2024-09-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Det är inte grekiskan som är mamma till barnen. Grekiskan var troligtvis en tidigare flamma.

Aha, ok.
Om du har mammans namn, får du gärna skicka det i ett PM.

Angående den presumtiva kopplingen mellan LV och BO, finns inte mycket mer att säga, men LV verkar ha varit en "haschtomte", en "flömare".
BO sålde hasch, och haschet kunde ha lett till möten mellan BO och LV. Och R verkar ha rökt hasch 24/7, så det finns flera intressanta tänkbara scenarion och möten.
Citera
2024-09-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, de senaste årens framsteg har varit oerhört klargörande beträffande den värld CdC rörde sig i och vilka reella risker hon utsattes (och utsatte sig själv) för.

Från den officiella utredningen är det ju egentligen bara det allra första, inledande skedet som är av värde om man vill veta vad som hände CdC.

Den resterande, ideologiskt indoktrinerade delen av utredningen är ju närmast av sociologiskt intresse. Jag tycker dock att särskilt bisarra detaljer kan vara värda att lyfta fram på nytt.

Vad jag intresserar mig för beträffande den officiella utredningen är egentligen hur och varför den havererade, om det berodde på bristande kompetens eller skedde avsiktligt.

Det finns några brytningspunkter där ett adekvat polisarbete bedrivs (besök på Eugeniavägen 25, efterforskningar kring en märklig lastbil), men dessa ansatser tycks stanna av efter ett första trevande försök. Som jag uppfattar det rör det insatser som på något sätt är kopplade till Eugeniavägen i allmänhet och Vinof med anhang i synnerhet.

Det finns saker som grämer mig, även om man inte bör gråta över spilld mjölk, så finns det det. T.ex att Vinof är död, och det är så otroligt mycket man borde ha frågat honom om som man aldrig gjorde. Och det andra är att Eugeniavägen i sin ursprungliga form jämnades med marken ’87 och alla möjligheter till att granska lokaler, ta DNA-prover inne på E-vägen 25 etc är bortblåsta.

När området grävdes upp. Skulle man då ha upptäckt t.ex ett kranium brand schaktmassorna? Eller kan detta ha åkt med en lastbil och dumpats och blivit pulveriserat och därmed förstört som bevismaterial för all framtid?

Tankarna är många…
Citera
2024-09-22, 19:32
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Bry dig inte om honom, han har suttit och vevat sin speldosa i samma grop i decennier. Jag var dum nog att försöka en gång när jag var betydligt yngre. Hopplöst.
Ja, jag har följt tråden länge så jag är införstådd med hur det brukar låta. Att jag svarar är mest tänkt som en konsumentupplysning, i Carl-Anton Spaaks anda.
Citat:
Men jag måste säga att det är fantastiskt intressant allt som kommit till ytan nu. Jag var ganska aktiv i tråden av och till under några år, men slutade följa den när inget annat hände än att samma gamla mög drogs fram om och om igen. Men nu vet jag inte hur jag ska hinna läsa ikapp allt! Massvis med nya personer figurerar i olika roller med varierande benämningar och förkortningar.

Om nån vänlig själ som är mer insatt i trådens senare utveckling ville skriva en personförteckning med roller och förekommande förkortningar så skulle det vara guld för en nygammal trådföljare!
Instämmer i att utvecklingen har varit helt remarkabel.

Jag vet inte när du följde tråden senast, men en personförteckning hittade jag här:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-09-22, 19:43
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han har dömts för typiska "ziggis-brott", tex bedrägeri och brott mot knivlagen men inga våldsbrott, vad jag vet.
Det förvånar mig faktiskt, utifrån din beskrivning av Stig.

Tror du att frånvaron av våldsrelaterade domar beror på slumpen eller upplever du att Stig var mer kontrollerad/kompetent att undvika lagföring än t ex Robert? Eller kan det handla om att han blev skyddad av vänner, som du nämnde tidigare?
Citera
2024-09-22, 20:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag får kontakta dem och kolla om man kan ansöka om lånekort.

