade viss koll på honom och visste de var tillsammans. Men du har inget ”psykominne” av honom, typ att han var våldsam mot henne eller galen på annat sätt? Eller interagerat själv med honom?

Har du något minne kopplat till att du sett honom och CdC eller denna Robert ihop någonstans? I Kungsan, 4:an eller annat?

Ja håller med att drogerna i mycket förstörde tanken med 4:an särskilt opiater, morfinvarianter o heroin var totalt underskattat och sjukt svårt att ta sig ur. Ser man på pengaflödet gick det väl rakt in i Irak, Iran, Afghanistan på 80-talet vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in