Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Är det främst äldre eller nyare domar som har varit svåra att få tag i?
Det är intressant att du nämner Stigs verbala hotfullhet eftersom den mörke mannen i Gypsy-brevet tycks vara van att skapa en skrämmande stämning genom att omväxlande örfila och klappa Gypsy på kinden.
Den blonde verkar mest avtrubbad när han tycker att de måste "göra sig av med honom".
Dynamiken mellan dessa två gärningsmän är värd att begrunda.
-----------------
Generellt om brevet:
Tidigare fick jag intrycket att den mörke skrek "tup" åt den blonde, men jag får nog modifiera det.
Det står "han skrek på (maskat) tup(maskat)." Jag tolkade det som att den blondes namn fanns bakom den första maskningen, men en annan tolkning är "han skrek på (något annat språk) tup".
Frågan är vad det kan vara för känsligt som döljer sig bakom den andra maskningen. Samma maskning förekommer ju även vid nästa tillfälle "tup" nämns, så en naturlig förklaring är att det står "tup (personnamn)".
Äldre domar är problematiska att få tag i.
Det kan vara mina kunskaper som brister.
Men domar gallras ju också, så de brott som S dömts för på åttiotalet, kan vi inte läsa om.
En teoretisk möjlighet är att någon som känner honom utan och innan, tar ett snack med honom
Liksom andra missbrukare, är han dubbel.
Han har såklart friska och seriösa sidor, men jag vet inte hur man skulle lägga upp detta.
Jag saknar det nödvändiga kontaktnätet för att ro iland en personlig intervju.
S är bla en fascinerande kunskapskälla, om man vill veta mer om Vinof, Robert osv.
Han var ju tajt med dessa människor.
När det gäller ordet "typ", kan det betyda "en typ", en person, eller att mannen "typ skrek"?
När det gäller dynamiken mellan de två männen, är det extremt svårt att gissa. Jag har snöat in på teorin att det är Robert och "Stig" eller Vinof och "Stig" och jag kommer inte längre. Idébanken är tom.
Joegaggs ska iaf försöka tyda den spegelvända texten i brevet. Vi får se vad hen kommer fram till..