Finns ett gäng artiklar om Vinof som vore väldigt spännande att kolla in.
Lycka till!
Du får gärna ladda upp artiklarna om du hittar något av intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Det finns saker som grämer mig, även om man inte bör gråta över spilld mjölk, så finns det det. T.ex att Vinof är död, och det är så otroligt mycket man borde ha frågat honom om som man aldrig gjorde. Och det andra är att Eugeniavägen i sin ursprungliga form jämnades med marken ’87 och alla möjligheter till att granska lokaler, ta DNA-prover inne på E-vägen 25 etc är bortblåsta.

När området grävdes upp. Skulle man då ha upptäckt t.ex ett kranium brand schaktmassorna? Eller kan detta ha åkt med en lastbil och dumpats och blivit pulveriserat och därmed förstört som bevismaterial för all framtid?

Tankarna är många…
Ja, det är så många väsentliga personer, både vittnen och presumtiva gärningsmän, som är borta.

Jag undrar om utplånandet av Eugeniavägen fick några att pusta ut...

Själv tänker jag också på de initiala missarna som fördärvade möjligheterna att lösa fallet, både gällande tekniska undersökningar och uppseendeväckande vittnesmål som aldrig tycks ha följts upp.

Ett problemkluster som jag har svårt att släppa är självfallet Eugeniaklientelet, med förgreningen till "Monika".

Den senare är jag övertygad om är identisk med "Beppan", eftersom hon hade ett mycket snarlikt smeknamn och om så är fallet kände hon CdC och förekom i flera förhör.

Ytterligare en frustrerande, till synes underutredd ledtråd är "den lätta lastbilen" (vilket hade kunnat vara titeln till en Folke Mellvig/Arne Mattson-produktion).

Jag har skrivit om det längre bak i tråden och förutom att utredningen kring denna märkliga bil tycks ha avbrutits abrupt, skulle det inte förvåna mig om polisen hade tillgång till ett vittne som sett dumpningen av kroppen, men slarvade bort det.
Citera
2024-09-22, 20:58
Medlem
Citat:
Det förvånar mig faktiskt, utifrån din beskrivning av Stig.

Tror du att frånvaron av våldsrelaterade domar beror på slumpen eller upplever du att Stig var mer kontrollerad/kompetent att undvika lagföring än t ex Robert? Eller kan det handla om att han blev skyddad av vänner, som du nämnde tidigare?

Det enkla svaret är att vi inte har tillgång till alla domar.
Utifrån hans plats i andras utredningar och mina egna intryck av honom, drar jag slutsatsen att han garanterat har begått våldsbrott.

Det kan nämnas att han använder ett ovanligt rått språk när han lackar ur, ett språk som bara våldsvana personer använder. Man hör direkt att den här snubben saknar spärrar. S vet hur man hotar folk....

S är den typen av kriminell amfetaminst som går runt med kniv 24/7. Det finns våldsbrott dokumenterade, antar jag, men vi har inte tillgång till dem.

S var absolut smartare än Robert.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-22 kl. 21:03.
Citera
2024-09-22, 21:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det enkla svaret är att vi inte har tillgång till alla domar.
Utifrån hans plats i andras utredningar och mina egna intryck av honom, drar jag slutsatsen att han garanterat har begått våldsbrott.

Det kan nämnas att han använder ett ovanligt rått språk när han lackar ur, ett språk som bara våldsvana personer använder. Man hör direkt att den här snubben saknar spärrar. S vet hur man hotar folk....

S är den typen av kriminell amfetaminst som går runt med kniv 24/7. Det finns våldsbrott dokumenterade, antar jag, men vi har inte tillgång till dem.

S var absolut smartare än Robert.
Är det främst äldre eller nyare domar som har varit svåra att få tag i?

Det är intressant att du nämner Stigs verbala hotfullhet eftersom den mörke mannen i Gypsy-brevet tycks vara van att skapa en skrämmande stämning genom att omväxlande örfila och klappa Gypsy på kinden.

Den blonde verkar mest avtrubbad när han tycker att de måste "göra sig av med honom".

Dynamiken mellan dessa två gärningsmän är värd att begrunda.
-----------------
Generellt om brevet:
Tidigare fick jag intrycket att den mörke skrek "tup" åt den blonde, men jag får nog modifiera det.

Det står "han skrek på (maskat) tup(maskat)." Jag tolkade det som att den blondes namn fanns bakom den första maskningen, men en annan tolkning är "han skrek på (något annat språk) tup".

Frågan är vad det kan vara för känsligt som döljer sig bakom den andra maskningen. Samma maskning förekommer ju även vid nästa tillfälle "tup" nämns, så en naturlig förklaring är att det står "tup (personnamn)".
Citera
2024-09-23, 04:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Här följer därför mina svar:
Nej. Ett dåligt vittnesmål blir inte bättre av att ingå i en indiciekedja.

Låt oss göra ett tankeexperiment, om det istället hade varit Vinof som hon såg tillsammans med CdC så hade väl du antagligen hyllat vittnet som oerhört trovärdigt? Nu råkade det istället vara en helt annan observation hunddamen gjorde och då blir det istället en diss.

Citat:
En indiciebevis kan vara starkt eller svagt.
Hunddamens är svagt.

Tack men oavsett om hunddamens vittnesmål är svagt eller starkt så hänger det ihop med indiciekedjan och då borde det väl rimligtvis öka sannolikheten för att vittnet såg rätt? Hunddamen var väl inte heller någon missbrukare (fladdrigt vittne) som kunde antas komma ihåg fel eller blanda ihop saker och ting?

Citat:
Att ha förmågan att vagt beskriva försommarväder innebär inte att man kan identifiera två okända män som man påstår sig ha sett i några minuter flertalet år efteråt.

Enligt hunddamen själv så förstod hon att hon hade sett rätt när hon återigen såg de båda männen i rättssalen. Varför ska vi bortse från detta klockrena igenkännande?

Citat:
Det här är andra gången du påstår att jag är okunnig om något vi inte har diskuterat. Du vet således ingenting om min eventuella kunskap om indiciekedjor.

Förklara gärna varför du drar slutsatsen att hunddamen inte kan ha sett rätt? Det vore intressant att få veta varför du är så bergsäker på att hon såg fel? De båda männen har väl dessutom lämnat sina hem just denna dag då observationen ska ha ägt rum?

Citat:
Eftersom jag vid flertalet tillfällen har berört t ex den kvinnliga polisen MR har jag uppenbarligen inte "glömt". När jag skriver om hunddamen skriver jag om hunddamen och inte om andra vittnesmål.

Du kan fortfarande inte rycka loss hunddamens vittnesmål eftersom den utgör en del av indiciekedjan.

Citat:
Jag förstår att det är förvirrande eftersom din argumentationsteknik handlar om att blanda hej vilt, högt och lågt, på ett sätt som gör att Chr*st*na Allg*ns visioner om satanistorgier på rättsläkarstationen stärker sannolikheten att tant med hund har övernaturliga minnesförmågor

Men hunddamen har väl inte uppgett att hon sett några satanistorgier? Enligt henne själv så såg hon två män med ett litet barn i barnvagn vid Anatomen som ligger i nära anslutning till rättsläkarstationen?

Citat:
Resultatet blir en paranoid tankevärld, där den intellektuella nivån är så låg, självmotsägelserna så många, frånvaron av konsekvens, logik och stringens så påfallande.

Apropå en paranoid tankevärld och låg intellektuell nivå. Kan inte du förklara varför du fäster så stor tillförlitlighet till denna "Gypsy" som hörde av sig så oerhört många år senare? Avtrubbar inte tidens tand säkerheten i denna typ av senkomna "vittnesmål"?

Vi vet väl inte ens vem som skrev brevet? Kan det hela möjligen ha handlat om ett sk. toktips? Och varför hörde inte Gypsy av sig tidigare likt hunddamen och alla de andra vittnena på 80-talet? Här pratar vi om ett tidsspann på runt 21 år.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-09-23, 07:38
Medlem
Citat:

Det är intressant att du nämner Stigs verbala hotfullhet eftersom den mörke mannen i Gypsy-brevet tycks vara van att skapa en skrämmande stämning genom att omväxlande örfila och klappa Gypsy på kinden.

Den blonde verkar mest avtrubbad när han tycker att de måste "göra sig av med honom".

-----------------
Generellt om brevet:
Tidigare fick jag intrycket att den mörke skrek "tup" åt den blonde, men jag får nog modifiera det.

Det står "han skrek på (maskat) tup(maskat)." Jag tolkade det som att den blondes namn fanns bakom den första maskningen, men en annan tolkning är "han skrek på (något annat språk) tup".

Frågan är vad det kan vara för känsligt som döljer sig bakom den andra maskningen. Samma maskning förekommer ju även vid nästa tillfälle "tup" nämns, så en naturlig förklaring är att det står "tup (personnamn)".

Äldre domar är problematiska att få tag i.
Det kan vara mina kunskaper som brister.
Men domar gallras ju också, så de brott som S dömts för på åttiotalet, kan vi inte läsa om.
En teoretisk möjlighet är att någon som känner honom utan och innan, tar ett snack med honom
Liksom andra missbrukare, är han dubbel.
Han har såklart friska och seriösa sidor, men jag vet inte hur man skulle lägga upp detta.
Jag saknar det nödvändiga kontaktnätet för att ro iland en personlig intervju.
S är bla en fascinerande kunskapskälla, om man vill veta mer om Vinof, Robert osv.
Han var ju tajt med dessa människor.

När det gäller ordet "typ", kan det betyda "en typ", en person, eller att mannen "typ skrek"?

När det gäller dynamiken mellan de två männen, är det extremt svårt att gissa. Jag har snöat in på teorin att det är Robert och "Stig" eller Vinof och "Stig" och jag kommer inte längre. Idébanken är tom.

Joegaggs ska iaf försöka tyda den spegelvända texten i brevet. Vi får se vad hen kommer fram till..
Citera
2024-09-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Joe har varit upptagen på annat håll i helgen, men i veckan som kommer ska jag göra en ordentlig analys av brevet och hoppas kunna verifiera Gypsy=LV och få ett namn på en av männen i pundarbåten. Det kliar i fingrarna 🙂

Helt förståligt! Känner också att riktiga livet och personerna i ens närhet kommer imellan titt som tätt och den ordningen måste det vara!

Har lite att läsa i kapp själv som legat men skynda långsamt heter det av en anledning
Citera
2024-09-23, 08:09
Medlem
Citat:

-----------------
Generellt om brevet:

Om LV:s historia är sann, känns det logiskt att gärningsmännen siktar på Eugeniavägen, vilket vi diskuterat tidigare i tråden.

Och det bör ha uppstått ett akut behov av att få bort BO från båten. Om man både ska hantera en död kropp och ett vittne (som man låter löpa) och dessutom huserar på en båt, verkar det osmart att dumpa kroppen eller kroppsdelar i vattnet.

Gör man så, underlättar man för vittnet och polisen.

Om kroppen parteras och flyttas från hamnen, har gärningsmännen åtminstone spätt ut riskerna så mycket, att de kan känna sig trygga.

Efter detta förfarande, kunde vittnet inte leda polisen till brottsplatsen.

Vad mer? FP1 låg så nära platsen där LV påstår att BO dog, att man måste fråga sig: varför har ingen tidigare lagt fram teorin att BO dog på en båt?

När man läst brevet, känns den teorin självklar.
Citera
2024-09-23, 08:24
Medlem
Citat:

-----------------
Generellt om brevet:

Jaha nu kopplar jag.
LV menar nog att en av männen skrek "ungefär" (typ) detta till den andre, dvs "Han skrek typ att..."

OM detta är Robert och Stig, är det tyvärr omöjligt att läsa brevet utan maskningar.

R har massor av anhöriga/efterlevande att ta hänsyn till.
Och S har åtminstone en handfull anhöriga (bla hans pappa och ett syskon) att ta hänsyn till.
Både han och dessa anhöriga tar definitivt skada av att hans namn exponeras i ett sådant här brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in